Ga naar inhoud
GENEGEERD

De perfecte preppers hout/kookkachel


Yoyo

Aanbevolen berichten

Gast Heksenboot

Mooi gemaakt @Cyberbeer! :p

 

Praktisch ding. Degelijk. Meenemen met spullen erin. Slim. Echt een kampeer stove.

 

Wel duur!

 

De Rocket Stove blijft toch mijn favoriet. Die kost bijna niets en geeft ook nog betere verbranding. Ook lichtgewicht te bouwen met vermuciliet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Oe wow, das een hele chique. Mooi hoor. :o

 

Lucht verbeteren? Lijkt me heel sterk. Ben benieuwd naar het antwoord van de leverancier. :confused.

 

Met lucht verbeteren bedoelen ze natuurlijk beter t.o.v. de oude situatie, zie foto's in het bestand van de link. http://www.envirofit.org/files/EnvirofitProductOverview_Fall2012.pdf Op de ene is idd veel meer rookontwikkeling te zien. Niet in de zin van een gezuiverde lucht....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Met lucht verbeteren bedoelen ze natuurlijk beter t.o.v. de oude situatie, zie foto's in het bestand van de link. http://www.envirofit.org/files/EnvirofitProductOverview_Fall2012.pdf Op de ene is idd veel meer rookontwikkeling te zien. Niet in de zin van een gezuiverde lucht....

 

 

Ja, ik had het kunnen weten. Deze stoves worden gemaakt door een soort stichting. Zij willen de mensen helpen om uit de rook te komen. En om brandstof te besparen. Zelfde idee als Stove Tec van Aprovecho.org.

 

http://stovetec.net/us/

 

 

Haha, ik dacht even aan de luchtverbetering in een flatje van een Hollands Huishouden, :o

Dat wordt er dan niet beter op. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe raar het ook klinkt, lampenolie is niet geschikt om in een petroleumstel te gebruiken. Moderne lampenolies zijn gamaakt op basis van vloeibaar gemaakte paraffine. Als de olie wat langer in het toestel zit, zullen de vloeibare bestanddelen verdampen en hou je een paraffine achtige substantie over die je lonten verstopt. Dat zie je vaak in lampen die weinig gebrand worden. Een plakkerige zooi aan de binnenkant. Dat kost je dus lonten en een verstopte lont wil niet branden dus is het ook nog eens onhandig als je de lamp ineens nodig hebt. Gewoon geurloze brandstof gebruiken. Bij Haveka hebben ze ene betaalbare variant voor de Zibro brandstof. Tijdens het branden inderdaad geurloos. Ik verwarm er nu bijna twee weken lang dagelijks mijn tent mee, en de lamp en petroleumstel branden er ook goed op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Houtkachels. Praat me er niet van. Ik heb al 12 jaar een haat/liefde verhouding met onze houtkachels, of moet ik zeggen een HOUTliefde verhouding.

 

We hebben er 4 en koken en stoken alleen maar met die kachels. Geen andere bijverwarming of kookmogelijkheden. We stoken er overigens maar 1 per dag. En meestal maar 2 in het hele huis. De ene dag in de woonkeuken en de volgende dag weer in de woonkamer om zo het huis toch redelijk gestookt te houden, met minimale hout"verspilling". We koken dan ook in diverse kamers.

 

Twee van de kachels zal ik bespreken.

 

In de woonkamer staat een Jotul. (Moet zo'n dingetje door de o maar die heb ik niet op voorraad.) Jotul is vooral een warmtebron. Toch van een geheel koude 5mx5m kamer uit de nacht, zeg nu heden ten dage 10 graden of kouder naar behaaglijk krijgen, reken ik wel 4 stookuren. Tegen het einde van de avond is het er bijna te warm, maar het kost een tijd om op gang te komen. Voordeel van hem is dat er 50cm stukken in kunnen. We kunnen er wel op koken, maar er is veel minder kookoppervlak dan op onze andere kookkachel, dus minder pannen, en bakken gaat eigenlijk niet. Dit omdat het meer een warmtekachel is dan een kookkachel.

 

In de keuken staat een Laura. Een oude Limburgse smalle kachel met een groot kookoppervlak. De kachel is als het ware een T. Een smal stookgedeelte met een kookplaat erbovenop die aan twee kanten oversteekt. I-de-a-le kookkachel! Het is een antiek ding en ik heb er nog geen tweede van gezien. Verwarmt ook goed. De woonkeuken 5mx5m is na een koude nacht nog maar 10 graden of kouder (als de dag ervoor niet gestookt is) en Laura verspreid na een uurtje al tot achter in de keuken haar warmte. Ja, die Laura van ons is een hete meid ;-) Nadeel van deze vierkante potkachel is dat er maar 25cm lange houtstukken in kunnen. Oorspronkelijk is het namelijk een kolenkachel. Dus veel zaagwerk, 2x zoveel als voor Jotul.

