Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 02/05/15 in alle zones

  1. Toen ik nog onder mijn ouders dak woonde had ik de eer bij mensen te wonen waar de tijd is blijven stil staan of in ieder geval veel trager vooruit kroop . Zo werd bijna alles zelf gekweekt en verbouwen . Zo werd er ook elk jaar een of meerdere varkens gekweekt ( vetgemest ) . Voor mijn tijd waren dit biggen uit eigen stal later toen mijn ouders nog hobby boer waren op 11ha werden de biggen aan gekocht . Toen ik het ouderlijk huis had verlaten had ik het varkens houden overgenomen . Ook mijn toenmalige vriendin haar ouders kweekte elk jaar een varkentje . En het dier kreeg elk jaar de naam Victor . Ik weet nog goed dat mijn vriendin bij mijn oom Victor kwam en mij naderhand zei die oom van jou heeft toch ook een zwijne naam . Maar ik dwaal af . Een biggetje dat je koopt is ongeveer 2 maand oud en weegt 15 kg . Ik kocht mijn big altijd eind januari begin februari . Als je het varkentje in een ruim hok op stro met zelf gefabriceerd voedsel kweekt duurt dit 8 maand of meer vooraleer het dier slachtbaar is dwz op zijn minst 120 kg weegt . De varkens die gekweekt werden bij mijn ouders wogen 180kg soms 200 . Nu wat eet een varken . Kortweg alles . Je mag alles aan een varken geven zolang het maar niet rot is . Oja ook geen afval van een varken .dat geef je aan de kippen . Mijn varkentje werden gekweekt op stro . En mijn vader zei altijd op gerstesto . De hoofdmaaltijd van mijn varken was gekookte aardappelen . Je hoeft ze niet te schillen wel te wassen om het grootste deel van de aarde te verwijderen . Daarop werd een grote schep roggemeel op gedaan . Verder kreeg het wortelen rapen en al het onkruid uit de moestuin met uitzondering van brandnetels . Het dier drinkt ook liters water . Om de x aantal dagen vers stro en om de maand het volledige hok uitschrobben . Een maal eind november begin december begon ik aan de slacht te denken . Voor je een varken slacht moet je wat voorbereidingen treffen . In België had je een slachtbewijs nodig dat kon je halen op het gemeentehuis . Nu mag thuis slachten niet meer . Jammer . Ook moest je wat boodschappen doen of misschien had je het al dan niet op voorraad . Een varken wordt ontdaan van al zijn haar ( na dat het dood is ) bij ons werd dat afgebrand . Doormiddel van een vuurhaard van stro . En dat moest dan nog roggestro zijn . Dus stro halen . Ook keuken zout gemalen witte peper en nootmuskaat . Ook pekelzout en witte azijn had je nodig . Bij mijn ouders werden de darmen schoongemaakt ik kocht darmen voor de worst . Ook een netje voor op de paté ajuinen misschien rozijnen broodkruim soms ook een stuk rosbief . ( dat is runds vlees ) verder had je potjes en zakjes nodig maar die had je normaal in huis . Een glas cognac en een fles jenever mocht je ook niet missen . Om een varken naar de eeuwige knor velden te helpen ben je min. met zijn drieën . Als je jou varkentje goed heb gekweekt loopt het vanzelf mee naar de slacht plaats . Als je er een hebt dat zo koppig is als een ezel moet je wel eens je familie naam zeggen of tegen God praten . Een rietenmand over de kop en achteruit laten lopen kan helpen . Een touw aan de achter poot kan ook helpen maar je kan ook het dijbeen uit de kom trekken . Verdoven kan met een elektrische schok in slachthuizen worden ze vergast er bestaat ook een soort pistool met pin om ze hersen dood temaken . In mijn tijd en ook in die van mijn ouders was een gevoelige tik met een grote sterile houten hamer voldoende . Eens dat gebeurt moet het even snel gaan . Een persoon bind de achterpoten samen . De tweede persoon steekt het varken in de hals en probeert niet de slokdarm en luchtpijp te raken . Een derde persoon komt toegesneld met emmer een steelpan om bloed op te vangen . Hoe meer bloed je kan redden hoemeer bloedworst je zal hebben . Je vangt het op met het steel pannetje ( persoon 2) en giet het in de emmer . Persoon drie begint te roeren in het bloed . Een varken bloed dood in ongeveer 5min. En je kan met wat ervaring wel 5 liter bloed op vangen .oja je laat het varken op zijn rechterkant vallen en je steekt links . Hart kant . Eens uitgebloed ga je het branden . Bijna een heel pak roggestroot gaat op en rond het varken . En je sreekt het in de fik . Je brand het overal links rechts boven en onder . Onder tussen moet persoon 3 nog steeds in het bloed roeren tot het koud is . Ongeveer 10°. Na het branden wordt het varken geschreept eigenlijk geschoren . Dat doe je met een groot slagersmes dat snijd en warm water . Met zijn tweeën ben je al gauw een uurtje bezig . Hoemeer haar je er vanaf haalt hoe minder er later in jou eten zal zitten . Eens daar mee klaar wordt het varken aan de achterpoten omhoog gehangen met de benen gespreid . Het dier word van tussen de achter poten naar beneden open gesneden . Vergeet vooral het geslachtdeel niet en de anus niet los te snijden . Eens je aan het borst been ben vallen de ingewanden er uit . Je zet best een kuip onder om de ingewanden op te vangen . Dan heb je eeb hoop darmen maag lever hard . De nieren blijven aan de karkas hangen . Lever en hart worden apart gehouden en voor de liefhebbers worden de darmen schoongemaakt . Dit is echt een stront werk . Ondertussen wordt de borstkast open gehakt en de longen er uitgehaald . De kop wordt in twee gehakt de binnenkant proper gemaakt met lauw en proper water . Alles wat je van plan bent te gebruiken wordt koel en insecten vrij opgeborgen de karkas ook . Die moet min. 12 u besterven . Nu komt de fles jenever boven terwijl ik als kind bij mijn ouder de lauwe half verschoerde en rauwe staart op peuzelde . Lekker . Wat hebben we nu al . Twee halve varkens . Een lever en een hart . De tong en een koffie kop hersenen . Een halve emmer bloed . Eventueel schoon gemaakt darmen . Over darmen schoonmaken ga ik niet verder uit wijken .
