hurbie Geplaatst: 28 juni 2014 Delen Geplaatst: 28 juni 2014 omdat ik zelf gek ben van kaas , en ook nog redelijk zuinig heb ik mijn kaasvoorraad op een andere manier opgebouwd als een wekelijks puntje in de winkel halen. ik koop bij de aldi van die lelijke edammers die in de wax verpakt zitten , die rode waslaag haal ik eraf en verwijder ook het zacht geworden eerste laagje plastic ( je hebt nu een "kale" kaas over die nauwelijks te bewaren is . bij de Brouwmarkt in almere kaascoating gekocht . daarmee "schilder" je je kaas rondom , dit doe je een keer of 4, nu ziet je kaasje er al veel beter uit . van deze bewerkte jonge edammers heb ik er 3 staan die ik 2-3 maanden laat rijpen ( het word dan belegen edammer) , bij het aansnijden van de eerste kaas ga ik ook weer naar de winkel en haal een nieuwe jonge edammer waarbij ik hetzelfde ritueel weer doe . de kazen staan gewoon in de keuken , bovenop een kast ( dus NIET in de koelkast) op deze manier heb ik altijd 3 edammers staan waar ik dus makkelijk een paar maanden mee toe kan , je voorraad raakt ook nooit over datum , je voorraad is feitelijk ook nog mee geld waard geworden , want belegen kaas is duurder als jonge .... succes 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jens Geplaatst: 28 juni 2014 Delen Geplaatst: 28 juni 2014 Ik heb vacuum verpakte kaas zeven maanden goedgehouden buiten de koelkast. Daarna was het op... maar misschien kan het nog wel langer. Maar ik heb ook een vraag: waarom haal je het waslaagje eraf en doe je er zelf een andere laag overheen? Blijft de kaas niet lang goed met alleen de waslaag? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hurbie Geplaatst: 28 juni 2014 Auteur Delen Geplaatst: 28 juni 2014 de rode waslaag is zo dicht dat er geen vocht uit de kaas kan , en zodoende zal de kaas ook slecht rijpen. voor mij de reden om een andere jas aan te brengen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jens Geplaatst: 28 juni 2014 Delen Geplaatst: 28 juni 2014 Dank je wel voor de uitleg! Ik wist niet, dat de kaas niet verder rijpte in die waslaag. Goed bedacht. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FincaInSpanje Geplaatst: 28 juni 2014 Delen Geplaatst: 28 juni 2014 Goede tip @hurbie. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tanfana Geplaatst: 28 juni 2014 Delen Geplaatst: 28 juni 2014 Hier ook uitleg over bewaren van kaas. http://preppers.nl/forum/threads/8396-Kazen-bewaren?highlight=Kaas+bewaren Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 28 juni 2014 Delen Geplaatst: 28 juni 2014 Het enige wat ik niet eet is kaas . Daarom prep ik het ook niet . Maar de tips vind ik dan wel interessant moest ik ooit kaas gaan preppen . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
rupsjenooitgenoeg Geplaatst: 28 juni 2014 Delen Geplaatst: 28 juni 2014 Kan je die was ook nog ergens voor gebruiken? Kaarsen maken misschien? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hurbie Geplaatst: 28 juni 2014 Auteur Delen Geplaatst: 28 juni 2014 geen idee , zal het eens proberen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Amero Geplaatst: 28 juni 2014 Delen Geplaatst: 28 juni 2014 Wat een top tip. Ik ben een echte kaasliefhebber. Boursinblokjes vries ik wel in, Maar wat te doen met de gewone kaas? Dus dank je wel, ik ga het zo ook doen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FincaInSpanje Geplaatst: 29 juni 2014 Delen Geplaatst: 29 juni 2014 Wij houden alleen van oude en overjarige kaas, soms wel 2 jaar gerijpt. Dus zou ik de de kaas vrij jong kunnen kopen n lang moeten laten rijpen. Ik heb er tot nu toe echter nooit over nagedacht om kaas te preppen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tanfana Geplaatst: 29 juni 2014 Delen Geplaatst: 29 juni 2014 Hier een filmpje van de keuringsdienst van waarde over kaas. http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2014/afleveringen/06-03-2014 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hurbie Geplaatst: 29 juni 2014 Auteur Delen Geplaatst: 29 juni 2014 heb het idee maar even laten varen , als je de wax van de kaas haalt zit de plastic laag vast aan de wax. mischien dat dit met smelten wel los komt , maar daar moet ik dan eens een projectje van maken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nickx Geplaatst: 29 juni 2014 Delen Geplaatst: 29 juni 2014 @hurbie De laagjes trek je zo los van elkaar. Om uit te proberen in een bakje op de gaspit gezet. En het smelt perfect en het brand ook prima er zat een klein gaatje in het bakje en kreeg mooie vlammen. Het idee van een geurkaars krijgt wel een nieuwe dimensie. Ik heb er nog geen kaars van gemaakt maar als ik het zo zie lukt dat wel [ATTACH=CONFIG]11207[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]11208[/ATTACH] Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.