Ga naar inhoud
GENEGEERD

Juridische zaken, wat je wel en niet wilt weten


12gauge

Aanbevolen berichten

hmm ben al flink weze spitten en al tijden.

 

ik kan nog niet helemaal duidelijk worden of het ook is toegestaan om met een kruisboog te mogen jagen. aangezien die dingen net zo effectief zijn als wapens. mits je een zwakke hebt,

 

heeft iemand voor mij daar beetje meer info over? ik word er zelf niet echt weis van texten in die wetboek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 73
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

hmm ben al flink weze spitten en al tijden.

 

ik kan nog niet helemaal duidelijk worden of het ook is toegestaan om met een kruisboog te mogen jagen. aangezien die dingen net zo effectief zijn als wapens. mits je een zwakke hebt,

 

heeft iemand voor mij daar beetje meer info over? ik word er zelf niet echt weis van texten in die wetboek

 

dat antwoord is heel makkelijk, in Nederland is jagen alleen toegestaan met een vuurwapen en jachtvergunning en toestemming van de landeigenaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

jee, wat een onzin word hier door iemand verteld zeg.

13 meter afstand tussen wapen en magazijn ? terugslag van een 9mm pistool heftig ?

 

dat mensen iets beweren op deze website ,betekent nog niet dat dat ook waar is. er zijn meer mensen die zeggen ooit marinier te zijn geweest dan dat er mariniers zijn.

 

bij een wapenverlof dient de munitie gescheiden bewaart te worden van het wapen. de meeste sportschutters hebben een wapenkluis met daarbinnen een afzonderlijke,afsluitbare opbergplaats voor munitie(een binnenkluisje).

als ze zo`n kluis zouden stelen ,dan ben je dus alles kwijt. maar dit is gewoon de wet, het mag, want naar de letter van de wet zijn munitie en wapens gescheiden.

dat je een patroonhouder 13 meter gescheiden zou moeten bewaren van je wapens is klinklare onzin. je patroonhouders mogen gewoon in de wapens zitten mits ze leeg zijn. je mag de lege patroonhouders zelfs buiten de kluis hebben liggen.

de terugslag van een 9mm pistool is redelijk maar niets om van terug te schrikken. dat je na een aantal schoten niets meer zou raken door de felle terugslag is bullshit. dat gaat heel misschien op voor .44 of .357 wapens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jee, wat een onzin word hier door iemand verteld zeg.

13 meter afstand tussen wapen en magazijn ? terugslag van een 9mm pistool heftig ?

 

dat mensen iets beweren op deze website ,betekent nog niet dat dat ook waar is. er zijn meer mensen die zeggen ooit marinier te zijn geweest dan dat er mariniers zijn.

 

bij een wapenverlof dient de munitie gescheiden bewaart te worden van het wapen. de meeste sportschutters hebben een wapenkluis met daarbinnen een afzonderlijke,afsluitbare opbergplaats voor munitie(een binnenkluisje).

als ze zo`n kluis zouden stelen ,dan ben je dus alles kwijt. maar dit is gewoon de wet, het mag, want naar de letter van de wet zijn munitie en wapens gescheiden.

dat je een patroonhouder 13 meter gescheiden zou moeten bewaren van je wapens is klinklare onzin. je patroonhouders mogen gewoon in de wapens zitten mits ze leeg zijn. je mag de lege patroonhouders zelfs buiten de kluis hebben liggen.

de terugslag van een 9mm pistool is redelijk maar niets om van terug te schrikken. dat je na een aantal schoten niets meer zou raken door de felle terugslag is bullshit. dat gaat heel misschien op voor .44 of .357 wapens.

 

Mee eens dit verhaal klopt volledig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

jee, wat een onzin word hier door iemand verteld zeg.

13 meter afstand tussen wapen en magazijn ? terugslag van een 9mm pistool heftig ?

