Ga naar inhoud
GENEGEERD

Geen power test


phaelin

Aanbevolen berichten

Ik gebruik gewoon de flessen lampolie en heb geen roet.

Maar, ik weet wel, dat in het begin ik de lont te ver omhoog draaide, de lont gaat dan walmen en roeten. Net als bij kaarsen eigenlijk.

Dus de lont wat lager zetten was de oplossing. Op den duur(ervaring) doe je dat meteen goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 111
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zit even snel te kijken op de site voor de lonten voor de petroleumstellen.

 

http://www.olielampen.nl/brandstof.html

 

Kan die roet gekomen zijn doordat ik lamenpenolie in het stel gebruikt heb ipv zuivere petroleum. En volgens deze beschrijving kan ik dan in m'n stormlantaarns ook beter zuivere petroleum mikken. Die zijn immers ook regelbaar.

 

Ben benieuwd wat voor olie je hebt gebruikt.

 

Als je een petroleumstel aansteekt, het vlammetje afregelt en er vervolgens een pan op zet, dan moet het stelletje nog opwarmen.

Door die warmte gaat hij steeds harder branden en vaak kwalmen. Je moet dus het vlammetje bijregelen, zodat hij niet te hard gaat branden, anders wordt je pan zwart.

 

Ook is het uiteraard van belang dat het lont vlak blijft en er periodiek een beetje van afschrapen, met een krukje bv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lampolie van de action :p Was misschien een minder briljant idee. Die site vertelt ook dat bij gebruik van lampolie je de lont jaarlijks moet vervangen. Waarom is me niet duidelijk maar zal dan wel.

 

Dat met warmworden wist ik inderdaad niet nee. Ik heb 'm aangezet, pan erop, vlammetje iets omhoog en ben een boek gaan lezen. Na 5 minuten steeds even kijken of 't goed gaat tot het kookt maar dan is 't lontje natuurlijk alweer een stukje opgebrand dus heb ik het 'opvlammen' waarschijnlijk niet gemerkt. Dat verklaart ook het roet aan de zijkanten van de pan. (lightbulb)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf altijd in de buurt van een brandend petroleumstel. Bv beetje opruimen in de keuken, meestal wel nuttig tijdverdrijf.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik als ik bv rijst kook, deze maar even laat koken en daarna gaat het pannetje met kokend water en rijst, in een theedoek en dan in een wollen deken. De hooikistmethode dus. Zo verbruik je een stuk minder petroleum, én het is zuiniger, én de rijst brandt nooit aan.

Zo heb ik meer hooikistrecepten die goed smaken en weinig energie kosten bij het bereiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf altijd in de buurt van een brandend petroleumstel. Bv beetje opruimen in de keuken, meestal wel nuttig tijdverdrijf.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik als ik bv rijst kook, deze maar even laat koken en daarna gaat het pannetje met kokend water en rijst, in een theedoek en dan in een wollen deken. De hooikistmethode dus. Zo verbruik je een stuk minder petroleum, én het is zuiniger, én de rijst brandt nooit aan.

Zo heb ik meer hooikistrecepten die goed smaken en weinig energie kosten bij het bereiden.

 

Ik ben maar 1 deuropening verder :) Vind open vuur in huis ook altijd een beetje eng, zeker met 2 katten.

De pan zo inpakken is een goeie tip. Ga ik eens proberen. Wellicht te combineren met dit , dat scheelt ook nog weer water.

 

Edit: Wakawaka is er ook, nalevering op dezelfde dag nog. Snel hoor! Ff neergezet om te testen nu, maar is bewolkt dus gaat even duren. Nu even laptopje weer uit dan kan ik vanavond nog even. Morgen weer gewoon het hele forum doorneuzen :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raar die link, rijst tien minuten koken is lang...voor hooikistkoken doe ik het korter, drie minuten ofzo.

En dan in theedoek, dit vooral om pan en deken te beschermen, en dan in oude wollen deken wikkelen. Duurt twintig of meer minuten voor het klaar is, maar dat is niet erg want prutje voor bij de rijst moet ook gemaakt worden tenslotte.

Ook gierst, quinoa, bonen en zelfs aardappelen en groenten kan je zo koken. Zoek voor kooktijden naar "hooikist en kooktijd".

Als ik een erwten bonen of linzensoep maak, doe ik dat smorgens, de rest van de dag zit de pan in de deken en voor het eten warm ik het nog even door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten koken en daarna nog een kwartier met deksel erop laten staan, tja als je van pap rijst houd moet je dat zo doen.