 

We hebben ook van die ouderwetse zeg maar Aga-cookers geprobeerd, maar dan jaren 70 van die witgoeddingen niet van het merk Aga. Koken en bakken (oven) megagoed natuurlijk. Eentje had zelfs een warmwatertank erin. En waarom koken die dingen zo goed? Omdat ze enorm geïsoleerd zijn. Heel efficiënt houden ze netjes de warmte binnen waardoor bakken en koken lekker snel gaat. Maarrr, door dat efficiënt de warmte gebruiken en binnen houden, vonden wij niet dat ze de keuken warm genoeg kregen. Je moest tegen die dingen aankruipen wilde je behaaglijkheid vinden. Niet wat we zochten.

 

Voor de Laura, willen we nog steeds een zomer en winterstand maken. Dat wil zeggen een gelast rekje in de kachel plaatsen waardoor je de brandhaard verkleind, minder hout nodig hebt, minder heet hoeft te stoken. Moet ik nog lassen. Want aangezien we in de zomer er dus ook op koken, is dat vaak geen pretje als het al zo heet is buiten om dat voor een stinkhete kachel ook nog eens te gaan staan om te koken. Het is er nog steeds niet van gekomen. Makkelijker is namelijk om dan op die oude "aga" buiten te koken, of veel salades te eten of veel rauw (is toch beter voor je gezondheid) of af en toe smokkelen op een camping elektra ding.

 

Over het hout. We hebben zelf hout tot onze beschikken en wij zorgen zelf voor onze houtkap, (voornamelijk bomen die dood zijn).

Daar heb je de eerste "haat". Aan de ene kant werken we met liefde in het bos. Het is heerlijk. Maar tegen de tijd dat het hout daadwerkelijk te drogen ligt, wij hebben 16m3 per stookseizoen nodig dat loopt van oktober tot en met april, met in- of uitloop, ben ik het wel zó ontzettend zat. Daar komt bij dat na een bepaalde leeftijd je lijf niet helemaal meer doen wat jij wilt, dus dat je het werk over meer tijd moet uitsmeren. Daarbij heb je het hout tig keer in de hand.

Boom, kap.

Kap in handzame delen.

Delen op de kar.

Van de kar thuis afladen.

Verzagen met de zaagmachine aan de aftakas van de tractor

Splijten met de bijl

Stapelen in de voorraad

van de voorraad naar de naast de kachel

dan in de kachel. Een kruiwagen per winterdag

 

En dan natuurlijk ook je droogschema bijhouden en je voorraad goed georganiseerd houden en een tot twee jaar van te voren plannen waar wat komt, hoe je rouleert en wat moet drogen. We beschikken over eiken, berken en kastanje en beuken en dennen. 2 jaar drogen heb je voor de betere houtsoorten nodig als je openvuur stookt zoals openhaard. Dit ivm spattende vonken. 1 jaar drogen, houd je meeste brandwaarde over, maar dat kan alleen als je een gesloten vuur hebt.

 

Beuken brandt fijn, maar splijt voor geen meter. Of ja dat doet het wel, maar het splijt zo grillig dat je het niet lekker kunt stapelen.

Berken heeft weinig brandwaarde door het hoge suikergehalte, waardoor door gisting na 2 jaar je flutje overhoudt, dat zo opfikt. Leuk voor de vlammen, maar verder niet. Dus dat moet je niet langer dan een jaar hebben liggen.

Eiken splijt ook grillig en stapelt lastig. Heeft wel de langste brandwaarde maar vinden wij niet prettig koken. Te heet. Wel goed om de kachel voor de nacht over te houden. (dat je vuurtje 's morgens nog gloeit)

Kastanje is de mooie middelmoot van alles en kook ook heel fijn.

Dennen spat veel te veel door de hars en als je erg veel dennen stookt moet je veel je schoorsteenpijp ragen.

 

Goed, dan heb je je voorraad voor elkaar en je hebt houtkachels, dan heb je dagen dat het geen trekweer, maar vloekweer is. Dwz bijv met regen of mist, als er geen voldoende temperatuurverschil is, dat de kachel niet wil trekken. Bij het aanmaken komt dan de rook naar binnen, dan wil je wel vloeken, totdat de pijp heet genoeg is dat er wel trek ontstaat en de rook weer fijn naar buiten gaat.

