Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan energie-onafhankelijkheid: Verwarming


lewieke

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 114
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Vandaag begonnen met de voorbereiding van het zonneboilerproject. De boiler wordt geĆÆnstalleerd, de nodige leidingen gelegd, de posities uitgetekend. Volgend weekend ga ik al de rest samenknutselen. Een bevriend verwarmingsintallateur zorgt voor het leidingwerk, zelf zorg ik voor de schema's, informatie van de leverancier, het voorbereidende werk. Een impressie :

Ā 

[ATTACH=CONFIG]14221[/ATTACH]

Ā 

[ATTACH=CONFIG]14222[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

De plannen liepen in het honderd toen bleek dat de aansluitschema's niet kloppen. Het zal beduidend meer werk vragen om een en ander op orde te krijgen. Er zijn meer en duurdere onderdelen nodig waaronder driewegkranen, koppelstukken, een nieuw expansievat, ... . De rekening is flink uit de hand aan het lopen. Ook de werkuren lopen behoorlijk op. Gelukkig kan ik met mijn vriend monteur een regeling treffen waar iedereen zich in kan vinden. Ik ben benieuwd... .

Ā 

Dit blijkt het juiste schema te zijn. Een ietsepietsie ingewikkelder dan verwacht.

Ā 

[ATTACH=CONFIG]14225[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit blijkt het juiste schema te zijn. Een ietsepietsie ingewikkelder dan verwacht.

Ā 

Ziet er complex uit.

De enige logisch kring (voor mij) lijkt die van de zonneboiler te zijn.

Ā 

Waarom heb je ineens warme retour in de de koude retour van je verwarming ?

En vier pompen ? en geen drukvat in je verwarmingscircuit ?

En je douchewater heet komt vandezelfde leiding als heet water voor je cv ?

Ā 

Je moet drie kringen hebben:

1) voor je zonneboiler > spiraal in je boiler

2) heet water kring voor douche en drinkwater > 2de spiraal in je boiler via ketel > drieweg/thermostaat tbv te heet water. Die pomp in de blauwe (retour) snap ik niet.

3) heet water voor verwarming > 3de spiraal in je boiler via driewegklep ?

Ā 

Man dat je daar niet gek van wordt ! Goed dat je een bevriende monteur hebt.

Ā 

Inderdaad ik heb er maar deels verstand van maar ik wil graag de techniek erachter snappen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er complex uit.

De enige logisch kring (voor mij) lijkt die van de zonneboiler te zijn.

Ā 

Waarom heb je ineens warme retour in de de koude retour van je verwarming ?

En vier pompen ? en geen drukvat in je verwarmingscircuit ?

En je douchewater heet komt vandezelfde leiding als heet water voor je cv ?

Ā 

Je moet drie kringen hebben:

1) voor je zonneboiler > spiraal in je boiler

2) heet water kring voor douche en drinkwater > 2de spiraal in je boiler via ketel > drieweg/thermostaat tbv te heet water. Die pomp in de blauwe (retour) snap ik niet.

3) heet water voor verwarming > 3de spiraal in je boiler via driewegklep ?

Ā 

Man dat je daar niet gek van wordt ! Goed dat je een bevriende monteur hebt.

Ā 

Inderdaad ik heb er maar deels verstand van maar ik wil graag de techniek erachter snappen :-)

Ā 

Het lijkt niet alleen complex, het is het ook. Het heeft me de hele dag gekost om uit te vogelen hoe het systeem eigenlijk hoort te werken. De installateur (lesgever nog wel !) wilde het systeem anders gaan installeren wat geƫindigd zou zijn in een regelrecht fiasco. Na een dagje denkwerk, gemopper, gesakker en getier, begint het systeem me meer en meer te bevallen omdat er ook een aantal grote voordelen aan verbonden zijn. Ik leg het even uit.