    2 punten
  2. Hallo allemaal. Zijn hier op het forum preppers die dichtbij vliegvelde wonen.Bij mij gaat het hier in het bijzonder om Schiphol en vliegveld Eindhoven. Ik vlieg zelf best vaak naar Nederland soms rij ik ook terug. Maar vaak is het toch goedkoper om te vliegen. Momenteel heb ik bij de 2 vliegvelden kits{cashboxen} ingegraven met spullen die ik niet in het vliegtuig mag meenemen. Maar beiden vliegvelden breiden uit en met name Eindhoven is de laatste 2jaar flink aan het verbouwen. Natuurlijk zijn de kits goed verstopt. maar door de verbouwen heb ik toch het idee dat sommige misschien ontdekt worden, Dus mij vraag was of er 1 van jullie dichtbij die vliegvelden woont. En sorry dan gaat toch om members die al langer op het forum zijn en met toch wat meer posts. En mijn vraag was of ik dan bij degene die dichtbij wonen een kleine kit mag neer zetten die ik als ik in Nederland ben kan ophalen. En mischien is dit ook een idee voor degene die vaker reizen. Zoals je weet mag je bepaalde dingen niet meenemen. Maarja als ik ben geland wil ik toch wel weer graag me leatherman, me bootknife. en andere spullen weer op me persoon hebben. En voel me toch steeds minder zeker over me ingegraven kits en vrees dat ze op een dag dat ik land in ederland ineens weg zijn, Maar zou natuurlijk geen prepper zijn zonder plan A, B en eventueel C. heb op meerdere plekken bijvoorbeeld goedkopere modelen multitools en dergelijke ingegraven. Maar wil toch dat me leather man en iets waardevolle producten bij een gewaardeerd en betrouwbaar member van het forum liggen. stuur een PB als je me kunt helpen En dan heb ik het over dit formaat cashbox 16 bij 24 cm. Bij voorbaad dank Mvg GWAP
    2 punten
  3. Je hebt ook sleutelhangers met een gordelsnijder en een centerpons (pin die als je een knopje indrukt er met behulp van krachtige veer uitschiet). Voorbeeld: http://www.preventief.com/product/152/Resqme-sleutelhanger.aspx Ik heb gewerkt als instructeur voor slipcursussen en verkeersveiligheidstrainingen. Ongevalsimulatie hoorde daar ook bij. Een paar tips: - Zorg ervoor dat je lifehammer altijd op een plek gemonteerd zit waar je bij kunt als je je gordel nog om hebt. Als je op de kop belandt en je hangt met je volle gewicht in de gordel, dan gaat deze vaak niet open (anders val je op je hoofd). Dan heb je de gordelsnijder nodig om de gordel los te krijgen (tenzij het je lukt om je voet(en) tegen het dak te plaatsen en af te zetten, zodat er spanning van de gordel komt). Dat betekent dat je wel bij de hamer moet kunnen en dat lukt niet als deze onder je stoel zit of bij de voeten van de bijrijder. - Zo min mogelijk losse spullen in je auto, dus ook geen losse lifehammer. Als je een aanrijding hebt veranderen alle losse spullen in projectielen met alle gevaar van dien. - Iedereen in de auto gordel om. Vrienden van mij wilden achterin nooit de gordel om en dan weigerde ik te rijden. Als je namelijk ergens tegenaan rijdt en degene achter jou heeft zijn/haar gordel niet om, dan vliegt diegene naar voren en komt bij jou in je nek terecht. - Als je met je auto te water raakt heeft het geen zin om de voorruit met de hamer in te slaan, omdat deze gelaagd is. Dat betekent dat de ruit wel barst, maar vanwege een laag stug doorzichtig folie blijft de ruit op zijn plek zetten. De andere ruiten hebben dat niet. Die versplinteren in duizenden stukjes als ze kapot gaan. Houd er wel rekening mee dat als je onder water de ruit in slaat het water inclusief het glas jouw kant op komt. Scherm dus met je vrije hand je gezicht af en draai je hoofd weg. - Vroeger werd vaak verteld dat je moet wachten met de ruiten openen (of inslaan) totdat de auto gaat zinken. Onzin, hoe sneller je handelt hoe eerder je weer buiten bent. De meeste moderne auto's blijven ongeveer een minuut drijven als je te water raakt. Dan ga je natuurlijk niet zitten wachten totdat ie gaat zinken. Hoop dat jullie deze tips nooit nodig hebben, maar handig om te weten!
    2 punten
  4. En daardoor werd dat haren verzorgen/knippen makkelijker ? Of was dat niet je punt ?
    1 punt
  5. Nou ben ik geen duiker, maar dat lijkt me eigenlijk helemaal niet grappig, vooral niet als je "Twaalf vadems onder zee" zit.
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...