Tip. Zet je stofzuiger op blazen (Meeste stofzuigers hebben zo'n omkeerding waar je de slurf in kan stoppen) en dan heb je een geweldige blaasbalg die in korte tijd een inferno veroorzaakt en dat de pijp zo heet maakt dat je veel sneller trek hebt bij het aanmaken van de kachel. Even oppassen dat je niet de beginnende vlammen uitmaakt. Handiger dan een blaasbalg waar je na een paar minuten lamme armen krijgt, of als je het zelf wilt aanblazen na een paar keer zowat gaat hyperventileren.

 

Wij hebben een vlinderklep in de pijp gemaakt zodat de warmte niet meteen de pijp in verdwijnt. We hebben dubbelwandige RVS buizen. Wel grappig want bij te grote hitte kleuren ze eerst blauw, grote schrik en vervolgens zijn ze voor de rest van hun leven soort koperkleurig, wat vaak de verbaasde reactie uitlokt hebben jullie koperen kachelpijpen? Grapjassen

 

Overigens dubbelwandige RVS-pijpen zijn hels duur. Hoe dikker de diameter, hoe duurder uiteraard. Beknibbel niet op een te kleine diameter, dat komt je qua trek duur te staan. Neem ook niet een te brede diameter dan stookt je kachel veel te veel hout op.

 

Maak onderaan je uitlaappijp een t-stuk met een opvangbakje. Roet soms aangekoekt tot koolkorrels valt altijd naar beneden in je pijp. Als je geen T-stuk maakt, maar een L-vorm hebt, dan blijft dat naar beneden vallende spul in de hoek van de L liggen en vermindert snel je trek. Door de T (voorstellen op zijn kant. de poot gaat de kachel in) valt de roet in dat onderkantbakje en dat kun je er af en toe afhalen en leeggooien. Die van ons heeft nog een klein

tuutje waar de burning lava doorheen valt af en toe. Geweldig spectaculair om te zien als je het licht uit doet. Soms is de warmte uit de kachel naar de pijp namelijk zo heet dat de roet / koolkorrels als het ware een nabrander krijgen (hm zou daar het woord uitbrander vandaan komen) en in de hens gaan en smelten. Dat "smeltende" kool valt naar beneden in dat opvangbakje en daar zit bij ons een open tuutje aan en dan zie je die lava eruit komen. Staat op de haardplaat weer een bakkie om dat op te vangen anders vliegen de katten die achter de kachel liggen in de hens. Dat is dan de enige keer in hun leven dat ze WOEF kunnen zeggen. Sorry, flauw grapje.

Afijn als je geen burning lava meer ziet vallen is dat een indicator dat je tuutje verstopt zit en je bakje mogelijk vol aan het raken is en je dus een L-vorm aan het creëren bent en je dus minder trek gaat krijgen. Soms is de pijp zo heet dat de aangekookte roet in de hens vliegt aan de binnenkant. Meer dan

spectaculair! Doe alle lichten uit en kijk naar je RVS pijp die roodgloeiend staat. Heel heel indrukwekkend. En dan het geluid erbij! Geweldig! Alsof er tig leeuwen staan te brullen in je schoorsteen. Eng? Ja, de eerste keer heel eng! HELP schoorsteenbrand. Partner-lief dacht aan blussen, deed de kachel open en flikkerde een pan water op het vuur. Domste wat je kunt doen, maar dat wisten we toen nog niet. Water verdampt onmiddellijk tot stoom en van binnen ontploft de bende en dat spuit naar buiten waar jij water staat te mikken. Nooit doen dus! Even lekker laten doorrazen, het is namelijk de beste methode om je pijp te ragen, alles fikt lekker weg, niet te lang laten doorgaan natuurlijk. En dan alle kleppen sluiten om luchtoevoer te stoppen.

We hebben het een keer gehad dat dat niet hielp en het te lang doorging, dus toen hebben we met de haardtang de brandende blokken eruit getild en naar buiten gesmeten.

Oorzaak bij ons is dat we de kachel te vol doen. Helemaal vol is zo lekker, maar bovenin passen dan alleen nog maar kleinere stukken en daar gaat het vuur mee aan de haal en krijg je het inferno dat je eigenlijk niet wilt.

Dus dit is ook zo'n stukje haat-liefde. I love lava, maar toch...

