Erelijst
Populaire inhoud
Toont inhoud met de hoogste reputatie op 08/16/14 in alle zones
-
@Stuudje vertelde twee dagen geleden al hoe tevreden ze is over haar Tonysun Foetsie petroleumkacheltje http://preppers.nl/forum/threads/10489-Rusland-sancties-en-het-mogelijke-effect/page28 Ook anderen waren er enthousiast over. Met een prijsje van rond de vijftig euro zag ik voor mezelf ook wel wat toepassingsmogelijkheden. Ik bestelde bij AWN in Duitsland een soort afgeleide van de Tonysun Foetsie http://www.awn.de/index.php?cl=details&cnid=3117&anid=111_99182&listtype=list&& Inclusief verzending zou het me, vanuit Duitsland € 47.94 kosten. Na wat vergelijken vond ik de Tonysun Foetsie er toch wat compacter en degelijker uitzien en storneerde ik mijn bestelling. Binnen het uur was mijn geld teruggestort, vandaar toch complimenten aan AWN. Daarna ben ik om me heen gaan kijken waar ik dan wel een Foetsie op de kop zou tikken. Stuudje had het over https://www.nauticgear.nl/index.php/catalog/product/view/id/436/?gclid=COmotZ20k8ACFUvpwgodrE4AtA maar er was een levertijd van meer dan een week, volgens mij versturen ze alleen op donderdag. Ze rekenen € 49.49 voor een Foetsie, een redelijke prijs, daar komt dan nog € 5.45 aan verzendkosten bij. Totaal betaal je bij Nautic Gear dus € 55.40 Na gisteren even verder te hebben gekeken kwam ik bij http://www.boottotaal.nl/alles-voor-de-boot/kombuis-and-sanitair/Verwarmen uit. Totaalprijs € 54.90. Die 50 eurocent die ik bespaarde ten opzichte van Nautic Gear maakte niet echt indruk op me, wel dat ze de volgende werkdag zouden bezorgen. Waar ik ook blij mee was, was de keurige afhandeling per e-mail en het verschaffen van een Track & Trace nummer. En ze hebben woord gehouden. Vandaag om 11.45 - keurig binnen de afgesproken tijd - ging de bel en stond de bezorgturk op de stoep met een pakket: Met de verpakking is in ieder geval niets mis. Stevig karton en geen enkele beschadiging te zien. Maar goed, het gaat me om de inhoud. En ook die valt zeker niet tegen. Om te beginnen is de kachel voorzien van een duidelijke, zelfs mooi uitgevoerde gebruiksaanwijzing. Zo is er een pagina die laat zien uit welke onderdelen de Tonysun Foetsie bestaat en niets aan de verbeelding over laat: De bestelling ziet er dus keurig uit, met uitzondering misschien van het lullige trechtertje. Maar in ieder geval beter dan ik van een Chinees verwachtte, want dat is de Tonysun Foetsie. Het lullige trechtertje van goedkoop zachtplastic. Tot nu toe ben ik redelijk onder de indruk van mijn nieuwe kacheltje. Zodra ik tijd heb ga ik uitgebreid testen. Wordt dus vervolgd.1 punt
-
Het is laat, toch wil ik mijn Foetsie gaan proberen. Om te beginnen vul ik het tankje met een halve liter zwavelarme petroleum van de pomp, die ik voor € 1.02 p/l in België kocht. Zie ook http://preppers.nl/forum/threads/10352-Voor-mij-gewoon-Zibro-olie-geen-Farmlight?highlight=Zibro . Volgens de gebruiksaanwijzing moet je hierna tien minuten wachten om de lont de kans te geven zich vol te zuigen. Ik wacht - omdat er maar zo weinig olie in het de brandstoftank zit - twintig minuten. Het vullen is geen onverdeeld genoegen. Een of ander Chinees genie is op het idee gekomen de vuldop récht onder de z.g. gazen beschermkap te plaatsen. Om bij het gat te kunnen moet je dus dat gaas, na een drietal moertjes met de hand te hebben losgedraaid, omhoog schuiven om vervolgens