Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Vraag] Katadyn pocket,combi of life straw family


flippie

Aanbevolen berichten

Ik twijfel tussen de katadyn pocket en de combi.

Ik lees dat veel van jullie een pocket hebben,maar de combi filtert ook de chemische verontreiniging.

Waarom kiezen jullie dan toch voor de pocket?

Het idee is om er dan een life straw family bij te doen en waterzuiveringstabletten.

Heeft ook iemand ervaring met de lifestraw family?

 

 

Groetjes Flippie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Flippie, dit is een oude discussie die altijd weer tot felle debatten leidt en daar ben ik een beetje op uitgekeken. Een advies en dan houd ik verder mijn mond (goede oefening ook voor me :D). Ga naar een winkel en voel eens aan beide filters en ervaar het kwaliteitsverschil. Degelijkheid is troef bij een shtf. Bij het pocketfilter is tegenwoordig ook een voorfilter met actieve koolstof te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Flippie, dit is een oude discussie die altijd weer tot felle debatten leidt en daar ben ik een beetje op uitgekeken. Een advies en dan houd ik verder mijn mond (goede oefening ook voor me :D). Ga naar een winkel en voel eens aan beide filters en ervaar het kwaliteitsverschil. Degelijkheid is troef bij een shtf. Bij het pocketfilter is tegenwoordig ook een voorfilter met actieve koolstof te krijgen.

 

Het balangrijkste is de kwaliteit van het membraan en dat is niet te voelen in de winkel, waar de rest van de filter van gemaakt lijkt me minder belangrijk.

 

Wel jammer dat er nooit echt goed vergelijkend warenonderzoek gedaan is naar waterfilters door TNO of een dergelijke organisatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel tussen de katadyn pocket en de combi.

Ik lees dat veel van jullie een pocket hebben,maar de combi filtert ook de chemische verontreiniging.

Waarom kiezen jullie dan toch voor de pocket?

Het idee is om er dan een life straw family bij te doen en waterzuiveringstabletten.

Heeft ook iemand ervaring met de lifestraw family?

 

 

Groetjes Flippie

 

Mijn mening is dat de keramische techniek is ingehaald door de holle vezel techniek qua capaciteit en onbreekbaarheid (Beiden nog steeds gevoelig voor vorst indien niet droog). Ik ben geen fan van de Lifestraw.

Daarna komt de vraag of je er een actieve koolfilter in moet zitten. Deze gaat niet zo lang mee, dus moet je vaak vervangen bij gebruik, maar 't water is daardoor lekkerder en veiliger (chemicaliën) als je het voor langere tijd wilt drinken. Voor de rest Google en kijk in de winkel!

 

Puur als noodfilter voor onderweg en thuis is de Sawyer mini de voordeligste en ook nog een goede keus. (wederom, mijn mening)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mening is dat de keramische techniek is ingehaald door de holle vezel techniek qua capaciteit en onbreekbaarheid (Beiden nog steeds gevoelig voor vorst indien niet droog). Ik ben geen fan van de Lifestraw.

Daarna komt de vraag of je er een actieve koolfilter in moet zitten. Deze gaat niet zo lang mee, dus moet je vaak vervangen bij gebruik, maar 't water is daardoor lekkerder en veiliger (chemicaliën) als je het voor langere tijd wilt drinken. Voor de rest Google en kijk in de winkel!

 

Puur als noodfilter voor onderweg en thuis is de Sawyer mini de voordeligste en ook nog een goede keus. (wederom, mijn mening)

 

Ray

Het probleem met AK (aktieve kool) is dat de contacttijd ook van belang is. Het water moet de tijd krijgen om langs de AK te gaan. Met de flowrate van de meeste filters, is het vaak alleen om de chemische stoffer te verminderen en/of de smaak te verbeteren.

