Roely Geplaatst: 6 januari Geplaatst: 6 januari (aangepast) Goedendag ik ben zelf een outdoor man en survivalist, en bovenal een fanatieke pyromaan. Ik zie dus overal kansen en mogelijkheden. Nu ben ik dit forum en dat shelter forum eens door gaan lezen en kom tot de conclusie dat het bv geen nut heeft om een fire steel in de rugzak te steken voor verre weg de meeste deelnemers. Dat zijn dus echt onnodige uitgaven, oftewel geld in het putje gegooit voor veel mensen. Dan las ik ook ergens zoiets van we kunnen niet allemaal de bossen in en dan is het bos zo leeg geroofd. Ik snap dat verhaal wel, maar ik denk dan die mensen hebben het ook niet helemaal begrepen. In je directe woonomgeving is waarschijnlijk makkelijker en meer tondel / brandbaar materiaal te vinden dan in een bos. Outdoor survival is 1 kant van het verhaal urban survival de belangrijke ander kant. Ikzelf heb bv wel een fire steel en kan daarmee intussen in een handomdraai vuur maken. Maar even zo makkelijk ( wel meer tijd) maak ik vuur met alleen een zakmes op de man. Ik was dan al een fanatieke pyromaan voor dat die fire steels überhaupt op de markt kwamen. Voor gelijkgestemden zoals mij, is zon ding een luxe en oneindige bron van vuur. Maar voor mensen met nul ervaring, heeft een fire steel ook nul nut. Dan denk ik echt dat je dat geld beter aan wat anders uit kunt geven. Een aansteker of een paar pakken lucifers is veel goedkoper dan de gemiddelde fire steel. En zelfs dan niet, maar toch een veel grotere kans tot succes. Begrijp me niet verkeerd, ik wil niemand zijn leerproces of experimenteer avonturen in de weg gaan staan. Maar een fire steel lijkt vele malen makkelijker dan het is. Het behoeft een grote mate van basis en materiaal kennis. Waar teruglezend op diverse fora dus niet iedereen over beschikt. Ik denk echt dat meer mensen gebaat zijn bij een doos lucifers of aansteker in een plastic zakje. Tot slot op het bushcraft forum moedigde ik het juist aan dat mensen voor de eerst keer gingen experimenteren met fire steels en zo vaardigheden ontwikkelden en tips en trucs uit gingen wisselen. Maar voor de gemiddelde prepper geeft een fire steel een vals gevoel van zekerheid. Als je al niet iemand bent die met een mes en een fire steel graag de bossen in trekt. Zou ik adviseren het niet aan te schaffen. Een fire steel geeft zeker niet zomaar een vuurtje. Het geeft slechts een klein vonkje. En de gemiddelde moderne mens kan daar verder helemaal niks mee. Ik denk dat mensen onterecht verleid worden door lijstjes en top tien items en dergelijke van anderen, om bv een fire steel aan te schaffen. Zonder het besef van het bijbehorende referentie kader. En nu ik toch bezig ben...het noodfluitje wat vaak benoemd wordt in dergelijke lijstjes of als onderdeel van een noodpakket. Wat een onzin. Ik ging vroeger met vrienden vaak de bossen in en wij communiceerden met elkaar met fluitjes. Dat werkte perfect natuurlijk, nou ja in zoverre dan . Het is ook nog best moeilijk in de outdoors om te bepalen waar nou het geluid vandaan komt. En ik moet zeggen ( ik had ooit zon echt noodfluitje gebruikt, wat destijds als zelfverdedigings item werd verkocht. Daar klaagden mijn vrienden juist helemaal over, dat bij die het geluid van alle kanten leek te komen). Voor de geïnteresseerden; Wij begonnen met Scouting fluitjes en zijn geëindigd met vogel fluitjes die kun je ook beter richten. Maar nog belangrijker: er is in al die jaren dus, nog nooit iemand anders erop af gekomen. Laat staan dat iemand ook maar enigszins het idee had , dat wij hulp zouden behoeven. Men denk eerder dat iemand zijn hond kwijt is. Dus je kunt fluiten tot je een ons weegt, er komt niemand je helpen. Echt waar als het anders was geweest had ik het eerlijk verteld. Op een rokend vuurtje komen al meer nieuwsgierigen af. Een fluitje werkt alleen als iemand jou zoekt en weet dat je een fluitje hebt. Niemand anders komt erop af. Sterker nog 100% dat er in die jaren meer mensen voor weg zijn gelopen dan op ons af gekomen zijn. Dit is echt gebeurd. Het is schijnbaar eng als je een fluitje hoort , of op je af komt snachts. 6 januari aangepast door Roely 2 Quote