Ā 

Ten eerste redeneerde ik zoals jij. Twee jaar deed ik er over om een systeem te vinden dat voor mij betaalbaar was Ć©n genoeg rendement beloofde. In combinatie met de subsidieregeling die bestaat best interessant. Uiteindelijk vond ik dit systeem dat bij mijn beurs past Ć©n meer rendement biedt dan een vlakke plaat collector. Daarom koos ik voor de vacuumtubes. Ik wilde absoluut een rvs boiler en dat is ook wat de leverancier beloofde.

Ā 

Deze week pakte ik alles uit en controleerde ik de levering (van eerder deze week). Nu blijkt dat de boiler niet in RVS is maar uit gewoon staal bestaat. Met binnenin een spiraal in RVS. Zat ik me daar even met de handen in het haar. Uiteindelijk werd het me duidelijk waarom dit systeem beduidend goedkoper is dan de gangbare systemen in Vlaanderen. Waar gewerkt wordt met een kleiner buffervat maar wƩl van RVS.

Ā 

Nu kon ik twee dingen gaan doen :

Ā 

- stennis maken met de leverancier.

- proberen de situatie om te buigen tot een win/win situatie

Ā 

Mijn vriend de installateur betaalde alle onderdelen vooraf. Als ik de levering terugstuurde bestond de kans dat hij zijn centen kwijt was en ben ik een vriend kwijt. Het is ook niet zijn fout. Uiteindelijk heb ik hem verteld waar hij het materiaal moest kopen Ć©n wat het moest kopen. Bovendien nam ik de technische details door maar blijkbaar heb ik toch een en ander verkeerd geĆÆnterpreteerd.

Ā 

Anderzijds biedt de installatie ook een paar voordelen (ook technische maar daar kom ik op terug) naast het prijsaspect. Door de gunstige subsidieregeling krijg ik 50% terug van de overheid maar alleen dankzij de lage aankoopprijs. Er zijn grenzen en voorwaarden gesteld aan de subsidie waaraan ik met dit systeem wƩl voldoe, al zal de overheid het wel niet zo bedoeld hebben. Strikt gezien voldoet het systeem aan alle technische voorwaarden al werkt het omgekeerd. (Allicht een beetje een bizarre uitspraak van me).

Ā 

Samengevat. Lewieke heeft een fout gemaakt bij de studie van het materiaal. De technische man heeft de fout niet gezien omdat hij er eenvoudigweg niet van uitging dat een systeem ook op deze manier kan werken. Anderzijds zijn Duitsers ook niet echt ezels. Vandaar dat ik toch wel even wilde gaan bestuderen hoe een en ander werkt. Dit volgt hieronder.

Ā 

Eerlijk is eerlijk. Ik krijg wƩl waar voor mijn geld. Verhoudingsgewijs is de aankoopprijs veel lager dan de normale prijs voor RVS dus eigenlijk had ik dat moeten weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@-geanonimiseerd- @wodan

Ā 

De gangbare systemen in Vlaanderen werken enkel op sanitair warm water. Niet op verwarming. Dat is het uitgangspunt dat mijn fout verklaart. Op deze manier realiseer je alleen maar zonnewinst op het sanitair warm water en niet op verwarming. Wat beslist een nadeel is. In Duitsland werken systemen ook verwarmingsondersteunend. Hierdoor verhoogt het rendement en de besparing.

Ā 

De probleemstelling. De boiler blijkt uit staal te bestaan en niet uit RVS zoals aangegeven in de brochures. Enkel de grote warmtewisselaar bestaat uit RVS. Dat maakt hem geschikt voor sanitair warm water. Maar een boiler uit staal die gevoed wordt met zuurstofrijk water die gaat dus roesten. En snel ook. Het is dus geen optie om de warmtewisselaar te gebruiken als naverwarming (via de cv) en de tweede warmtewisselaar is de zonnewisselaar die opgewarmd wordt door de zonnecollector (vacuĆ¼mbuizen).

