Ga naar inhoud
GENEGEERD

Water bewaren?


Zanshin

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb (als erg beginnend prepper) 4 sixpacks van 1,5ltr flessen bronwater vande makro in de kelder staan en een tray van 24x 0,5ltr in de auto. Als laatste op de helft is dan zet ik er een nieuwe onder!

 

Dat is wel erg weinig culza. Tijd om wat in te slaan. Persoonlijk ga ik voor halve litertjes. Die zijn makkelijker te plaatsen en mee te nemen dan 1,5 liter flessen.

 

P.s.: Stel je even voor in de voorstelronde !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Voor zover ik het heb begrepen blijft het water in flessen en pakken houdbaar omdat ze zonder bacteriën zijn verpakt. In principe gaat het dus niet kapot. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je voorzichtig moet blijven en moet vertrouwen op je eigen waarnemingen.

 

Daarnaast ben ik van mening dat je inderdaad al een mooie voorraad hebt in combinatie met een filter. Je eigen water is in eerste instantie al betrouwbaarder dan een nabijgelegen sloot of plas, en je hoeft het niet te delen met andere overlevenden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tijdje geleden op radio538 was bij Edwin Evers een interview met een man die wereldkampioen waterproeven of zoiets was geworden. Ik zal eens kijken of die link op hun website nog ergens staat. Deze man vertelde dat de THTdatum op plastic flessen water (en dat zal ook voor pakken Barleduc gelden) totale onzin is en het eeuwig houdbaar is. Wel donker en koel bewaren, zoals het ook al miljoenen jaren in de aarde bewaard is geweest voordat wij het in een flesje aangereikt krijgen.

 

http://www.538.nl/programma/16/evers-staat-op/gemist/detail/13504/water-heeft-meerdere-smaken

Na 4min wordt er verteld dat de datum verplicht is omdat een fles water een product is voor consumenten en er daarom een datum op moet.

 

 

Ik heb ook water op zolder staan achter een knieschot, dus donker (staat her en der door het huis verspreid wel een voorraadje verstopt). Het staat er nu 2jr en smaakt nog prima. Ik drink het water geregeld zelf maar geef het soms ook wel aan de katten. Ik heb eens gehoord dat als een kat iets niet meer wil eten of drinken het niet meer vertrouwd is. Dus de katten zijn proefkonijn hier ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb vandaag 2 jaar oude flessen water gedronken en het smaakte als nieuw toch zeggen mensen hier en op andere forums dat 6 maanden maximaal is

het water wat ik dronk was van de winkel dus fabrieks water het smaakte nieuw en zag er helder uit en rook niet naar plastic

 

Verbaasd me niets. Je leest veel en probeert af en toe wat. :)

Mijn uiteindelijke conclusie van alle discussies en sites hierover is dat 'fabrieks water' minimaal 10 jaar houdbaar is en zelf afgevuld water (mits je zeer schoon te werk gaat) toch zeker een jaar.

 

En dan hebben we altijd nog een waterfilter (bv. een Sawyer) om te zorgen we er iig niet ziek van worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik zou liever kraanwater opslaan en dat elke pakweg twee maanden verversen. Dat is goedkoper dan bronwater uit de winkel, en dan wordt er een kleinere hoeveelheid schadelijke stoffen uit het plastic afgegeven aan het water.

 

Laat de jerrycan tijdens het verversen van het water van binnen volledig uitdrogen om microörganismen te doden, en werk met goed gewassen handen om besmetting van het water door je handen te voorkomen.

 

Bewaar een deel van je water op zolder in verband met een eventuele overstroming, en een deel op een koelere plaats, waar minder kans is op groei van microörganismen en afgifte van stoffen uit het plastic van de jerrycan.

