Ga naar inhoud
GENEGEERD

EMP en oude auto's


TyrionLannister

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Auto is geen kooi van faraday (anders zou je er in op je mobieltje geen bereik hebben) maar je bent er wel vrij veilig in bij bliksemdreiging.
Leg dat is uit? Auto beschermd je tegen inkomende elektriciteit maar dat staat voor jou gelijk aan een radio golf? Hmm Ik ken niet veel van dit soort dingen maar ergens klopt jouw uitleg niet hoor.

 

Ik ken wel wat van die dingen en mijn uitleg klopt wel ;) ;)

 

Kijk eens wat een kooi van Faraday is en wat niet: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday

 

Je bent veilig in een wagen voor blikseminslag niet omdat het een kooi van Faraday zou zijn, wel omdat er geen stroom door je lichaam zal gaan bij een bliksem inslag.

Beetje hetzelfde waarom vogels geen last hebben van op een hoogspanningskabel te gaan zitten.

 

Net als @Enki al postte.

 

ok, dan scherm je ook de kabels af. het hoeft niet persee geaard te zijn (daar is op internet veel over te lezen). maarja dan heb je nog radio, lampen etc waar ook allemaal kabels langs gaan dus dat zal toch geleiden.. lastig
Leuk, maar niet realistisch... Als eens een auto kabelboom gezien?
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

maak u geen illusies: als een EMP krachtig genoeg is om alle elektronica binnen een radius van enkele kilometers uit te schakelen, ben je zowiezo dood binnen enkele uren.

 

klinkt beetje raar hierboven maar emp is elektromagnetisch...wat denk je waar een kompas op reageert...wij mensen hebben geen last van magnetische straling... en gaan er zekers niet aan dood. volstrekte onzin! Ook bij HEMP hebben we geen last van emp golven. Eerder fallout maar emp dood ons zekers niet!!!!!!!!!! En we worden ook niet gesteriliseerd door magnetiche straling. Eerder door te veel röntgenstraling als voorbeeld, dezelfde soort gebruiken ze inderdaad om voedingstoffen soms mee te bewerken maar deze straling zit niet in een EMP! Je haalt wat door elkaar @borg2

Link naar reactie
Delen op andere sites

klinkt beetje raar hierboven maar emp is elektromagnetisch...wat denk je waar een kompas op reageert...wij mensen hebben geen last van magnetische straling... en gaan er zekers niet aan dood. volstrekte onzin! Ook bij HEMP hebben we geen last van emp golven. Eerder fallout maar emp dood ons zekers niet!!!!!!!!!! En we worden ook niet gesteriliseerd door magnetiche straling. Eerder door te veel röntgenstraling als voorbeeld, dezelfde soort gebruiken ze inderdaad om voedingstoffen soms mee te bewerken maar deze straling zit niet in een EMP! Je haalt wat door elkaar @borg2

 

Geen last van? Hangt van de intensiteit (afstand), spectrum, duur (paar nanoseconden?) enz af. Zomaar stellen van wel of geen last lijkt me een te snelle conclusie, al denk ik zelf dat de biologische schade inderdaad zeer beperkt is

als we spreken van eentje ten gevolge van een atoom explosie op grote hoogte (stratosfeer).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wodan correct, de mens reageert volstrekt niet op zulke magnetische straling dit is zelfs onderzocht. Is het nu een stralingsbron ala magnetron dan wel, ook moet je niet tussen 2 gerichte zendmasten gaan staan. Maar emp heeft nogmaals GEEN effect op de mens wodan! We gaan er niet mank van lopen etc etc Ook is het geen alfa beta of gamma straling waar het dna door zou kunnen worden aangetast etc.

 

Geen mens is binnen een paar uur dood door een emp wat eerdere werd aangegeven, is echt volstrekte onzin!

 

EMP afkomstig van HEMP hebben we last van andere straling en radioactieve fallout ja. Maar die EMP golven doen ons niets, elektronica wel. Anders moeten we eerst ons zelf emp-proof maken...en daar vind je niets over. Maar het ziet er dan wel cool uit hoor :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wodan correct, de mens reageert volstrekt niet op zulke magnetische straling dit is zelfs onderzocht. Is het nu een stralingsbron ala magnetron dan wel, ook moet je niet tussen 2 gerichte zendmasten gaan staan. Maar emp heeft nogmaals GEEN effect op de mens wodan! We gaan er niet mank van lopen etc etc Ook is het geen alfa beta of gamma straling waar het dna door zou kunnen worden aangetast etc.

 

EMP afkomstig van HEMP hebben we last van andere straling en radioactieve fallout ja. Maar die EMP golven doen ons niets, elektronica wel. Anders moeten we eerst ons zelf emp-proof maken...en daar vind je niets over. Maar het ziet er dan wel cool uit hoor :cool:

 

als je een pacemaker hebt zal die uitvallen

Link naar reactie
Delen op andere sites

het heeft wel direct invloed op de mens zoals je dat in jou eerdere tekst zei

 

 

 

aaahhwhwhwh cerdo STFU sinds wanneer is een pacemaker menselijk. Ik praat over menselijke cellen.Geen elektronica toevoegingen. De mens is standaard uitvoering zonder pacemaker ;-P

 

Duuhuh dat je dan de sjaak bent met een pacemaker..Maar ik zal duimen voor je hoor als je een pacemaker hebt! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De beruchte kooi van een auto is een beetje heel erg open waar al dat glas zit. Daarom is het feitelijk maar voor een deel een kooi en heb je allerlei randgevallen en ja/nee discussies. Pas als je de ramen voorziet van ijzeren vlechtwerk zoals die M.E.-wagens van de politie, begint de kooi te doen wat Faraday zo mooi vond om te ontdekken...

