Erelijst
Populaire inhoud
Toont inhoud met de hoogste reputatie op 02/17/13 in alle zones
-
Naar aanleiding van aantal schedes topic post ik maar mijn fotos hoe ik een van de eerste schede heb gemaakt. http://www.mijnalbum.nl/Album=DAPISIAJ Hier gebruikte ik voorbewerkte leer (geverfd), wat ik nu niet meer doe. Tegenwoordig gebruik ik onbehandeld tuigleer, plantaardig gelooid, zodat ik het leer dmv natmaken, kan vervormen. Hopelijk heeft iemand hier wat aan en zijn/haar eigen schede kan maken. Groet !NDR42 punten
-
Omdat we momenteel in de afsluitende fase zitten van de aanschaf van een houtkachel, heb ik me enige tijd verdiept in de mogelijkheden kwa hout en alternatieven. De uitkomsten wil ik graag met jullie delen. Hoewel alles natuurlijk ter discussie staat en mensen absoluut hun eigen mening hierover zullen en mogen hebben, is deze info natuurlijk niet in eerste instantie van mijzelf, maar verzameld. Ik sta dan ook open voor andere inzichten. De verschillende energiewaardes van hout: Eikenhout: 11,4 GJ/m³ Beukenhout: 11,4 GJ/m³ Berkenhout: 9,1 GJ/m³ Essenhout: 11,4 GJ/m³ Populier: 6,8 GJ/m³ Wilg: 8,4 GJ/m³ Kerselaar: 9,9 GJ/m³ Douglas spar: 8,4 GJ/m³ Fijnspar: 6,9 GJ/m³ Nu lijken de verschillen groot, maar feitelijk hebben alle houtsoorten, dezelfde energetische waarde, wanneer je het gaat afzetten tegen gewicht ipv volume. Oftewel, een kilo eiken levert bijna net zoveel als een kilo fijnspar. De grote verschillen zitten in de structuur van het hout. Kort door de bocht mag je stellen dat bomen die langzaam groeien, een dichtere houtstructuur hebben, oftewel compacter zijn. Dit maakt dat ze trager en langer branden, maar ook minder makkelijk in brand te steken zijn. een voorbeeld als populierenhout is het andere uiterste. Het bevat zoveel water van nature, dat wanneer het gedroogd is, er bijna niets meer overblijft en het bijna net zo snel brand als een kartonnen doos, snel, heftig en kort. Een ander feit is, dat sommige bomen hars kunnen bevatten. Met name naaldbomen staan hier om bekend, maar ook de loofboom Berk. Het voordeel van hars is dat het een uiterst brandbaar gas oplevert. Het nadeel is dat wanneer het bij een te lage temperatuur gestookt wordt, dit kan leiden tot afzettingen van teer in de schoorsteen, met op termijn mogelijke schoorsteenbrand. Dennenhout kun je wel stoken, maar pas wanneer de kachel een tijdje op vermogen brand, en nooit meer dan ongeveer 1/4 van de totale hoeveelheid hout. Om op zeker te spelen kun je het mogelijk beter vermijden. De teer uit de Berk, is van een vluchtiger soort, welke sneller, dus bij lagere temperatuur verbrand. Hierbij treed dit probleem niet op. Berk is een goed aanmaakhout, dat snel en schoon brand en zijn energie snel afgeeft. Een ander belangrijk iets is, de droogte van het hout. Om hout volledig te verbranden, heeft het een voldoende hoge temperatuur nodig. De verbranding van hout, gebeurt namelijk in 2 fasen. eerst ontsnappen de houtgassen, welke het mooie vlammenspel geven. daarna, gaat het over in de zogenaamde gloed. Dit is een hetere verbranding, waarbij met name het koolstof in het hout opgebrand wordt. Hierbij wordt nog altijd veel zuurstof gebruikt, terwijl veel mensen denken dat de kachel dan eigenlijk aan het afkoelen is doordat ze geen vlammen meer zien, is er feitelijk een enorm hitte producerend proces aan de gang. Vochtig hout, dwz + 25% vochtwaarde, brand slecht. er gaat veel energie verloren in het verdampen van het aanwezig water. Hierdoor kunnen niet alle aanwezige gassen onstoken worden en de kachel brand daardoor vervuilend en met onvoldoende rendement. Daardoor wordt vaak de schoorsteen ook onvoldoende warm. Het gevolg is dat gasdampen en roet, in combinatie met condens, neer kunnen slaan in de schoorsteenpijp, in de vorm van creosoot, het zgn houtteer. Ook dit kan leiden tot schoorsteenbrand. Zowel de soort hout, alswel de mate van droogte bepalen dus in grote mate het