mevr.Grijpstra Geplaatst: 6 januari Geplaatst: 6 januari 22 minuten geleden, Roely zei: Outdoor survival is 1 kant van het verhaal urban survival de belangrijke ander kant. Dankjewel voor je heerlijk nuchtere en realistische uitleg over e.e.a. ,ik vond het heel leuk om te lezen ! Wat het survival-citaat betreft: als prepper zijnde, beschouw ik bijna alles wat ik onderneem als 1 soort survival onderneming , eigenlijk no matter what . Binnen-of buitenshuis het maakt niet uit waar. Zo hebben we bijvoorbeeld laatst met onze verhuizing ,ons heeerlijk uit kunnen leven met survivallen 🙄🤓!! 1 Quote
pjotr78 Geplaatst: 6 januari Geplaatst: 6 januari Tja, een firesteel is een hulpmiddel, een stuk gereedschap. En zoals met vele soorten gereedschap en hulpmiddelen zal je moeten leren hoe je er mee omgaat. Ook met een Bic aansteker wordt het aansteken van een blok hout lastig. Kennis helpt en oefenen nog meer. Dus weten hoe je een vuurtje goed opbouwt. Ook is het prima werkbaar om bijvoorbeeld een gas of alcohol brander aan te krijgen. Een firesteel heeft dan een hoop voordelen t.o.v. bijvoorbeeld lucifers, maar andersom ook. Net zoals een motorzaag voordelen heeft t.o.v. een handzaag, maar andersom ook. Ook hier is het opdoen van kennis en ervaring essentieel. Het zelfde geldt voor breipennen, of een auto, of wat je ook maar bedenkt. Om een item dan af te raden vind ik best ver gaan, zeker omdat met een beetje oefening het prima kan functioneren. Iedere tool heeft zijn plussen en minnen en om iets goed te gebruiken is altijd een leercurve nodig, soms heel kort, soms veel langer. Voor mij is de makkelijkste oplossing de Bic, altijd in mijn zak, maar daarnaast heb ik ook altijd een firesteel en mes bij me. Want gaat niet leeg of stuk. GreetZ, Pjotr78 2 Quote
JJ&A Geplaatst: 7 januari Geplaatst: 7 januari (aangepast) 19 uren geleden, Roely zei: Goedendag ik ben zelf een outdoor man en survivalist, En nu ik toch bezig ben...het noodfluitje wat vaak benoemd wordt in dergelijke lijstjes of als onderdeel van een noodpakket. Wat een onzin. Ik ging vroeger met vrienden vaak de bossen in en wij communiceerden met elkaar met fluitjes. Dat werkte perfect natuurlijk, nou ja in zoverre dan . Het is ook nog best moeilijk in de outdoors om te bepalen waar nou het geluid vandaan komt. En ik moet zeggen ( ik had ooit zon echt noodfluitje gebruikt, wat destijds als zelfverdedigings item werd verkocht. Daar klaagden mijn vrienden juist helemaal over, dat bij die het geluid van alle kanten leek te komen). Voor de geïnteresseerden; Wij begonnen met Scouting fluitjes en zijn geëindigd met vogel fluitjes die kun je ook beter richten. Maar nog belangrijker: er is in al die jaren dus, nog nooit iemand anders erop af gekomen. Laat staan dat iemand ook maar enigszins het idee had , dat wij hulp zouden behoeven. Men denk eerder dat iemand zijn hond kwijt is. Dus je kunt fluiten tot je een ons weegt, er komt niemand je helpen. Echt waar als het anders was geweest had ik het eerlijk verteld. Op een rokend vuurtje komen al meer nieuwsgierigen af. Een fluitje werkt alleen als iemand jou zoekt en weet dat je een fluitje hebt. Niemand anders komt erop af. Sterker nog 100% dat er in die jaren meer mensen voor weg zijn gelopen dan op ons af gekomen zijn. Dit is echt gebeurd. Het is schijnbaar eng als je een fluitje hoort , of op je af komt snachts. Dit was al langer bij mij bekent, kijk en luister met een glimlach op je gezicht. Een stukje natuur met vogel-communicatie door een man: Hier maken ze er een feestje van: Hier word de vogeltaal uitgelegd, ik hoop dat jullie het leuk vonden, op scholen met kinderen word er ook les in gegeven om de taal in stand te houden: 7 januari aangepast door JJ&A 1 Quote
Roely Geplaatst: 7 januari Auteur Geplaatst: 7 januari 17 uren geleden, pjotr78 zei: Om een item dan af te raden vind ik best ver gaan, zeker omdat met een beetje oefening het prima kan functioneren. GreetZ, Pjotr78 Beste @Pjotr78, Dat is precies wat ik bedoel. Ik lees op diverse fora, dat mensen een ongebruikte fire steel in de bug out oid hebben. En of ook nog geen ervaring hebben met vuur maken in de outdoors. Of zo een ding hebben ,maar er nog nooit iets mee gedaan hebben. Of anderen die dan wel een keer thuis testen met blaadjes en takjes en keukenrol. En dan lukt het niet. Die mensen hebben een vals gevoel van veiligheid of van een back up fire. Want ze hebben een item bij zich, waarbij ze als het moment daar is ze helemaal niks mee