 

gewoon doen zoals @Stuudje zegt. 3 a 4 minuten koken en daarna in een theemuts of wollen deken. Zo doen wij dat al jaren.

 

11809-theebeurs-of-theemuts.jpg.4e1021b046ad185ba78de9c9d7caa582.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit het Haagse kookboek:

 

De spijzen voorkoken gedurende â…™ van de kooktijd en ze daarna zo vlug mogelijk in de dichtbij geplaatste hooimand zetten. Onder het gaar worden kist of mand niet openen.

 

De tijd van gaar worden bedraagt minstens 2 × de kooktijd.

Laat men de gerechten langer dan 3 u. er in staan, dan gaat de temperatuur te sterk dalen en worden de spijzen niet meer gaar. Daarom is het aan te raden gerechten met een lange kooktijd na 3 u. nog eens te laten doorkoken en dan weer in de hooikist te plaatsen. Men voorkomt hierdoor tevens kans op bederf, hetgeen bij langdurig staan in de hooimand, niet buitengesloten is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phaelin: De lampenolie van de Action ken ik niet, de Farmlight bij de Jumbo is goedkoper. Toch kan ik me niet voorstellen dat het rommel zou zijn.

 

Ik gebruik altijd afgepast water bij m'n rijst, dit scheelt ook wat energie natuurlijk, ipv een volle pan water aan de kook brengen en afgieten.

 

Die 'hooikist' methode van @Stuudje gebruik ik ook vaak op de camping, want dan heb je maar 1 pitje en je wilt toch diverse dingen klaarmaken.

Kooktijd is afhankelijk van welke rijst je gebruikt. Als ik de rijst in een handdoek en slaapzak laat garen, hanteer ik ongeveer de helft van de normale kooktijd. Een groentenprutje kun je meteen in de geimproviseerde hooikist zetten, op het moment dat het kookt. Kwestie van een beetje ervaring mee opdoen. Thuis ben ik lui en gebruik die methode eigenlijk nooit.

 

Mijn ervaring met opzetten met koud water is dat de rijst meer de neiging krijgt uit elkaar te vallen. M'n pa heeft hier nog wel eens een handje van, zet hij de rijst alvast op met koud water op een laag pitje, want dan is het alvast gedaan. Tja, dan wordt het snel vrij papperig. ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

:o Dank...

 

En dit draadje kan wat mij betreft wel op slot nu. Begin ik in de winter een nieuwe :)

 

Nog even wachten om ook mijn respect te kunnen geven.

Alleen door oefenen oefenen en oefenen leer je hoe te handelen en wat wel en wat niet te handelen in een noodsituatie.

Jij bent er mee bezig en dat verdient respect!

 

Oh ja,

Het zal je verbazen dat het meeste water ook al komt het uit de sloot, in een glas er altijd helder uit ziet.

Soms een lichte verkleuring (ligt aan gebied en waterkwaliteit), maar vaak helderder dan je verwacht.

Van een fontein verwacht ik gewoon leidingwater al weet je natuurlijk nooit.

Pluspunt wederom van jou om niet zomaar iets te doen en na te gaan vragen bij beheerder.

Zo open je ook weer ogen van andere preppers hier!

 

Keep on going!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn jullie hier nog steeds naar het kijken? 't Is afgelopen hoor... Volgende keer zal ik het in de winter doen. En dan een hele week, dus 7 dagen ipv 5. Natuurlijk niet midden in een of andere oorlog of iets dergelijks. maar als alles zo'n beetje normaal is gaat het door. Het gaat dan ook weer om een 7 daagse bugin, met af en toe een buitenexcursie om water ergens vandaan te halen of iets anders.

Jullie hebben nog even om na te denken wat ik dan zoal zou moeten gaan halen. En wat ik zoal allemaal in huis zou moeten doen. (Kerstbomen opzetten weiger ik pertinent :mad: )

 

Wellicht zien dat ik aan de goede stenen kom om zelf een kleine rocket stove te maken op het balkon. Kijken of dat lukt. Of 't beste nog, op straat (mensen in paniek enzo...) Kan ik ze een knakworst aanbieden (en haal die gedachten eens uit je broek daarachter...).

 

Laten we hopen op een lekkere, voor mij niet te hele, maar mooie zomer met veel wandelingen in mooie bossen met leuke vogeltjes, muisjes, eekhoorntjes en hoe al dat andere springende en piepende gegrut ook mag heten. Ohja, kinderen...

