Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voorzichtig en argwanend zijn.


prepperpappa

Aanbevolen berichten

En jij je nu voor je hoofd slaan omdat je er nu 5x zoveel voor had kunnen krijgen :p

 

dat valt wel mee is nog niet zo lang geleden dat we er 5 x meer voor kregen.

misschien daqt we er vandaar 10% meer voor gekregen zouden hebben.

maarja dat is het risico dat je loopt misschien krijg je er over 50 jaar wel 25 x zoveel voor maar we hebben geen zin om dan alles maar te gaan bewaren voor als dan.

we hebben een mooie prijs gekregen, meer als goud koers en we waren er tevreden mee op dat moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
zo hebben wij eens op een rommelmarkt gestaan en hadden een kistje met oude gouden ringen, komt iemand van buitenlandse komaf en vraagt of hij een keer bij ons thuis kan komen kijken want hij had toen de dag niet genoeg geld bijzich. eigenlijk al genoeg reden om je aan je voorhoofd te krabben. maar goed de beste man toch laten komen. wel gezorgd dat we met meerdere personen thuis waren en die beste man kocht toen voor enkele honderden euri ringen en kwam het jaar er op weer.

 

voorzichtigheid is altijd goed, maar laat je leven niet leiden door angst.

 

Helemaal mee eens.

Maar wees niet bang, angst is niet mijn probleem.

Ik verkoop liever wat minder en kan mijn zorgeloze leventje leven dan dat ik "domme" dingen doe en niet naar het gevoel luister.

Better safe then sorry!

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens.

Maar wees niet bang, angst is niet mijn probleem.

Ik verkoop liever wat minder en kan mijn zorgeloze leventje leven dan dat ik "domme" dingen doe en niet naar het gevoel luister.

Better safe then sorry!

 

Greener

 

natuurlijk mee eens, ook niet voor niets gezord dat er meerdere mensen thuis waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede prepper staat midden in de samenleving, waarvan niemand het verwacht dat hij een prepper is. Argwanend zijn komt onzeker over, mensen hebben het door dat je iets te verbergen hebt ;)..

 

Zelfverzekerd, kalm, op het juiste moment lachen, kalme ogen geen strakke pupillen, bescheiden zijn met meningen, met alle culturen over weg kunnen (diplomatische attitude).

 

praat niet over geld, hoe zielig je ben, wees een kameleon en bekijk het geheel met arendsogen toe ;)..

 

En normaal verzorgde uiterlijk en kleding.

 

Maar met alles wat je met preppen doet, keep low profile, regel nummer 1.

 

imho :)

Hier ben ik het mee eens.

 

Ik denk verder ook wel dat je intuïtie vaak een goede graadmeter is. Het 'onderbuikgevoel' heeft een slechte naam gekregen, maar let juist maar eens heel goed op het gevoel in je buik. Je onderbewuste kan veel meer informatie opnemen en ook nog eens veel sneller. Dit is wetenschappelijk aangetoond en beschreven door onder meer Ap Dijksterhuis in 'Het slimme onderbewuste.'

 

Wat betreft die truc in Italië met de roos, die ligt er wel vrij dik bovenop ja. Zo zijn er nog veel meer van die streken. Bijvoorbeeld 'per ongeluk' een vlek maken op je kleding. Degene die dat doet gaat het dan voor je schoonmaken en creëert daarbij veel gedoe. Even later merk je dat een handlanger van de verwarring gebruik heeft gemaakt en er met je portemonnee vandoor is. In sommige landen spuugt er iemand in het voorbijgaan in je nek. Ook dan kun je ervan uitgaan dat een handlanger je rolt, terwijl jij die andere kerel nakijkt en je afvraagt wat er gebeurd is.