kunnen. Danwel in een enkele uitzonderings geval, lukt het iets van vuur te kunnen maken. Maar dat percentage valt zo zwaar tegen. Het is jouw voorbeeld van breipennen in de outdoors zonder wol. Waarschijnlijk kun jij net als ik op tientallen manieren touw maken in het bos, maar andere mensen kunnen er echt alleen de rug maar mee krabben. Zoals verteld waren er bv op het bushcraft forum leden , die met een Fire steel ,teleurgesteld zelfs hun berkenbast er niet mee aan kregen. Die dachten ik pak een flinke stuk bast en dan werkt het wel....niet dus. Dan heb ik bij diverse tv programma's gezien hoe moeilijk het eigenlijk is, als je geen ervaring of eerdere ervaringen hebt met vuur maken. Een tijdje terug had je het nog in een programma de alleskunner. Daarbij kregen ze een fire steel, met daarbij al kant en klaar diverse tondel en klein hout materiaal. Uhm o.a staalwol en watten en dan nog lukte het bijna niemand om vuur te maken. Uiteindelijk ontdekte dan iemand hoe het wel werkte en gingen ze elkaar na doen en toen lukte het wel voor bijna de meeste deelnemers. Dat dan wel. Voor de leden hier, die staan er alleen voor en kunnen op dat moment dus niet afkijken hoe het wel werkt. Of met welk materiaal ze eerst moeten beginnen of hoe je dit materiaal voorbehandeld. Ik kan jou vertellen, dat gaat echt niet lukken. Die hebben helemaal niks aan een fire steel , en inderdaad die zijn vele malen beter af met een bic aansteker. Maar ik lees dan dat ze wel een fire steel hebben voor het veilige gevoel dat ze altijd vuur hebben, dat blijkt een fabeltje te zijn. Ik heb het met vrienden in het bos ook mee gemaakt, een halve fire steel weg geschraapt en nog geen vuur 😁 Tot slot ik ben het er dus wel mee eens dat voor ervaren mensen of mensen die al met een vuurslag hebben gespeeld het een luxe super simpel item is voor oneindig veel vuurtjes. En dat die mensen het in hun top 10 producten hebben is heel logisch. Maar voor verreweg de meeste deelnemers hier, is het een oneindige hoop van ellende. En iedereen mag zon ding aanschaffen van mij, maar dan moet je ook de bereidheid hebben om daar een paar uur kennis en ervaring mee op te doen. Heb je dat niet of vindt je het niet zo boeiend net als wij om vuurtje te stoken, dan moet je er echt geen aanschaffen. Je houdt je zelf er dan echt mee voor de gek. Zoals @Roel het hier ergens al benoemde er zijn ook nog mensen die met een doos lucifers al moeite hebben om een vuurtje te krijgen, je denkt toch niet dat die überhaupt iets kunnen met enkel een vonkje. Maar die blijken dan wel een fire steel van 20 euro te hebben aangeschaft..wie houdt wie voor de gek dan. 1 Quote
Roel Geplaatst: 7 januari Geplaatst: 7 januari Op 6-1-2025 om 11:43, Roely zei: voor dat die fire steels überhaupt op de markt kwamen. Dan zul je inmiddels al aardig op leeftijd zijn, want die dingen bestaan al heel lang. 🤣 Maar zonder gekheid, ik zal niemand afraden om een fire steel aan te schaffen. Juist niet zelfs. Wel zal ik aanraden om terdege te leren hoe je een vuur moet opbouwen. Mijn vuursetje bestaat uit verkoold katoen, fire steel en mes. Zoals @pjotr78 al aangaf, raakt niet leeg of op. Maar andere tondel kan ik me ook prima mee redden. Goed droog houden is het devies. Quote
JJ&A Geplaatst: 7 januari Geplaatst: 7 januari (aangepast) Op 6-1-2025 om 11:43, Roely zei: Goedendag ik ben zelf een outdoor man en survivalist, Voor de geïnteresseerden; Wij begonnen met Scouting fluitjes en zijn geëindigd met vogel fluitjes die kun je ook beter richten. Maar nog belangrijker: er is in al die jaren dus, nog nooit iemand anders erop af gekomen. Laat staan dat iemand ook maar enigszins het idee had , dat wij hulp zouden behoeven. Men denk eerder dat iemand zijn hond kwijt is. Dus je kunt fluiten tot je een ons weegt, er komt niemand je helpen. Echt waar als het anders was geweest had ik het eerlijk verteld. Op een rokend vuurtje komen al meer nieuwsgierigen af. Een fluitje werkt alleen als iemand jou zoekt en weet dat je een fluitje hebt. Niemand anders komt erop af. Sterker nog 100% dat er in die jaren meer mensen voor weg zijn gelopen dan op ons af gekomen zijn. Dit is echt gebeurd. Het is schijnbaar eng als je een fluitje hoort , of op je af komt snachts. Even weer Off topic, inhakend op de belangrijke tip van @Roely🪚 Wat je dan nog kan