Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan energie-onafhankelijkheid: Verwarming


lewieke

Aanbevolen berichten

@lewieke, vragen deze vacuümbuis collectoren meer onderhoud dan bijv. vlakke collectoren? Ze zeggen dat met name in de winter en bij bewolkt weer deze vacuümbuizen beter presteren, maar misschien hebben ze een kortere levensduur of meer onderhoud nodig. Weet jij dat toevallig?

 

Ze geven vooral veel rendement. Dat is in onze gematigde streken wel interessant. Wellicht zijn ze kwetsbaarder dan vlakke collectoren als er hevige hagel is of worden ze gemakkelijk beschadigd door bijvoorbeeld een voetbal. In Spanje maakt het volgens mij niet uit voor welk systeem je kiest. In Vlaanderen vind ik vlakke plaatcollectoren niet zo zinvol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 114
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Vandaag een tegel verwijderd om met de glycolleiding naar buiten te kunnen. Bij het boren van een gat gelijk door een afvoerleiding geboord. Het duurt wel even voor ik dat hersteld krijg.

 

heb ik zo eens gedaan in 3 waterleidingen vlak na elkaar.

"oei! zit in een leiding, best ernaast nog eens en dan dit herstellen.. poef weer 1" :(

 

ergste was dat ik ze zelf gelegd had paar jaar ervoor.. Was niet bepaald een goede dag, lol

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan leidingzoekers ;)

Dingen kosten maar een tientje of 2 en dat scheelt een hoop ellende.

 

Voor metalen leidingen / (stroom)draden ja... voor afvoerleidingen in PVC, dat is wat anders.

(De goede die ook werken wanneer er geen stroming in is, maar wel dicht zitten, die zijn echt wel prijzig... allé, deze die ECHT GOED werken tenminste :D)

 

De Wallscanner D-tect 150 Professional van Bosch bvb, zit rond 500€ excl BTW ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze geven vooral veel rendement. Dat is in onze gematigde streken wel interessant. Wellicht zijn ze kwetsbaarder dan vlakke collectoren als er hevige hagel is of worden ze gemakkelijk beschadigd door bijvoorbeeld een voetbal. In Spanje maakt het volgens mij niet uit voor welk systeem je kiest. In Vlaanderen vind ik vlakke plaatcollectoren niet zo zinvol.

 

Daarom ben ik er nog niet uit. Ik weet dat vlakkeplaat collectoren minder presteren, maar ze gaan wel langer mee en zijn minder kwetsbaar. Ik overweeg dus toch vlakke plaat en dan gewoon 1 of 2 extra aanschaffen voor het rendement, maar ik zal me eerst door een vakman laten informeren. Ik wil in de winter nl. ook warm water (al gaat de houtkachel ook meehelpen natuurlijk).:)

 

Weet jij trouwens hoeveel elektriciteit het systeem met al die pompen verbruikt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom ben ik er nog niet uit. Ik weet dat vlakkeplaat collectoren minder presteren, maar ze gaan wel langer mee en zijn minder kwetsbaar. Ik overweeg dus toch vlakke plaat en dan gewoon 1 of 2 extra aanschaffen voor het rendement, maar ik zal me eerst door een vakman laten informeren. Ik wil in de winter nl. ook warm water (al gaat de houtkachel ook meehelpen natuurlijk).:)

 

Weet jij trouwens hoeveel elektriciteit het systeem met al die pompen verbruikt?

 

Er is op het zonneboilersysteem maar 1 pomp gemonteerd. De andere pompen zijn van mijn cv/warm water en die stonden er al. De extra pomp die er geplaatst is zal natuurlijk wel vaak draaien en verbruikt tussen 15 en 45w, afhankelijk van het gevraagde vermogen. Ik hou er rekening mee dat de pomp ongeveer 100w per dag zal verbruiken. Al bij al valt dat nogal mee. Het project evolueert gunstig.

 

Morgen installeer ik de speciale geïsoleerde rvs leiding en plaats ik de collectorbuizen van 1 zonnecollector. Vandaag werden alle bijkomende leidingen klaargemaakt. Ongeveer 4 uur werk om alles netjes voor te bereiden. Omdat er speciale dichtingen nodig zijn die bestand zijn tegen glycol werd het geheel nog niet vastgezet. Dat doen we volgende zaterdag.

 

[ATTACH=CONFIG]14507[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is op het zonneboilersysteem maar 1 pomp gemonteerd. De andere pompen zijn van mijn cv/warm water en die stonden er al. De extra pomp die er geplaatst is zal natuurlijk wel vaak draaien en verbruikt tussen 15 en 45w, afhankelijk van het gevraagde vermogen. Ik hou er rekening mee dat de pomp ongeveer 100w per dag zal verbruiken. Al bij al valt dat nogal mee. Het project evolueert gunstig.

