Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Gast Heksenboot
Heksie,

 

Ik word echt niet gelukkiger van veel spullen om me. We proberen te consuminderen, dat is door het leven gaan met minder spullen en minder middelen. Maar je kacheltje ziet er wel leuk uit en nu ik het bedenk heb ik nog een RVS T-stuk liggen op zolder wat ik ooit wilde gebruiken bij een verbouwing maar uiteindelijk had ik het niet nodig. Als ik nog 1 of 2 rechte stukken bijkoop, dan heb ik enkel nog een rooster nodig en is in principe de stove klaar. Ik denk dat het wel een uurtje of twee werk kan zijn om alles goed samen te bouwen. Als ik eens wat tijd heb, maak ik er eens eentje. Misschien kan ie ook dienen om vis en vlees te roken.

 

Lewieke

 

Even een rookkastje erop en klaar.

T-stuk is perfect. Vergeet de isolatie niet.

Alleen bakstenen gebruiken kan ook.

 

RS is consuminderen, omdat je minder brandstof nodig hebt. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 1 maand later...

De voorbereidingen voor volgend seizoen zijn alweer begonnen. Ik kocht vanmorgen 20 zakjes zaad voor 14.10€, ik werd lid van 'de volkstuin' (met subsidies van ministerie van landbouw) 15€, vanaf volgende week wil ik plaats maken voor meer tuintjes, en nog enkele m2 tuintjes gaan timmeren. Misschien bestel ik binnen enkele weken nog een tuinkasje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voorbereidingen voor volgend seizoen zijn alweer begonnen. Ik kocht vanmorgen 20 zakjes zaad voor 14.10€, ik werd lid van 'de volkstuin' (met subsidies van ministerie van landbouw) 15€, vanaf volgende week wil ik plaats maken voor meer tuintjes, en nog enkele m2 tuintjes gaan timmeren. Misschien bestel ik binnen enkele weken nog een tuinkasje.

 

Mocht je een serre hebben dan kun je ook in de winter een m2 maken op wieltjes. Of eerder beginnen met voor groeien.:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Van de week worden er nog wat m2 tuintjes bijgemaakt. Momenteel zijn het er zes. Dat aantal wil ik optrekken tot tien. Zodra daar plaats voor is wil ik ook nog een tuinkas kopen. Dat zou in combinatie met een 60-tal emmers voor het kweken van aardappelen moeten voldoende zijn om mijn gezin van groenten te voorzien. De volgende stap is dan enkele kippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voorbereidingen zijn in volle gang. Vandaag kocht ik 2 pvc dingetjes om in de m2 tuintjes te plaatsen, ik verplaatste een paar bakjes om plaats te maken voor meer én ik haalde hout bij om enkele bakken bij te maken. Ik begin er zin in te krijgen. De zaden zijn aangekocht, binnenkort begin ik te kiemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voorbereidingen zijn in volle gang. Vandaag kocht ik 2 pvc dingetjes om in de m2 tuintjes te plaatsen, ik verplaatste een paar bakjes om plaats te maken voor meer én ik haalde hout bij om enkele bakken bij te maken. Ik begin er zin in te krijgen. De zaden zijn aangekocht, binnenkort begin ik te kiemen.

 

Hoi Lewieke, Heb je al foto's van je uitbreiding? Als je kippen wilt of eieren bedoel ik eigenlijk neem dan Barnevelders of Bielefielders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vandaag weer wat van die m2 tuintjes bijgeknutseld. Recuperatiehout gebruikt dat ik kreeg van mijn schoonvader die het nog netjes voor me zaagde op maat ook. Intussen heb ik bijna 10 tuintjes van 1.5m2.

 

Vandaag ging ik de tuintjes klaarzetten om straks te kunnen zaaien. Ik probeer het een beetje netjes georganiseerd te krijgen en de bescheiden oppervlakte optimaal te gebruiken. Tussen de bakken wil ik worteldoek leggen en daar bovenop verhakseld hout dat ik wel gratis zal kunnen krijgen. Intussen verleg ik mijn stapeltje hout een beetje om plaats te maken voor een bescheiden serre die ik nog wil kopen.