Ā 

De enige optie die overblijft is dus omgekeerd gaan werken dan wat in Vlaanderen wordt gedaan. Het opslagvat wordt aangesloten op de kring van warm water voor de centrale verwarming. Het probleem hierbij is dat het buffervat 600l omvat en dus energie vreet om op te warmen. Dit zou de besparing kunnen teniet doen. Om efficiĆ«nt te werken moet de verwarming dus werken op lage temperaturen. Gelukkig heb ik bij de bouw van onze woning de radiatoren overgedimensioneerd waardoor dit nog altijd een mogelijkheid is. Bovendien is onze woning weliswaar niet perfect geĆÆsoleerd maar wel behoorlijk Ć©n is ze zuidgericht waardoor veel zonnewarmte onze woning binnenkomt.

Ā 

En nu dus de logica van de kringen.

Ā 

Kring 1 : zonnecollectoren (vacuĆ¼mbuizen), zuid Ć©n westgericht. Deze kring recupereert de warmte van het zonlicht. Dit wordt door het concept van de buizen tot veel hogere temperaturen gebracht dan vlakke plaatcollectoren. Dat is dus een plusje. De warmte wordt via glycol (een soort stroperige suikeroplossing) getransporteerd naar de zonneboiler die is uitgerust met een warmtewisselaar (rood en blauw aangegeven). De ingang hiervoor is ingang (L) De zonneboiler geeft zijn warmte af aan de boiler. Het inmiddels afgekoelde water gaat via retourleiding (O) terug naar de warmtecollector. Het opgewarmde water in de boiler stijgt en het warmste water gaat zich bovenaan de boiler verzamelen. Dit warme water verwarmt het sanitair warm water dat in de grote warmtewisselaar zit. Dit water wordt afgetapt via leiding (E). De toevoerleiding komt ofwel uit de regenwatertank ofwel uit het stadsnet en komt de warmtewisselaar voor het sanitair warm water binnen via leiding (A).*

Ā 

* Het feit dat het water zowel uit het drinkwaternet Ć ls uit de regenwatertank kan komen is niet helemaal volgens de regels van de kunst en wettelijk niet helemaal in orde. De verbinding werd met flexibele leidingen gemaakt en kan in twee minuten ongedaan worden gemaakt. Er zitten terugslagkleppen en mechanische afsluiters tussen beiden (in dubbel!) om eventuele contaminatie van het stadswaternet onmogelijk te maken.

Ā 

De belangrijkste opmerking is dat het buffervat rechtstreeks is aangesloten op de cv. Dit water maakt deel uit van het cv water en wordt niet afgetapt. Dit water is dan ook dood en zuurstofarm water. En aangezien dit water zuurstofarm is, kan het ook geen corrosie veroorzaken. Is dat even een meevaller. De stalen radiatoren die hier hangen zijn 15 j oud en daar is nog niets van schade aan. Dus het klopt ook werkelijk.

Ā 

Op kring 1 zit pompgroep r1 mƩt expansievat voor glycol. De pomp is een hoogrendementspompt en het systeem is voorzien van een terugslagklep, een expansievat bestand tegen hoge temperaturen. Temperatuursensor S1 geeft de temperatuur door aan de controller die -indien gewenst- de pomp uit groep R1 aan het werk zet.

Ā 

Zoals je terecht opmerkte zit er een driewegkraan (T) op de sanitaire warmwaterleiding. Dit is een mechanische kraan met bi-metaal die ervoor zorgt dat de temperaturen niet tƩ hoog oplopen. Dit zou de leidingen kunnen beschadigen. Als dat het geval zou zijn, dan wordt via de koudwatertoevoer (TW) gezorgd voor een mildere temperatuur. We willen niet dat dichtingen, rubbers, sluitstukken, ... het gaan begeven. Vandaar deze opbouw. Om terugloop te vermijden wordt een terugslagklep in de leiding geplaatst. De terugvoerpomp die je ziet naast (T) wordt niet geplaatst en dient eigenlijk alleen maar voor extreem lange leidingen, in hele grote gebouwen. Het kan betekenen dat het water niet onmiddellijk warm is bij het opendraaien, maar dan laten we een paar liter lopen en binnen de kortste keren krijg je wƩl warm water. Dat beetje extra waterverbruikt (vooral regenwater overigens) weegt niet op tegen de extra kosten en technische complexiteit.