doen is het SOS fluiten, dit is afwijken van een hond terug fluiten dus opvallend. Hoe fluit je sos Het fluiten van SOS is een manier om een noodsignaal door te geven. Het SOS-signaal bestaat uit de Morsecode-letters "S", "O" en "S". Dit kan worden vertaald naar drie korte tonen, drie lange tonen, en weer drie korte tonen. Hier is hoe je het kunt fluiten: Drie korte fluitjes: fluit drie keer kort achter elkaar (bijvoorbeeld: "toot-toot-toot"). Drie lange fluitjes: fluit drie keer lang achter elkaar (bijvoorbeeld: "tooooooot-tooooooot-tooooooot"). Drie korte fluitjes: fluit weer drie keer kort achter elkaar (bijvoorbeeld: "toot-toot-toot"). Dus het patroon is: kort-kort-kort, lang-lang-lang, kort-kort-kort, en dan weer met een korte tussen pose kort-kort-kort, lang-lang-lang, kort-kort-kort . Dit eenvoudige maar effectieve patroon kan door anderen worden herkend als een noodsignaal, vooral in situaties waar directe communicatie moeilijk of onmogelijk is. Het zelfde doe je met lichtsignalen, of rooksignalen. Het is goed om te weten voor noodgevallen! 🚨 7 januari aangepast door JJ&A 1 Quote
Roely Geplaatst: 7 januari Auteur Geplaatst: 7 januari (aangepast) @JJ&A zo vaardig waren wij niet met het fluiten 😄 Vwb firsteels en @Roel. Als je die magnesium blokken niet mee teld ( die had ik begin jaren negentig eentje), zijn die fire steels sinds eind jaren negentig pas op de markt gekomen volgens mij. En ja helaas waren Roel en Roely toen de tienerjaren al voorbij.😋 Ik denk dat mijn eerste fire steel zeker van na 2000 was. Ik bedoel maar als je zo een ding hebt , maar nog nooit met de vuurslag ervaring hebt opgedaan of geoefend hebt met je fire steel. Je nog van een koude kermis thuis kunt komen. In een shtf situatie heb je er dan al helemaal niks aan. Ik moedig iedereen aan om een fire steel te gebruiken. Maar als je als prepper er een zomaar koopt en in je rugzak stopt.. van zo dat is geregeld . Vuur check✅. Heb ik zo mijn bedenkingen 🤔 Ik denk dat de mensen met de kennis en ervaring, deze personen moeten beschermen tegen dit vals gevoel van veiligheid/ zekerheid. 7 januari aangepast door Roely 2 Quote
pjotr78 Geplaatst: 7 januari Geplaatst: 7 januari 9 uren geleden, Roely zei: Beste @Pjotr78, Dat is precies wat ik bedoel. Ik lees op diverse fora, dat mensen een ongebruikte fire steel in de bug out oid hebben. En of ook nog geen ervaring hebben met vuur maken in de outdoors. Of zo een ding hebben ,maar er nog nooit iets mee gedaan hebben. Of anderen die dan wel een keer thuis testen met blaadjes en takjes en keukenrol. En dan lukt het niet. Die mensen hebben een vals gevoel van veiligheid of van een back up fire. Want ze hebben een item bij zich, waarbij ze als het moment daar is ze helemaal niks mee kunnen. Danwel in een enkele uitzonderings geval, lukt het iets van vuur te kunnen maken. Maar dat percentage valt zo zwaar tegen. Het is jouw voorbeeld van breipennen in de outdoors zonder wol. Waarschijnlijk kun jij net als ik op tientallen manieren touw maken in het bos, maar andere mensen kunnen er echt alleen de rug maar mee krabben. Zoals verteld waren er bv op het bushcraft forum leden , die met een Fire steel ,teleurgesteld zelfs hun berkenbast er niet mee aan kregen. Die dachten ik pak een flinke stuk bast en dan werkt het wel....niet dus. Dan heb ik bij diverse tv programma's gezien hoe moeilijk het eigenlijk is, als je geen ervaring of eerdere ervaringen hebt met vuur maken. Een tijdje terug had je het nog in een programma de alleskunner. Daarbij kregen ze een fire steel, met daarbij al kant en klaar diverse tondel en klein hout materiaal. Uhm o.a staalwol en watten en dan nog lukte het bijna niemand om vuur te maken. Uiteindelijk ontdekte dan iemand hoe het wel werkte en gingen ze elkaar na doen en toen lukte het wel voor bijna de meeste deelnemers. Dat dan wel. Voor de leden hier, die staan er alleen voor en kunnen op dat moment dus niet afkijken hoe het wel werkt. Of met welk materiaal ze eerst moeten beginnen of hoe je dit materiaal voorbehandeld. Ik kan jou vertellen, dat gaat echt niet lukken. Die hebben helemaal niks aan een fire steel , en inderdaad die zijn vele malen beter af met een bic aansteker. Maar ik lees dan dat ze wel een fire steel hebben voor het veilige gevoel dat ze altijd vuur hebben, dat blijkt een fabeltje