 

De tekst was te lang dus in de volgende post het vervolg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat stop je verder in je kachel, veel. Maar geen geglanst bedrukt papier. Kan prima natuurlijk maar doe dat een lange tijd en je kunt gelijk weer aan het ragen van je pijp.

 

Verder wordt je huis zo droog als kurk door houtkachels. Op zich perfect want hoe droger de lucht, hoe beter warm te stoken. Hoe vochtiger je lucht hoe meer energie je erin moet stoppen om die damp warm te krijgen. Echter, je voelt zelf snel aan je lippen dat het droog wordt in huis. Voor mensen met lenzen kan dat een ramp zijn. Je hebt speciale gietijzeren "fluit"ketels, herkenbaar vooral aan dat ze geen fluit hebben, die zet je de hele dag met water (regelmatig bijvullen) op. Door de tuit en soms zelfs door mooi opengewerkte deksels verdampt water. Doe er een etherische olie bij en het ruikt ook nog lekker en schijnt ook nog rustgevend te zijn.

 

De as. Als we de kachel leeghalen, dan zeven we het. Stoffig werkje, niet tegen de wind in doen, niet echt goed voor je longen. "Kooltjes" terug in de kachel. En de as gebruiken we in de moestuin, in de zomer strooien rond planten die door slakken erg gewaardeerd worden. Een brede rand droge as is voor een slak een onoverkoombaar dilemma. Dat glijdt namelijk niet zo lekker.

As waarvan ik weet dat er veel spijkers in zitten (omdat we ook verwerkt hout dat niet meer hergebruikt kan worden verstoken maar we te lui zijn de spijkers eruit te trekken) gooien we bij de hortensia's. Het ijzer zorgt voor een mooie blauwe kleur van de bloemen.

Verder witte as gebruiken als vruchtbaarmakertje van aarde voor de moestuin. Of het waar is of niet, maar men zegt dat zwarte as kankerverwekkend zou zijn. Voor de plant of indirect voor de mens dat weet ik niet.

 

Dan is het laatste "haatje" nog dit. Heb je je de pl.... gewerkt om al dat hout te kappen etc, wil je het in de kachel doen, "NEEE die niet, die is zo mooi!". Zo staat het atelier vol met mooie stukken hout waar nooit meer iets mee gebeurt.

 

En dan de liefde. Ik zou niet zonder meer willen en niet kunnen. Als ik in CV-verwarmde huizen kom, mis ik die stralende warmtebron. Ik mis die vlammetjes achter het glas waar ik uren (nutteloos volgens partnerlief) in kan staren. Ik mis die lekkere teergeur uit de schoorsteenpijp. Ik zou niet meer zonder mijn hete Laura kunnen ...

 

Ik hoop dat beginnen houtkacheleigenaren wat aan de tips hebben. Veel warmte gewenst!

 

Nog een leuk ideetje om met je houtkachel te doen? http://dakzoekje.nl/2012/02/zwitser-installeert-houtkachel-in-wagen/#more-19616

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben er drie, een oude Jotul 600, een grote dovre 300(het klassieke rechthoekige model), en een oud etna kachelfornuis. De jotul staat in de BOL, de Dovre verwarmd het hele huis, op beide sudderen en verwarmen we, maar het meeste koken gebeurt toch nog wel op het fornuis. De Etna heeft jarenlang gestaan op de plek waar we nu de Dovre neer hebben gezet omdat we dit jaar voor het eerst alleen op hout(en wat briketten) willen stoken. De Etna krijgt over 2 a 3 jaar zijn plekje op de BOL als buitenkeuken.

 

Zowel op de BIL als de BOL komt het hout lokaal weg, Op de BOL is het op dat moment eigen kap, maar daar kan ik als het nodig is aan meer hout komen. Op de BIL koop ik het van een boer in de buurt en een tuinman.Daarnaast wat afvalhout en pallethout wat ik gratis kan krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Blik(voer) op oneindig

 

Mooie post, lekker duidelijk en informatief.

Ik zit al een tijd na te denken over de aanschaf van een houtkachel en dan is deze info wel heel erg welkom.

thanks:)

 

Dank @caroline, ik denk dat het antwoord dat vast en zeker van @netuyas op mijn vraag over de Drove gaat komen, ook heel bruikbaar zal zijn in je overwegingen bij een aanschaf van een houtkachel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je antwoord, wat heb je voor systeem op de Dovre zitten om het hele huis te verwarmen?

 

Geen!