Ā 

Vervolg kring 2 in volgend bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kring 2

Ā 

Kring 2 is de kring die instaat voor de 'na'-verwarming als de zon onvoldoende energie levert. De rol van verwarmer wordt dan overgenomen door de CV op gas. Die de watertemperatuur verhoogt. De standaard watertemperatuur zal niet al te hoog worden ingesteld (50Ā°-60Ā°). Wekelijks zal de boilertemperatuur tijdens de winter minimaal 2 uur naar 60Ā° worden gebracht om bacteriĆ«n te doden.

Ā 

De CV verwarmt het (dode) boilerwater via ingang (G). De retourleiding zit halverwege de boiler (aansluiting C) om te vermijden dat tƩ veel water zou worden opgewarmd en om op die manier energie te sparen. Logischerwijze wordt dit water rondgepompt via pomp P2. In principe wordt de boiler aangestuurd door sensor S3 die informatie geeft aan de Solarcontroller. Al overweeg ik om de boiler onafhankelijk zijn werk te laten doen (Ʃn hem in te stellen op lage temperaturen). Als de controller het dan zou begeven, dan is er nog altijd warm water. Dat afstellen van de controller wordt nog een hele klus vrees ik.

Ā 

Kring 3

Ā 

Is de kring van de verwarming. Niets bijzonders ware het niet dat er een elektrisch driegwegventiel gemonteerd zit dat de overtollige warmte van de boiler gaat gebruiken in geval die te warm wordt/is. Op deze manier gaat de brander geen koud water opwarmen maar gaat ie gebruik maken van (minstens gedeeltelijk) opgewarmd water wat er voor zorgt dat het energieverbruik zou moeten gaan dalen.

Ā 

In afwijking op deze kring heb ik mijn cv voorzien van 2 kringen die apart bediend worden door elk hun eigen thermostaat. Dit zorgt er voor dat weinig gebruikte ruimtes niet worden verwarmd. Daarenboven heb ik ook nog de mogelijkheid om in de technische ruimte elke radiator afzonderlijk af te sluiten. Het is altijd mogelijk om van de twee kringen Ć©Ć©n kring te maken door een bolkraan te openen.

Ā 

En de winst ?

Ā 

Die situeert zich op enkele vlakken.

Ā 

1/ Subsidie 50%. Een plan om energieonafhankelijk(er) te worden dankzij steun van de overheid. Als je dat niet meeneemt. Het kost wel wat maar de belastingen gaan zeker stijgen, energie wordt met zekerheid duurder, dus ik vind het de gok waard.

Ā 

2/ In principe moet de kost om sanitair warm water te krijgen minstens 75% lager gaan met de investering die ik nu doe. Enerzijds was mijn bestaande boiler stuk en moest ie vervangen worden, wat ook wel een stuiver kost, anderzijds maakt het de huidige investering wat goedkoper.

Ā 

3/ Door het buffervat van 600l zal de innametemperatuur van mijn cv brander hoger liggen wat het gasverbruik ten goede komt. En natuurlijk een besparing oplevert.

Ā 

4/ Het systeem is dermate flexibel dat het bijna oneindig kan uitgebreid worden met alternatieve verwarmingsbronnen. De eerste aanpassing die ik nadien ga doen is het plaatsen van een elektrische weerstand die er voor zal zorgen dat mijn overtollige energie van de PV panelen in mijn boiler gejaagd kan worden. Een pelletketel, houtvergassingsinstallatie, pelletkachel met verwarmingskring kunnen zonder probleem op dit systeem worden aangesloten en verder meehelpen aan de energieonafhankelijkheid.