Ik zou wel eens een echt lab rapport willen zien van de Sawyer filters. (er is er eentje beschikbaar van 2005, welke mij niet voldoende inzicht geeft) De katadyn filters zijn de afgelopen jaren al aardig door de molen gehaald in diverse labs. Wie o Wie @Vempain was jij hier niet mee bezig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ray

Het probleem met AK (aktieve kool) is dat de contacttijd ook van belang is. Het water moet de tijd krijgen om langs de AK te gaan. Met de flowrate van de meeste filters, is het vaak alleen om de chemische stoffer te verminderen en/of de smaak te verbeteren.

Ik zou wel eens een echt lab rapport willen zien van de Sawyer filters. (er is er eentje beschikbaar van 2005, welke mij niet voldoende inzicht geeft) De katadyn filters zijn de afgelopen jaren al aardig door de molen gehaald in diverse labs. Wie o Wie @Vempain was jij hier niet mee bezig?

 

Dat klopt als een bus prepass, bij een aquarium wordt het constant rond gepompt.

Toch was ik verbaasd over een MSR filter van @jada op SC Gilze, want die maakte van een enorm vervuilde drinkbak voor paarden met echt stinkend water een smakelijk bekertje water.

 

Ik werk nog aan een voorfilter voor de Aqualine, waar ook een gigant van een koolfilter in zit. Daar wilde ik sowieso ook monsters bij doen van de Sawyer, dus wie weet, als je geduld heb en @Vempain het nog steeds ziet zitten.........

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert: volgens mij is er niets mis met de sawyer,maar het leek me ook handig om iets tegen chemische verontreiniging te hebben.

Qua prijs staat hij mij wel aan,maar ik heb me in eerst instantie in de katadyn verdiept.

 

Qua waterfilters ben ik echt nog een leek,vandaar mijn vragen.

Mijn man heeft een steripen en is daar ook wel tevreden over,maar ik wil wel iets hebben met voldoende capaciteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@flippie, een steripen is leuk hoor (ik heb er ook een paar) maar deze zijn afhankelijk van stroom (batterijen) en bevatten electronica welke het hoogstwaarschijnlijk niet meer doen bij een EMP.......

 

Een steripen is wel de enige filter op de markt die virussen doodt, lijkt me zeker na een SHTF niet onbelangrijk.

Het is niet alsof je dan nog medicijnen kan krijgen tegen hepatitus terwijl de kans op besmetting groter wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een steripen is wel de enige filter op de markt die virussen doodt, lijkt me zeker na een SHTF niet onbelangrijk.

Het is niet alsof je dan nog medicijnen kan krijgen tegen hepatitus terwijl de kans op besmetting groter wordt.

 

uhhhh.......mis ik nou iets? Is een EMP geen SHTF situatie? Oohh en de Steripen is géén filter....:D.....en als "prepper-t" heb je alvast vóór een SHTF toch wel medicijnen geregeld?

Als ik er naast zit hoor ik het uiteraard ook graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepass, dat is dan inderdaad niet handig.

 

Ik denk dat een Sawyer mini en een katadyn combi op mijn lijstje gaan staan. Nog even sparen dus. Ik kon me nl niet inhouden deze maand met de voorraad aanleggen,dus alweer boven mijn budget gegaan :)

 

Mag ik dan adviseren om voor een Katadyn Ceradyn of Gravidyn voor thuis bijvoorbeeld? Je bent het snel beu dat pompen als je dagelijks gebruik er van moet maken, plus de zojuist genoemde systemen zijn ook erg goed en kosten weinig tot geen tijd om ze te gebruiken/bedienen. Water erin wachten en klaar..... Een Sawyer mini of Combi zijn ook goed, alleen meer voor tijdelijk en kleinschaliger gebruik.

http://www.katadyn.com/usen/katadyn-products/products/katadynshopconnect/katadyn-water-filters-endurance-series-products/katadyn-drip-gravidyn/

Link naar reactie
Delen op andere sites

uhhhh.......mis ik nou iets? Is een EMP geen SHTF situatie? Oohh en de Steripen is géén filter....:D.....en als "prepper-t" heb je alvast vóór een SHTF toch wel medicijnen geregeld?

