Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zonnekachel van blikjes


Gast IsaBo
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 64
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

leuk concept, ik zou wel eens willen weten hoe de luchtstroom zich gedraagt in de blikjes, het zijn telkens een soort venturies waardoor je in mijn optiek wervelingen krijgt. Dat hoeft geen probleem te zijn omdat je daarmee de warmte van de blikjes goed kunt afvoeren. het heeft natuurlijk wel effect op weerstand van de lucht en daarmee op de capaciteit van de ventilator...

 

Eens zien hoe dat in de winter gaat?

 

grts Wisks.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Beste allemaal,

 

Ik heb dit stuk eens doorgelezen en heb zelf ook een zonnecollector gemaakt.

Nu heb ik een probleem met het doorvoeren van de uitgaande lucht mijn huis in :(

 

Ik heb blikjes genomen waarin ik een kartonen pijp heb gemaakt. De ruimte tussen de blikjes en de pijp is vol gePURt.

De temperaturen die nu binnen komen zijn ongeveer 23-28 graden terwijl in de collector ik temperaturen meet van ongeveer 40-60 graden.

 

Hoe kan ik nu de pijpen nog beter isoleren zodat ik een nog betere opbrengst krijg en het rendement wordt verhoogd?

 

IMG_20131121_121905.jpg.8fcd780c7766dc928510efc461b5ee71.jpg

De pijpen die ik heb gemaakt zijn ongeveer 2 m lang.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb blikjes genomen waarin ik een kartonen pijp heb gemaakt. De ruimte tussen de blikjes en de pijp is vol gePURt.

 

Dit klinkt mij niet als een logische verbetering op het originele concept.

Het is juist van belang dat lucht, oftewel het vocht in de lucht, de warmte overneemt van de aluminium blikjes. Des te beter de lucht langs het aluminium wervelt, des te hoger de overname van warmte. Nu lijkt het alsof de lucht door de kartonnen pijp geïsoleerd blijft van de warme pijp. Dat is juist niet de bedoeling en kan je lage opbrengst verklaren.

 

Of je hebt het verkeerd opgeschreven en juist de kartonnen pijp volgepurt zodat de lucht tussen de kartonnen pijp en de blikjes loopt. :confused:

Link naar reactie
Share on other sites

hallo Jalemari,

 

Bedankt voor je snelle reactie, maar eerst had ik dus alleen maar blikjes in de open lucht -ik praat over de aan en afvoer pijpen naar de collector toe. Dit werd toch echt te koud. Er kwam lucht in huis van ongeveer 12 graden. Ik wil mijn huis verwarmen, niet koelen :)

 

Dus ben ik op het idee gekomen om een extra buis (van karton) in de blikjes te maken en de ruimte tussen de blikjes en de kartonen buis vol te purren.

 

pijp-pur.PNG.899f938f5283679f48e9443cebbf10a0.png

Link naar reactie
Share on other sites

Aha ok. Het gaat puur over de aan en afvoer buizen, dat verklaard.

 

Voer je lucht aan vanuit je huis? Zo ja, hoe kan dat 12 graden zijn? Ik neem aan dat je ook extra verwarmt.

 

Het valt mij op de foto op dat die buizen wel erg klein van diameter zijn. Zo te zien heb je een stuk of 14 buizen. Als alle buizen even dik zijn moet de snelheid waarmee de lucht door de aan en afvoerbuis reist dus 14x sneller 'reizen' dan door een enkele verwarmings buis. Als die ook nog geïsoleerd is en, zo lijkt het dunner, dan gaat dat nog vertragen.

 

Maar goed dat verklaard niet de koude 'output' die je nu meet.

Het lijkt erop dat de warmte overdracht van de blikjes aan de lucht niet optimaal is. Met andere woorden: hoeveel graden is het verschil tussen input en output nu? En wat is de temperatuur van de blikjes op het moment van meten? Hoe dichter de temperatuur van de output en die van de blikjes elkaar naderen des te beter het rendement. Even los van hoe snel de lucht door de blikjes stroomt. Uiteraard hoe sneller de lucht zich verplaatst hoe koeler de blikjes worden.

 

Ergens ligt een punt waar de opbrengst het hoogst is ten opzichte van de verplaatste lucht. Rekening houdend met de verliezen in aan -en afvoer pijp en door de houten bak/plexi glas.

Link naar reactie
Share on other sites

Nee, het is niet zo dat ik 12 graden als huis temperatuur heb

Er kwam lucht in huis van ongeveer 12 graden
. De lucht die uit de afvoer pijp komt was ongeveer 12 graden. Dat is nu ongeveer 23 graden. Dus ik heb al zo´n 10 graden gewonnen, maar nog niet genoeg.