te zijn. Ik heb het met vrienden in het bos ook mee gemaakt, een halve fire steel weg geschraapt en nog geen vuur 😁 Tot slot ik ben het er dus wel mee eens dat voor ervaren mensen of mensen die al met een vuurslag hebben gespeeld het een luxe super simpel item is voor oneindig veel vuurtjes. En dat die mensen het in hun top 10 producten hebben is heel logisch. Maar voor verreweg de meeste deelnemers hier, is het een oneindige hoop van ellende. En iedereen mag zon ding aanschaffen van mij, maar dan moet je ook de bereidheid hebben om daar een paar uur kennis en ervaring mee op te doen. Heb je dat niet of vindt je het niet zo boeiend net als wij om vuurtje te stoken, dan moet je er echt geen aanschaffen. Je houdt je zelf er dan echt mee voor de gek. Zoals @Roel het hier ergens al benoemde er zijn ook nog mensen die met een doos lucifers al moeite hebben om een vuurtje te krijgen, je denkt toch niet dat die überhaupt iets kunnen met enkel een vonkje. Maar die blijken dan wel een fire steel van 20 euro te hebben aangeschaft..wie houdt wie voor de gek dan. Hoi @Roely, Hoewel mijn touw maak vaardigheden vrijwel ongetraind zijn, is mijn vrouw daar weer een stuk beter in, met als in kaarsen, spinnen, weven, twijnen, naaien, haken en breien. Ik heb weer andere kwaliteiten 😇 Ik snap je punt, dat een firesteel een idee van altijd vuur is, maar lang niet voor iedereen werkbaar en daarmee een vals gevoel van veiligheid kan geven. Mijn punt is dat dit voor een heel groot deel van de "preps" die je voor euro's koopt opgaat. (Misschien met uitzondering van de zaken die in de supermarkt te koop zijn.) En zelfs voor veel zaken die we nu in het dagelijks leven normaal vinden (Reserve wiel of lampjes in auto, het busje haarlak of deo als zelfverdediging, het hebben van een slimme deurbel, dashcam of camera's rond je huis, of zelfs allerlei verzekeringen die stiekem toch niet alles dekken, maar het niet doen geeft je ook niet de mogelijkheid om er indien nodig toch gebruik van te maken) . Naast het "standaard noodpakket" zou voor iedereen het preppen van kennis en vaardigheden voorop moeten staan. Als dan je uitrusting, kennis en vaardigheden elkaar aanvullen, dan komt het wel goed. Als kennis en vaardigheden groeien zal je uitrusting minder belangrijk worden (weet je als bushcrafter alles van) op een paar essentiële zaken na. Is een tent daarom af en te raden? Voor jou waarschijnlijk wel, met een tarp is een prima shelter te maken (misschien wel beter dan een tent 🔥🍖😉) Maar voor een niet -kampeerder een uitkomst. Iemand die nooit met een (scherp) mes werkt zal zich ongetwijfeld een (paar) keer snijden etc. Er zijn preppers die zweren bij het hebben van een kaart en kompas, of een multimeter en soldeerbout, of zend apparatuur, of 100 kilo droge rijst en bonen, waterfilters en meetapparatuur om waterkwaliteit te controleren . Maar voor een ander is dat waardeloos , en die hebben liever zakjes waar alleen (warm) water uit een flesje bij hoeft. Omdat de kennis ontbreekt om het andere te gebruiken. Zoals gezegd, alles is afhankelijk van iemands persoonlijke situatie, kennis en vaardigheden, en voor alles geldt " oefening baart kunst" Spullen afraden zou ik alleen doen als je de ervaring hebt dat ze echt Kwalitatief Uitermate Teleurstellend zijn, en dit ook je eigen ervaring is. Voor het overige is het zaak om te leren omgaan met je "preps" want als je dat niet doet, dan heb je alleen maar schijn veiligheid. GreetZ, Pjotr78 2 Quote
Briggitte Geplaatst: 8 januari Geplaatst: 8 januari Op 7-1-2025 om 17:23, Roely zei: @JJ&A Maar als je als prepper er een zomaar koopt en in je rugzak stopt.. van zo dat is geregeld . Vuur check✅. Heb ik zo mijn bedenkingen 🤔 Ik denk dat de mensen met de kennis en ervaring, deze personen moeten beschermen tegen dit vals gevoel van veiligheid/ zekerheid. ..ik heb er dus eentje... zo'n fire-steel, en ook al geprobeerd om er vonken uit te krijgen... wat me zelfs met de tip om maandverband als tondel te gebruiken absoluut niet lukte... Gelukkig was ie niet al te duur, maar heb ik ondertussen wél een paar doosjes lucifers, een paar aanstekers en zo'n torch-achtige aansteker (die niet direct uitwaait bij een beetje wind) plus uiteraard een bus aanstekergas bij de prep-spullen staan. Naast de rol diepvrieszakjes om eea zo nodig waterdicht te kunnen bewaren. 1 Quote
