Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Volgens mijn pa is de Archimedesschroef erg inefficient als windmolen...

 

Kan je vertellen waarom? Wat het voor zo'n klein windmolentje opbrengt vind ik het best aardig. Met een molen met normale wieken van dit formaat krijg je niet zoveel opbrengst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je vertellen waarom? Wat het voor zo'n klein windmolentje opbrengt vind ik het best aardig. Met een molen met normale wieken van dit formaat krijg je niet zoveel opbrengst.

 

Hij zei: "vlgs het theorema van Betz kun je max 16/27 of bijna 60% uit de wind halen. kijk maar eens op wiki".

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Binnen 1-2 jaar willen we een of meer windmolens aanschaffen, maar dan niet het type horizonvervuiler of gonzende vogelgehaktmolen. De Archimedes past goed in dat plaatje: hanteerbaar, minder lelijk en stil.

 

Op http://www.knmi.nl/klimatologie/uurgegevens/selectie.cgi kun je van elk uur van het jaar een overzicht krijgen van de weeromstandigheden per weerstation. Ook wind-informatie als windrichting, gemiddelde windsnelheid, uurgemiddeldes, en hoogste windstoot per uurvak. Zeer waardevolle informatie om je potentiële opbrengst te meten. Helaas zijn de windmetingen op een hoogte van minimaal 10 meter gemeten; de Archimedes leent zich ook goed voor een minder opzichtige plaatsing - daar is de wind iets minder krachtig.

 

Op basis van de bijna 9.000 uurgemiddeldes uit 2014 en een draaitabel met de opbrengst van de Archimedes per windsnelheid kom je onderaan de streep op 1.315 kWh voor de Liam F1 (het grote model). Dat is ruim € 250 aan energie - uitgaande dat de molen op 10 meter wordt geplaatst in het open veld. Dat laatste wil wel lukken, het eerste niet. Volgens de tabel windsnelheidsprofiel op http://www.knmi.nl/samenw/hydra/faq/profiel.htm is de hoogte op 5 meter ca. 80% van die op 10 meter, wat resulteert in een reductie van ca. 20-25% van de opbrengst. Zonder renteverliezen mee te rekenen duurt het ruim 20 jaar voor je de windmolen terugverdient.

 

Je kunt ook anders rekenen. Ruim de helft van de opbrengst opbrengst is op momenten dat je zonnepanelen nauwelijks of niets leveren (schemer, nacht, somber weer). Dat is ruim 700-800 kWh die je in een off grid systeem niet hoeft te bufferen; verdeeld over een winterperiode scheelt je dat de opslag van enkele tot tientallen kWh. Gerekend met een opslagprijs van € 250 per kWh kun je een besparing realiseren van duizenden euro's op een accu systeem. Off grid heeft z'n prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een stomme vraag maar kun je dat ding niet kwijt op je dak?

 

Kunnen wel, maar het blad heeft een diameter van 150 cm - dat is geen windvaantje op je dak. Op een normale (vrijstaande) woning is het een kind met een waterhoofd. Ik zou de Liam F1 goed kwijt kunnen op het platte dak van een van de bijgebouwen - die is ca. 4.5 meter hoog.

In een woonwijk met rijtjeshuizen zie ik ze niet komen, daarvoor is dit model te groot. Op daken van flats daarentegen zou het prima kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...