 

Bij het verplaatsen van enkele van die bakjes werd ik getrakteerd op een leuke verrassing. Alle groenten die uitgebloeid waren verwijderde ik. Behalve twee. Ik behield de aardbeienplantjes en ik had een paar zielige plantjes winterpostelijn staan. Ik heb er weken niet naar omgekeken en verloor ze zelfs uit het oog. Nu blijkt dat de zielige plantjes gaandeweg uitgegroeid zijn tot flinke planten. Genoeg voor drie maaltijden voor ons gezin van vier.

 

Winterpostelein is een vlezig plantje wat een beetje gelijkt op salade. Je kan het als een slaatje klaarmaken, tussen de boterham leggen met een sneetje kaas, bereiden als spinazie of onder de aardappelen doen om zo een lekker pureetje te krijgen. Neem maar van me aan dat het smaakte. Morgen maak ik de rest klaar, die leg ik op het bord naast de zelfgemaakte lasagne.

 

Omdat het een mooi groen plantje is dat weinig zorg behoeft wil ik het plantje in een border plaatsen in de voortuin. Zo hebben we in de winter ook nog een verse zelfgekweekte groente !

 

[ATTACH=CONFIG]8412[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach nee @FinacalnSpanje daarvoor is het echt te weinig en bovendien zijn de marges ook veel te klein. Ik heb overigens in het begin van mijn loopbaan nog in de groenten- en fruitsector gewerkt. Uiteindelijk is die werkgever over de kop gegaan (nadat ik vertrok en de omzet dus fors terugviel). Daarvoor heb ik helemaal geen ambitie. Anderzijds zal het me dit jaar waarschijnlijk wel lukken om voor het grootste deel zelfvoorzienend te zijn op het vlak van groenten. We vullen dat ook nog aan met kiemen.

 

Het grote voordeel van mijn manier van werken is dat je niet/nauwelijks hoeft te wieden, te spitten en minder afhankelijk bent van de neerslag omdat ik zelf insta voor bevloeiing (met regenwater). De plantjes krijgen losse potgrond en compost. Het enige waar ik nu een beetje tegenaan loop is dat ik niet genoeg potgrond en compost heb om mijn bakjes te vullen. Dit wil ik oplossen door zelf meer te gaan composteren (volgend jaar willen we van de groenbak af - voor grasafval) wat een besparing van pakweg 100€ zou zijn. De gebruikte potgrond verrijk ik weer met compost,dus normaal moet dat wel lukken.

 

Mijn projectje zal dit jaar wellicht voor het eerst meer opbrengen dan het kost. Uit financieel oogpunt is het mijn inziens niet interessant maar de smaak is veel sterker en beter dan van groenten uit de winkel. En gezonder natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent goed bezig @lewieke. Ik heb een volkstuin maar deze is meer voor recreatie voor ons en de kids. Als ik zou willen, dan kan ik best wat meer groenten en fruit kweken maar zelfvoorzienend in NL zie ik vooralsnog niet zitten. Straks in Spanje ga ik er zeker wel naartoe werken.

 

Bij ons wordt regelmatig goede grond aangeleverd en veel mensen graven bijvoorbeeld een vijver of nemen minder tuin (dus meer terras). Dan rijden ze deze aarde naar de compostplekken. Zodra ik dan goede aarde tegenkomt, rij ik het weer mijn tuin in.

 

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de houtsnippers. Regelmatig hebben we grote bergen liggen die je vrijelijk kunt gebruiken. Laatst heb ik nog een vriend geholpen met twee aanhangers vol Om dit in zijn eenden ren uit te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zal mijn tuintje er dit jaar ongeveer uit zien. Waar nu nog gras staat komt een worteldoek waarboven schors komt. De bakken zonder aarde en potgrond worden nog aangevuld. De achterste bak wordt nog samengetimmerd, alles ligt klaar en zodra ik dat weer kan breng ik dat ook in orde. Op de tafel komen kweekkastjes en misschien komt er ook nog een serre.Daarvoor moet ik eerst mijn stapel hout opkorten. Dat zal ook niet voor onmiddellijk zijn.

 

Je krijgt alvast al een idee. Er komt nog een pvc paneel boven sommige bakken en insectengaas boven de bakken. In elke bak komen ook slakkenvallen.

 

[ATTACH=CONFIG]8566[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...