Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit test blusdekens


Stuudje

Aanbevolen berichten

Meeste blusdekens blussen niet

 

De meeste blusdekens die in Nederland worden verkocht, werken niet goed. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, die twaalf dekens testte bij vlam-in-de-pan.

Van de twaalf verschillende blusdekens die in de winkels liggen, werken er acht niet naar behoren. Sommige dekens vliegen volgens de NVWA in brand als ze in aanraking komen met een olie- of vetbrand. Eén deken blust de brand helemaal niet niet en bij twee blusdekens blijft het plastic van de verpakking aan de deken zitten. Dat kan volgens de NVWA leiden tot ernstige brandwonden.

 

Rook

Daarnaast gingen sommige dekens erg roken als ze ingezet worden om een brand te blussen. Volgens de NVWA kan dat vooral in kleine keukens gevaarlijk zijn, omdat het zicht op een vluchtweg kan worden ontnomen. Ook het inademen van de rook kan gevaarlijk zijn.

De Voedsel- en Warenautoriteit startte het onderzoek na een tip van de Nederlandse Brandwonden Stichting. De NVWA is geschokt door de uitkomsten. De Nederlandse Brandwonden Stichting raadt mensen af om een blusdeken te gebruiken voor olie-en vetbranden. Volgens de stichting is het raadzamer om een deksel op de pan te doen, de vuurbron uit te doen en de afzuigkap uit te doen.

 

http://nvwa.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/2042901/niet-alle-blusdekens-blussen-olie-en-vetbranden

 

De juiste blusdeken vermeldt code EN 1869!

 

http://www.youtube.com/watch?v=cnkin9Ui9n0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
de baas het bespaart op blusdekens en ze bij de liddl gehaald resultaat mooi kampvuurtje
Ja, dat is dus waarom ik waarschuw.

Lang geleden was buurjongen bezig met benzineaansteker vullen en er ging iets mis,klein fikkie op de slaapkamer.

Hij had ooit gehoord dat je dat met deken kon blussen, dus hij pakte zijn dekbed...een synthetisch dekbed... wat ook in de fik vloog...uiteindelijk is het hele huis afgebrand en heeft het gezin vier maanden elders moeten wonen.

Een goede branddeken werkt, een wollen deken werkt ook nog wel, maar een synthetisch dekbed niet.

Kennis van zaken is zo belangrijk, kennis en de juiste materialen (en van tijd tot tijd oefenen)

Dus koop geen goedkoop branddekentje, maar een goede, anders krijg je meer problemen.

De juiste blusdeken vermeldt code EN 1869

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is dus waarom ik waarschuw.

Lang geleden was buurjongen bezig met benzineaansteker vullen en er ging iets mis,klein fikkie op de slaapkamer.

Hij had ooit gehoord dat je dat met deken kon blussen, dus hij pakte zijn dekbed...een synthetisch dekbed... wat ook in de fik vloog...uiteindelijk is het hele huis afgebrand en heeft het gezin vier maanden elders moeten wonen.

Een goede branddeken werkt, een wollen deken werkt ook nog wel, maar een synthetisch dekbed niet.

Kennis van zaken is zo belangrijk, kennis en de juiste materialen (en van tijd tot tijd oefenen)

Dus koop geen goedkoop branddekentje, maar een goede, anders krijg je meer problemen.

De juiste blusdeken vermeldt code EN 1869

 

Jammer genoeg geeft dat dus geen enkele garantie, daar gingen we echter tot nu toe wel van uit.

In de pdf van jouw link: http://nvwa.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/2042901/niet-alle-blusdekens-blussen-olie-en-vetbranden staat dat beschreven.

 

Bij 8 van de 12 bemonsterde blusdekens werd overeenstemming met een versie van de

EN 1869 gesuggereerd, doordat dit op de verpakking of op de houder ervan was

vermeld.

 

Er stond dus op de verpakking wel EN 1869 vermeld, maar ze voldeden daar voor geen meter aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ojee, en ik dacht nog wel dat juist de aanwijzing die er gegeven werd een goede tip was. (jaja,altijd checken, had ik niet gedaan)

Maar goed dat jij oplettender bent Raycoupe.

Er werden op tv wel enkele verpakkingen getoond die wél goed waren, maar welke dat waren weet ik niet.