 

Het valt mij op de foto op dat die buizen wel erg klein van diameter zijn. Zo te zien heb je een stuk of 14 buizen. Als alle buizen even dik zijn moet de snelheid waarmee de lucht door de aan en afvoerbuis reist dus 14x sneller 'reizen' dan door een enkele verwarmings buis. Als die ook nog geïsoleerd is en, zo lijkt het dunner, dan gaat dat nog vertragen.

 

De afbuizen bestaan uit blikjes die aan elkaar zijn geplaatst tot één buis.

De buis heeft dan een diameter van 6,5 cm

De buizen in de collector zijn dezelfde blikjes dus een diameter van 6,5 cm. Het is ongeveer 1,70 m hoog en bestaat uit 10 kolomen van 12 blikjes.

In de blikjes zitten aan de onderkant 3 gaten. Hierdoor wervelt de lucht langs het metaal wat is verwarmt door de zon.

 

Maar goed dat verklaard niet de koude 'output' die je nu meet.

Het lijkt erop dat de warmte overdracht van de blikjes aan de lucht niet optimaal is. Met andere woorden: hoeveel graden is het verschil tussen input en output nu? En wat is de temperatuur van de blikjes op het moment van meten? Hoe dichter de temperatuur van de output en die van de blikjes elkaar naderen des te beter het rendement. Even los van hoe snel de lucht door de blikjes stroomt. Uiteraard hoe sneller de lucht zich verplaatst hoe koeler de blikjes worden.

 

Ik denk dat het in de collector zelf wel goed zit. Waarschijnlijk zit het probleem in de overdracht van de collector naar het huis. Helaas kan ik niet meer meten in de collector zelf (de warme luchtkamer boven in) omdat alles zit dicht gekit.

De temperatuur aan de uitgang van de collector heb ik niet gemeten, maar die zal ong tussen de 40 en 60 graden hangen.

De overdracht van de collector naar het huis heeft dus schijnbaar een verval van ongeveer 20 graden.

Dit heb ik proberen op te lossen en heb met gisteren 10 graden gewonnen door een isolatie wand aan te brengen in de blikjes.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik zou toch nog eens nadenken of een iets grotere, goed geïsoleerde output buis een optie is. Dit is een cruciaal punt omdat het warmte verschil met de buiten temperatuur het hoogst is.

 

Bijv:

2 flexibele buizen, 1 iets groter dan de andere. De stilstaande lucht tussen de 2 flexibele buizen creëert al een isolatie. Eventueel kun je hier nog wat pur tussen spuiten of juist Perliet (kan goed tegen vocht) of vermiculliet (neemt juist vocht op dat mag juist niet, dus moet je zeker zijn dat het droog blijft). Perliet is de beste optie denk ik.

Of nog een derde grotere flexibele buis aan toevoegen en zo 3 'lagen' creëren.

 

tuta9uqa.jpg

 

Ps: wat voor fan gebruik je? En hoeveel?

Link naar reactie
Share on other sites

Ik zat ook al te denken aan nog een extra buis er omheen te maken en deze ook nog eens weer te isoleren met pur.

Een pvc pijp van 75, dan pur, dan blikjes,pur,kartonnen buis.

 

Nu wil ik het graag zo goedkoop mogelijk doen, anders is het effect van verdienen op de stookkosten weg.

 

Eh, de fan die ik gebruik, is een computer fan van 12V. Deze zit aan de zijkant in de collector gemonteerd.

 

IMG_20131113_102628.jpg.4f4ddf7647c7d63c94c28f188921b375.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Geweldig concept en dito constructies :)

 

Ik vraag me af of het mogelijk is dit systeem te koppelen aan een warmte-terug-win (WTW) installatie. Wij hebben zo'n systeem in onze woning. Voor degenen die niet bekend zijn met dit concept: een WTW-installatie warmt de inkomende lucht naar de woning op met de uitgaande lucht van de woning, dit gebeurd middels een warmtewisselaar. De ingaande lucht komt niet in contact met de uitgaande lucht, er is alleen sprake van een warmte-overdracht. Rendementen van 95% zijn haalbaar.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...

Sorry dat ik je nu pas een antwoord bezorg. De filter bestaat enkel uit een muggengaas aan de inlaat van de bak. De lengte van de buizen zijn een probleem. Ik gebruik 7 ventilatoren aan de koude ingang en het is nodig om twee extra ventilatoren aan de warme kant te voorzien (in de laatste bak), en daarna nog eens twee ventilo's aan de binnenkant. Anders gaat de temperatuur te snel stijgen en is het rendement minder hoog.

Aangezien de uitlaat pal tegen de muur staat heb ik weinig verlies in de overdracht naar binnen. Ik heb twee digitale sensoren geplaatst.