succesvol stoken. Droogtijden van de verschillende houtsoorten: 1 jaar: Den, Populier 1,5 jaar Linde, Wilg, Spar, Berk, Es, Els 2 jaar: Fruitboom, Beuk 2,5 tot 3 jaar Eik Natuurlijk drogen werkt niet in bijvoorbeeld een schuur, maar moet gebeuren op een overdekte plaats, waar het in ieder geval vanaf 2 zijden bereikbaar moet zijn voor de wind. regen heeft niet heel veel invloed op het drogen van het binnenste van het hout, maar kan wel een vochtigheid opleveren die goed branden belemmerd. afdekken is dus het devies. Alternatieven: Als prepper heb ik natuurlijk ook mijn blik laten gaan over alternatieve energievormen voor in de houtkachel. Hier kleven zowel voordelen als nadelen aan. Wat ik met name gevonden heb zijn steenkool en bruinkool. Dit laatste lijkt met een soort opmars bezig, maar ik vermoed dat er in de toekomst een verbod gaat komen op bruinkool. Het is verkrijgbaar in handige briketten en deze kunnen tot 12 uur lang branden. Veel warmte voor weinig geld. Het nadeel is dat ze vervuilend zijn en ook nogal stinken. echt OPSEC ben je niet wanneer je dit stookt, ook al geld dat voor hout natuurlijk ook. Het grootste voordeel vind ik dat ze compact zijn, weinig ruimte innemen en makkelijk bewaard kunnen worden. Een ander alternatief zijn de houtbriketten. Deze bestaan of uit restmateriaal uit de hout industrie, of uit geperste resten uit de bosbouw. Door de fabricage zonder lijm of andere bindende stoffen zijn ze milieuvriendelijk en doordat er sprake is van restmateriaal ook nog eens de top van CO2 neutraal. Afhankelijk van de hardheid en hout soort, branden deze briketten tot wel 2x langer dan een gewoon houtblok en geven ze ook meer warmte af. Ook deze zijn momenteel volop verkrijgbaar, compact, en makkelijk op te slaan. Ikzelf heb besloten vanuit preppers oogpunt een voorraadje briketten van beide te willen hebben, naast het gewone hout dat ik zoveel mogelijk gratis wil gaan verkrijgen.1 punt
-
1 punt
-
Honing bevat inderdaad antibacteriële proteïne. Dit is voornamelijk voor de bijen zelf een soort van antibiotica waardoor het afweersysteem beter wordt. Propolis is een substantie wat voor mensen meer invloed heeft als antibioticum, maar dat staat eerder in dit topic vermeld. Ik citeer wikipedia: "Honing wordt in het menselijk lichaam te snel afgebroken om daar als antibioticum te kunnen werken. Op de huid zou hij echter wel soelaas kunnen brengen.[2] Er wordt tegenwoordig om die reden dan ook klinisch onderzoek gedaan naar het gebruik van honing ter bevordering van de wondgenezing" Waarom honing zolang houdbaar is heb ik eerlijk gezegd geen idee. Ik denk door de samenstelling van mineralen, bacterieremmers, suikers etc. etc.1 punt
-
Even snel op het www gekeken, beste @Heksenboot , en o.a. Appie van http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2696 geeft mij gelijk: 'Wat wel wordt gedaan bij naaldhout is het buiten onafgedekt laten liggen. En dat 2 jaar lang. Dan een klein jaartje drogen, en je kunt het zelfs in de open haard stoken. Spettert praktisch niet meer. Heb het zelf wel nooit zo gedaan, maar zag het stoken in een campingrestaurant annex horecagelegenheid. En bij navraag leerde de uitbater mij hoe hij dat deed met naaldhout. Zaagde hij ook zelf in de winterdag uit de windhaag en bos rondom de camping. Albert' Om het over mijn eigen praktijkervaring nog maar niet te hebben...1 punt
-
Bedankt Emmy! Volgens de site die je aanhaalt is de olie eenvoudig weg te wassen: 'Yes, the biggest drawback to storing brown rice is that after about 6 months it goes rancid. However, the rancid oils are only on the surface of the rice. Do you know what that means? Give it a quick rinse in warm water before you cook it and all those rancid oils wash off. Cook it up and you'd never know it was rancid. Yes, you can store brown rice for 15+ years! We can attest to this because we've done it.' Nog even de voordelen van deze rijst: ■Still has the bran in tact (fiber) ■Has 2.5 times the amount of iron ■3 times the vitamin B3 ■4 times the vitamin B1 ■10 times the vitamin B61 punt