Ā 

Samengevat :

Ā 

De huidige investering zal (hopelijk) de kostprijs van mijn energieverbruik met minimaal 500ā‚¬ per jaar verlagen. Dit systeem verdien ik volgens mijn berekening terug op 5 Ć  6 jaar.

Ā 

Risico's :

Ā 

Technisch complex

Even beleefd vragen aan de buurman of ie zijn bomen wil korten zodat ik nog meer zon krijg.

Het afstellen zal proefondervindelijk moeten gebeuren en het duurt wel even voor ik de werking onder de knie heb.

Het zou kunnen dat er te weinig panelen aangesloten zijn, in dat geval moet er nog een kleine (en niet al te dure) uitbreiding van het systeem komen.

Verhoging van mijn brandverzekering met +/- 10ā‚¬/jaar.

Ā 

Al bij al wegen de risico's niet op tegen de besparing die ik er mee zal realiseren. De enige zekerheid die we hebben is dat energie in de toekomst onbetaalbaar wordt. Dit is (nog) een grote stap in mijn streven naar onafhankelijkheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cool ! Hoewel...

Ā 

Als ik het goed begrijp is je boiler dus eigenlijk een extra radiator.

Ā 

1) Wat ik nog niet snap is die pomp in het koudwater circuit van je drinkwater en waarom die "terug loopt". Pijl naar beneden. En het extra omloop deel er onder.

Koud water loopt in principe gewoon naar je kraan daar meng je het tot de gewenste temperatuur.

Ā 

2) waarom zet je niet Ć©Ć©n pomp in je cv systeem. In het schema direct na je ketel. De druk zorgt er voor dat water door de radiatorren loopt en water door je boiler gaat.

Die laatste loopt dus heet boven in en koelt dan af via K, C en P.

In mijn beleving heb je nu in je cv circuit twee pompen die tegen elkaar in staan te pompen. En je mist daar een drukvat, zoals je die wel hebt in je zonneboiler systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cool ! Hoewel...

Ā 

Als ik het goed begrijp is je boiler dus eigenlijk een extra radiator.

Ā 

1) Wat ik nog niet snap is die pomp in het koudwater circuit van je drinkwater en waarom die "terug loopt". Pijl naar beneden. En het extra omloop deel er onder.

Koud water loopt in principe gewoon naar je kraan daar meng je het tot de gewenste temperatuur.

Ā 

2) waarom zet je niet Ć©Ć©n pomp in je cv systeem. In het schema direct na je ketel. De druk zorgt er voor dat water door de radiatorren loopt en water door je boiler gaat.

Die laatste loopt dus heet boven in en koelt dan af via K, C en P.

In mijn beleving heb je nu in je cv circuit twee pompen die tegen elkaar in staan te pompen. En je mist daar een drukvat, zoals je die wel hebt in je zonneboiler systeem.

Ā 

1/ Die pomp komt er niet. Die pomp wordt alleen gebruikt voor extreem lange leidingen naar het tappunt. De leidingen hier zijn relatief kort dus het water krijgt niet de kans om af te koelen.

Ā 

2/ Er staat een pomp in het cv systeem Ʃn een in het warm water systeem. Die worden beiden door andere elementen aangestuurd. De cv pomp(en) worden aangestuurd door de thermostaat. De P2 wordt aangestuurd door de controller in het cv systeem en sensor S3. Als er warmtevraag is, dan wil ik niet het sanitair water gaan rondpompen. (In de praktijk heb ik 2 pompen voor cv - in tegenstelling tot de tekening, hoewel die niet strikt noodzakelijk zijn maar wel een energiebesparing opleveren omdat het circuit (keuken en badkamer) veel kleiner is dan het andere circuit en tijdens weekdagen verwarmen we alleen diƩ ruimtes die gebruikt worden ('s morgens). Verwarming kost veel meer dan een beetje stroom.