 

We dwalen wel wat af, maar mijn tactiek in vreemde steden en verre landen is om zo min mogelijk op te vallen. Als ik een camera bij me heb, zit die in een aftandse rugzak. Ik maak snel een foto en loop weer door. Je zult mij nooit me een kaart in mijn hand hulpeloos om me heen zien kijken. Ik raadpleeg hem wel, die plattegrond, maar dan ga ik even een winkel in of zo. En dan meteen weer verder. Verder moet je altijd twee portemonnees bij je hebben. Een met wat zakgeld, waarmee je kleine dingetjes betaalt. Als je toch gerold wordt, pakken ze die. Of je geeft hem af in het ergste geval: als je beroofd wordt. Maar je echte bulk met geld verstop je op een heel andere plek onder je kleren. Hetzelfde principe kun je ook thuis toepassen. Heb ergens een twee losse zilveren munten in een kluisje. Geef die af als het niet anders kan. Maar verstop je echte voorraad op een plek die niemand ooit verwacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er wat teveel paranoia heerst^^

Om te beginnen is de meerderheid van de bevolking niet alleen niet bezig met preppen, maar interesseert het hen gewoon niet, jullie worden wss wel eens bekeken als 'eigenaardige gasten (in het beste geval lol) en in het slechtste geval als gekken, maar verder gaat de interesse volgens mij niet.

Dus momenteel is niemand op zoek naar jullie identiteit.

In het geval dat er een serieuze shtf plaats vindt is er wss geen internet meer en is het onmogelijk om jullie te vinden, case closed.

Dus als jullie zelf geen advertentie zetten en het niet rond bazuinen is er geen vuiltje aan de lucht, want wie jullie nu zou willen opsporen om eventueel bij een shtf jullie te weten wonen, zou het zichzelf veel gemakkelijker maken door zelf te preppen en wss ook tot die conclusie komen.

Ik denk dat jullie een oplossing zoeken voor een probleem dat er niet is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me zowiezo verstandig om IRL niet rond te bazuinen dat je een prepper bent; als de SHTF zijn er altijd mensen die zich dat dan herinneren en bij jou boodschappen komen doen. Gewoon niet doen dus.

 

Je kunt gesprekken met mensen die je graag in je groepje zou hebben uiteraard wel eens voorzichtig de juiste kant op sturen en een beetje peilen hoe hun er over denken; zo ken ik een paar mensen hier die er hetzelfde over denken als ik en waarmee ik wel verder wil samenwerken; maar voorlopig weten ze niets over mijn voorraden e.d.; alleen dat ik verwacht dat er grote veranderingen in de maatschappij aankomen en dat 't best wel eens een tijdje een grote puinhoop kan worden. Daar zijn ze 't zelf ook mee eens, dus we hebben regelmatig interessante gesprekken.

 

Wat en waar m'n voorraad is, is verder niet relevant tot er veel meer vertrouwen is en je met een echte groep mensen samen een BOL gaat opzetten en samen gaat preppen. Zolang je niet beide geinteresseerd bent in verregaande samenwerking, is er geen reden om details te delen.

 

Je bent tenslotte prepper, en 1 ding waar je voor moet preppen is dat andere mensen je voorraden willen hebben. "OPSEC" is en blijft belangrijk, anders kan je net zo goed een bordje in de tuin zetten, "free food for everyone" als de SHTF :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast sarapouly

Mijn ervaring is dat er best veel mensen eigenlijk allang preppers zijn met basic storage voor 1 tot 3 maanden.

In de vroege jaren 90 en eind 80 hoorde ik t al, meestal van de wat oudere moeders/huisvrouwen/fabrieksarbeiders/ en immigranten uit z amerika en indoneschie en voormalig yougoslavie.

Ook oudere Hollanders deden t al.

Dan zeggen ze niets bijzonders er over alleen opmerking zoals bv; ja ik heb altijd eten in huis voor zeker n maand voor als ik ziek word of wie weet wat, je weet nooit.

Of ze herinneren hun ouders weer die crises en WO 2 meemaakten.

Kijk dus die waren niet te bang in RL er over te praten maar idd niet zomaar tegen jan en alleman he.

Mensen tipten elkaar zonder angst omdat ze er omgeven dat je het red.

Ik begrijp wel dat bij een grote voorraad in SHTf en erna we erg voorzichtig moeten zijn en echt mondje dicht.

Voorts op WWW geef je ook geen gegevens door en in Rl ook niet.

Cultuurgewoontes altijd opletten en niet te paranoia zijn want dan is t niet meer leefbaar.

De stille is de ergste en niet de theatrale vaak.

Zelfverdedigings-skills zijn wel belangrijk vooral v vrouwen moeders en lichtere mannen en voor chronisch zieken en oudjes..

Nou mensen ik kijk uit naar meer tips en meningen..bedankt voor zover tof topic:)

 

 

ps ; er liggen ontzettend veel vooraadjes in huizen in nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Jaja BOB tas ECHTgevonden bij grofvuil, Heet gewassen en ben er toch blij mee.