Als ik er naast zit hoor ik het uiteraard ook graag.

 

Een EMP hoeft nog geen SHTF te betekenen net als lang niet iedere SHTF door een EMP veroorzaakt wordt.

Het steripen waterzuiverigssysteem dat ik heb bestaat trouwens uit een prefilter + UV lamp, maar noem het wat je wilt :p

 

Hoe moet ik trouwens pre-SHTF aan aniti virus medicijnen komen in Nederland? (Hoor graag ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een EMP hoeft nog geen SHTF te betekenen net als lang niet iedere SHTF door een EMP veroorzaakt wordt.

Het steripen waterzuiverigssysteem dat ik heb bestaat trouwens uit een prefilter + UV lamp, maar noem het wat je wilt :p

 

Hoe moet ik trouwens pre-SHTF aan aniti virus medicijnen komen in Nederland? (Hoor graag ;) )

 

Creatief zijn? :D

 

Ok het Steripensysteem bestaat uit een zeer grof filter én een Steripen. Als er een EMP heeft plaats gevonden ga ik er vanuit dat de Steripen niet meer werkt.....Een EMP zal hoogstwaarschijnlijk een SHTF tot gevolg hebben..... Ik weet het aannames......the mother of all fnckups....... daarom ga ik vaak uit van het ergst denkbare senario........dus EMP = SHTF = geen werkende Steripen ..........:D

 

Maar ok we zijn mieren op de cm2 aan het verkrachten.....zinloze aktie. Maar je begrijpt bovenstaande wel denk ik.....:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ray

Het probleem met AK (aktieve kool) is dat de contacttijd ook van belang is. Het water moet de tijd krijgen om langs de AK te gaan. Met de flowrate van de meeste filters, is het vaak alleen om de chemische stoffer te verminderen en/of de smaak te verbeteren.

Ik zou wel eens een echt lab rapport willen zien van de Sawyer filters. (er is er eentje beschikbaar van 2005, welke mij niet voldoende inzicht geeft) De katadyn filters zijn de afgelopen jaren al aardig door de molen gehaald in diverse labs. Wie o Wie @Vempain was jij hier niet mee bezig?

Het is zeker wel de bedoeling dat ik de microbiologische testen voor de waterfilters nog ga uittesten.

Het liefste natuurlijk voor meerdere filters tegelijk zoals ook de 2 Sawyer-types die ook in de prep-shop te bestellen zijn.

Misschien ook niet onaardig om de lifestraw ook met de test-reeks mee te nemen.

Dit is ook de rede dat ik nog even wil wachten totdat de Aqualine die @Raycoupe nog aan het testen is mee te kunnen pakken met het onderzoek.

Dit onderzoek wordt door mij gedaan bij een ander bedrijf (waar ik voorheen gewerkt heb) in ruil dat ik voor twee weken de avonddiensten en de weekenden meedraai/overneem...

Hier gaat dus veel vrije tijd in zitten wat ik natuurlijk niet erg vind, de resultaten is wat we juist graag willen vastleggen zodat we een leverancier niet volledig hoeven te vertrouwen dat het goed is :p

 

Wanneer er juist alleen maar vraag is naar diverse chemische testen dan is dat geen enkel probleem en kan het bijvoorbeeld de dag erna al hier op het forum gecommuniceerd worden

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zeker wel de bedoeling dat ik de microbiologische testen voor de waterfilters nog ga uittesten.

Het liefste natuurlijk voor meerdere filters tegelijk zoals ook de 2 Sawyer-types die ook in de prep-shop te bestellen zijn.

Misschien ook niet onaardig om de lifestraw ook met de test-reeks mee te nemen.

Dit is ook de rede dat ik nog even wil wachten totdat de Aqualine die @Raycoupe nog aan het testen is mee te kunnen pakken met het onderzoek.