Ā 

[ATTACH=CONFIG]14242[/ATTACH]

Ā 

Er ontbreekt op het schema een drukvat en overdrukventiel voor de CV, daarin heb je gelijk. In de praktijk staat er natuurlijk wƩl een. Dat hoort bij de brander. Ik moet nog even narekenen hoe groot dat vat moet zijn. Met een boiler van 600 l en eventueel 100 l in leidingen en brander komen we uit op 700l water, met een expansievolume van 3%, dan hebben we een expansievat nodig van minimaal 21l, maar die berekening moet ik even nakijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1/ Die pomp komt er niet. Die pomp wordt alleen gebruikt voor extreem lange leidingen naar het tappunt. De leidingen hier zijn relatief kort dus het water krijgt niet de kans om af te koelen.

Ā 

2/ Er staat een pomp in het cv systeem Ʃn een in het warm water systeem. Die worden beiden door andere elementen aangestuurd. De cv pomp(en) worden aangestuurd door de thermostaat. De P2 wordt aangestuurd door de controller in het cv systeem en sensor S3. Als er warmtevraag is, dan wil ik niet het sanitair water gaan rondpompen. (In de praktijk heb ik 2 pompen voor cv - in tegenstelling tot de tekening, hoewel die niet strikt noodzakelijk zijn maar wel een energiebesparing opleveren omdat het circuit (keuken en badkamer) veel kleiner is dan het andere circuit en tijdens weekdagen verwarmen we alleen diƩ ruimtes die gebruikt worden ('s morgens). Verwarming kost veel meer dan een beetje stroom.

Ā 

Er ontbreekt op het schema een drukvat en overdrukventiel voor de CV, daarin heb je gelijk. In de praktijk staat er natuurlijk wƩl een. Dat hoort bij de brander. Ik moet nog even narekenen hoe groot dat vat moet zijn. Met een boiler van 600 l en eventueel 100 l in leidingen en brander komen we uit op 700l water, met een expansievolume van 3%, dan hebben we een expansievat nodig van minimaal 21l, maar die berekening moet ik even nakijken.

Ā 

Lewieke,

Ā 

Ik snap je systeem beter nu maar als ik naar je foto kijk en als de linker pomp draait drukt het water tegen de stilstaande schoepen van pomp rechts. En omgekeerd

Ā 

1) koud water gaat toch omhoog (in het schema) ? Naar het tappunt toe en wordt toch niet warm dus koelt het ook niet af .

Toch ?

Ā 

Maar goed ik hoop dat je bevriende monteur alles "op een rijtje" heeft.

Ā 

Succes.

Ik hoop dat alles zo meteen werkt en inderdaad profijt oplevert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lewieke,

Ā 

Ik snap je systeem beter nu maar als ik naar je foto kijk en als de linker pomp draait drukt het water tegen de stilstaande schoepen van pomp rechts. En omgekeerd

Ā 

1) koud water gaat toch omhoog (in het schema) ? Naar het tappunt toe en wordt toch niet warm dus koelt het ook niet af .

Toch ?

Ā 

Maar goed ik hoop dat je bevriende monteur alles "op een rijtje" heeft.

Ā 

Succes.

Ik hoop dat alles zo meteen werkt en inderdaad profijt oplevert.

Ā 

Achter de pomp rechts (en links) zit een terugslagklep. Ik bekijk nog even met de monteur of deze opstelling inderdaad wel optimaal is. Bedankt voor de tip.