Ook nog 8 voedselemmers met deksel v snackbar gehad nou nou dus dat kan ook.:p

Niet schuchter geweest was wel eng, maar zo is t goede oefening.Ik vraag wat ik wil aan redelijk vreemden....:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie twee belangrijke aspecten aan dit onderwerp.

 

De eerste is dat misdadigers vaak culturele gewoontes nemen om hun slachtoffer te verrassen. "Pardon, weet U hoe laat het is?" Als het een crimineel is en je stopt om op je horloge te kijken, dan BAM! einde oefening.

Juiste reactie: blijft doorlopen, kijk de persoon aan en verontschuldig je dat je geen horloge hebt.

 

Ding-dong "mevrouw mijn auto is stuk, kan ik even bij U bellen?". Niet opendoen, zeg hem dat je zelf wel even belt naar de wegenwacht of politie.

 

Ding-dong "wij zijn van de nuon en komen U gasmeter vervangen". Niet opendoen. Nuon bellen en vragen of ze iemand gestuurd hebben voor dat werk.

 

Dit soort ongevraagde initiatieven van derden altijd afslaan. Niet op ingaan. Eventueel zelfs direct hard wegrennen. Beter goed weggerend dan slecht overvallen. Culturele gewoontes werken hier tegen je.

 

Een ander aspect is een verwachte interactie: diensten afnemen/geven, producten kopen/verkopen etc. Hier behandel je je tegenover de eerste keer alsof je hem haar kunt vertrouwen. Daarna behandel je je tegenover net zoals hij/zij je de vorige keer behandeld heeft.

 

op die manier zal niemand je de weg wijzen als je iets niet kan vinden

 

echter is er een persoonlijke grens die ik wel om me heen wens bij vreemden, "situational awareness" (weet geen nederlands woord ervoor) geld dan.

wat Simurgh zegt, je kan schipperen met toch helpen en je eigen veiligheid soortvan garanderen.

 

laten we het gezond wantrouwen noemen,

ik zit veel onderweg in mijn niet natuurlijke omgeving, dat is vaak behoorlijk schipperen met taal en cultuur, das helemaal niet erg.

moet ik op een vreemd adres aanbellen, dan bel ik aan, neem ik netjes afstand, het liefst in het licht dat ik goed zichtbaar ben. met die afstand heb ik reactie tijd en is de andere partij niet gelijk in het nauwgedreven en kan die zich bedenken of ze mij willen helpen ja of nee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel verhalen die ik hier lees gaan pas op als de poep de ventilator geraakt heeft.

Dat paranoïde gedrag zal dan ook nodig zijn en van pas komen. Gedreven door adrenaline en beschermingsdrang van je gezin zal er ook voor zorgen dat je adequate beslissingen maakt, of juist helemaal doordraait.

 

Ik ben er van overtuigt dat ik in de eerste categorie zal vallen. Maar kan dit 'gelukkig' niet uit ervaring vertellen. Ik heb een vrij nuchtere kijk op het leven.

 

Ik woon niet in de randstad en woon in een vrij dood ... mja... dorp ..

Hier is zakkenrollen haast niet aan de orde, als iemand een vuurtje vraagt, is dat ook het enige wat hij/zij wilt.

 

Als ik mij buiten bevindt schat ik eigenlijk continue de situatie in. ongeacht waarmee ik bezig ben; werk, sociaal, wandeling. Het gaat automatisch.

 

Ik heb mijn kinderen hierover wel geïnstrueerd! Dat vind ik nog wel het belangrijkste. Mijn jongste telg (zoon) is ook zo'n oplettend figuur, en neemt de omgeving ook goed in zich op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben liever asociaal en veilig dan sociaal en de l*l.

 

Ga wel altijd op je gevoel af, dat heb je niet voor niets meegekregen.

Tijdje geleden wat gouden muntjes op Marktplaats gezet en kreeg een bod.

Bleek een man te zijn met een Arabische naam.

Dit vond ik niet voldoende om het af te ketsen.

Wel toen hij met de bus wilde komen omdat hij geen auto of rijbewijs had.

Als je daar geen centen voor hebt waarom dan wel in vredesnaam voor honderden euro's aan goud?

 

Greener

 

Waarom zou je gouden munten (die in waarde blijven stijgen) willen omruilen voor euro's (die in waarde blijven dalen)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...