 

dat mensen iets beweren op deze website ,betekent nog niet dat dat ook waar is. er zijn meer mensen die zeggen ooit marinier te zijn geweest dan dat er mariniers zijn.

 

bij een wapenverlof dient de munitie gescheiden bewaart te worden van het wapen. de meeste sportschutters hebben een wapenkluis met daarbinnen een afzonderlijke,afsluitbare opbergplaats voor munitie(een binnenkluisje).

als ze zo`n kluis zouden stelen ,dan ben je dus alles kwijt. maar dit is gewoon de wet, het mag, want naar de letter van de wet zijn munitie en wapens gescheiden.

dat je een patroonhouder 13 meter gescheiden zou moeten bewaren van je wapens is klinklare onzin. je patroonhouders mogen gewoon in de wapens zitten mits ze leeg zijn. je mag de lege patroonhouders zelfs buiten de kluis hebben liggen.

de terugslag van een 9mm pistool is redelijk maar niets om van terug te schrikken. dat je na een aantal schoten niets meer zou raken door de felle terugslag is bullshit. dat gaat heel misschien op voor .44 of .357 wapens.

 

als mensen toch eens de wet gewoon lezen, maar dat is overal zo, die 13m is inderdaad onzin

 

en terugslag, tja dat ligt aan het wapen en de gebruikte munitie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

in Be geldt dat messen die een klik(vastklik)functie hebben illegaal zijn ( ook vlindermessen etc en knipmessen )

Hier in de bouwmarkt kan je makkelijk surivivalachtige messen kopen, en doet men meestal niet lastig als je gaat kamperen etc... WTSHTF geloof ik niet dat politie nog controle heeft en zal ik doen wat nodig is ;)

iemand hier al bezig met het plastieke pistool dat zojuist is uitgevonden en kan geprint worden met een 3d printer van 2000$ hehe

Loop je hier in de stad echter rond met dergelijke klikmessen dan ben je niet aan het kamperen en staan er wel degelijk straffen op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

(Bij voorbaat excuus als dit niet helemaal het juiste topic is, maar ik vond de volgende informatie wel relevant aan het topic)

 

Hebben de wapenbezitters eigenlijk wel eens aan het volgende scenario gedacht: Als je legitiem een vuurwapen wilt bezitten moet je hiervoor een verlof krijgen, en dat gaat alleen als je gescreend bent en lid van een schietclub. Dat is natuurlijk makkelijk, want dan kun je op een legale wijze wapens in huis hebben die mogelijk te gebruiken zijn tijdens SHTF.

 

Echter, stel STHF zorgt ervoor dat er bepaalde krijgswetten e/o andere noodwetten in werking treden, dan kan het zomaar zijn dat ze als eerst even een bezoekje brengen bij al die mensen met een (legaal) geregistreerd wapen, om deze in beslag te nemen (mochten ze daar een goede reden voor hebben).

 

Idem eigenlijk met de wetten die je breekt tijdens SHTF. Je kunt wel zeggen "ik moest eten dus ik ging stropen" maar wie weet dat als de 'beschaving' toch weer is wedergekeerd men jou alsnog niet verantwoordelijk houdt voor hetgeen wat je tijdens SHTF ooit hebt gedaan? Een konijn is daar aan toe, maar wat als je een koe van een weiland steelt om in de braadpan te gooien? Dat blijft immers diefstal. Een goed voorbeeld is tijdens oorlog. Omdat soldaten elkaar onder bepaalde omstandigheden dood mogen schieten, wil niet zeggen dat je als burger ook het recht hebt om een burger van de 'tegenpartij' te doden. Tijdens zo'n oorlog kom je door allerlei omstandigheden er misschien wel mee weg als je dat toch doet, maar het kan zomaar zijn dat ze erna de grootste prioriteit van maken om allerlei misdadigers alsnog op te sporen en te berechten. Denk aan NSBers, tijdens de oorlog onaantastbaar, achteraf compleet verketterd.