Ā 

Ik heb het nog even gecontroleerd, maar het fenomeen wat jij vermeldt wordt inderdaad vermeden door een terugslagklep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De werken beginnen te vorderen. Vandaag heb ik de frames voor de vaccuĆ¼mcollectoren in elkaar geknutseld. Daarnaast heb ik een geul gegraven die plaats moet bieden aan de geĆÆsoleerde dubbele glycolleiding.

Ā 

Intussen is de monteur begonnen met het aanbrengen van de leidingen, sturingen, kleppen, ... . Op elke leiding zijn afsluiters voorzien.

Ā 

Een paar foto's.

Ā 

[ATTACH=CONFIG]14255[/ATTACH]

Ā 

[ATTACH=CONFIG]14256[/ATTACH]

Ā 

PS. Mijn vrouw wordt helemaal mesjogge en wil warm water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de naverwarming aangesloten. Dit betkent dat er weer warm water is. Dit liet me toe de warmtewisselaar te testen. Zelfs ondanks het feit dat de warmtewisselaar nog maar op half vermogen werkt, is het vermogen meer dan groot genoeg. Voor mijn gevoel kunnen we een volledig weeshuis voorzien van warm water. Ook de verwarmingsfunctie werkt uitstekend.

Ā 

Deze week installeer ik de vacuĆ¼mcollectoren. De frames zijn al samengezet. Er werd aan een leuk en zonnig plekje voorzien. Morgen maak ik de verankering van de frames. Hiervoor wil ik 10 kg zware betonblokken in de grond stoppen. Ik reken er op dat stevig en diep verankeren in de grond voldoende zal werken met een minimum aan werk.

Ā 

Nog enkele dagen en we kunnen het vermogen van de collectoren testen. De schema's van de fabrikant heb ik aangepast door nog 2 elektromagnetische ventielen te voorzien en de collectoren niet serieel te plaatsen maar parallel. Dit zorgt er voor dat ik de collectoren optimaal laat renderen. Elk opgevangen straaltje zon zal worden omgezet in warmte (met glycol als geleider). Deze warmte in een bescheiden buffer van 600l zal ook mijn verwarming ondersteunen.

Ā 

Mocht het vermogen van de collectoren onvoldoende blijken, dan breid ik het systeem nog uit met een extra collector. Dit is de kleinste investering. Mocht het vermogen van de collectoren te groot zijn, dan kies ik voor een bijkomend buffervat, zodat maximaal warmte kan gerecupereerd worden (en mijn gasrekening nog lager uitvalt).

Ā 

Tot nog toe klopt de berekening van mijn investeringskost. Ik durf te stellen dat ook het rendement een besparing van minimaal 500ā‚¬ per jaar zal opleveren.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@fincalnSpanje

Mijn systeem is evengoed uitbreidbaar. Een voorbeeldje van een schema met een groot deel van de mogelijkheden aangesloten :

Ā 

Een houtkachel met cv

Een warmtepomp

Een brander

VacuĆ¼mbuizen

Ā 

Het systeem wat ik heb is evengoed modulair. Om alle mogelijkheden open te houden is het boilervat cruciaal. Voor mezelf koos ik voor een vat van 600l met 2 warmtewisselaars. In tegenstelling van wat in onze streken wordt gebruikt koos ik voor een eenvoudige stalen boiler zonder email. De boiler wordt aangesloten op het cv water (dood water dus) waardoor er geen aantasting komt van de boiler. De warmtewisselaar dient voor de zonnekring en voor het sanitair water. Wil je nadien het systeem uitbreiden, dan kan dat altijd door het bijplaatsen van verwarmingsapparaten die op de kring worden aangesloten of door het aantal boilervaten uit te breiden (mijn voorkeur gaat uit naar een systeem met elektromagnetische bediening in parallele opstelling).