pjotr78 Geplaatst: 9 januari Geplaatst: 9 januari Houdt er rekening mee dat de meeste firesteels een beschermende laag hebben die er eerst (deels) af moet. Daarna gewoon een tijdje oefenen. Wat ik zelf heel makkelijk vind werken is bijvoorbeeld de bruine aanmaak blokjes van de AH ( een doormidden snijden in de lengte en dan de binnenkant even met een zakmes tot pluis schrapen, een bolletje ter grootte van een vingerkootje is genoeg) of de alcohol doekjes (uit bijvoorbeeld een ehbo kist) dit vangt allebei heel makkelijk een vonk. Daarna is het zaak om het brandend te houden (stukje van het blokje, andere brandbare materialen en voldoende mini houtjes, iets dikkere houtjes etc. (Met wat oefening en voorbereiding kan je met 1 blokje zo een stuk of 10 vuurtjes maken) Ook voor gas of vloeistof branders kan je met een beetje oefening de vonken genoeg richting geven. Hoewel je voor gas ook een losse Piezo aansteker kan gebruiken (je kent ze wel, die dingen die iedereen vroeger naast het gasfornuis had hangen/liggen ) GreetZ, Pjotr78 Quote
Roely Geplaatst: 9 januari Auteur Geplaatst: 9 januari @Briggitte Maandverband als tondel, ik snap nog wel waar het vandaan komt. Na de tampon lijkt dat een logisch vervolg. Ik hoorde er ook pas voor het eerst iets over op dit forum. Nu heb ik het eens uitgezocht voor jou en mezelf. Na onderzoek blijkt bij veel maandverband niet eens katoen in te zitten. Er zit echt vanalles in een maandverband bewerkt: zalf, olie, geurtjes, dons ,hout, maar voornamelijk bestaan ze uit plastic. Vwb het vezel materiaal. Voor vuur maken gaat het ons om de katoen vezels eigenlijk. Daar zou je dan op moeten letten bij de aanschaf van het maandverband. En voor de meeste tampons geven ze juist 96% katoen op 🤗. Dat is wat je zoekt om vuur te maken. En dan moet je het wel open snijden en helemaal open pluizen. Dan heb je inderdaad iets om je vonken in op te vangen. Ik heb vanalles met tampons gedaan; gedrenkt in vaseline en zelfs met salpeter. Zo had ik met een hele tampon zelfs iets van 12 minuten vuur ( als een soort kaarsje). Er zitten er nog altijd wel ergens in een rugzak. Maar ik gebruik het liefst zigzag watten 100% katoen. Deze heb ik ook door de vaseline gehaald en bewaar ik in oude blikjes. Ik adviseer jou en eenieder om ook zoiets als zigzag watten ( liefst met vaseline er doorheen gekneed, of door de gesmolten vaseline gehaald of zacht kaarsvet) in een blikje of plastic zakje bij de fire steel te bewaren. Dan ben je al een hele grote stap dichter bij een vuur, met je fire steel. Terzijde ondanks dat de tampons gedrenkt zijn in vaseline blijken ze nog steeds een sterke capillaire werking te hebben om water op te zuigen, waar je dus bij die zigzag watten geen last van hebt, die fikken in een plas water zelfs prima. Ikzelf als gekke professor of oude pyromaan gooi overal salpeter er doorheen, maar dat is iets persoonlijks. Conclusie een fire steel is okay, maar neem dan ook tondel mee! En oefenen thuis. Tondel is iets om van een vonkje naar gloeiend materiaal te krijgen of direct naar vuur. Bv tondel zwam Katoen pluis ( meegebracht of van je kleding) Pluis van aanmaakblokjes van Pjotr Ook witte aanmaakblokjes of hexamine. Hoewel dat al moeilijker wordt. Verkoold katoen( met de vuurslag al succesvol) Katoen pees ( eerst een keer aansteken thuis) Fatwood zaagsel of schraapsel. Puntenslijpsel. Houtzaagsel Verpulverd hout ( punk wood) Berkenbast vliesjes ( er zijn nog wat andere boomsoorten maar dat is moeilijker determineren). Kapot geslagen gras soorten Lisdodde Harsmannetjes (Dan nog in een gekke bui, een hoop combinaties met bv pindas, alcohol, berkenteer, oliehoudende zaden tot vogelpoep of vleermuizen stront tot chips, ammonia verbindingen uit de stal tot witte aanslag op bakstenen, vogelveren, dierlijke vetten en oliën). Dat lijken mij de meest voor de hand liggende en succesvolle tondel voor de outdoors. In huis zijn er nog legio andere manieren of vormen van tondel te bedenken. Maar ik moet echt benadrukken dat je als amateur of newbe, je tondel bij je fire steel moet opbergen. Ikzelf heb ook altijd kant en klare tondel bij, hoewel ik er dus een sport van maak om juist iets anders te vinden. En mijn vuur weer gebruik om ander tondel materiaal voor te bereiden. Quote