Ik heb eerst gekeken naar modellen die ook als centrale verwarming gebruikt konden worden, maar omdat deze allemaal afhankelijk zijn van doorstroming, en dus een cvpomp en dus elektriciteit, vond ik dat niet shtf proof. Die modellen kun je niet stoken als de pomp niet werkt.

Zowiezo vinden we een wat koelere slaapkamer prettiger dan een warme en is de woonkamer via een brede corridor verbonden met de eetkeuken.

Ik heb wel een moederhaard met radiatoren geinstalleerd, maar met uitzondering van de week dat ik de schoorsteen opnieuw moest opbouwen is deze nog niet aangeweest, en hoop ik hem ook niet aan te hoeven doen.

Het huis is een oud huis met houten vloeren, dus een gedeelte van de warmte trekt vanzelf omhoog.

 

Doelstelling is om op termijn een open vatsysteem via een 1.5duims spiraal te koppelen aan een koperplaat achter de dovre. Deze dikte zou voldoende natuurlijke circulatie moeten geven om een buffervat van 1200L te verwarmen waar twee warmtewisselaars in komen te hangen, een voor SWW(sanitair warm water) en een voor vloerverwarming. Dit moet dan ook gekoppeld worden aan een paar zonneboilerpanelen, waardoor de houtkachel pas heel laat in het seizoen ingeschakeld moet gaan worden, maar dat is allemaal toekomstmuziek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen!

Ik heb eerst gekeken naar modellen die ook als centrale verwarming gebruikt konden worden, maar omdat deze allemaal afhankelijk zijn van doorstroming, en dus een cvpomp en dus elektriciteit, vond ik dat niet shtf proof. Die modellen kun je niet stoken als de pomp niet werkt.

Zowiezo vinden we een wat koelere slaapkamer prettiger dan een warme en is de woonkamer via een brede corridor verbonden met de eetkeuken.

Ik heb wel een moederhaard met radiatoren geinstalleerd, maar met uitzondering van de week dat ik de schoorsteen opnieuw moest opbouwen is deze nog niet aangeweest, en hoop ik hem ook niet aan te hoeven doen.

Het huis is een oud huis met houten vloeren, dus een gedeelte van de warmte trekt vanzelf omhoog.

 

Doelstelling is om op termijn een open vatsysteem via een 1.5duims spiraal te koppelen aan een koperplaat achter de dovre. Deze dikte zou voldoende natuurlijke circulatie moeten geven om een buffervat van 1200L te verwarmen waar twee warmtewisselaars in komen te hangen, een voor SWW(sanitair warm water) en een voor vloerverwarming. Dit moet dan ook gekoppeld worden aan een paar zonneboilerpanelen, waardoor de houtkachel pas heel laat in het seizoen ingeschakeld moet gaan worden, maar dat is allemaal toekomstmuziek.

 

Aha, dat is dan mooi dat je kachels het hele huis opwarmen. Onze woonkeuken en woonkamer zijn ook verbonden door een corridorretje van een meter ongeveer, maar als in de ene kamer de kachel aan is, kan die niet de andere kamer behaaglijk krijgen.

 

Zonneboilerpanelen hebben wij op dit moment voor het warm water al. We gebruiken het voor de wasmachine, douchen, keuken warmwater en wastafel. En het is trouwens allemaal regenwater. Er hoeft trouwens niet eens veel zon te zijn. Kan ook gewoon met wat warmer bewolkt weer werken. Zodra de temperatuur in de boiler lager is dan die op het dak gaat het werken. Wij hebben ook aan een warmtewisselaar gedacht.

 

Sterker nog we hebben wat experimenten gedaan, maar die bevielen niet.

We hebben bijv de muur tussen woonkamer en woonkeuken doorbroken op 2 plekken en de kachelpijp van de woonkeukenkachel in de woonkamer omhoog laten gaan, in de hoop dat de warmte die van de pijp komt de kamer verwarmt. Not.

 

We hebben toen het project weer afgebroken en de gaten gebruikt om ventilatoren in te zetten zodat de warmte van de woonkeuken naar de woonkamer kan. De snelheid van de ventilatoren maakte de lucht al koud voordat die goed en wel een meter in de kamer was, bovendien had je de hele tijd het gevoel dat het tochtte.

 

Toen hebben we een experiment gedaan met een homemade warmtewisselaar. Koper flexibele buis, gevuld met water, cv pompje eraan, radiatortje eraan, ideaal dachten we. Not. Het temperatuur verschil was dermate hoog dat er enorme condensvorming ontstond in de kachelpijp waardoor het teer echt in stralen naar beneden droop. We were not amused.