 

Gebruik kleine jerrycans om overbelasting van de rug te voorkomen en lekkage te beperken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ververs 't elke 3 maanden, met handschoentjes aan inderdaad voor eventuele bacterien. Ik laat ze niet helemaal opdrogen, maar ik reinig ze elke 2 keer (elke 6 maanden dus) met een tikje dunne bleek. Dan een paar keer goed uitspoelen en weer vullen. Ik heb wel speciale jerrycans die voor water zijn (van 't leger) en goed uitgezocht of ze bpa vrij waren. En 5 van die 20 liter jerrycans zijn pikzwart dus als je ze in de zon zet (dopje een beetje open anders worden ze bol) word het water lekker warm om je mee te wassen :)

 

Dan moet je dat water daarna niet meer ergens anders voor gebruiken, dus die jerry alleen houden als waswater. Als 't eenmaal door de zon verwarmd is vertrouw ik 't niet meer wat betreft spul dat uit het plastic komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik heb deze week mijn waterfilter, lightsticks, storm- en waterproof lucifers binnen gekregen. Ik ben ook een beginnende prepper, aangezien ik nu ook ervan overtuigd ben dat er straks een chaos gaat uitbreken, sowieso in Amerika, WOIIII??, de vulkaanuitbarstingen, de komende planeet X, kortom allemaal redenen dat ik als een gek inkopen ben gaan doen.

Een heerlijk gevoel overigens, om spullen in huis te hebben en te weten, wanneer de pleuris uitbreekt, heb ik in ieder geval voedsel en water in huis.

Ik heb 2 foetsiekachels gekocht, kan er op koken, 60 liter petroleum, overigens het advies om deze tanks niet in huis te bewaren, mocht er vuur komen dan staat meteen het hele huis in de fik. Ik heb ze nu buiten neergezet, op een plek die niet zichtbaar is voor derden:).

Daarnaast heel veel flessen lampenolie, een petroleumstel, 5 led zaklampen, 2 led lantaarns, 3 stormlantaarns, touw, 2 first aid kids, touw, groot zakmes, heel veel aanstekers, 3 zaken vol partylichtjes, 20 st. grote kaarsen. Dan nog 8 kratten vol met voedsel, veel blik en glas, groenten, fruit, soepen, siroop, honing, pindakaas, chocopasta, veel volkorencrackers, 4 zaken gezonde muesli, ook 2 grote potten vitamine C1500, onontbeerbaar.

Ben nog bezig met mijn waterverzameling, heb inmiddels 30 dozen barleduc à 2 liter, 6 per doos, dan nog 4 six-packs waterflesjes, 2 grote jerrycans van 20 liter en er moet nog meer bij, vind het ook heerlijk om zo lekker te gaan preppen.

Mijn gevoel zegt om alles toch op de bovenverdieping te bewaren en dus op de zolderverdieping, heb een groot huis, dus veel ruimte om op te bergen.

Uiteraard heb ik ook nog de nodige voorraad staan in mijn kast in de hal, schrik er soms van, wat veel, maar was altijd al een verzamelaar en ooit een grote kelder gehad, dus altijd bezig met voorraden aanleggen. Ik wilde dit als nieuwkomer even met jullie delen, maar ik ga als een speer:).

Groetjes, Albertien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze week mijn waterfilter, lightsticks, storm- en waterproof lucifers binnen gekregen. Ik ben ook een beginnende prepper, aangezien ik nu ook ervan overtuigd ben dat er straks een chaos gaat uitbreken, sowieso in Amerika, WOIIII??, de vulkaanuitbarstingen, de komende planeet X, kortom allemaal redenen dat ik als een gek inkopen ben gaan doen.
Het lijkt me belangrijk dat je de risico's relativeert en niet overschat. Er zijn mensen die veel geld verdienen aan boeken en tijdschriftartikelen met onwaarschijnlijke sensatiescenario's. Nederland is niet vulkanisch en een botsing met een andere planeet is uiterst onwaarschijnlijk. En de VS is inmiddels langdurig een stabiele rechtsstaat, ondanks alle kritiek die je op dat land kunt hebben.