Eén in de blikkenkast (ergens bovenaan in de buis), en een andere aan de binnenkant van mijn woning in de buis die in de muur zit.

Hierdoor kan je tijdens het opstarten van de ventilatoren zien welk verschil in temperatuur is tussen de kast-temperatuur en de temperatuur die binnen komt.

Ik start bv. de ventilatoren op rond 30°C. Dan krijg je ongeveer gedurende 2 minuten eerst de buiten temperatuur (bv. 6°C) tot iets minder dan de opgewekte temperatuur in de blikkenbak. Aangezien mijn buizen horizontaal staan is het nadeel dat het opstarten van de ventilatoren pas op 30°C staat, maar na het opstarten direct naar bv. 45°C gaat of hoger (naargelang de stand van de zon). Omdat de termperatuur in de 3 bakken worden gecumuleerd tijdens de luchtdoorvoer terwijl elke bak op zich rond de 30°C staat. Ik gebruik aan de binnenkant kleppen die mechanisch opengaan als binnenste ventilatoren ze openblazen.

Maar bij sterke wind, gaan die kleppen vanzelf open. Hier moet ik nog iets op vinden. Nu plaats ik s'avonds een wasspeld op de kleppen, dan kunnen ze niet open.

Om eerlijk te zijn, een kartonnen pijp zou ik nooit gebruiken. De temperatuur die ik meet in maart loopt op tot 90°C... Dan geven zelfs computerventilatoren er soms de brui aan. Na het afkoelen van de temperatuur tot lager dan 70°C, werken ze opnieuw normaal.

Link naar reactie
Share on other sites

Ronin, sorry voor het late antwoord. Ondertussen gebruik ik deze blikkenbak ongeveer 1 jaar en ben er zeer tevreden over. Enkel in de maanden december en januari heb ik last van schaduw (huis van overburen), en dat is jammer. Doch vanaf september tot begin december en vanaf eind januari tot mei werkt het ding perfekt. Ik heb net een onderhoud ondernomen. Ik had mijn plexiglas allicht verkeerd geplaatst (UV bestendige kant aan de binnenkant ipv aan de buitenkant geplaatst). Het plexiglas was mat geworden, doch de temperatuur was naar mijn inziens nog even hoog.

De blikkenbak heeft isolatie aan de buitenkanten onder het plexiglas, en aangezien dit niet tegen UV licht kan (krimpt), had ik een zilvertape met een dikke zwarte plak rand erover geplakt.

Toen de bak 100°C werd is de plakband beginnen smelten, en is die zwarte plak smeurie op het plexiglas terecht gekomen... geen fraai zicht. Btw, die smeurie krijg ik er met geen enkel product deftig af.

Dus, nu heb ik eenvoudige zilvertape geplakt en niet zwart gespoten... met als gevolg dat dit nu een ander probleem veroorzaakt: condensatie aan de binnenkant van het plexiglas omdat de zilvertape de zon weerkaatst (niet opwarmt) en zo een groot verschil in temperatuur heeft tov de rest van de kast. Nadat de blikkenkast rond de middag bv. 70°C heeft gehad, is bijna al het condentie water weg. Ik heb wat foto's genomen van de onderhoudswerkzaamheden. Misschien moet ik eens een blog maken of zoiets...

 

Dus zal ik ook die zilvertape moeten zwart spuiten op termijn.

Link naar reactie
Share on other sites

Geert, je hebt de nagel op de kop. In de zomer heb ik inderdaad een Airco. Vorig jaar in de zomer heb ik dan een wit doek over mijn blikkenbak gehangen om hem te dé-activeren. De buis afgesloten die de warme lucht naar binnenbrengt, en het gat in de muur gebruikt om mijn airco zijn warme lucht naar buiten te kunnen blazen. Mijn airco is een portable (op wieltjes). Dus ik had een uitlaat nodig.

Link naar reactie
Share on other sites

Sorry dat ik jullie nu pas antwoorden bezorg. Was helemaal vergeten dat ik hier iets had gepost...

Nog misschien iets speciaals: als de zon niet schijnt en er is toch wat radiatie (ook tijdens de winter) dmv daglicht, dan gaat die bak naar 20°C tijdens de middag.

Ook al is het buiten rond het vriespunt. Dat is op zich onwaarschijnlijk en had ik niet verwacht. Je zou het kunnen plaatsen bij 'actieve isolatie'. Natuurlijk doe ik met die warmte niets, want vanaf dat ik die ventilatoren in gang zet, zakt de temperatuur snel naar het vriespunt. Maar, dat wil wel betekenen dat je op die manier een muur zou kunnen warm houden mocht je zo een systeem inbouwen in een muur... en dat kan tellen tijdens de winter.