 

Dus eigenlijk is dat allemaal op niets uitgelopen bij ons. Ooit willen we nog wel wat, maar wat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Blik(voer) op oneindig

 

Tocht doet idd afbreuk aan het kachelgevoel. Straling en convectie zijn te beperkt. Enige oplossing lijkt mij om oversized radiatoren te koppelen aan je warmtevat, en tegelijk een extra spiraal erin te zetten die achter de houtkachel ligt. Rookgassen afkoelen is niet de juiste stap.

Ik heb daar de afgelopen 4 jaar over na lopen denken, en begin langzaamaan mijn wensen en de (on)mogelijkheden een beetje helder te krijgen. Onderstaand forum heeft daar onder andere bij geholpen.

 

 

http://www.ecologieforum.eu/viewforum.php?f=3&sid=958ff6d8c33ce9423757bd2411e9ac0c

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Blik(voer) op oneindig

 

Tocht doet idd afbreuk aan het kachelgevoel. Straling en convectie zijn te beperkt. Enige oplossing lijkt mij om oversized radiatoren te koppelen aan je warmtevat, en tegelijk een extra spiraal erin te zetten die achter de houtkachel ligt. Rookgassen afkoelen is niet de juiste stap.

Ik heb daar de afgelopen 4 jaar over na lopen denken, en begin langzaamaan mijn wensen en de (on)mogelijkheden een beetje helder te krijgen. Onderstaand forum heeft daar onder andere bij geholpen.

 

 

http://www.ecologieforum.eu/viewforum.php?f=3&sid=958ff6d8c33ce9423757bd2411e9ac0c

 

Aha, @netuyas mooie site ook zo op het eerste oog, daar ga ik eens in spitten. Dank

 

De plannen liggen hier wel klaar om de buizen die van de warmtepanelen afkomen en toch al langs een werkruimte lopen, die via koperpijp een warme muur te maken en door een radiatortje te laten lopen. Het moet schelen. De radiatoren hebben we al gekregen en dus in huis. De koperleiding ligt klaar, maar het is er nog niet van gekomen eea te installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog een optie, zeker met een beperkt budget, zelf bouwen..

 

Foto-SYJS8TIE-D.jpg

 

 

 

Foto-7DED7CTF-D.jpg

 

 

deze foto is van vandaag toevallig! :-) moet nog afgewerkt.. maar als je aan de bovenkant 2 of meer gaten maakt en daar van die gietijzeren ringen in plaatst kan je er ook op koken.. (voor ons niet nodig, dus niet aanwezig in onze kachel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dank je @Piroska. Ik heb ooit eens geïnformeerd bij een firma die losse onderdelen leverde, maar dat kostte mij te veel. Ben er niet mee doorgegaan. Jij zit niet in NL toch? Is het waar jij zit, goedkoper?

 

 

uh ja, wij hebben 2e hands chamottestenen kunnen kopen in Budapest voor erg weinig geld, ook de rest van het materiaal is wel wat goedkoper daar inderdaad.

 

hier een citaat uit jouw tekst boven : "Sterker nog we hebben wat experimenten gedaan, maar die bevielen niet.

We hebben bijv de muur tussen woonkamer en woonkeuken doorbroken op 2 plekken en de kachelpijp van de woonkeukenkachel in de woonkamer omhoog laten gaan, in de hoop dat de warmte die van de pijp komt de kamer verwarmt. Not. "

 

wij hebben 4 houtkachels en een houtboiler in gebruik, op 2 kachels hebben we dit, misschien iets voor jou? Het geeft dus extra warmte af en zit tussen kachel en schoorsteen in..

 

 

Foto-6FBYIUOB-D.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
nog een optie, zeker met een beperkt budget, zelf bouwen..

 

 

deze foto is van vandaag toevallig! :-) moet nog afgewerkt.. maar als je aan de bovenkant 2 of meer gaten maakt en daar van die gietijzeren ringen in plaatst kan je er ook op koken.. (voor ons niet nodig, dus niet aanwezig in onze kachel)

 

Hee, hij is af (op de afwerking na). Wow, mooi :)

Geen kookplaat, maar wel lekker warm oppervlak boven.

 

Mijn vader is vroeger (vlak na de oorlog) nog is Oost Duitsland geweest. Daar was het normaal om op de schoorsteen te slapen (nog grotere gemetselde kachels).

Eigenlijk ouderwetse tegelkachels, besef ik me nu.

 

[ATTACH=CONFIG]1993[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...