 

Nu mag iemand anders een test verzinnen en 'm gaan doen :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn jullie hier nog steeds naar het kijken? 't Is afgelopen hoor... Volgende keer zal ik het in de winter doen. En dan een hele week, dus 7 dagen ipv 5. Natuurlijk niet midden in een of andere oorlog of iets dergelijks. maar als alles zo'n beetje normaal is gaat het door. Het gaat dan ook weer om een 7 daagse bugin, met af en toe een buitenexcursie om water ergens vandaan te halen of iets anders.

Jullie hebben nog even om na te denken wat ik dan zoal zou moeten gaan halen. En wat ik zoal allemaal in huis zou moeten doen. (Kerstbomen opzetten weiger ik pertinent :mad: )

 

Wellicht zien dat ik aan de goede stenen kom om zelf een kleine rocket stove te maken op het balkon. Kijken of dat lukt. Of 't beste nog, op straat (mensen in paniek enzo...) Kan ik ze een knakworst aanbieden (en haal die gedachten eens uit je broek daarachter...).

 

Laten we hopen op een lekkere, voor mij niet te hele, maar mooie zomer met veel wandelingen in mooie bossen met leuke vogeltjes, muisjes, eekhoorntjes en hoe al dat andere springende en piepende gegrut ook mag heten. Ohja, kinderen...

 

Nu mag iemand anders een test verzinnen en 'm gaan doen :p

 

Oke van de winter zeg je he!

Door 1 of andere reden is je voorraad weg/verdwenen en je zult je moeten behelpen met voedsel buiten/uit de natuur te halen.

 

Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat nog even aan de was te denken...tijdens je test kwam je erachter dat drogen veel tijd kost.

Ik zorg zelf dat er minder was is. Bv door merino tshirts te dragen en kleding als tshirts en broeken na een dag uit te hangen, te luchten. Merino en ook zijde hebben coole eigenschappen zomers en warme swinters, en ze nemen geen luchtjes aan. Merino heeft in de winter dus als bijkomend voordeel dat je warmer aangekleed bent en de kachel minder hard hoeft te stoken. Ook gebruik ik een keukenschort of stofjas en in de tuin een overal, gewoon om vlekken op kleren te voorkomen. Ziet er wel suffig uit maar scheelt toch echt was.

Ook heb ik bij mijn lange test (drie maanden deed ik) een lakenzak gebruikt in bed. Die is makkelijker te wassen dan het tweepersoonsdekbedovertrek. Dekbed en bed wel goed luchten natuurlijk.

Verder was ik bij voorkeur op winderige dagen of zonnige dagen. Als de was gewoon droog bewaard wordt gaat het niet schimmelen dus soms wacht ik tot een beter moment om de was te doen. Vroeg op de dag wassen en de was goed in de wind en de zon ophangen. Stoken om de was droog te krijgen is zonde van de energie plus dat was drogen in huis een hogere vochtigheidsgraad geeft en het huis daardoor moeilijker te verwarmen is.

Je hebt een leuk wasmachientje maar daar kan volgens mij geen spijkerbroek of dekbed in. Je hebt dus voor grotere dingen nog iets nodig. Ik heb daarvoor een flexibele mand genomen, die kan ik als wasmand gebruiken maar ook als teil om in te wassen. Zo'n mand kost niet zo veel bij de Action. Samen met een wasstok uit de Prepshop kan ik alle was aan.

 

Heel vroeger waren er bv in tehuizen en grote gebouwen onderin grote waskelders. Een grote ruimte met veel waslijnen en aan twee kanten ramen die tegen elkaar opengezet werden. Door de constante luchtstroom droogde zo de was en werd de vochtige lucht afgevoerd. Ook werden er lakens en kledinggoed te drogen gelegd "op de bleek", een groot grasveld. De zon zorgde gratis dat er ook meteen gebleekt werd, daardoor bleven de lakens wit. In het openluchtmuseum in Arnhem heb je een grote wasserij uit vroegere jaren met bleek, misschien leuk om daar eens te gaan kijken hoe men vroeger de was deed.

 

Een centrifuge of wringer is wel nodig. Je kan deze bedrijfsslacentrifuge nemen bijvoorbeeld. Of een wringer voor dweilen en doeken. In Amerika kan je echt goede wringers bestellen, waar je ook spijkergoed en grote lakens mee kan wringen.