Of het praktisch te verwezenlijken is, weet ik niet. Of het mooi zou zijn, al evenmin...

Link naar reactie
Share on other sites

Wat foto's...

 

DSCI1005.jpg.bc61e8ed397d1a31c403847bff30df3b.jpg

 

Deze blikkenbak is nu een jaar in gebruik. Je ziet dat de meest linkse bak een matter plexiglas heeft tov de twee anderen (die ik recentelijk heb vervangen).

Allicht had ik de UV bestendige kant aan de binnenkant geplaatst :-) De volgende keer koop ik polycarbonaatplaaten die aan beide kanten UV bestendig zijn.

Je ziet ook dat het achterste paneel condensatie heeft aan de binnenkant van het plexiglas.

Dit komt voornamelijk door de (recent vervangen) zilvertape die op de isolatie is geplakt. Deze zit net onder het plexiglas. Ik ga deze zwart moeten spuiten zoals voorheen. Dan had ik die condensatie niet in deze mate.

Na het opwarmen van de blikkenbak, verdwijnt de condensatie.

 

DSCI1006.jpg.eba9a81fb3343857c355aa4ed55d9b8a.jpg

 

De temperatuur binnen: (slechte kwaliteit van foto...)

 

Foto0725.jpg.1ef98afe9e8d0dcc758f617a05cd8d3e.jpg

 

De bovenste opmeting is een sensor in één van de buizen in de blikkenbak (buiten)

De onderste sensor zit in de buis die in de muur zit.

Deze foto werd dit weekend genomen, toen was het buiten 10°C.

 

Aan de binnenkant moet ik de boel nog volledig afwerken. Een aantal manuele schakelaars enz...

Maar ook een systeem dat me toelaat om de kleppen eruit te nemen in de zomer om dezelfde gaten te gebruiken voor de uitlaat van mijn portable airco.

 

Photo0459.jpg.f78651c4a1b8dfcd883b75c83749a23c.jpg

 

Aan mijn tuinhuis heb ik er ook één gehangen. Maar die staat tijdens de winter snel in de schaduw...

Photo0718.jpg.7d4c17a5de077c34474accf41cb33b78.jpg

 

Dit Youtube filmpje plaatste ik rond mei vorig jaar, toen was het buiten 12°C:

Link naar reactie
Share on other sites

hey dit is wel een heel mooi concept... Als je die temperaturen binnen krijgt.. lekker warm hoor.

 

Er zijn ook nog wel wat nadelen aan verbonden hoor... Het lawaai van de ventilatoren, daar moet ik nog een oplossing voor vinden.

En ja, die 77°C, met al die ventilatoren, dat geeft wel wat energie. Ik heb één grote leefruimte (living, salon en keuken), en die kan ik dan op temperatuur houden.

Alleen s'ochtends en s'avonds moet ik dan bijverwarmen. In deze periode van het jaar (begin maart), starten de ventilatoren rond 9Hr40 en heb ik een start-temperatuur rond de 43°C. Doch, dat is niet zo warm hoor, dat lijkt warm maar voelt eerder lauw aan. Het is pas als de temperatuur boven de 60°C gaat, dat de uitlaat écht warm voelt.

Link naar reactie
Share on other sites

Aha ok. Het gaat puur over de aan en afvoer buizen, dat verklaard.

 

Voer je lucht aan vanuit je huis? Zo ja, hoe kan dat 12 graden zijn? Ik neem aan dat je ook extra verwarmt.

 

.

 

Wel, het klinkt raar, maar mijn afvoerbuis is slechts ongeveer 25cm, en ook ik heb 'last' van een opstart temperatuur die erg laag is. Tijdens het opstarten van mijn ventilatoren krijg ik eerst koude lucht binnen desondanks de blikken op temperatuur staan . Ik denk dat de materialen in de collectoren en afvoerbuizen eerst zelf ook warmte opnemen. En een tijdje later (zeg maar 3 tot 5 minuten), dan wordt het verschil tussen de collectorwarmte en de uitlaat temperatuur miniem. Maar dus in het begin is het écht koud. Ik zal er dit weekend s'ochtends eens een video'tje van opnemen, dan kan je het eens 'live' zien gebeuren :-)

Link naar reactie
Share on other sites

en hoe stuur je dit allemaal aan dan? via een computer of zo?

is wel een leuk project.. Dat trekt er meer aan dan die van mij... Maar bij mij wordt die afstand veel te groot :(

 

Neen, geen computer, enkel de bovenste sensor schakelt aan/uit op een ingestelde temperatuur (bv.30°C) met een ingesteld temperatuursverschil van ongeveer 4 graden. Anders gaat die teveel aan/uit als het op het randje van de 30°C is.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share


×
×
  • Nieuwe aanmaken...