 

Je zou vooral kunnen kijken welke risico's aanwezig zijn in jouw woonregio, en hoe vaak dergelijke rampen zich hebben voorgedaan in de afgelopen vijftig jaar in vergelijkbare ontwikkelde landen.

 

Een heerlijk gevoel overigens, om spullen in huis te hebben en te weten, wanneer de pleuris uitbreekt, heb ik in ieder geval voedsel en water in huis. Ik heb 2 foetsiekachels gekocht, kan er op koken, 60 liter petroleum, overigens het advies om deze tanks niet in huis te bewaren, mocht er vuur komen dan staat meteen het hele huis in de fik. Ik heb ze nu buiten neergezet, op een plek die niet zichtbaar is voor derden:).

Daarnaast heel veel flessen lampenolie, een petroleumstel, 5 led zaklampen, 2 led lantaarns, 3 stormlantaarns, touw, 2 first aid kids, touw, groot zakmes, heel veel aanstekers, 3 zaken vol partylichtjes, 20 st. grote kaarsen. Dan nog 8 kratten vol met voedsel, veel blik en glas, groenten, fruit, soepen, siroop, honing, pindakaas, chocopasta, veel volkorencrackers, 4 zaken gezonde muesli, ook 2 grote potten vitamine C1500, onontbeerbaar.

Ben nog bezig met mijn waterverzameling, heb inmiddels 30 dozen barleduc à 2 liter, 6 per doos, dan nog 4 six-packs waterflesjes, 2 grote jerrycans van 20 liter en er moet nog meer bij, vind het ook heerlijk om zo lekker te gaan preppen. Mijn gevoel zegt om alles toch op de bovenverdieping te bewaren en dus op de zolderverdieping, heb een groot huis, dus veel ruimte om op te bergen. Uiteraard heb ik ook nog de nodige voorraad staan in mijn kast in de hal, schrik er soms van, wat veel, maar was altijd al een verzamelaar en ooit een grote kelder gehad, dus altijd bezig met voorraden aanleggen. Ik wilde dit als nieuwkomer even met jullie delen, maar ik ga als een speer:).

Als beginnende prepper zou ik niet te snel dure aankopen doen, want na uitgebreidere studie maak je waarschijnlijk toch weer andere keuzes.

 

Preppen kan leuk en nuttig zijn, maar is niet zonder risico's. Sommige mensen komen bijvoorbeeld in de schulden door extreme prepping. En let er op dat je je vloeren niet te zwaar belast. In deze discussie (zie de weblink) wordt gewaarschuwd voor risico's zoals bijvoorbeeld hoarding en "prepper burnout". http://preppers.nl/forum/threads/9252-Het-risico-van-obsessief-preppen/page4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik heb deze week mijn waterfilter, lightsticks, storm- en waterproof lucifers binnen gekregen. Ik ben ook een beginnende prepper, aangezien ik nu ook ervan overtuigd ben dat er straks een chaos gaat uitbreken, sowieso in Amerika, WOIIII??, de vulkaanuitbarstingen, de komende planeet X, kortom allemaal redenen dat ik als een gek inkopen ben gaan doen.

Een heerlijk gevoel overigens, om spullen in huis te hebben en te weten, wanneer de pleuris uitbreekt, heb ik in ieder geval voedsel en water in huis.

Ik heb 2 foetsiekachels gekocht, kan er op koken, 60 liter petroleum, overigens het advies om deze tanks niet in huis te bewaren, mocht er vuur komen dan staat meteen het hele huis in de fik. Ik heb ze nu buiten neergezet, op een plek die niet zichtbaar is voor derden:).

Daarnaast heel veel flessen lampenolie, een petroleumstel, 5 led zaklampen, 2 led lantaarns, 3 stormlantaarns, touw, 2 first aid kids, touw, groot zakmes, heel veel aanstekers, 3 zaken vol partylichtjes, 20 st. grote kaarsen. Dan nog 8 kratten vol met voedsel, veel blik en glas, groenten, fruit, soepen, siroop, honing, pindakaas, chocopasta, veel volkorencrackers, 4 zaken gezonde muesli, ook 2 grote potten vitamine C1500, onontbeerbaar.