 

Ik zou er dus heel erg mee oppassen om wetten te breken, en niet alleen nu maar ook tijdens SHTF. Je weet nooit hoe het terug kan slaan. Ook moet je er vanuit gaan dat de wapens die je vandaag bezit, morgen ineens in beslag genomen kunnen worden. Of dat men de huidige wapenwetgeving dusdanig aanscherpt dat allerhande nu nog legitieme wapens (kruisbogen, handbogen, luchtdrukwapens) ook ineens verboden zijn.

 

Mijn stelling is dan ook: Wapens zijn nutteloos *uitzondering zelfverdediging in je eigen huis*, want als ze al niet van je afgepakt worden zijn ze alsnog verboden om te gebruiken in vrijwel alle omstandigheden (buitenshuis) of het nu alleen was uit zelfverdediging of het jagen van een stuk wild. En voor de genoemde uitzondering, zelfverdediging in je eigen huis, kan ik wel makkelijker voorwerpen bedenken om te gebruiken dan bijvoorbeeld een handboog. Denk aan een bijl, knuppel, koevoet, koekenpan of fietsketting.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
  • 2 maanden later...
Echter, stel STHF zorgt ervoor dat er bepaalde krijgswetten e/o andere noodwetten in werking treden, dan kan het zomaar zijn dat ze als eerst even een bezoekje brengen bij al die mensen met een (legaal) geregistreerd wapen, om deze in beslag te nemen (mochten ze daar een goede reden voor hebben).

 

Ze zullen de sportschutters eerder vragen om ondersteuning gezien deze mensen weten om te gaan met een vuurwapen, over het algemeen een betere schutter dan jan-en-alleman zijn en door de screening en VOG beter te vertrouwen zijn dan elk ander willekeurig persoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, goed idee even naar de juridische regels te kijken, ook na een ramp...

In al de juridische regels en wetten in dit topic zie ik niets over de Hamsterwet staan.

Kent men die hier?

 

WET van 29 november 1962, houdende een regeling tot het tegengaan van het hamsteren van goederen in buitengewone omstandigheden

De wettekst voluit: http://www.st-ab.nl/wetten/0099_Hamsterwet.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je een bijl op je passagiersstoel liggen, heb je hem voorhanden en zal het gezien worden als wapen. terwijl als hij in je kofferbak ligt dit niet / niet zo snel het geval zal zijn omdat je hem redelijkerwijs niet voorhanden hebt.

ditzelfde geldt voor het bij je dragen van een groot mes. doe je dit openlijk en in bijv. een supermarkt draag je een wapen, loopt je ermee in het bos en zit het mes in je tas of draag je hem in de schede zal het worden gezien als een werktuig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je een bijl op je passagiersstoel liggen, heb je hem voorhanden en zal het gezien worden als wapen. terwijl als hij in je kofferbak ligt dit niet / niet zo snel het geval zal zijn omdat je hem redelijkerwijs niet voorhanden hebt.

ditzelfde geldt voor het bij je dragen van een groot mes. doe je dit openlijk en in bijv. een supermarkt draag je een wapen, loopt je ermee in het bos en zit het mes in je tas of draag je hem in de schede zal het worden gezien als een werktuig.

 

ik zou de wet nog maar eens een keer nalezen als ik jouw was

 

als jij een bijl in je schuur hebt liggen en je bent aan de andere kant van het land dan heb je m nog voorhanden (tot je beschikking) hoever je daar van af bent is irrelevant

 

met een bijl in je hand lopen is het dragen

 

met de ingepakte bijl in je rugtas de super in lopen is gewoon vervoeren (al kunnen ze op basis van de APV je beboeten danwel je bijl afpakken)

 

eigenaar zijn is als jouw bijl door je vader geleend is maar dan blijft je bijl nog steeds van jouw

 

al lopen hier meerdere wetten (bedrijfs dan wel overheid) door elkaar

 

aangezien een groenbeheerder toch echt met een bijl moet staan hakken midden op de rotonde (redelijk belang)

