Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kleine boomgaard


12gauge

Aanbevolen berichten

nu heb ik al wat fruitbomen staan, en deze vorm van eten kweken bevalt me eigenlijk wel

nu wil ik een stel van die laagstam bomen poten

 

als iemand ideeen heeft om een kleine boomgaard aan te leggen hoor ik het graag ;)

het moeten wel winterharde soorten zijn

de bomen die ik nu heb geven in een zelfde tijd hun vruchten

zijn er ook soorten die in andere jaargetijden hun vruchten geven?

 

links, websites, webshops zie ik graag verschijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@12gauge ,

Ik heb inmiddels 12 fruitbomen en 10 fruitstruiken geplant, en daar komen er de komende jaren nog een paar bij.

Ik heb al zomerappels(sept) en winterbewaarappels(okt-nov), conferance handperen en giesser wilderman stoofperen voor de winter, een vroege(eind mei/begin juni en een late kers (juli). 2x pruimeboom en nog twee kriek(zure kers voor in taarten e.d.) Qua struiken heb ik vroege framboos(mei) late framboos(aug/sept) rode bessen(juli/augustus) bramen(sept/okt) en aardbeien(juni/juli),en een druif(rode boskoop ,sept) Kortom vanaf mei tot februari fruit. Ik probeer nu ook bosbessen op te kweken, maar dat wil niet zo best. Daarnaast een aantal rozestruiken die rozebottels moeten gaan geven.

Op termijn komt er nog een kas bij waar o.a. een perzik en een witte druif in moeten komen.

Bedoeling is om te gaan wecken om de maanden zonder fruit te overbruggen.

Ook ik zoek nog een aantal aanvullingen die ik nog kan bijplanten om de karige momenten te overbruggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb onlangs een kiwi struikje gehaald bij de praxis, ik hoop dat het niet doodgaat op mijn balkon. Ik heb kiwi gekozen simpelweg omdat er veel vitamine c in een kiwi zit. extra weerstand is altijd goed.

 

kiwi hebben bijna 8 jaren nodig om eetbare vruchten te geven, niks mis met een paar kiwistruiken, maar het is hele lange duur. je kun ook op een balkon aardbei kweken in potten ,ze doen het goed al hang plant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu heb ik al wat fruitbomen staan, en deze vorm van eten kweken bevalt me eigenlijk wel

nu wil ik een stel van die laagstam bomen poten

 

als iemand ideeen heeft om een kleine boomgaard aan te leggen hoor ik het graag ;)

het moeten wel winterharde soorten zijn

de bomen die ik nu heb geven in een zelfde tijd hun vruchten

zijn er ook soorten die in andere jaargetijden hun vruchten geven?

 

links, websites, webshops zie ik graag verschijnen

 

een belangrijk punt is de bevruchting , de bomen moeten ong tergelijk bloeien dus peren tegelijk, appel teg ect..een hele goede manier om bij temperatuur onder de nul ,je bloesem te beschermen. je kun onder de bomen een soort brasero aan te steken, de rook zal de bloesem vrij van frost houden.ook de bloesem met een dun laag water besproeren , de ijs om de bloem beschrem ze ook.pruimen, abricozen ed doen het ook in nederland goed. bij een witte muur op het zuid kun je ook vijgen planten ,bij vijgen moet je de wortel kort houden voor een flinke vruchten ontwikelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kiwi hebben bijna 8 jaren nodig om eetbare vruchten te geven, niks mis met een paar kiwistruiken, maar het is hele lange duur. je kun ook op een balkon aardbei kweken in potten ,ze doen het goed al hang plant.

 

8 Jaar? die van mij zijn inmiddels ruim 25 jaar oud(paartje) en hebben nog nooit vruchten gegeven. Moet wel zeggen dat ze wild mochten groeien en eigenlijk nooit teruggesnoeid waren. Afgelopen najaar teruggesnoeid tot 1m hoog, kijken of dat wat gaat helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik plaats wat linkjes naar sites waar ik zelf al veel uit geleerd heb.

Wat je ook kan doen is een permacultuur voedselbos aanleggen.

Dat is een eetbaar bos in 7 lagen wat uiteindelijk zichzelf in stand houd en bestaat uit polyculturen van vaste planten.

Na enkele jaren is er overvloed aan voedsel zonder al te veel veel werk.

De fruit- en notenbomen zijn dan de hoge bomen en daartussen worden lage bomen, struiken, kruiden, wilde planten, doorlevende groenten, wortels, klimplanten en paddenstoelen gezet die in harmonie samenleven en elkaar ondersteunen versterken.

Ik plaats later op preppers nog een volledig dossier over bostuinieren.

 

Fruitbomen:

Oude appelrassen

Oude perenrassen

Inheems en uitheems fruit

Houtwal

Hoogstamboomgaard NL

Hoogstamboomgaard BE

 

Bostuinieren:

De bostuin (PDF)

Establishing a food forest (Video)

7 food forests in 7 minutes (Video)

A food forest

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook appel, pruimen en kersenbomen staan.Deze doen het prima in NL.