Ben nog bezig met mijn waterverzameling, heb inmiddels 30 dozen barleduc à 2 liter, 6 per doos, dan nog 4 six-packs waterflesjes, 2 grote jerrycans van 20 liter en er moet nog meer bij, vind het ook heerlijk om zo lekker te gaan preppen.

Mijn gevoel zegt om alles toch op de bovenverdieping te bewaren en dus op de zolderverdieping, heb een groot huis, dus veel ruimte om op te bergen.

Uiteraard heb ik ook nog de nodige voorraad staan in mijn kast in de hal, schrik er soms van, wat veel, maar was altijd al een verzamelaar en ooit een grote kelder gehad, dus altijd bezig met voorraden aanleggen. Ik wilde dit als nieuwkomer even met jullie delen, maar ik ga als een speer:).

Groetjes, Albertien

 

Goed bezig Albertien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatst pakte ik uit mijn watervoorraad een flesje bronwater. De THT was tot oktober 2013 ofzo. Het water zag er schoon uit (geen schimmel of andere deeltjes) en het smaakte goed.

Hoewel nooit aangebroken was de prik ervan af. Mogelijk diffundeert koolzuur toch door het PET heen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb ook een waterfilter, in geval van nood, maar veel water in huis hebben is ook erg belangrijk. Als je ziet hoeveel water een mens per dag al verbruikt, is al heel veel.

Uiteraard zullen we in moeilijke tijden weinig water tot ons moeten nemen en dus heb ik veel water in huis. Ik zie me nog niet elke dag naar een sloot rennen om het water te filteren, tenzij het zo uit de hand loopt en ik naar buiten moet gaan met mijn rugzak vol met spullen voor in noodsituaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee. Langdurige wateropslag zonder PET flessen is een probleem. Ik heb een opslag maar vanwege de gevaren voor de gezondheid ben ik nog steeds op zoek naar een goed alternatief. Ik heb ook een groot aantal glazen flessen, maar dat is ook niet ideaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb pakken water. Daar zal ook wel wat mee mis zijn op den duur, maar voor nood, heb ik wat pakken water.

Geen Albertien hoeveelheden want ik heb water in de buurt en een waterfilter en een reëel beeld van hoeveel water ik verbruik omdat ik dat regelmatig test.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Water is oneindig houdbaar. Dat er een houdbaarheidsdatum opstaat is omdat het van de wet moet.

De partij van de dieren heeft op haar programma staan die absurde houdbaarheidsdata te veranderen zodat er minder voedsel verspild wordt.

 

"Veel Europese regels over houdbaarheidsdata en uiterlijke kenmerken van voedsel zijn te rigide en werken voedselverspilling in de hand. De Partij voor de Dieren wil dat doorgeslagen voedselvoorschriften worden aangepast. Burgers krijgen goede voorlichting over het bewaren en de houdbaarheid van voedsel, waardoor er minder in de vuilnisbak belandt. "

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb ook een waterfilter, in geval van nood, maar veel water in huis hebben is ook erg belangrijk. Als je ziet hoeveel water een mens per dag al verbruikt, is al heel veel.
Het is in principe niet levensbedreigend als je je lichaam tijdens een ramp heel weinig wast. Het is natuurlijk wel aan te raden om je handen te wassen na rauw vlees te snijden enzovoort.

 

Bovendien kun je je lijf en je kleding ook wassen met grondwater dat je opgraaft, of met regenwater of slootwater. En daarmee kun je ook je toilet doorspoelen. Je drinkwatervoorraad kun je dan bewaren om op te drinken. Met dertig liter drinkwater per persoon kun je dan wel een tijdje vooruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...