 

en trouwens jouw bijrijdersstoel verhaal klopt van geen kant

als ik een deugelijk verpakte (op vergunning staande) kalasjnikov op de bijrijders stoel vervoer is er niks aan de hand

hoe zou je dit in een cabrio moeten doen?

een schutter die geen auto heeft zal hem toch in de hand of op zn rug moeten nemen om op een baan te komen (of zelfs in de trein)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat er in de meeste gevallen niets aan het handje is, mits je de bijl niet uit je kofferbak trekt om een verkeersruzie te beslechten natuurlijk ;-)

Een bijl vervoeren in je auto, mits goed verpakt kan altijd zonder risico. Al leg je hem op je dashboard. Zolang hij goed verpakt is, geen probleem.

 

Gaat erom dat duidelijk is dat je de bijl niet bij je hebt om strafbare dingen mee te doen. Met een bijl in het bos lopen kan zelfs strafbaar zijn als vermoed wordt dat je tonderzwammen aan het stelen bent of voor het illegaal kappen van bomen.

Een bijl dragen op je boswandeling is dus niet aan te raden........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe mag ik mijn wapen/munitie vervoeren?

 

Verpakken:

De Wet Wapens en Munitie bepaalt dat "tijdens het vervoer het wapen zodanig moet zijn

verpakt, dat het niet voor onmiddellijk gebruik kan worden aangewend". Het wapen moet ontladen en ontspannen zijn. In een eventueel aanwezig patroonmagazijn of een zogenoemde snellader voor revolvers mogen geen patronen zitten. Vervoeren van een wapen in een draagholster is niet toegestaan. Een foedraal of een wapenkoffer zijn daarom vereisten. Zij beschermen uw kostbare bezit ook tegen beschadigingen. Jagers moeten zich ook houden aan deze vervoersregels. Zij mogen hun jachtwapen alleen onverpakt dragen op het terrein waar zij mogen jagen.

 

Kofferbak:

Tijdens het vervoer mogen het wapen en de munitie niet zichtbaar aanwezig zijn. U bergt het geweerfoedraal of de pistoolkoffer dan ook op in de afgesloten kofferbak van uw auto.

 

Onbeheerd achterlaten:

U mag wapens en munitie tijdens het vervoer niet onbeheerd in een vervoermiddel achterlaten. Dit lijkt een logisch voorschrift, maar er wordt soms zwaar tegen gezondigd. Overtreding van deze vuistregel betekent intrekking van uw jachtakte of wapenverlof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe mag ik mijn wapen/munitie vervoeren?

 

Verpakken:

De Wet Wapens en Munitie bepaalt dat "tijdens het vervoer het wapen zodanig moet zijn

verpakt, dat het niet voor onmiddellijk gebruik kan worden aangewend". Het wapen moet ontladen en ontspannen zijn. In een eventueel aanwezig patroonmagazijn of een zogenoemde snellader voor revolvers mogen geen patronen zitten. Vervoeren van een wapen in een draagholster is niet toegestaan. Een foedraal of een wapenkoffer zijn daarom vereisten. Zij beschermen uw kostbare bezit ook tegen beschadigingen. Jagers moeten zich ook houden aan deze vervoersregels. Zij mogen hun jachtwapen alleen onverpakt dragen op het terrein waar zij mogen jagen.

 

Kofferbak:

Tijdens het vervoer mogen het wapen en de munitie niet zichtbaar aanwezig zijn. U bergt het geweerfoedraal of de pistoolkoffer dan ook op in de afgesloten kofferbak van uw auto.

 

Onbeheerd achterlaten:

U mag wapens en munitie tijdens het vervoer niet onbeheerd in een vervoermiddel achterlaten. Dit lijkt een logisch voorschrift, maar er wordt soms zwaar tegen gezondigd. Overtreding van deze vuistregel betekent intrekking van uw jachtakte of wapenverlof.