Dit onderzoek wordt door mij gedaan bij een ander bedrijf (waar ik voorheen gewerkt heb) in ruil dat ik voor twee weken de avonddiensten en de weekenden meedraai/overneem...

Hier gaat dus veel vrije tijd in zitten wat ik natuurlijk niet erg vind, de resultaten is wat we juist graag willen vastleggen zodat we een leverancier niet volledig hoeven te vertrouwen dat het goed is :p

 

Wanneer er juist alleen maar vraag is naar diverse chemische testen dan is dat geen enkel probleem en kan het bijvoorbeeld de dag erna al hier op het forum gecommuniceerd worden

 

Helemaal top! Wel jammer dat de algen nu op de bodem liggen en er hier een laag ijs over het water ligt. ;)

Er wordt echter zeker doorgewerkt aan de Aqualine, vandaar af en toe een update in dat draadje: http://preppers.nl/forum/threads/8269-Review-Aqualine-12-Combinatie-Filter?highlight=aqualine

 

De Sawyer Mini en Squeeze verschillen alleen in formaat, ik denk dat we het beste de Mini kunnen testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sawyer sqweeze... meeste waar/capaciteit voor je geld...

 

juist

 

ik heb zelf een katadyn pocket liggen a 300 euro

voor dat geld heb je 10 sawyers ofzo (die ook veel makkelijker te gebruiken zijn)

als laatste nood/back up heb ik 6 lifestraws

maar mijn hoofdfilters gaan toch 2 sawyers worden

ik heb filters gekocht toen sawyers alleen via import te krijgen waren en ik dat vanwege de garantie etc niet wou doen

om echt eerlijk te zijn, had ik veel liever een doos sawyers gehad voor dat geld

maar toen was de katadyn pocket eigenlijk de enigste die veel liters echt schoon kon krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

juist

 

ik heb zelf een katadyn pocket liggen a 300 euro

voor dat geld heb je 10 sawyers ofzo (die ook veel makkelijker te gebruiken zijn)

als laatste nood/back up heb ik 6 lifestraws

maar mijn hoofdfilters gaan toch 2 sawyers worden

ik heb filters gekocht toen sawyers alleen via import te krijgen waren en ik dat vanwege de garantie etc niet wou doen

om echt eerlijk te zijn, had ik veel liever een doos sawyers gehad voor dat geld

maar toen was de katadyn pocket eigenlijk de enigste die veel liters echt schoon kon krijgen

 

Kun je nu eenmaal niet vermijden. De techniek gaat voort en de prijzen dalen. Twee jaar terug was de Katadyn gewoon de beste keus en meest betrouwbaar.

 

Wat ik enorm fijn vind aan de Sawyers, is dat je ze gewoon met dunne bleek oplossing kunt uitspoelen als je lui bent geweest en na een trip niet hebt schoongespoeld en gedroogd, zodat er lekkere schimmels in gaan groeien. Volgens mij is dat niet verstandig met keramiek. Die moet je dan demonteren, keramiek opschuren en de rest met dunne bleek steriliseren. Als ik ga stappen (niet in de kroeg :p) gebruik ik de squeeze om minder water mee te hoeven slepen, dus wordt regelmatig gebruikt.

 

Lifestraws zijn goed als noodfilter/backup, duurt volgens mij een eeuwigheid om te drogen dus wat doe je ermee nadat je ze eenmaal gebruikt hebt? (niet nagezocht of daar een oplossing voor is :o @iemand?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroegah, toen de lucht nog schoon was en de seks nog vies, heb ik ooit eens een review geschreven over de Katadyn Pocket Pro.

 

Wellicht dat de tijd ons ingehaald heeft, maar ik ben nog altijd blij met de aanschaf.

 

Daarnaast, ik heb een Katadyn Pocket, Lifestraws.en verschillende andere manieren voor waterzuivering. Eén is geen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...