Gast Peerke Geplaatst: 16 januari 2015 Delen Geplaatst: 16 januari 2015 @Jorisb Onderstaand plaatje laat een SOG Recondo zien (BG42 staal, hardheid 62-64 HRc) welke is gebruikt bij batonning. (het is niet de mijne uiteraard) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wiskers Geplaatst: 16 januari 2015 Delen Geplaatst: 16 januari 2015 Zoo @Peerke die is goed kapot... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Peerke Geplaatst: 16 januari 2015 Delen Geplaatst: 16 januari 2015 Zoo @Peerke die is goed kapot... Jep. Die is echt stuk. Aangezien die SOG Recondo's gewilde verzamelobjecten zijn (zeker de gecoate Tini-versie) ligt die van mij mooi opgeborgen. Of die van mij te koop is ? Nee, helaas. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
fragalot Geplaatst: 16 januari 2015 Delen Geplaatst: 16 januari 2015 mooi voorbeeld van hoe harder niet altijd beter is :-) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dutch survival Geplaatst: 16 januari 2015 Delen Geplaatst: 16 januari 2015 Wow, super mooi mes, misschien een project om ook een keer te proberen, of is dit erg moeilijk? En hoe slijp je die beginvorm eruit? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Keyser Suze Geplaatst: 16 januari 2015 Delen Geplaatst: 16 januari 2015 mooi voorbeeld van hoe harder niet altijd beter is :-) Sla maar eens met een hamer op een diamant. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jorisb Geplaatst: 16 januari 2015 Delen Geplaatst: 16 januari 2015 @carismo Duidelijke taal, dankjewel. En als het mes te zacht is wordt het weer sneller bot, je zou dus een goede tussenweg moeten vinden . @Peerke ik vraag me af hoe hard er op dat mes geslagen is om hem zo te doen breken. Mijn messen hebben al aardig wat te voorduren gekregen maar kapot gaan ze niet (wel bot helaas). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JohnVonSchutz Geplaatst: 17 januari 2015 Delen Geplaatst: 17 januari 2015 Let wel op met het mes af laten koelen in de olie. Als het mes echt nog heet is en je gooit hem in de olie pas dan op voor vlammen en hete spetters. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 17 januari 2015 Delen Geplaatst: 17 januari 2015 Let wel op met het mes af laten koelen in de olie. Als het mes echt nog heet is en je gooit hem in de olie pas dan op voor vlammen en hete spetters. @JohnVonSchutz en let hoe je het mes in de olie laat zakken ! rechtop staand want als je het lemmet horizontaal (dus plat ) in het olie bad laat zakken kan het krom trekken (dit hoeft niet te gebeuren maar het kan wel ) en er voor zorgen dat je olie bak groot genoeg is (genoeg massa om te koelen ) gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast tom666 Geplaatst: 17 januari 2015 Delen Geplaatst: 17 januari 2015 Mooi mes...Mooi leder ook. Ik begin vandaag aan mijn 2de mes. Komt van een steek-ring sleutel van 1'' 1/2 en is heel erg goed materiaal... Hoef je niet te gloeien en temperen... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast idefix Geplaatst: 21 februari 2015 Delen Geplaatst: 21 februari 2015 ik heb een vraagje als ik met zon jig werk en ik wil een skandi grind vijlen hoe weet ik welke hoogte ik moet hebben om de juiste graden hoek te krijgen ??? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast idefix Geplaatst: 21 februari 2015 Delen Geplaatst: 21 februari 2015 @Wafels ik heb ergens gelezen dat ze de olie eerst voorverwarmen met een stuk gloeiend staal om krom trekken te voorkomen klopt dit ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast tom666 Geplaatst: 21 februari 2015 Delen Geplaatst: 21 februari 2015 @Wafels ik heb ergens gelezen dat ze de olie eerst voorverwarmen met een stuk gloeiend staal om krom trekken te voorkomen klopt dit ? Je kan de olie eerst beetje voorwarmen..dan spettert die niet zo hard en zijn de vlammen niet zo hoog..maar het moet niet natuurlijk...Ik verwarm olie nooit voor en lukt perfect en zonder krom trekken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 21 februari 2015 Delen Geplaatst: 21 februari 2015 @idefix een lemmet wordt verticaal en rechtop in de olie ondergedompeld dat geeft de minste kans op krom trekken wat betreft je vraag over de hoek voor een skandi , die is 22 graden (per kant ) (het ligt ergens tussen de 15 en 25 graden afhankelijk van dikte en soort staal , maar veelal gebruikt men 22 graden ) dus je kan zelf de hoogte berekenen voor je vijl ''jig'' (hoe langer je vijllengte en geleiding hoe nauwkeuriger je de hoek kunt maken ) hier is een aardige link over zo'n mes van een vijl te maken http://www.instructables.com/id/From-File-to-Knife-with-simple-tools/?ALLSTEPS en nog een link over je jig (is goed duidelijk http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?83801-filing-grinding-jig gr will gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jorisb Geplaatst: 21 februari 2015 Delen Geplaatst: 21 februari 2015 @idefix ik heb vandaag voor het eerst de keukenmessen geslepen, en ik zoek de hoek op gevoel. Beeld jezelf in dat je het bovenste laagje van de steen af wilt "scheren" dan zit je al een heel eind in de richting. Wat ik gedaan heb om het gevoel voor de goeie hoek te krijgen is een soort schans vouwen van papier waarvan schuine kant 15 graden (in