de moertjes weer handmatig aan te draaien. Er blijft zelfs nu onvoldoende plaats over, of je moet echt veel geduld hebben, om geheel zonder knoeien te vullen. Het bijgeleverde trechtertje laat onvoldoende door en stroomt daardoor steeds over, een andere trechter paste er niet lekker onder. De oplossing bleek een brandstofhevel te zijn. De Zibro heeft trouwens een handig los tankje dat zich heel makkelijk laat vullen zonder met de hele kachel te moeten sjouwen. De rand van de vuldop is zeer slecht afgewerkt, of beter gezegd: helemaal niet. Oppassen dus dat je daar de lak niet beschadigd, want het is een ideale plek voor roestvorming. Bij het aansteken moet de beschermkap weer omhoog. Door middel van de z.g. afvoerknop – zie het verklarende plaatje dat ik eerder plaatste – kan de afvoerkap gekanteld worden waarna de lont zichtbaar wordt en aangestoken kan worden. E.e.a. maakt niet echt een solide indruk, toch denk ik nog steeds dat als je met beleid met de Foetsie omgaat, het ding jarenlang mee kan gaan. Afvoerknop weer terug, beschermkap omlaag et voilá: de Foetsie doet waarvoor het is aangeschaft. Dan nu de eerste echte teleurstelling: je ziet geen vlammen maar alleen het gloeien van het z.g. draadwerk. En, maar dat geheel terzijde, vlammen zijn bij uitstek het middel om vrouwen in een reaumantische stemming te krijgen. Hetgeen je dus kunt vergeten. Stevig minpunt ten opzichte van de Zibro! Want op het moment dat je vlammen ziet, aldus de gebruiksaanwijzing, moet je met de stelknop de lont lager zetten. En je moet, wederom aldus de gebruiksaanwijzing, ervoor zorgen dat het hele draadwerk gloeit en niet alleen de onderzijde. Al met al maakt het dat de Foetsie, net als de Zibro R 224 TC, wat betreft vermogen amper regelbaar is. Laat je dus niet foppen door wat er aan verkooppraatjes op internet rondslingert. Wel kan ik me voorstellen dat je schijt aan deze voorschriften van de importeur hebt, zeker als je – en daar kom ik later op terug – er op wilt koken. Uit ervaring weet ik dat nieuwe lonten flink kunnen stinken. Ik heb de Tonysun Foetsie dus buiten aangestoken en laat hem daar even branden. Met excuses voor de fotokwaliteit, het gaat om het idee. Ik ga de Foetsie nu doven. Dat gaat heel gemakkelijk; door de stelknop helemaal terug te draaien. Wordt vervolgd.1 punt
-
Ik heb weer een mooi zaklamp erbij. Elke keer als de lichtopbrengst verdubbeld koop ik een upgrade. Mijn eerste echte zaklampaankoop was een maglite toendertijd de top op zaklamp gebied. Mijn eerste lichtkanon was de magcharge de oplaadbare maglite, die toen ook bij veel officiele instelling werd gebruikt. Ik heb hem nog steeds en hij werkt nog goed, zit vol krassen en deuken is is meerdere keren meters naar beneden gedonderd. Kwaliteit is dus meer dan ok... Toen de LED zaklampen hun intrede deden is maglite niet op deze boot gestapt met als gevolg dat het merk nog steed wel naamsbekendheid heeft maar eigenlijk niet meer meedoet, al is de kwaliteit nog goed de lichtopbrengst en uithoudingsvermogen blijft achter op de LED uitvoeringen. Ledlampjes, de lampjes zelf, gaan eigenlijk niet stuk. Gloeilampjes gaan redelijksnel stuk en kunnen ook slecht tegen schokken. De HID lampen zijn minder kwetsbaar voor schokken maar die lampjes gaan minder lang mee dan de leds, en zijn in het algemeen stroomvreters, met name omdat ze niet regelbaar in vermogen zijn zoals de leds dat wel