De overweging is om nog enkele (wal)notenbomen te planten, noten zijn goed te bewaren om zelf op te eten en te ruilen tegen andere levensmiddelen. Walnoten doen het ook goed in het vuur door de olie die erin zit….

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook appel, pruimen en kersenbomen staan.Deze doen het prima in NL.

De overweging is om nog enkele (wal)notenbomen te planten, noten zijn goed te bewaren om zelf op te eten en te ruilen tegen andere levensmiddelen. Walnoten doen het ook goed in het vuur door de olie die erin zit….

 

Ik zou dan zeker ook een aantal hazelaars planten, groeien snel, hoge opbrengst en het hout is voor veel dingen te gebruiken. Ik heb vorig voorjaar een walnoot geplant en heb zeker 10-15 hazelaars langs de erfgrens staan

Link naar reactie
Delen op andere sites

kiwi hebben bijna 8 jaren nodig om eetbare vruchten te geven, niks mis met een paar kiwistruiken, maar het is hele lange duur. je kun ook op een balkon aardbei kweken in potten ,ze doen het goed al hang plant.

 

die heb ik ook, helaas gingen die voorheen vaak "dood" omdat duiven er op landen. ik heb nu een afrastering ervoor gemaakt... nu alleen nog wachten op het mooie zomer weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 Jaar? die van mij zijn inmiddels ruim 25 jaar oud(paartje) en hebben nog nooit vruchten gegeven. Moet wel zeggen dat ze wild mochten groeien en eigenlijk nooit teruggesnoeid waren. Afgelopen najaar teruggesnoeid tot 1m hoog, kijken of dat wat gaat helpen.

 

mogelijk heb je 2 mannetjes of 2 vrouwtjes.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kiwi_(fruit)#Rassen

Link naar reactie
Delen op andere sites

een walnoot boom is heel slim. het is een van de weinige boom in nederland waar je olie uit kan halen, en vet is een belangrijk deel van je diet. met walnoot en zonnebloen kom je een hele eind. trouwens je kun een donkere sap koken uit de schoor van walnootboom,dat is een donker bruin soort verf, kun je gebruiken voor kleding,hout, huid en haar poep in de ventilator geef je grijze haren ,nu kun je er ook wat aan doen.

ook ja ,als je een oudere paard wil verkopen kun je het een make over geven met een beetje verfwater van de walnoot op de grijze plekken en dan de hoef inpoesten met de zwart uit je schroorsten met een beetje vet (walnootolie bvb ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

mogelijk heb je 2 mannetjes of 2 vrouwtjes.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kiwi_(fruit)#Rassen

 

Heb ik ook al eens aan gedacht, Heb pas sinds vorig jaar weer de tuin terug waar ze in staan, en vroeger interesseerde het me minder. Ik zal eens kijken hoe ze bloeien, alhoewel de verkoper destijds aangaf dat het een mannetje en een vrouwtje was:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kiwi Issai,

 

Is een mini kiwi die na twee jaar al geeft en geen meters maakt.

Hier na vijf jaar pas een kleine 1.75m hoog.

Heb je eenmaal een mini kiwi op laat je die grote harige jongens met rust want die vindt je dan niet meer te pruimen.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kiwi Issai,

 

Is een mini kiwi die na twee jaar al geeft en geen meters maakt.

Hier na vijf jaar pas een kleine 1.75m hoog.

Heb je eenmaal een mini kiwi op laat je die grote harige jongens met rust want die vindt je dan niet meer te pruimen.

 

Greener

 

En vergeten te melden, de plant is tweehuizig.

Dus geen mannetje en vrouwtje aanplanten want dit struikje heeft het allemaal.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 Jaar? die van mij zijn inmiddels ruim 25 jaar oud(paartje) en hebben nog nooit vruchten gegeven. Moet wel zeggen dat ze wild mochten groeien en eigenlijk nooit teruggesnoeid waren. Afgelopen najaar teruggesnoeid tot 1m hoog, kijken of dat wat gaat helpen.

 

Die kiwi's hebben toch echt de combinatie mannetje/ vrouwtje nodig, kan het daar aan liggen dat ze geen vrucht dragen? Een kennis van mij had ook alleen maar planten van hetzelfde geslacht en hij kreeg ook geen kiwi's. Maar ik had er in mijn vorige huis 2 en binnen een paar jaar zaten er al kiwi's aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik ook al eens aan gedacht, Heb pas sinds vorig jaar weer de tuin terug waar ze in staan, en vroeger interesseerde het me minder. Ik zal eens kijken hoe ze bloeien, alhoewel de verkoper destijds aangaf dat het een mannetje en een vrouwtje was:)

 

Sorry, nog niet wakker, zie mijn vorige post over mannetje/vrouwtje, je was dus al op de hoogte...... natuurlijk :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...