 

able2-wringer.jpg

 

Nog een notitie: Als men ouder wordt, wordt wringen moeilijker. Door reumatiek in de handen, en/of de kracht verdwijnt. Als jonkie is wingen nog best te doen, maar denk alvast vooruit...be prepared zogezegd. Maar dát zit bij jou wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Laatste ding dat ik gewassen heb in dat gevalletje is een joggingbroek. Die ging er goed in en die dingen nemen heel wat water op dus... Ik heb niet eens spijkerbroeken dus da's het probleem niet :) Ik hang wel vaker was gewoon op het rekje zo buiten (Zie foto) en dan is het meestal in een uurtje of 3, 4 wel droog. Maar die dag werd het toevallig direct bewolkt, ging het motregenen en de ochtend erna mistte het. Ik had 't weer gewoon niet mee.

 

Aan een wringer had ik al gedacht ja, vooral toen ik die joggingbroek stond uit te wringen. M'n oma had vroeger zo'n hele oude wasmachine met een stok er in en een wringer er bovenop. Er is elke hemelvaartsdag ambachtenmarkt in Soest, daar ga ik altijd naartoe (om lekkere honing te scoren) dus ik zal eens kijken of ze daar zoiets hebben of weten waar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke van de winter zeg je he!

Door 1 of andere reden is je voorraad weg/verdwenen en je zult je moeten behelpen met voedsel buiten/uit de natuur te halen.

 

Veel succes!

 

Da's ook een test :p, maar het juist de bedoeling om de bugin preps te testen en die dan zo nodig aan te passen.

Dit hoort meer bij skills (fourageren en jagen in de winter). In de zomer zou ik dat waarschijnlijk al niet lang overleven, ok als het 5 dagen is heb ik in principe alleen water nodig maar ik kan niet uit gaan van 5 dagen natuurlijk. In de winter ben ik er snel geweest dan want als de voorraad er niet is kan ik ook niet verwarmen. Als m'n voorraad verdwijnt (gejat, geplunderd, opgevroten, opgestraald door Klingons) dan heeft de bugin geen zin meer en moet ik er dus van tussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's ook een test :p, maar het juist de bedoeling om de bugin preps te testen en die dan zo nodig aan te passen.

Dit hoort meer bij skills (fourageren en jagen in de winter). In de zomer zou ik dat waarschijnlijk al niet lang overleven, ok als het 5 dagen is heb ik in principe alleen water nodig maar ik kan niet uit gaan van 5 dagen natuurlijk. In de winter ben ik er snel geweest dan want als de voorraad er niet is kan ik ook niet verwarmen. Als m'n voorraad verdwijnt (gejat, geplunderd, opgevroten, opgestraald door Klingons) dan heeft de bugin geen zin meer en moet ik er dus van tussen.

Ik heb net uit vertrouwelijke bron vernomen dat die Klingons onderweg zijn, dus pas maar op:p

 

Hahhaha

 

Dat wordt zo snel mogelijk naar een SC-tje voor je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phaelin ik heb genoten om met je mee te mogen lezen/leven. Dank je voor het delen van je ervaring. Heb je buiten het contact met de buurman en het sms en. Nog contact met andere mensen gehad?

 

Nee, 1 vriend kwam even langs om te vragen of filmavond die vrijdag doorging. Niet dus :p Die vluchtte vervolgens hoofdschuddend weer naar huis om te wachten totdat m'n 'fase' voorbij was :)

 

En trouwens, m'n nieuwe percolatortje doet 't perfect. Alsof het gemaakt is om op m'n ethanol setje te staan :) Moet nog wel even uitvogelen hoeveel koffie erin moet. Ik heb nu een HEEL straf bakkie.

 

20140505_193241.jpg.eb24aaa88d4c7c99002a4649ed2e5f5a.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Ik ben van plan deze test te herhalen, over een periode van 10 dagen in januarie. Hopen dat het vriest, dan heeft het echt nut.

Zou het nuttig zijn filmpjes te maken van de ervaring? Of zijn foto's voldoende? M'n elektra kan er niet af vanwege het alarmsysteem dan dan over de pis gaat maar ik trek overal de stekkers eruit en zet verlengsnoeren uit waar mogelijk. Ik zorg dat m'n laptopje opgeladen is zoals vorige keer zodat ik dagelijks even snel wat kan posten en uploaden qua voortgang. Ik kan met m'n nieuwe internet aansluiting gemakkelijker filmpjes uploaden dan bij de eerste test, maar dan moet er genoeg licht zijn om de smartphone op te laden met de goalzero zonnepaneeltjes, een andere camera heb ik niet.

 

Ben ondertussen aan het denken wat ik zoal kan gaan proberen met die test, en heel misschien krijg ik een tweede prepper zover om mee te doen. Tips altijd welkom natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...