zijn. Al met al goede redenen om voor een ledzaklamp te kiezen. De SRT7 is een buitenbeentje, hij heeft naast de hoofled, cree XM-L2, nog drie multicolor leds in de reflector zitten. Die drie multicolor leds kunnen rood blauw en groen schijnen. De aanuitknop zit, zoals bijna standaard, achterop een heeft een moment functie, half indrukken lamp gaat aan loslaten lamp gaat uit, doordrukken en de lamp gaat permanent aan. De andere functie gaan mbv een magnetische draairing en dat vind ik persoonlijk erg fijn werken. Deze lamp is voor mij de vervanger van de Fenix TA21 en die had ook zo'n draairing. De draairing heeft duidelijk voelbare klik standen en als nieuwtje een stap waarbij je de hoofdled traploos kunt instellen, lichtopbrengst, door een kwart slag traploos met de ring te draaien. Daarbij ga je van uit naar minimum stand ~0,1 lumens wat je met volle batterij dan ongeveer 200 uur kunt gebruiken, tot aan de turbostand ~960 lumens die echter een volle batterij in 1,5 uur leeg trekt. Natuurlijk maakt het uit welke batterijen je gebruikt. Dit soort lampen vragen, vanwegen het hoge stroomverbruik om oplaadbare accus. Een oplaadbare 18650 geeft ongeveer bovenstaande getallen, je hebt deze accus in verschillende kwaliteiten. De CR123, waar je er dan twee van nodig hebt, gaan korter mee, 1/3 tot 1/2 korter. De lamp is helemaal electronisch geregeld. Je behoud dus de lichtsterkte totdat je accu leeg is en dan stopt je lamp er dus ook plots mee. Naast de traploze regelstand heb je: Groen licht Rood licht Blauw licht Afwisselend rood en blauw knipperend Stroboscoop, snelle knippering op vol vermogen Beacon stand, langzaam knipperend De lamp heeft een beveiliging tegen te heet worden en dat betekent in praktijk dat de lamp op vol vermogen al snel, na enkele minuten, op de een na hoogste stand terug schakeld. Nou is de lichthoeveelheid op die stand ook wel aardig wat licht dat je niet vaak lang zult nodig hebben. Als je tijdelijk iemand wilt verblinden of echt ver weg wilt schijnen dan zul je deze stand wel af en toe nodig hebben. De kleuren leds zijn natuurlijk van veel mindere kwaliteit, lichtopbrengst, dan de hoofdled. Je krijgt bij de lamp een nylon hoesje datde lamp goed omvat. Het reflectorhuis in relatief groot wat voor een goede bundelong zorgt en samen met de XM-L2 led voor een opgegeven bereik van ruim 300 meter zorgt en dat is heel veel, zeker voor zo'n klein lampje ! Daarnaast zitten er zoals zo vaak wat reserve rubberen ringetjes bij een een reserve afdekrubber voor de schakelaar, en een polsbandje. Naast de goede hoofdbundel is er een zijbundel die voor een fijne hoeveelheid licht zorgt die at breder schijnt, Zo heb je twee vliegen in een klap: een bundel die ver weg schijnt, maar ook een redelijke verlichting rondom die hoofdspot. De kleuren leds zijn meer een gadget. Het rood wordt vaak genoemd omdat het ervoor zorgt dat je je nachtIcht, je ogen worden in het donker aangepast waarbij je pupil helemaal open gaat, dit duurt enkele minuten, maar als je ogen weer licht zien dan wordt je pupil veel sneller klein en ben je dus je nachtzicht weer deels of helemaal voor een paar minuten kwijt. Het blauw weet ik geen toepassing voor, het is in iedergeval geen UV licht dat je voor het herkennen van echt geld of het opsporen van bloed ed kunt gebruiken. De blauw rode knipperstand is mischien wel een goede waarschuwingsstand voor bij een