Er is ook nog een andere weg. Je geeft ze een opvoeding, stimuleert ze om hun best te doen en het beste uit henzelf te halen. Niet voor ons, voor henzelf. Ook in hun hobbies probeer je ze te steunen. Wij vinden studies erg belangrijk maar ook sport en cultuur. Ze mogen dat van ons invullen zoals ze willen.
De oudste is 14 een briljante leerlinge die met stip de eerste van haar klas is. Ze is beloftevol als schilder en tekent heel erg goed. Daarnaast doet ze aan judo. Momenteel wordt ze wat gepest op school. Ze gaat er heel volwassen mee om, we praten er elke dag over. Iedereen kan gepest worden, ze weet dat je daar weinig tegen kan doen. Ze leert wel dat ze geen gemakkelijk slachtoffer mag zijn. Elke dag praten we er over en bekijken we wat de beste strategie is om er mee om te gaan. De pester komt steeds meer in de verdrukking en gaat binnen enkele dagen onderuit. Ze is meer mijn type, de individualist.
[ATTACH=CONFIG]10229[/ATTACH]
Een recent schilderwerkje van mijn dochter.
Mijn zoon is 11, inzichtelijk heel sterk, groot analytisch vermogen, hij speelt trompet en is een gedreven sporter. Ook hij doet aan judo en met een luchtkarabijn schiet hij op 10m met een groepering ter grootte van een 2ct stuk. Hij is erg realistisch wat vriendschappen betreft maar wel behoorlijk populair in zijn groep. Hij is een leiderstype die weinig moeite heeft om een groep/situatie naar zijn hand te zetten.
De kids leren 'hun voorzorgen nemen', ze zijn zich bewust van een aantal problemen én nog belangrijker van mogelijke oplossingen. Ze helpen hout verstouwen, helpen mee in de (groenten)tuin, maken graag kennis met nieuwe voedingsmiddelen, bakken brood, helpen de kachel stoken, leren vissen, kunnen overweg met een karabijn, kwamen zelf met het idee om een deel van hun spaarcenten te investeren in PM, gaan zuinig om met energie en vinden de auto op vandaag handig maar stellen zelf ook voor om de fiets te nemen. We leren hen te kiezen voor de 'alternatieven'. Ze leren communiceren in andere talen, durven in contact te treden met andere mensen, zijn zelfredzaam en creatief. Nog even en ze leren mij hùn vaardigheden. Ze zeggen geregeld met een brede glimlach dat hun pa prettig gestoord is als we weer eens 'het systeem' testen of als ze weer eens steun krijgen waar ze het niet verwachtten.*
Een foto van de infraroodbeveiliging die mijn zoon van 11 soldeerde. Kom je zijn kamer binnen, dan gaat het alarm af zodra je binnenkomt. Hij is gek van technologie, robots, wetenschap, alternatieve energie.
[ATTACH=CONFIG]10227[/ATTACH]
Kitjes die mijn zoontje toen hij 10 was soldeerde.
[ATTACH=CONFIG]10228[/ATTACH]
Knutselwerkjes van toen hij 9 was.
Als ze mij vragen wat ze kunnen worden, dan adviseer ik hen te doen wat ze graag doen. En als ze daarna nog keuze over hebben te kiezen voor wat het beste betaalt.
* Bij het oplossen van probleempjes die voor hen belangrijk zijn.