Pfff, uitzoekwerk dus, ook voor mij, zelf thuis alles checken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ojee, en ik dacht nog wel dat juist de aanwijzing die er gegeven werd een goede tip was. (jaja,altijd checken, had ik niet gedaan)

Maar goed dat jij oplettender bent Raycoupe.

Er werden op tv wel enkele verpakkingen getoond die wél goed waren, maar welke dat waren weet ik niet.

Pfff, uitzoekwerk dus, ook voor mij, zelf thuis alles checken.

 

Ik moet er ook nog induiken welke de 'goede' zijn. 'k Zag op TV eentje voorbij komen die exact leek op de deken die ik mijn pa cadeau heb gedaan.

Zelf heb ik er hier eentje van de Action, merk Gloria. Staat netjes die norm op en dat hij geschikt is voor vetbranden, maar ik weet het nu dus ook niet meer. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op rtl nieuws site staat een lijst met goede blusdekens.

Ik kopieer het bericht:

 

 

 

'Zo'n blusdeken moet het gewoon doen'

 

Brancheorganisatie Vebon vindt het zorgwekkend dat er blusdekens zijn die niet blussen en onveilig zijn. "Zo’n blusdeken moet het gewoon doen."

De Nederlandse Voedsel-en Warenautoriteit kan vanwege de wet niet zeggen om welke merken en leveranciers het gaat. "Dat maak het voor ons heel moeilijk om er iets aan te doen", zegt een woordvoerder van Vebon.

De brancheorganisatie gaat via een wob-verzoek alsnog proberen te achterhalen om welke dekens het gaat. Vebon heeft een overzicht gemaakt van dekens die volgens hen wel veilig zijn. De lijst is gemaakt op basis van leveranciers die certificaten en testrapporten hebben aangeleverd na een oproep van de brancheorganisatie. Volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit is zo'n test geen garantie voor veiligheid.

 

Deze dekens zijn volgens brancheorganisatie Vebon veilig:

 

Ajax Blusdeken 1m x 1m

First Alert Blusdeken 1m x 1m FB100BXN

Fito Profi-line Blusdeken 1,2m x 1,8m

Fito Profi-line Blusdeken 1m x 1m

Fixxeo Blusdeken 1,1m x1,3m

TSA Blusdeken 1,2m x 1,2m

TSA Blusdeken 1,8m x 1,2m

TSA Blusdeken 1,8m x 1,8m

TSA Blusdeken 1m x 1m

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een zeer kwalijke oplichting! Met de kans op zeer kwalijke gevolgen! Het woord blusdeken moet genoeg zijn om te doen wat er gezegd wordt, namelijk blussen.

 

Ik vind dat alle fabrikanten die hierin de boel hebben besodemieterd, het geld moeten terug geven aan de consumenten. Ik heb er 2 in huis, geen idee of ze voldoen aan de norm. Met de opmerking "je moet ze niet gebruiken" kan ik helemaal niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een zeer kwalijke oplichting! Met de kans op zeer kwalijke gevolgen! Het woord blusdeken moet genoeg zijn om te doen wat er gezegd wordt, namelijk blussen.

 

Ik vind dat alle fabrikanten die hierin de boel hebben besodemieterd, het geld moeten terug geven aan de consumenten. Ik heb er 2 in huis, geen idee of ze voldoen aan de norm. Met de opmerking "je moet ze niet gebruiken" kan ik helemaal niets.

 

Een wereld posting. Richa heeft helemaal gelijk. Donder op met je nummers. Een fabrikant die gevaarlijke blusdekens op de markt brengt, pleegt een hele reeks misdrijven uit onder anderen ons Wetboek van strafrecht en dient kei en keihard aangepakt te worden!

 

Ik geef slechts twee voorbeelden;

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dood_door_schuld

 

http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/308.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals met vele zaken geldt ook in deze, investeer ipv consumeer,

maw, informeer je en koop bij de professionele handel waar men je met raad bijstaat,

je betaalt dan wel meer, maar dan heb je ook iets waar je wat aan hebt.

 

(spot)goedkoop is vaak duurkoop... en als het om je veiligheid gaat,

ga gewoon voor goed en spaar er desnoods voor.

Is in mijn ogen gelijk auto of moto banden, remblokjes enz ...

 

Ja er ligt veel in handen van de fabrikant, maar als je voor een dubbeltje

op de eerste rij wilt zitten, wees dan niet kwaad als je door je stoel zakt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...