 

bron? in de WWM staat niks over een kofferbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een bijl vervoeren in je auto, mits goed verpakt kan altijd zonder risico. Al leg je hem op je dashboard. Zolang hij goed verpakt is, geen probleem.
Proest, ik zie het helemaal voor me...in de auto, op het dashboard...

 

...ligt een stoere bijl, verpakt in een schitterend cadeaupapier, laten we zeggen met ballonnetjes erop, en het totaal afgemaakt met een mooie grot en kleurrijke cadeaustrik.

 

article29606392.jpg

 

(hm, je kan met een mooi verpakte bijl mét strik wel een verkeersruzie beslechten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

(hm, je kan met een mooi verpakte bijl mét strik wel een verkeersruzie beslechten)

Dat kan ik met mijn krik ook, en laat dat nu net ook verboden zijn. Een krik mag je in de auto hebben, net zoals een moersleutel tenzij je die zaken naast je stoel hebt liggen, dan is het weer wel verboden....

 

regels tja..............

 

Als jij om het even wat dan ook in je auto hebt liggen met als doel het voorwerp te gebruiken als wapen of zelfs maar als het vermoeden bestaat dat het als wapen gebruik gaat worden, dan ben je dus de sjaak als je aangehouden wordt.

En dan maakt het niet uit of het de pantoffel van je opoe is of een mooie scherpe bijl, voor de bijl ga je dan gewoon ;-)

 

Maar als ik een mooie cold steel machette in mijn auto heb liggen (oeps), netjes verpakt in een tas met daarin ook mijn survival spullen, dan is dat gewoon toegestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de bron waar ik mijn info even snel vandaan haalde.

 

het is namelijk niet de eerste keer dat ik met de handhavende instantie een discussie heb, zelf een hamer of zelf kruissleutel achter mijn stoel werd moeilijk over gedaan, als dit "gereedschap" achter mijn stoel lag.

http://www.politie.nl/mijn-buurt/05---amsterdam/bijzondere-wetten/wwm-veelgestelde-vragen.html

 

uiteraard zal het in de praktijk wel afhangen van welke diender je treft, en hoe je het zelf kan uitleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de bron waar ik mijn info even snel vandaan haalde.

 

het is namelijk niet de eerste keer dat ik met de handhavende instantie een discussie heb, zelf een hamer of zelf kruissleutel achter mijn stoel werd moeilijk over gedaan, als dit "gereedschap" achter mijn stoel lag.

http://www.politie.nl/mijn-buurt/05---amsterdam/bijzondere-wetten/wwm-veelgestelde-vragen.html

 

uiteraard zal het in de praktijk wel afhangen van welke diender je treft, en hoe je het zelf kan uitleggen.

 

dit gaat puur over vuurwapens, en ook dan kom ik bij het vervoer het onzin verhaaltje over de kofferbak tegen

dit staat NERGENS in de WWM dit zou trouwens ook apart zijn want hoe moet je van bv Hes van Zweden in Arnhem centrum wegkomen dan?

daar moet je lopen om er te komen daar kan je niet voor de deur parkeren

ik ben daar wel eens naar buiten gelopen met een vol foudraal terwijl er politie daar op de weekmarkt loopt

en er gebeurd niks want ik heb geen andere optie

 

tevens zijn er heel veel auto's die geen (inkijkbare) kofferbak hebben

 

dat het afhangt van welke diender je treft is een ding wat zeker is,

aangezien de meeste het aan kennis ontbreekt

 

dit doet me er trouwens aan denken om de circulaire weer eens uit te printen en in mn handschoenen vakje te leggen

ik vermoed dat jouw hamer en kruissleutel verhaal op een "uitgaans" avond was, dan willen de Algemene Plaatselijke Verordeningen (APV's) wel eens een paar dingen extra verbieden

 

ook overheids sites bevatten fouten in samengevatte rubrieken

de enigste juiste bron is de echte (langdradige en af en toe taaie) wet zelf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...