Limburg-Zuid Geplaatst: 2 november 2013 Delen Geplaatst: 2 november 2013 Verdomd fijn en eerste levensbehoefte zijn in mijn boekje toch echt twee verschillende dingen. Ach, fijn is het inderdaad... Greener Ik kan je hierin ook geen gelijk geven. Maar wat mijn punt hierin is dat in een samenleving zoals wij die gewend zijn en dan laat ik in het midden of je tegenwoordig geen wasmachine en gasfornuis nodig hebt.( En je zult er idd niet dood aan gaan) maar we leven nog altijd niet in een shtf. Dus vind ik persoonlijk wel dat gezinnen thuis deze artikelen wel nodig hebben. En het is voor dit soort gezinnen wel fijn dat er instellingen bestaan die hun met deze LUXE behoeften helpen. Nodig nee. Maar zoals veel hightech spullen kun je tegenwoordig bijna niet zonder. Internet wordt trouwens ook al als eerste levensbehoeften gerekend bij de meeste gemeente die mensen in de bijstand helpen. En dat is niet voor niks. Zonder internet regel je tegenwoordig bijna niks meer. Kijk auto enz begrijp ik wel. Als ik naar me zelf kijk. Ik werk al chauffeur. Heb volgens mij min maal drie mobile telefoons bij me vooral voor de klanten goed te woord te staan. En bij dit voorbeeld ook ja je gaat er niet dood aan maar zonder kan ik mijn werk tegenwoordig bijna niet meer fatsoenlijk uitvoeren. En ga zo maar door. 150 Jaar geleden zeiden ze dit trouwens ook over de foto camera en het horloge hehe. Truste vriendjes en vriendinnetjes Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FincaInSpanje Geplaatst: 2 november 2013 Delen Geplaatst: 2 november 2013 even een grove berekening 15minuten aan 2000Watt = 0.5kWh zal iets van een 0.12 zijn Je hebt altijd elektra nodig en dat is een nadeel. Ik wil een nieuwe houtkachel met ovenfunctie gaan aanschaffen, zodat we een alternatief hebben als er geen elektra voor handen is. Daarnaast blijf ik afbakbroden lastig vinden i.v.m. de houdbaarheid. Liever zelf de grondstoffen verzamelen in dat geval. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
drent Geplaatst: 2 december 2013 Delen Geplaatst: 2 december 2013 Als je naar voorverpakt brood kijkt is roggebrood een snellere optie. Vult goed en 8 sneetjes is 35? cent bij de Aldi. Snel "brood" kan makkelijker door er tortilla/wrap van te maken. 2 koppen meel, 1 kop water en 1 lepel olie, goed mengen, even in de pan en klaar. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 2 december 2013 Delen Geplaatst: 2 december 2013 Om goedkoper uit te zijn kan je je brood bij ontbijt vervangen door havermout. Vult enorm goed, is ook goed en gezond voor de mens... Ikzelf eet havermout op zijn Schots, met water, en soms met half water half houdbare melk, soms met wat stukjes gedroogde abrikoos, rozijntjes of stukjes appel.. Een zak havermout van een pond kost 41 cent, en ligt meestal onderin de schappen in de winkels. Speltmeel om zelf brood van te bakken werd al even genoemd, het voordeel van speltmeel is dat het gezonder is én beter vult. Is mijn ervaring. Ik koop het bij de molen, dat is voordeliger dan in een winkel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JJ&A Geplaatst: 10 januari 2021 Delen Geplaatst: 10 januari 2021 Zou het een goed idee zijn om broodplakjes te rosteren, zo dat echt alle vocht er uit is, en dan vacuüm verpakken, je zo denken dat het dan best wel een lange tijd bewaard kan worden eventueel droogzakjes er in doen. Maar zoals @Stuudjehavermout of speldmeel is ook heel voedzaam, en als je het zelf maalt, en graan in voorraad hebt heb je voor lagere tijd weer goed voedsel er bij. Havermout pap vroeger vaak gehad, is best te eten. En havemoutkoekjes kan je ook lang bewaren en meenemen voor onderweg. Ja kan havermoutkoekjes ook zien als afgebakte broodjes die je vacuüm verpakt ook lang kan bewaren, moet je ze niet te lekker maken dan kan je ze niet lang bewaren (Geintje) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mevr.Grijpstra Geplaatst: 10 januari 2021 Delen Geplaatst: 10 januari 2021 17 minuten geleden, JJ&A zei: Zou het een goed idee zijn om broodplakjes te rosteren, zo dat echt alle vocht er uit is Nee,JJ , is geen goed idee! Met roosteren verdwijnt niet alle vocht. Boterhammen die je wilt bewaren voor later gebruik : Brood van de korstjes ontdoen (alle randjes) en op roostertje oid gewoon aan de lucht laten drogen . Losjes afdekken met stukje keukenpapier voor het frisse. Dag of 2-3 , evt. af en toe keren. Zo maak ik zelf mijn paneermeel , na fijnmalen in de koffiemolen. Maar je kunt er bv ook broodpap of -pudding van maken. Blijft heel lang goed. groet,m.G Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JJ&A Geplaatst: 10 januari 2021 Delen Geplaatst: 10 januari 2021 20 minuten geleden, mevr.Grijpstra zei: Nee,JJ , is geen goed idee! Met roosteren verdwijnt niet alle vocht. Boterhammen die je wilt bewaren voor later gebruik : Brood van de korstjes ontdoen (alle randjes) en op roostertje oid gewoon aan de lucht laten drogen . Losjes afdekken met stukje keukenpapier voor het frisse. Dag of 2-3 , evt. af en toe keren. Zo maak ik zelf mijn paneermeel , na fijnmalen in de koffiemolen. Maar je kunt er bv ook broodpap of -pudding van maken. Blijft heel lang goed. groet,m.G Ik dacht van wel als je het gaat na drogen met "Silicagel droogzakjes" @mevr.Grijpstra Of voedseldroger. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mevr.Grijpstra Geplaatst: 10 januari 2021 Delen Geplaatst: 10 januari 2021 9 minuten geleden, JJ&A zei: Wel als je het gaat na drogen met "Silicagel droogzakjes" Voor de duidelijkheid , is dit een vraag of jouw ervaring ? Droogzakjes zijn dacht ik meer bedoeld voor tijdens opslag, niet om na te drogen. En voedseldroger heb ik geen ervaring mee. Ik droog wel regelmatig div zaken, maar alles uitsluitend aan de lucht . m.G Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Willem1 Geplaatst: 8 april 2022 Delen Geplaatst: 8 april 2022 Door afbakbrood in te vriezen kan je het zelfs maanden bewaren: https://qsta.nl/nl_NL/afbakbrood 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JJ&A Geplaatst: 8 april 2022 Delen Geplaatst: 8 april 2022 5 uur geleden, Willem1 zei: Door afbakbrood in te vriezen kan je het zelfs maanden bewaren: https://qsta.nl/nl_NL/afbakbrood Welkom @Willem1, Fijn dat jij je bij ons hebt aan gemeld. En hoe is het met brood wat al afgebakken is??? Hoe lang kan je die in de vriezer bewaren?? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.