Ga naar inhoud
GENEGEERD

koken op LPG


Gast gebruikersnaam

Aanbevolen berichten

48 minuten geleden, candyman zei:

Bedankt @Invictus zojuist mijn verbruik bekeken van de afgelopen 3 jaar en het zit idd rond de 40m3

Opvallend is dat 2016-2017 180€ betaalde voor 41m3 en in 2018-2019 205€ voor 38m3

Dus ik kan flink besparen op de kosten en minder afhankelijk zijn van de leverancier.

 

Je hebt natuurlijk ook nog kosten voor het vervangen of ombouwen van je kooktoestel.

 

De propaanvariant die ik uitrekende kan overigens nog wat goedkoper als je kiest voor de ouderwetse 10,5 kg stalen gasfles. Een vulling van deze fles komt neer op een gasprijs net onder de 3 euro/kg, dus jaarlijkse kosten ongeveer 75 euro. Voordeel van die fles is ook dat de eenmalige kosten lager zijn, namelijk 20 euro.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

LPG staat voor Liquefied Petroleum Gas.

Een deel van de LPG komt vrij bij de raffinage van aardolie en een ander deel komt vrij bij de winning van aardgas.

Het bestaat uit een mengeling van Butaan, Propaan en een  klein deel Methaan.

 

Zelf er een mobiele  lpg tank er op na houden heeft afgezien van de aanschafprijs nog twee nadelen.

Strikt genomen mag je een lpg damptank niet vullen bij de pomp, bij de ene pomp zijn ze daar strenger op dan bij de andere.

Je bent daarnaast afhankelijk van het aanbod van lpg  t.b.v. mobiliteit. Ik heb sterk het idee dat het gebruik van LPG afneemt en dit heeft ongetwijfeld gevolgen voor de verkrijgbaarheid.

 

Hoewel flesengas in nederland niet heel erg veel gebrukt wordt heb je nog steeds een aantal commerciele aanbieders (risicospreiding).

Woon je in de buurt van Belgie dan is het nog makkelijker, flessengas is daar gangbaarder en de prijs ligt een stuk lager.

 

Ik blijf vertrouwen op de levering van aardgas door ons bijna staatsbedrif Gasunie  Transport. Maar voor de zekerheid heb ik wel een stuk of wat gasflessen in de tuinschuur op voorraad inclusief twee kooktoestellen en een klein gaskacheltje.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden, candyman zei:

LPG is toch propaan en butaan?

Het is makkelijk te krijgen hier in Nederland.

Momenteel betaal ik 60ct per liter.

 

Ja deels. Bij koken op LPG kun je problemen ondervinden met het vloeibaar worden van het gas en er kan zelfs brand ontstaan. LPG is gemaakt voor tractie doeleinden.

 

Beter koken op Propaan of Butaan in de zomers.

 

Uitleg.

https://www.dewitschijndel.nl/butaan-propaangas-of-lpg/

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb vandaag Enexis gebeld om me af te melden voor de slimme meter en ik heb gelijk gevraagd hoe dat met de kosten voor gas zit.

Het bedrag voor het gebruik van de meter is 10 euro per maand dus als ik de meter laat verwijderen bespaar ik dat.

Het nadeel is dat het verwijderen van de meter 780 euro kost

Dus nu niet echt interessant ?

Wel prima klantenservice, geen wachttijd en deskundige mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, candyman zei:

Ik heb vandaag Enexis gebeld om me af te melden voor de slimme meter en ik heb gelijk gevraagd hoe dat met de kosten voor gas zit.

Het bedrag voor het gebruik van de meter is 10 euro per maand dus als ik de meter laat verwijderen bespaar ik dat.

Het nadeel is dat het verwijderen van de meter 780 euro kost

Dus nu niet echt interessant ?

Wel prima klantenservice, geen wachttijd en deskundige mensen.

 

Over de kosten voor het verwijderen van de gasmeter is veel te doen - en terecht, want formeel is Enexis eigenaar en verantwoordelijk voor het leidingwerk en de bemetering. Zie dit topic op Tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1951574) met adviezen hoe je mogelijk van deze hoge kostenpost af kunt komen op juridische gronden.

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...