Charlie Geplaatst: 1 mei 2012 Delen Geplaatst: 1 mei 2012 Ik zal het ook hier nog eens plaatsen, aangezien het hier over eten gaat. Op een thread over bug-out-boten kwamen we over noodrantsoenen in sloepen te praten. Ik moest daardoor denken aan het aloude Scheepsbeschuit of Zeekaak. Zo hard gebakken dat het erg lang houdbaar is. Hier een recept: 4 koppen bloem, 4 theel. zout, water ( niet meer dan 2 koppen, meestal iets minder) Verwarm de oven voor op 190 graden C. Mix de bloem en het zout zorgvuldig. Voeg net zoveel water toe dat het deeg aan elkaar gaat plakken. Meng het met de handen tot een zeer dik deeg. Rol het deeg uit tot het ong. 12 mm. dik is. Steek er met een glas rondjes uit en prik er met een vork wat gaatjes in zoals bij crackers. Draai de stukjes deeg om en doe hetzelfde aan de andere kant. Leg ze op een droge bakplaat en bak ze ca. ½ uur tot ze lichtbruin zijn aan beide kanten. Als ze nog vers zijn, zijn ze makkelijk te breken, maar als ze uitgehard zijn zijn ze zo hard als steen. Deze crackers waren vaak het enigste wat de soldaten tijdens de burgeroorlog (1861-1865) kregen verstrekt en de scheepslui op de verre overzeese reizen. Ze waren soms al zo oud dat de schimmel erop zat. Ze noemen het ook wel; ‘Hard Tack’. Vroeger moest het goedkoop en makkelijk, dit is dus het originele recept zoals het gemaakt werd. Ik weet niet of je een origineel recept het geproefd of een meer aangepast met bijv. boter en suiker. Ze zijn eigenlijk te hard om zo te eten, men gebruikte ze om in hun warme eten te dippen en doordat ze zo hard waren waren ze lang houdbaar. Ik zou ook zeker minder zout gebruiken, 1 kleine theel. lijkt me beter. Het lijkt me ook als ik het recept goed bekijk dat het iets langer moet bakken, maar dat zal je even uit moeten testen. Smakelijk! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Preppie Geplaatst: 1 mei 2012 Delen Geplaatst: 1 mei 2012 Hartelijk dank Charlie, ik was al enige tijd op zoek naar een recept voor "hardbrood". Ik ga het zeker binnenkort uitproberen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Charlie Geplaatst: 1 mei 2012 Auteur Delen Geplaatst: 1 mei 2012 Ik ga het zeker binnenkort uitproberen. Het zal mij benieuwen, Preppie. Laat eens horen hoe het smaakt en wat de onkosten bij de tandarts bedragen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Preppie Geplaatst: 1 mei 2012 Delen Geplaatst: 1 mei 2012 Eerlijk gezegd Charlie, lijkt het me een prima "Agatha Christy type wapen". Een moord plegen met een bevroren konijnenbout en die dan daarna aan de rechercheur opdienen: weg wapen... Zou ook met dit knoerdharde brood kunnen..... toch??? Maar alle gekheid op een stokje: ik zal mijn bevindingen laten weten zodra ik aan het bakken geslagen ben. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
medan Geplaatst: 2 mei 2012 Delen Geplaatst: 2 mei 2012 haha dus als we iemand met een brood op een zombie zien inslaan tijdens shtf dan weten we dat het preppie is maarja ik heb zelf geen oven dus kan het niet maken, heeft iemand een idee waar het eventueel te koop is? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Charlie Geplaatst: 2 mei 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 mei 2012 @Medan, dan zul je moeten beginnen met het bouwen van een hout gestookte kleioven... Daar zijn vast wel plannen van. Maar je moet eens zoeken op internet. Ik las ergens dat er in sommige vissersdorpen nog scheepsbeschuit bij de bakker te verkrijgen is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
medan Geplaatst: 2 mei 2012 Delen Geplaatst: 2 mei 2012 ey charlie strak plan daar had ik nog niet aangedacht zag laatst op marktplaats wel een oude pizza oven tekoop staan:P mja zal binnenkort wel is naar urk rijden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Preppie Geplaatst: 2 mei 2012 Delen Geplaatst: 2 mei 2012 haha dus als we iemand met een brood op een zombie zien inslaan tijdens shtf dan weten we dat het preppie is maarja ik heb zelf geen oven dus kan het niet maken, heeft iemand een idee waar het eventueel te koop is? Vast en zeker Medan..... ik mep er wel op los met m'n scheepsbeschuit.... of wie weet een van jullie haha Het is vrij simpel een zonne-oven te maken. De meest eenvoudige die ik gezien heb, is: een autoband met daaroverheen een glasplaat. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Zanshin Geplaatst: 8 mei 2012 Delen Geplaatst: 8 mei 2012 Ik zag geroosterd brood van Bolletje (1 jaar houdbaar) in de supermarkt, maar is er nog wat anders? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Preppie Geplaatst: 8 mei 2012 Delen Geplaatst: 8 mei 2012 Zelf eet ik 10 boterhammen per dag, mijn kinderen kunnen ook niet zonder...stel dat dat niet meer kan, wat is dan een goed alternatief? Ik zag geroosterd brood van Bolletje (1 jaar houdbaar) in de supermarkt, maar is er nog wat anders? Bij http://shop.conserva.de/epages/es116266.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/es116266_conserva/Categories/Langzeit-Nahrung/canned_bread/sample_packages heb ik het Probepaket aangeschaft. Ze smaken prima en ze vullen de maag goed. Puur voor noodgevallen bv. geen gelegenheid om brood te bakken ga ik de volgende bestellen die lang houdbaar zijn; http://shop.conserva.de/epages/es116266.sf/de_DE/?ViewObjectID=17554543 Conserva levert snel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Zanshin Geplaatst: 10 mei 2012 Delen Geplaatst: 10 mei 2012 Bedankt Preppie. Ik vind het wel prijzig - ik ga toch maar eens zelf proberen brood te bakken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Preppie Geplaatst: 17 mei 2012 Delen Geplaatst: 17 mei 2012 Bedankt Preppie. Ik vind het wel prijzig - ik ga toch maar eens zelf proberen brood te bakken. Misschien meteen maar het brood wecken Zanshin?? http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkwijze/Brood_wecken/brood_wecken.html Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 7 september 2013 Delen Geplaatst: 7 september 2013 @Charlie @vheeswijk Ik kom even terug op dit draadje van u omdat ik het toch wel belangrijk vind . Scheepsbeschuit is een eenvoudig en makkelijk recept (je kan er erg weinig verkeerd aan doen ) Ik heb het verschillende malen gemaakt als proef , en het is een voedingsbron die misschien niet zo hoog wordt aangeschreven . Men spreekt van hard en ja dat is het , en weinig smaak en dat klopt ook de smaak is neutraal en qua voedingswaarde dit weet ik eigenlijk niet , maar het is voedzaam Het grote voordeel is dat het heel erg lang houdbaar is(zelfs zonder moderne verpakking !!) en simpel zelf te maken ( dat zul je wel nu moeten doen en niet tegen de tijd dat je het nodig hebt ( dit bakken vergt toch aardig veel energie die er nu nog wel is) Er is echter iets waar u aan voorbij gaat en dat is eigenlijk wel het belangrijkste , namelijk dat het twee keer wordt gebakken . Het wordt namelijk ook wel Tweeba©k genoemd en door het de tweede keer te bakken de andere dag krijg je een ''koek'' die inderdaad echt bikkelhard is en waar totaal geen vocht meer in zit Hierdoor wordt het ook zolang houdbaar., ook gewoon zo zonder echte verpakking de foto's die ik hieronder laat zien zijn van koeken die ergens in januari dit jaar heb gebakken en in een gewone kartonnen koker van ''Pringles '' (chips) heb gedaan . Het meel was goedkoop meel van de Aldi en het was bijna aan de datum (dus vandaar dat ik die koeken er van gebakken heb ) De smaak van deze koeken is nog steeds prima , er zit nagenoeg geen smaak aan en je kan ze gewoon in je mond laten ''smelten'' op bijten is geen slim idee In die tijd werden deze koeken gewoonlijk in soep of gewoon warm water geweekt totdat ze zacht waren (dus eigenlijk als vulling voor de soep ed Dit hieronder is het recept en de manier van bakken die ik indertijd op het internet heb gevonden en heb gebruikt en voldoet prima en is nagenoeg zoals u recept afgezien van het bakken dan . Ik denk dat dit scheepsbeschuit zonder meer een interessante en simpele aanvulling als een voedingsbron voor een prepper , wanneer je deze koeken ook nog eens goed zou verpakken gaan ze een mensenleven mee . gr Will Scheepsbeschuit (tweebak ) recept Hier het bijeengesprokkelde recept voor Scheepsbeschuit (ook wel genoemd Wormer Tweebak en in het Engels Hard Tack's): 2 kopjes bloem 2 theelepels zout ca. 1 kopje water Bloem mengen met zout en met zo weinig mogelijk water snel tot een stijf deeg kneden. Uitrollen tot ca. 1 cm dikte en vierkanten of rondjes uitsteken. Deze met een vork inprikken (niet door en door). 15 minuten bakken op 175 graden; 30 minuten bakken op 140 graden; 30 minuten bakken op 100 graden. Nu komt de houdbaarheidstruc: Een dag later nogmaals 30-45 minuten bakken op 125 graden (de tweebak dus). Wat wel BELANGRIJK IS , is dat je er gaatjes in prikt in rijen ,zodat wanneer je het bakt het vocht er makkelijker uit kan bij het bakken gr will. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vheeswijk Geplaatst: 7 september 2013 Delen Geplaatst: 7 september 2013 Zeer goede posting @Wafels. Goed voor de database ! Thanx In hoever verschillen echter de zg "Hartkeks" van dit scheepsbeschuit? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 7 september 2013 Delen Geplaatst: 7 september 2013 @vheeswijk Zeer goede posting @Wafels. Goed voor de database ! Thanx In hoever verschillen echter de zg "Hartkeks" van dit scheepsbeschuit? Er zijn nog meer recepten te vinden op het internet ook van deze''hartkeks'' dat is een naam van ongeveer hetzelfde maar dan toch met toevoegingen als suiker en gist en dat soort koeken werden gegeten tijdens de Amerikaanse burgeroorlog ed . Ik vermoed dat dit soort ''koeken'' toch korter houdbaar moeten zijn geweest , waarschijnlijk wel beter eetbaar ik heb mij toen bezig gehouden met dit recept omdat dit eigenlijk het origineel was en erg lang houdbaar was . gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 7 september 2013 Delen Geplaatst: 7 september 2013 @Preppie noemt het hard brood . Ik heb een vriend die in de Zwitserse alpen woont een dag wandelen van de bewoonde wereld . Een van zijn lijfspreuk is. ,, hard brood is niet hard , geen brood dat is hard ,, Maar dan in het Duits . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 7 september 2013 Delen Geplaatst: 7 september 2013 @Geert nou Geert ,hij mag best van mij zo'n ''koekie'' proeven maar ik beloof je dat ze hard zijn ik ga dat spul echt niet in stukken bijten , ik weet het wel gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 7 september 2013 Delen Geplaatst: 7 september 2013 @vheeswijk @Geert kwam deze site nog tegen , http://www.usmilitariaforum.com/forums/index.php?/topic/46950-hardtack-hard-tack-biscuits/ (gewoon door scrollen ) dat geeft een mooie indruk hoe goed houdbaar dat spul (hoe het smaakt weet ik niet wel dat je het nog kunt eten gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 7 september 2013 Delen Geplaatst: 7 september 2013 @Geert nou Geert ,hij mag best van mij zo'n ''koekie'' proeven maar ik beloof je dat ze hard zijn ik ga dat spul echt niet in stukken bijten , ik weet het wel gr will Een paar jaar terug was ik daar en hij hakte brood met een bijltje . Waarop hij die uitsprak deed . De uitspraak vergeet ik nooit maar ook het brood niet . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 7 september 2013 Delen Geplaatst: 7 september 2013 @Geert Dat kan ik me voorstellen dan is weken of gewoon in een pan met soep of iets dergelijks als extra vulling toch een betere optie Ik heb gewoon op die brokjes gesabbeld maar ik kan je zeggen je doet er langer mee als met een toffee of zuurtje maar de smaak is ( niet verkeerd hoor ) gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 5 maart 2014 Delen Geplaatst: 5 maart 2014 Nog een hartkek/scheepsbeschuit recept. 1 kg bloem; 350 g water 7 g zout; 7 g suiker; 8 g boter Kneed de ingrediënten tot een vast, homogeen deeg. Rol het uit, draaien, opvouwen en opnieuw uitrollen, dit enkele malen. Steek het deeg uit in platte koekjes en bak ze ca. 15 minuten in een voorverwarmde oven (200 °C). Bewaar ze afgekoeld in een goed afsluitbare (beschuit)bus of weckfles. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
demon44 Geplaatst: 5 april 2014 Delen Geplaatst: 5 april 2014 ey charlie strak plan daar had ik nog niet aangedacht zag laatst op marktplaats wel een oude pizza oven tekoop staan:P mja zal binnenkort wel is naar urk rijden. Zeker de moeite waard om een pizza oven te maken, mijn vader heeft er vorige zomer een gemaakt en ik zou het voor geen goud willen ruilen voor een bbq. demon44 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 5 april 2014 Delen Geplaatst: 5 april 2014 @Stuudje bij scheepsbeschuit gaat het erom dat het heel lang houdbaar is en in jou recept zit boter , dus heel lang houdbaar zal het niet zijn (in ieder geval geen jaar(en) en wat ook heel belangrijk is het feit dat men die scheepsbeschuit dus een paar keer bakt zodat echt alle vocht eruit is en je een heel droog en compact geheel krijgt gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 5 april 2014 Delen Geplaatst: 5 april 2014 @Wafels, dit recept komt hier vandaan. Als je een beter recept hebt, hoor ik het graag. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 5 april 2014 Delen Geplaatst: 5 april 2014 Ik vraag me af of de smaak en hardheid van deze koeken overeenkomt met de hartkeks uit de prepshop? http://prepshop.nl/buitenleven/noodvoeding/hartkeks Want dan zou je er dus ook noten en/of krenten/rozijnen e.d. doorheen kunnen doen voor een hogere voedingswaarde en betere smaak. Suiker eventueel vervangen door honing. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.