Bunkerprepper Geplaatst: 9 januari Geplaatst: 9 januari Op 6-1-2025 om 11:43, Roely zei: Een fluitje werkt alleen als iemand jou zoekt en weet dat je een fluitje hebt. Niemand anders komt erop af. Dankjewel voor deze nuttige opmerking! 2 Quote
JJ&A Geplaatst: 9 januari Geplaatst: 9 januari (aangepast) 5 uren geleden, Bunkerprepper zei: Dankjewel voor deze nuttige opmerking! Heel fijn dat je er weer was beste @Bunkerprepper, Ik heb je een tijd gemist, blijf regelmatig komen we kunnen je er goed bij gebruiken, we hebben een leuk groepje waar je best tussen past. Ja heel langzaam maar gestadig bloeit het forum op help ook mee. 9 januari aangepast door JJ&A Quote
Mrsjones Geplaatst: 10 januari Geplaatst: 10 januari Ik , also mede pyromaan, vindt de fire steel een leuke truc. Toen mijn kinderen klein waren , was ik de moeder die vuur uit het niks kom toveren. Maar het is inderdaad een tweede of derde lijn voorwerp. Een aantal dozen lucifers die je vol prop met katoen in een plastic zak is de eerste. Een zippo met extra vuursteen erin is de tweede, en dan komen dingen als fire steel. Ook leuk is met 2 stukjes silex een vuurtje starten. Als ik iets koop, breng ik een aantal dagen met uitproberen, wat kan je met dat ding. Quote
Roely Geplaatst: 10 januari Auteur Geplaatst: 10 januari @Mrsjones Hee telkens als jij een commentaar schrijft maakt mijn hart een sprongetje 😄 wij zouden echt een vurige relatie hebben 🤣. In de ogen van mijn kids was ik ook altijd een tovenaar ( met mijn zelf gemaakte vuurwerk, en droogijs in de ranja) Echter waarschijnlijk in jou schakelen tussen de taal gaat er wat mis denk ik. Twee stukjes silex ( vuursteen) tegen elkaar geeft weinig vonkjes. Het is bv silex met pyriet of markensiet . ( In correct Nederlands) Persoonlijk vind ik een Zippo enerzijds onhandig. Of je deze nu gebruikt of niet ze lopen altijd leeg. Het heeft wel weer als voordeel dat je hem kunt vullen met heel veel verschillende soorten brandstof. Dat is 100% handig. Ikzelf beoefen de one strike fire ook nog steeds. Dus gisteren in de sneeuw de bossen in gegaan om een lekker bakske koffie te zetten op een vuurtje. Ondanks de regen en de sneeuw was het me weer gelukt #trots. Dit wel in combinatie van tondel , vers gesneden strootjes gras als basis een stukje fatwood erop en de geprepareerde zigzag watten als vonk vanger. One strike met de fire steel en Vuur 🥳. Op deze manier was het met een lege Zippo al succesvol geweest. Als er interesse is kan ik nog wat foto's plaatsen. 1 Quote
JJ&A Geplaatst: 10 januari Geplaatst: 10 januari 9 uren geleden, Roely zei: @Mrsjones Hee telkens als jij een commentaar schrijft maakt mijn hart een sprongetje 😄 wij zouden echt een vurige relatie hebben 🤣. In de ogen van mijn kids was ik ook altijd een tovenaar ( met mijn zelf gemaakte vuurwerk, en droogijs in de ranja) One strike met de fire steel en Vuur 🥳. Op deze manier was het met een lege Zippo al succesvol geweest. Als er interesse is kan ik nog wat foto's plaatsen. Haaaaa foto's ik zie er naar uit.👋😃 Quote
boshuisje29 Geplaatst: 11 januari Geplaatst: 11 januari Dag Roely, Ik voelde me wat uitgedaagd na het lezen van je bericht. Langs de andere kant ook wel wat onzeker omdat je volledig gelijk hebt... Heb inderdaad een resem firesteels aangekocht (weliswaar geen setje mr enkel de staafjes) en nog nooit uitgeprobeerd. Klein aluminium bakje genomen, op mijn aanrecht gezet, tampon open gesneden (wat al een gedoe op zich was), met een aardappelmesje vonkjes willen maken. Eerst niet veel succes. Maar dan amai... Alles vloog in de fik. Heb het, veel te kleine bakje, net op tijd buiten kunnen zetten 😆. Maar ik snap dat het binnenhuis buiten het feit dat het gevaarlijker is, ook makkelijker is omdat er natuurlijk geen omgevingsfactoren meespelen zoals wind en vochtigheid. Ben overlaatst in het bos berkenbast gaan verzamelen dus dat wordt mijn volgende uitdaging. 👋 2 Quote