 

Morgen installeer ik de speciale geïsoleerde rvs leiding en plaats ik de collectorbuizen van 1 zonnecollector. Vandaag werden alle bijkomende leidingen klaargemaakt. Ongeveer 4 uur werk om alles netjes voor te bereiden. Omdat er speciale dichtingen nodig zijn die bestand zijn tegen glycol werd het geheel nog niet vastgezet. Dat doen we volgende zaterdag.

 

[ATTACH=CONFIG]14507[/ATTACH]

 

Ok 45 watt is niet veel inderdaad en dan moet je pomp vol draaien maar dat misschien alleen in de zomer met een hittegolf en volop warm water. Ik denk inderdaad dat het een paar watt gaat gebruiken dan.

@lewieke weet jij toevallig hoe het precies werkt met de waterdruk als er een boiler\watervat tussen zit? Tussen de vacuümbuizen en boiler heb je een pomp (in dat zwarte kastje). Dan zit het warme water in je boiler. Geeft de boiler zelf ook druk middels een pomp als je de kraan opendraait of werkt dat anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok 45 watt is niet veel inderdaad en dan moet je pomp vol draaien maar dat misschien alleen in de zomer met een hittegolf en volop warm water. Ik denk inderdaad dat het een paar watt gaat gebruiken dan.

@lewieke weet jij toevallig hoe het precies werkt met de waterdruk als er een boiler\watervat tussen zit? Tussen de vacuümbuizen en boiler heb je een pomp (in dat zwarte kastje). Dan zit het warme water in je boiler. Geeft de boiler zelf ook druk middels een pomp als je de kraan opendraait of werkt dat anders?

 

Dat werkt anders. Daarvoor moet je de werking van de boiler bekijken.

 

De boiler is een grote watertank die de warmte opslaat. Het water in de tank is cv water en dient voor het verwarmen van de radiatoren.

Er zit een spiraal in de tank die de warmte afgeeft van de zonnecollectoren. Deze spiraal geeft warm water af aan het water van de boiler.

Voor sanitair warm water is er dan weer een tweede spiraal die de warmte van de boiler opneemt en hierdoor zorgt dat je warm water in de badkamer lekker is van temperatuur.

 

Eigenlijk hebben we het dus over drie verschillende dingen : CV water, warmteafgifte van de zonnepanelen, sanitair warm water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat werkt anders. Daarvoor moet je de werking van de boiler bekijken.

 

De boiler is een grote watertank die de warmte opslaat. Het water in de tank is cv water en dient voor het verwarmen van de radiatoren.

Er zit een spiraal in de tank die de warmte afgeeft van de zonnecollectoren. Deze spiraal geeft warmte af aan het water van de boiler.

Voor sanitair warm water is er dan weer een tweede spiraal die de warmte van de boiler opneemt en hierdoor zorgt dat je warm water in de badkamer lekker is van temperatuur.

 

Eigenlijk hebben we het dus over drie verschillende dingen : CV water, warmteafgifte van de zonnepanelen, sanitair warm water.

 

Deze spiraal geeft warmte af aan het water van de boiler. ;-) Tikfout, maar je hebt natuurlijk gelijk. Aangepast.

 

Je kan natuurlijk ook je sanitairwater opwarmen in de boiler middels de zonnepanelen.

 

Qua druk: als je voorraadvat/boiler op je dak zet en je tappunt zit beneden dan heb je waterdruk voor je kraan.

Je hebt een pomp nodig in je zonneboiler systeem omdat je zeker wilt zijn van doorstroming. In theorie heb je al doorstroming doordat warmwater stijgt en koudwater zakt.

Sluit je je sanitair boiler aan op het waterleidingnet dan heb je daar ook al druk genoeg van (tot op zekere hoogte)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluit je je sanitair boiler aan op het waterleidingnet dan heb je daar ook al druk genoeg van (tot op zekere hoogte)

 

Dit was het stukje wat ik wilde horen omdat ik in Spanje geen natuurlijke waterdruk heb. Voor het warme water heb ik dus geen aparte hydrofoor nodig om het warme water door de leidingen te laten lopen? Tot op zekere hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze spiraal geeft warmte af aan het water van de boiler. ;-) Tikfout, maar je hebt natuurlijk gelijk. Aangepast.

 

Je kan natuurlijk ook je sanitairwater opwarmen in de boiler middels de zonnepanelen.

 

Qua druk: als je voorraadvat/boiler op je dak zet en je tappunt zit beneden dan heb je waterdruk voor je kraan.

Je hebt een pomp nodig in je zonneboiler systeem omdat je zeker wilt zijn van doorstroming. In theorie heb je al doorstroming doordat warmwater stijgt en koudwater zakt.

Sluit je je sanitair boiler aan op het waterleidingnet dan heb je daar ook al druk genoeg van (tot op zekere hoogte)

 

Ik heb er voor gekozen om niet het sanitair water op te warmen maar wel het buffervat. De reden is dat je hierdoor optimaal gebruik maakt van de zonnewarmte, ook voor verwarmingsondersteuning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit was het stukje wat ik wilde horen omdat ik in Spanje geen natuurlijke waterdruk heb. Voor het warme water heb ik dus geen aparte hydrofoor nodig om het warme water door de leidingen te laten lopen? Tot op zekere hoogte.