Ā 

[ATTACH=CONFIG]14378[/ATTACH]

Ā 

Merk op : Zonder gehinderd te worden door veel technische kennis, maar mƩt een dosis gezond verstand volg ik al ruim 10 jaar de evoluties op het vlak van energie. Mijn eigen boiler wordt (na ontvangst van de subsidies) uitgebreid met een elektrisch verwarmingselement. In een later staduim wil ik die vervangen door een warmtepomp (als de economische kost dit verantwoordt). Door te kiezen voor dit systeem kan ik met een kleine investering kiezen voor de verwarming die het meest rendabel is.

Ā 

Let op : Berekening kost verwarming en elektra.

Ā 

De huidige kost voor elektriciteit bedraagt ongeveer 10ā‚¬ per maand omdat we een meter huren en zelf instaan voor onze productie. Er komt binnenkort een (alweer nieuwe) belasting voor het gebruik van het net. Het buffervat zal me toelaten mijn (elektrische) energie in de vorm van warmte op te slaan en dichter bij het moment van opwekking te leggen door de grote voorraad aan warm water. Dit vind ik efficiĆ«nter dan opslag in batterijen.

Ā 

De besparing op warm water zal ongeveer 250ā‚¬ per jaar bedragen. De besparing op verwarming zal ongeveer 200 Ć  250ā‚¬ per jaar bedragen.

Ā 

Momenteel verbruiken we ongeveer 1000ā‚¬ aan gas per jaar en 200ā‚¬ aan andere brandstoffen (zoals brandhout ) dat ik kocht tegen 25ā‚¬/stĆØre - zuivere eik).

Ā 

De (oude bj 1998) hoogrendementsbrander (maar niet condenserend) levert een rendement van 90%. We zijn aangesloten op aardgas maar ik heb voor noodgevallen alle aanpassingsstukken liggen om de brander om te bouwen naar propaan of butaan of zelfs LPG - accijnsvrij :-) Niet dat het zou mogen, maar wie maalt daar om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De huidige stand van zaken. Enkel de naverwarming is momenteel geĆÆnstalleerd. Dit betekent dat de boiler momenteel (deels) wordt opgewarmd door de CV ketel. De verwarming werkt en er is warm water. De zonnekring wordt binnen de eerstkomende dagen aangesloten. De werken die nog op de planning staan :

Ā 

- maken verankering voor frames zonnebuizen.

- leggen dubbele geĆÆsoleerde RVS leiding naar het buffervat

- aansluiten van pompgroep en vullen leidingen met glycol

- installeren van temperatuursondes en elektromagnetische stuurventielen

- programmeren van de controller.

Ā 

De montage wordt uitgevoerd door een vakman. De schema's, verankering, voorbereidende werken, programmeren van de controller wordt door mij gedaan.

Ā 

attachment.php?attachmentid=14380&stc=1

Dit frame staat west gericht. Er is overigens ook nog een zuidgericht frame voorzien, eventueel mocht het vermogen onvoldoende blijken, nog een bijkomend frame met vacuĆ¼mbuizen.

Ā 

Merk de verhoogde afsluiting achteraan op. Hiermee hopen we inbrekers te hinderen. Binnenkort wordt de (al aangekochte camera) geĆÆnstalleerd die de achterzijde monitort. In geval van nood zijn de nodige werktuigen voorhanden om indringers te stoppen.

Ā 

De voorlopige leidingen. Er ontbreken er nog 2, nl de voedings- en retourleiding van het zonnesysteem.

Ā 

[ATTACH=CONFIG]14381[/ATTACH]

Ā 

Op alle leidingen zijn afsluiters voorzien zodat bij herstelling niet het volledige systeem buiten gebruik moet gesteld worden en er montagetijd bespaard kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merk de verhoogde afsluiting achteraan op. Hiermee hopen we inbrekers te hinderen. Binnenkort wordt de (al aangekochte camera) geĆÆnstalleerd die de achterzijde monitort. In geval van nood zijn de nodige werktuigen voorhanden om indringers te stoppen.

Ā 

uhh, die snap ik even niet. Hoe ga je met hoge afsluiters inbrekers weren ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...