jou geval 22) op de onderkant staat. Uitgetekend op papier, uitgeknipt, en in elkaar gevouwen. Moet je niet tijdens het slijpen gebruiken maar het werkt perfect om de goede hoek te voelen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast idefix Geplaatst: 21 februari 2015 Delen Geplaatst: 21 februari 2015 @Wafels thanks voor de link ik ga me een jig bouwen @Jorisb dat hoek voelen doe ik ook met het slijpen van mijn messen op de wetsteen , het ging mij meer om een bevel te maken die skandi was ,aangezien ik heel graag me eigen mes wil gaan maken en die moet skandi zijn onder andere voor het gemak van het onderhoud en de scherpte , mijn eerste mes was een puuko uit finland en sindsdien ben ik skandi hooked . bedankt voor de informatie mensen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast tom666 Geplaatst: 22 februari 2015 Delen Geplaatst: 22 februari 2015 Wow, super mooi mes, misschien een project om ook een keer te proberen, of is dit erg moeilijk? En hoe slijp je die beginvorm eruit? Dit is vrij simpel hoor...als je een beetje overweg kan met een slijptol . Ik gebruik er een diameter 115 mm. Je tekent jouw ontwerp op papier en knipt dit voorzichtig uit. Dit zet je over met een stift op het metaal. Je hebt de vorm. Dan ga je heel voorzichtig slijpen maar nog niet de juiste vorm; Dit slijpen doe ik met schijfjes van 0,9 mm dik. Dit zijn heel erg dunne snijschijfjes waar je heel erg precies met kan werken. Nadien slijp ik de vorm uit met diverse schuurschijfjes tot de gewenste vorm is bereikt; Gebruik je staal zoals ik (hardox) moet je wel opletten en in kleine stukjes gaan slijpen om het staal niet te veel op te warmen om ontharding te vermijden. Nadien kan je ook je mes voor het harden naar gewenste vorm gaan afvijlen. Als je nog geen ervaring hebt in metaalbewerking is het zeker aan te raden te oefenen op een stukje oud metaal. Bij verkeerde handeling kan een slijptol erg gevaarlijk zijn...en nooit loshangende mouwen!!!! meedraaien gaat heel erg snel en voor je het weet zit de slijptol in de mouw gedraaid tot aan de nek... In mijn beginjaren (25 jaar geleden ) voorgehad en veel geluk gehad..kom dit tegen met grote slijptol en verhaaltje is uit.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jorisb Geplaatst: 22 februari 2015 Delen Geplaatst: 22 februari 2015 Ik heb hier al een tijdje een stuk metaal liggen, de vorm van het mes heb ik er op gezet. Ik heb de spullen om het mes mooi af te werken, alleen niet de apparatuur om de grove vorm uit het metaal te krijgen:eek:. Dat wordt wachten tot we op bezoek gaan bij vrienden waar ik een slijptol kan lenen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 22 februari 2015 Delen Geplaatst: 22 februari 2015 wat @tom666 zegt voorzichtig zijn met slijptollen zeker bij die dunne slijpschijfjes , altijd de steen het werk laten doen ,dus nooit hard duwen of zo en zeker bij deze dunne schijfjes ervoor zorgen dat je geen zijdelinkse druk erop zet want ze breken zo . daar in tegen ze werken prachtig @tom666 wat ik ook wel doe als ik het staal koud wil houden is het werkstuk onder een flauwe hoek in een bankschroef of klem plaatsen (dus buiten )en er een petfles met water aan de hoge kant er boven hangen waar een klein gaatje in zit zodat er een heel weinig water over loopt ,maar ook gewoon een natte doek aan beide zijde naast de slijplijn rond wikkelen helpt behoorlijk goed en zoals je zegt kleine stukjes slijpen . Dit is hier nog niet ter sprake gekomen , maar , wat veiligheid betreft voor degene hier die ook weleens zo iets willen maken Gebruik deugdelijk materiaal en gereedschap .en je gezond verstand Werk op je gemak en secuur (haast nekt je altijd op wat voor manier dan ook .). Gebruik veiligheidsmaterialen als een veiligheidsbril , handschoenen en stevige schoenen goede verlichting etc houd je werkbank schoon ( je staat er versteld van hoeveel energie er vrijkomt als een steen met ruim 10.000 rpm breekt en wegvliegt dit is geen speelgoed en dat geldt ook voor een boormachine , als een boortje per ongeluk afbreekt kan dit ook wegvliegen Dit hierboven is dan wel niet on topic maar ik vind wel dat jullie er even goed over nadenken en ik spreek uit ervaring ik ben net als tom666 al erg lang een hobbiest en heb best wel eens een ongelukje gehad ,gelukkig hooguit met een paar hechtingen of hechtpleisters ervan af gekomen en gewoon door even niet na te denken of onoplettendheid . gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast tom666 Geplaatst: 22 februari 2015 Delen Geplaatst: 22 februari 2015 Zo is het...perfect gezegd @Wafels Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jorisb Geplaatst: 22 februari 2015 Delen Geplaatst: 22 februari 2015 @Wafels Misschien niet on topic, maar toch belangrijk om te noemen! Er zullen altijd mensen zijn die niet na denken over waar ze mee bezig zijn. Je kunt niet vaak genoeg waarschuwen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Toef Geplaatst: 22 februari 2015 Delen Geplaatst: 22 februari 2015 Mag ik nog noemen.. om een doorslijp schijfje niet te gebruiken als afslijp schijfje en andersom, de stukken van het gebruikte schijfje kunnen afbreken en projectielen worden. Zeer gevaarlijk ! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.