verkeersongeluk of zo maar is mijns inziens ook meer een gadget. In de reflectorkop zit ook nog een indicatielampje. Dit lampje knippert langzaam als de lamp in de standby mode staat, de uitstand van de traplozeregelstand, om aan te geven dat de accu in deze stand wel wat stroom verbruikt. Als de lamp aanstaat gaat dit ledje langzaam, elke twee seconde, knipperen als de batterij/accu voor ~50% leeg is en snel knipperen als de batterij/accu bijna leeg is. Lengte lamp 16 cm Diameter handvat 2,5 cm Diameter reflectorkop 4 cm Gewicht lamp met batterijen en polsbandje 210 gram, met holster 250 gram Prijs K&T 110 euri. Ik vind deze lamp een aanrader vanwegen de mooie maat, heel veel licht, goede kwaliteit en de handige draaiknop. De drie kleuren leds had voor mij niet gehoeven. Dan had ik liever een echte IR led erin gehad voor nachtzichtkijker ondersteuning en of een UV led. Net nog even in het donker de lampen getest. De Fenix heeft een witere bundel, breeder maar lijkt minder ver te schijnen dan de mag die in vergelijking wel een duidelijk gele bundel heeft. De mag schijnt het verste, maar heeft dan ook veruit de kleinste spot. De nitecore schijnt bijna net zo ver als de mag maar het belichte oppervlakte is bij de nitecore veel groter. De nitecore heeft ook de witste bundel, wit dus niet het blauwe zoals sommige HID koplampen dat hebben. Als je dan ook nog eens de afmetingen en gewicht meeneemt worden de verschillen erg groot. Zal de maglite fysiek indruk maken, in vergelijking met de nitecore komt er toch echt veel minder licht uit. Zelfs uit de fenix komt meer licht. En de led lampen zijn te regelen! Het grootste voordeel van de mag is de bundel die breder te maken is of mooi te focusen. Je hebt ook echt een lamp in je handen de ledlampen hou je in je vuist en dan steekt alleen de reflectorkop er uit. Ondanks dat de mag een klassieker is zie ik nu nog weinig redenen om zo'n mag aan te schaffen. Prep ze, K a n s1 punt
-
artikel 5 wegen verkeerswet bron met mooie uitleg vraag: Wat bedoelen ze met het kapstokartikel? antwoord: Het kapstokartikel is een artikel dat komt uit de wegenverkeers wet. Dit is artikel 5 van de WVW. hierin staat. Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. Enige uitleg van dit artikel is wel op zijn plaats, het artikel gaat namelijk niet alleen over verkeersdeelnemers die een strafbaar feit plegen , maar ook passagiers van bijvoorbeeld een voertuig. Om een voorbeeld te noemen een passagier van een voertuig gooit een blikje of ander afval rijdend uit een voertuig en hierdoor ontstaat een ongeval, dan is de persoon die dat afval uit het voertuig heeft gegooid schuldig aan een strafbaar feit en niet de bestuurder van dat voertuig. Ook al ontstaat er geen ongeval dan nog maakt men zich schuldig aan een strafbaar feit juist omdat er in dit artikel staat wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt, of gehinderd of kan worden gehinderd. Met andere woorden artikel 5 van de wegenverkeers wet is eigenlijk een vangnet, en kan als zodanig worden toegepast en zal ook altijd zwaar worden aangerekend. ------------------------------------------------- dit is dus gewoon al mogelijk je mag moonen (je blote reed laten zien) in een auto omdat het niet verboden is ga jouw vriendjes dit doen terwijl je aan het rijden ben kan je er wel degelijk voor gestraft worden dit geld dus ook voor slingeren of wat dan ook1 punt