-
Ik gebruik al jaren Rapide lederolie in blik, ooit gekocht voor een paardenzadel, maar ook goed voor de leren bank! http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/paarden/lederonderhoud/olie/product/4010060/251 punt
-
@Nonkel_Ries : Ik denk dat dit de site is die je zocht. Die is door Guinan naar voren gebracht in de topic Lang Houdbare Levensmiddelen http://www.kitchenkneadsblog.com/2012/11/long-term-storage-brown-rice-vs-white.html mvg Emmy1 punt
-
1 punt
-
Urban survival als dat geen pakkende titel is. Zoals ik reeds vermelde wil iets delen waardoor ik hoop dat vele mensen op het forum een iets meer gevoel van rust en vertrouwen krijgen. Ik ben geen survival guru, ik weet ook niet alles, maar ik ben wel iemand die observeert. Preppen geeft mij soms een rare bijklank in de zin van, ik kan mijn huis vol proppen met blik maar wat als mijn blikken op zijn? Dan moet ook ik naar buiten opzoek naar eten. En daar gaat dit stukje over. Veel mensen hebben totaal geen weet van hoeveel eetbaars er daar buiten is, ja zelfs in een stad en zeker in de buitenwijken. Steden hebben veelal wel een park met een mooie vijver en daar groeit meestal een heel imposante plant Lisdodde genaamd. De meeste onder ons weten wel dat dat goe brand maar hebben er totaal geen weet van dat deze plant eetbaar is. (Wortelstokken kan je rauw, gekookt, gebakken of gedroogd eten, zitten boordevol zetmeel en andere voedingsstoffen. De witte binnenkant van jonge scheuten is rauw het lekkerst. Stuifmeel van de lisdodde kan je gebruiken als meel voor gebak. De zaden van de lisdodde zijn ook eetbaar, vooral gedroogd en geroosterd zijn ze lekker. Staat de lisdodde in vervuilde grond of water, dan eet je er beter niet van. De planten zuiveren het water of de grond namelijk en slaan de onzuiverheden op.) In dat zelfde park staan ook wel tamme kastanjebomen, daar maak je super lekker broodbeleg van of puree. En de beuk ( Familie van de tamme kastanje) de meeste mensen weten wel dat de nootjes lekker zijn maar weten ze ook dat het blad eetbaar is? En de lijst gaat maar door en door. Hoeveel mensen hebben Geraniums op hun vensterbank staan niet wetende dat zowel de bloemen als de bladeren eetbaar zijn en weerstandsverhogend. Daglelie, Oost Indische kers allemaal eetbaar. Viooltjes, eetbaar en een prima plant om hoest siroop van te maken. Van de Zilver berk kan je het sap van oogsten, heel lekker. Van de jonge bladeren kun je thee maken. Zoals ik reeds aanhaalde de lijst is bijna eindeloos en in vele gevallen loop je er elke dag voorbij zonder het te weten. Ik moet wel bekennen dat ik zo goed als onwetend ben als het om planten namen gaat. Ik weet meestal niet hoe een plant noemt alleen of ze eetbaar zijn of niet. Wil ik nu zeggen dat je niks meer moet preppen? Nee tuurlijk niet maar dat blik met tomatensoep, wel kijk ernaar als een surplus een extraatje in barre tijden. Nu een klein stukje over jagen. Ik weet in een radius van ongeveer 15 km rond mijn huis waar zich wat bevind. Ik weet waar er water is waar bepaalde planten groeien en waar er vlees rondhuppelt. Dat geeft mij een enorm veilig gevoel en dat is geen valse veiligheid. Ook zie ik elk industrie terrein als potentieel jachtgebied. Daar lopen veel konijnen rond hoor. Ik ga niet in over hoe je strikken moet plaatsen daar bestaat meer dan voldoende lectuur over en eigenlijk moet je om konijnen te vangen maar een systeem kennen waar er een paar variaties op zijn. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je niet kan leven op konijn alleen. Konijnenvlees heeft niet alle mineralen, vitamines, zouten dat ons lichaam nodig heeft. Als het om een groot onoverzichtelijk gebied gaat bijvoorbeeld een bos waar ik 15 tot 20 strikken plaats maak ik gebruik van de 10 voor 2 methode. Dat wil zeggen dat wanneer ik de strikken ga controleren ik steeds vanop de zelfde plaats begin en een duidelijk overzicht heb vanwaar de strikken zich bevinden. Niks zo ergerlijk als te lopen zoeken. En trouwens ook niet verantwoordt tegenover de dieren. Nu zou ik ook hier weer kunnen verder gaan en uitleggen hoe je strikken plaatst zodat ze bijna onzichtbaar zijn voor derde en wat je allemaal kan doen om het percentage slaagkansen te verhogen maar ja dan kan ik even goed boeken gaan schrijven. ( Stropen als hobby, hahaha ) Wat ik nog wel wil doen is een kort verhaaltje dan kunnen jullie nog is lachen. Toen ik begon met strikken te leren maken en plaatsen was een van de eerste methodes die door middel van een hefboom, je weet wel een tak die je ombuigt om zo als veer te dienen. Nu ik had dit al een paar keer zien doen en dacht vol van mezelf, niks aan dat kan ik ook. De volgende dag ik op pad, mooie plek gevonden. Vond dat eigenlijk toch niet zo makkelijk hoor en moest behoorlijk kracht zetten om die veer naar beneden te krijgen. Merkte ook dat de staak die in de grond gaat precies een beetje bewoog maar uiteindelijk lukte het toch. Toen ik terug ging om te zien of ik iets gevangen had lag daar alleen een konijnenkop. Stond daar echt wel verbaast te kijken Hoe kan dit nu.? Besloot toen maar om de boel op te ruimen en terwijl ik dat aan het doen was en omhoog keek hing daar de rest van mijn konijn. Ohhh dat was triest. Ik had dat beest gewoon onthoofd. De spanning op die veer was gewoon veels te groot. Die moet nogal een zwier gemaakt hebben. Hahaha Nu ik denk en hoop dat ik met dit klein stukje heb kunnen aantonen dat zelfs wanneer je niet de financiële midden hebt om massa's eten te preppen of wanneer je in een stad woont en denkt Had ik maar een tuin Je toch een meer dan een behoorlijk kans hebt om een shtf situatie door te komen. Je moet er alleen wat moeite voor doen. Op onderstaande link staat enorm veel informatie en een downloadbare database. http://www.permacultuurnederland.org/planten.php Groetjes Chinaka Ps: Het is momenteel oogsttijd voor kastanje en beukennootjes, dus hups naar buiten.1 punt
-
De olie dringt door in de rijst en zeker tijdens de bereiding. Ranzige olie doet verder geen kwaad. De aanname is dus juist. De kwaliteit van de (onverzadigde) olie is in 'voedingstermen' echter wel achteruitgegaan. De rijst zelf blijft in prima conditie. Ik heb nagedacht over je postings over het "oplappen" van zilvervlies rijst. Die zou volgens jou op het Internet zijn beschreven. Die ranzige lucht komt o.a. van gevormd boterzuur (stinkt behoorlijk). Ik zou voor de grap eens de volgende proef doen: Doe in klein goed-sluitend potje wat stinkend zilvervliesrijst en voeg een mespuntje natriumbicarbonaat (zelfrijzend bakmeel) toe. Even schudden en na een nacht staan potje openen en even ruiken of de stank weg is. Als dat zo is dan is er inderdaad boterzuur gevormd en gebonden. Dit is alleen een "cosmetische" correctie van je zilvervliesrijst. Feit blijft dat de uiterst voedzame onverzadigde vetzuren wel blijven beschadigd. Je kunt het eten maar het biedt niets of weinig meer dan gewone gepelde witte rijst. Wolf1 punt
-
Ik ben bang @Nonkel_Ries dat je de kwaliteit niet meer kan herstellen. Mogelijk kun je de muffe geur wegnemen, ik weet het niet, maar de reeds toegebracht schade aan de vetten in zilvervliesrijst kun je niet herstellen. Over het bewaren van zilvervliesrijst heb ik al eerder gepubliceerd. Vooral onverzadigde vetten kunnen onder invloed van water en zuurstof worden "geëpoxideerd" (in gewone taal: kapotgemaakt). Deze schade is niet reversibel. Dat vocht kunnen we bestrijden met een goed droogmiddel (sterker dan rijst zelf) en de zuurstof met een zuurstofadsorber. Licht speelt vaak een belangrijke rol bij de teloorgang van hoogwaardige (onverzadigde) vetten. Zilvervliesrijst en gekleurde rijstsoorten moeten daarom bovendien in het donker worden bewaard ! Wolf1 punt