Trouwens, mocht je weten hoe je je dieselklep kunt passeren of verwijderen van je auto, heb je nog een probleem. Kun je je auto met dieselmotor zonder gloeipluggen aangeduwd krijgen? Dat gaat wel even duren met een koude motor, als het al lukken wil. Met een paar man in een hoge versnelling met droog en warm weer en een paar biertjes in het vooruitzicht, kom je een heel eind. Alleen als het zover als dit komt, en het regent en je moet haast maken, lukt het dan nog steeds? Oude traktoren met slingerstarters worden goud waard onder die omstandigheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast der_obergefreiter
De beruchte kooi van een auto is een beetje heel erg open waar al dat glas zit. Daarom is het feitelijk maar voor een deel een kooi en heb je allerlei randgevallen en ja/nee discussies. Pas als je de ramen voorziet van ijzeren vlechtwerk zoals die M.E.-wagens van de politie, begint de kooi te doen wat Faraday zo mooi vond om te ontdekken...

Trouwens, mocht je weten hoe je je dieselklep kunt passeren of verwijderen van je auto, heb je nog een probleem. Kun je je auto met dieselmotor zonder gloeipluggen aangeduwd krijgen? Dat gaat wel even duren met een koude motor, als het al lukken wil. Met een paar man in een hoge versnelling met droog en warm weer en een paar biertjes in het vooruitzicht, kom je een heel eind. Alleen als het zover als dit komt, en het regent en je moet haast maken, lukt het dan nog steeds? Oude traktoren met slingerstarters worden goud waard onder die omstandigheden.

gelukkig heb ik een slinger, nou nog iemand vinden die de moed heeft om een 4 cilinder diesel aan te slingeren .
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

goede middag, ik heb een klein controle-vraagje. Ik hoop dat ik het goede topic heb gekozen hiervoor...ik vroeg me af of iemand mij toevallig kan vertellen of een bougie opzichzelf vatbaar is voor een EMP. Zowel los als in het voertuig. Er is verder geen electronica aanwezig zoals boordcomputers of iets dergelijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Autobougies zelf zijn EMP proof, evenals de gloeibougies van een dieselmotor.

 

Ik vermoed niet dat er nog benzineauto's dagdagelijks rijden waarbij de ontsteking NIET elektronisch geregeld wordt, dus benzinewagens zijn in het algemeen waarschijnlijk NIET EMP proof.

 

alleen als ze ze carburateurs en oude rotor ontstekingen/bobine hebben maar dan zal de bobine waarschijnlijk wel gebakken zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 jaren later...
Op 23-9-2012 om 12:03, Chinaka zei:

Je auto is wel degelijk een Faraday kooi. Ik heb ooit een inslag van een bliksem bol mogen ervaren op mijn auto terwijl ik erin zat. Was wel even geschrokken maar kijk ik ben er nog. De mensen die rondom mij in hun auto zaten en dit zagen gebeuren waren wel lijkbleek :)

Om als een kooi van Faraday te werken, moet iets een gesloten metalen object zijn. De autoruiten zorgen ervoor dat elektrische en magnetische velden nog steeds kunnen binnendringen. Maar het dak is van metaal en via de stijlen en rest van de auto wordt de stroom vaak veilig naar de grond geleid. Dus een auto is strikt genomen geen kooi van Faraday, maar wel een goede stroomgeleider.

https://www.kijkmagazine.nl/science/een-auto-nu-wel-geen-kooi-van-faraday/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 2-10-2020 om 13:19, Singlefighter zei:

Quote uit artikel:

 

Dus een auto is strikt genomen geen kooi van Faraday, maar wel een goede stroomgeleider.

 

En dat van een oud TU docent is best wel treurig.

Of een niet hermetisch gesloten metalen container een kooi van faraday is of niet hangt af van de golflengte.

Wanneer iemand de vraag stelt "is een XXXX een kooi van faraday?"

Dan moet het antwoord de vraag zijn "voor welke golflengte?"

 

Voor een EMP is de auto overigens geen kooi van faraday.

Voor een bliksem wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden, QuickFix zei:

Het had misschien nog actiever gekund: ik kwam er afgelopen week pas achter dat het forum alweer enige tijd actief is. 😃

 

Heb ik een memo gemist?

Heel heel fijn dat je het forum weer hebt gevonden @QuickFix geweldig we zijn graag de terug stroom van oud leden, hartelijk welkom.

Ik hoop dat je blijft komen en het forum ondersteunen, het moet weer krachtig en spektakel worden het fundament is al geweldig daar kunnen we heel fijn op door borduren.

Dag beste @QuickFix je heb mij nog blijer gemaakt, en verschillenden met mij, en zijn wat prachtige leden bij gekomen geniet ook daar van.

 

Met een hele hartelijke groet,

JJ&A.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...