 

Als je je boiler/vooraadvat op het zolder/dak zet heb je ook natuurlijke waterdruk. Volgens mij moet dat ook in spanje werken.

Volgens mij heb je zelfs zonneboiler systemen waarin de collector een buffervat zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een leuke tip: ...Mocht je nou toevallig een plafondventilator hebben, gebruik deze dan in de winter ook!

 

Warme lucht stijgt op. En heb je nu toevallig een vrij hoog plafond, hangt er dus een enorme bak warme lucht boven je, terwijl jij op je lage bank in de koudste luchtlaag van de kamer zit...

 

Heb je dus een plafondventilator die in de zomer heerlijk verkoeling geeft. Zal je bijna altijd zien dattie 2 standen heeft!...

De normale stand (wieken duwen de lucht omlaag) en de 'reverse' draait dus de andere kant op. Deze is bedoeld voor de winter!

Dit brengt, op veel subtielere wijze dan de normale ventilatiestand, toch circulatie in de kamer opgang. Met als gevolg dat de warmste lucht dus niet allen maar zinloos tegen je plafond hangt, maar door de hele ruimte circuleert... Veel efficientere besteding van je verwarmingscentjes dus!

 

Gemiddeld kan de thermostaat hiermee (nog) 1,5 graden lager voor hetzelfde comfort...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vorige week heb ik het systeem laten proefdraaien. Intussen heb ik op het net een afgedankte metalen kast gekocht waarin mijn collectoren en elektrisch bediende kleppen geplaatst worden. Vandaag heb ik alle leidingen geïsoleerd (met isolatiebuizen à 1€/lopende meter in combinatie met tape van Action). De isolatie voor binnen is ok. Die buiten zal ik versterken met de 'echte' duct tape omdat die van de Action niet zal voldoen (vrees ik). Al bij al rooi ik het met enkele rollen wel.

 

Gisteren heb ik één lekkende aansluiting gevonden die het drukverlies in mijn installatie verklaart. Dit lek wordt morgen hersteld door mijn monteur. De keuze voor een parallel geschakeld systeem blijkt zijn vruchten af te werpen omdat er toch wel grote temperatuurverschillen zijn tussen de twee collectoren. Bovendien werkt de bypass die ik installeerde goed. Alleen als de bijkomende temperatuursensoren warm water detecteren wordt de klep geopend die de boiler verwarmt. Hierdoor vermijd ik dat de boiler zou afkoelen door de (koude) glycol die zich in de (lange) leiding bevindt.

 

De controller doet zijn werk goed. De verwarming is intussen afgesteld op een lagere temperatuur (60°C) en door de grotere warmtebuffer slaat de cv ook minder snel aan. Als ie dan toch aanslaat brandt ie wat langer op vol vermogen, wat zorgt voor een efficiëntere verwarming.

 

De controller laat toe de temperaturen in grafieken te volgen. De onderzijde van mijn boiler van 600l is momenteel nog aan de koude kant maar zodra de laatste vacuumbuizen geplaatst zijn, zal de zon de basistemperatuur van de boiler verhogen. De waarden van de temperatuursensor in de boiler worden ook in een grafiek aangegeven waardoor ik ook het verloop hier kan volgen.

 

Ondanks de forse kostprijs van het hele systeem wat ik aanpaste aan mijn wensen en helemaal optimaliseerde door de schema's aan te passen, geloof ik wel dat dit een stap is die in de toekomst heel veel energie en geld zal sparen. In drie weken tijd verbruikten we ongeveer 60m3 gas, wat overeenkomt met ongeveer 600 kwh.

 

Het grote voordeel is dat het systeem nu modulair aanpasbaar is volgens de evolutie van de energiemarkt. Er kan desgewenst een bijkomende boiler geplaatst worden, Er kunnen bijkomende collectoren geplaatst worden, er komt nog een elektrische weerstand in de boiler die het water zal verwarmen met mijn overtollige PV energie, er kan eventueel een pelletketel aangekoppeld worden, ..., een warmtepomp, een inbouwhaard met waterkring, ... .

 

Foto's van de volledig afgewerkte installatie volgen eerstdaags.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi, hier ga je de komende 20 jaar zeker plezier van hebben.:D

 

Ik hou je beslist op de hoogte. Volgend weekend kan ik het systeem op volle kracht testen en de laatste kleine onvolkomenheden uit de programmatie halen. Ik zal ook een beetje proefondervindelijk het optimum moeten vinden. Gelukkig ken ik de installatie nu door en door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou je beslist op de hoogte. Volgend weekend kan ik het systeem op volle kracht testen en de laatste kleine onvolkomenheden uit de programmatie halen. Ik zal ook een beetje proefondervindelijk het optimum moeten vinden. Gelukkig ken ik de installatie nu door en door.

 

Dat is zeker belangrijk ook. Je hoeft zelf geen installateur te zijn, maar als je maar begrijpt hoe het in elkaar zit en werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...