Roely Geplaatst: 11 januari Auteur Geplaatst: 11 januari Goed nieuws @boshuisje29 Buiten werkt het hetzelfde met die tampon als binnen. Dus dat lukt jou nu ook gewoon. De moeilijkheid buiten zit hem in deze zogenaamde starting fire om te zetten in een echt vuurtje. Tip: je moet van de berkenbast eerst dunne vliesjes eraf pulken. En smeer eens wat vaseline door de z.g. tampon pluksel. Dan reageert het een stuk rustiger en brand het veel langer. Als pyromaan wil ik nog kwijt dat je geen paniek hoefde te hebben, maar de brandende tampon watten gewoon tussen je handen uit had kunnen knijpen. Het is wel vuur maar met heel weinig vermogen. Tja hoe leg je dat uit...uhm je kunt bv heel makkelijk een brandend katoenen watje op je hand laten liggen/ rond rollen. Het equivalent van met je vinger door een kaarsvlam gaan. In mijn jonge jaren versierde ik daar nog meisjes mee , of door ze brandend in mijn mond te doen. Roely de vuurvreter. Althans ik hoopte dat het andere geslacht daar van onder de indruk zou zijn 😁 1 Quote
boshuisje29 Geplaatst: 11 januari Geplaatst: 11 januari 9 minuten geleden, Roely zei: Goed nieuws @boshuisje29 Buiten werkt het hetzelfde met die tampon als binnen. Dus dat lukt jou nu ook gewoon. De moeilijkheid buiten zit hem in deze zogenaamde starting fire om te zetten in een echt vuurtje. Tip: je moet van de berkenbast eerst dunne vliesjes eraf pulken. En smeer eens wat vaseline door de z.g. tampon pluksel. Dan reageert het een stuk rustiger en brand het veel langer. Als pyromaan wil ik nog kwijt dat je geen paniek hoefde te hebben, maar de brandende tampon watten gewoon tussen je handen uit had kunnen knijpen. Het is wel vuur maar met heel weinig vermogen. Tja hoe leg je dat uit...uhm je kunt bv heel makkelijk een brandend katoenen watje op je hand laten liggen/ rond rollen. Het equivalent van met je vinger door een kaarsvlam gaan. In mijn jonge jaren versierde ik daar nog meisjes mee , of door ze brandend in mijn mond te doen. Roely de vuurvreter. Althans ik hoopte dat het andere geslacht daar van onder de indruk zou zijn 😁 Hahahaha top versiertruc 👌 De vaseline ga ik dan zeker eens proberen. want het was WHOEM, mede door het keukenpapier dat eeonder lag wss. De vaseline zit ook mee in mijn vuurstart kit. Hopelijk inspireer je nog meer mensen om er effectief mee aan de slag te gaan. Want het geeft voldoening en een bepaalde rust 🙏 2 Quote
Mrsjones Geplaatst: donderdag om 19:53 Geplaatst: donderdag om 19:53 Op 10-1-2025 om 05:40, Roely zei: @Mrsjones Hee telkens als jij een commentaar schrijft maakt mijn hart een sprongetje 😄 wij zouden echt een vurige relatie hebben 🤣. In de ogen van mijn kids was ik ook altijd een tovenaar ( met mijn zelf gemaakte vuurwerk, en droogijs in de ranja) Echter waarschijnlijk in jou schakelen tussen de taal gaat er wat mis denk ik. Twee stukjes silex ( vuursteen) tegen elkaar geeft weinig vonkjes. Het is bv silex met pyriet of markensiet . ( In correct Nederlands) Persoonlijk vind ik een Zippo enerzijds onhandig. Of je deze nu gebruikt of niet ze lopen altijd leeg. Het heeft wel weer als voordeel dat je hem kunt vullen met heel veel verschillende soorten brandstof. Dat is 100% handig. Ikzelf beoefen de one strike fire ook nog steeds. Dus gisteren in de sneeuw de bossen in gegaan om een lekker bakske koffie te zetten op een vuurtje. Ondanks de regen en de sneeuw was het me weer gelukt #trots. Dit wel in combinatie van tondel , vers gesneden strootjes gras als basis een stukje fatwood erop en de geprepareerde zigzag watten als vonk vanger. One strike met de fire steel en Vuur 🥳. Op deze manier was het met een lege Zippo al succesvol geweest. Als er interesse is kan ik nog wat foto's plaatsen. Als je hart teveel sprongetjes maakt kan Mrsjones reanimeren, heeft adrenaline bij zich en een paar nitrieten pillen. Met zippo gaat het mij om het vonken, nooit onbelangrijk, en ik Gooi van alles er in . Benzine tot en met rum. Hij brand op alles en kan tegen een stootje ( heel veel stootjes zelf). Mijn Nederlandse is altijd een beetje bagger. 2 Quote
Roely Geplaatst: gisteren om 09:05 Auteur Geplaatst: gisteren om 09:05 (aangepast) @Mrsjones Nee geen nitriet pillen voor de angina pectoris, liever sildenafil als we dan toch samen zijn 🤗🤣. Als je een feestje hebt kun je de Zippo ook vullen met petroleum en een beetje bitterzout, dan krijg je een groen kleurige vlam. Wist u dat er tegenwoordig waterbestendige vuursteentjes bestaan voor je aansteker. Ik kreeg die bij een exotac aansteker geleverd. Dan is jouw Zippo ook meteen regen en waterproof. ( Btw de exotac Titan is een levensgevaarlijke aansteker) gisteren om 09:44 aangepast door Roely Exotac aansteker Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.