Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zonnepanelen en laadregelaars


frank1964

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Euhm...

Misschien eens doorrekenen wat ik nodig heb voor een bepaalde opslagcapaciteit danwle een bepeaald vermogen dat ik wil kunnen trekken?

 

Ikzelf heb voorlopig alleen verlichting bedacht als reden voor elektricitet na SHTF.

Dus wat LEDlampjes etc vanaf 12V en ik ben er, geen echt grote verbruikers.

 

Maar als ik wil zenden is wat meer vermogen handig. Dus naar 24V en meer capaciteit?

 

En dan misschien nog wat 230V spul af en toe aan de praat houden?

Dus nog meer panelen en opslag en een passende convertor.

 

Kunnen deze scenario's voorzien worden van grove berekeningen en tips voor wat men nodig zou hebben?

Liefst op zo'n manier dat eenvoudig kan worden doorgegroeid van het simpelste naar een groter scenario.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Dat komt nog. Ik was van plan eerst alle componenten te beschrijven en daarna een rekenvoorbeeld te nemen van iemand die op het moment op zoek is naar een dergelijk systeem. Daar heb ik al het een en ander van ontvangen aan info.

 

Opschalen kan redelijk makkelijk zolang je je basisvoltage goed gekozen hebt. De 230 omvormer neemt een flinke hap uit het budget dus die vervang je niet zomaar. Accu's kun je in feite heel goedkoop mee beginnen door 2x55ah bij de bouwmarkt te halen. Dan heb je al 24 volt beschikbaar. Een zonnelader kies je dan zo dat die 2 voltages aan kan. Als je wat extra verliezen voor lief neemt kun je meerdere acculaders aan je systeem hangen. Dus als je later een grotere set accu's neemt kun je een extra set panelen op een eigen lader bijplaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even iets tussen door..

 

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2013/02_februari/19/binnenland/Zonnepanelen_brandgevaarlijk_waarschuwt_NVWA_q_a.xml

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2013/02_februari/19/binnenland/Zonnepanelen_onderzocht_op_brandveiligheid_door_NVWA.xml

Zonnepanelen van Scheuten Solar zijn brandgevaarlijk

Groter risico in lente en zomer

Het gevaar schuilt in de zogenoemde koppeldoosjes aan de achterkant van de zonnepanelen. Door een slechte aansluiting kunnen die smelten of gaan smeulen. Het risico wordt groter naarmate de zon sterker wordt in de lente en zomer en wanneer de zonnepanelen ouder worden.

Om deze types Multisol gaat het:

P6-48

P6-54

P6-60

P6-66

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

ach, dat station van brandgevaarlijk zijn we al gepasseerd, die worden ook niet meer geleverd. ik krijg zo ook bezoek om een dealtje te maken.... ben benieuwd wat dit word. kga er trouwens geen accu's ed aanhangen, als et echt nodig word, start ik mn aggregaat voor de wat grotere vermogens. anders blijf je aan de gang met allerlei toestanden. je kunt et zo gek maken als je wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...
De omvormer

De omvormer zorgt ervoor dat de 24 volt uit je accu wordt omgezet naar 230 volt.

Eerst een stukje achtergrond.

 

Als we het over 230 volt hebben, bedoelen we daar eigenlijk altijd wisselspanning mee. Deze wisselspanning heeft een sinus van 50 hertz. Deze sinus is een mooie golfbeweging. Heel vloeiend allemaal en daardoor erg lastig te maken. Om nu toch goedkoop een omvormer op de markt te zetten kwamen er omvormers die een bloksinus hadden. Deze zijn goedkoop te maken maar gevoelige apparatuur kan daar slecht mee omgaan. Adapters gaan brommen of apparaten doen het gewoon helemaal niet. Daar kwam toen de gemodificeerde sinus in de plaats. Deze heeft vorm van een piramide met stompe punt. De meeste apparaten draaien hier wel op, maar een echte sinusomvormer blijft de meest betrouwbare oplossing. De fabrikanten die ik heb gevonden vermelden allemaal welk soort sinus de omvormer produceert.

 

Bij het omvormen van de stroom gaat er altijd wat verloren in het apparaat zelf. Goede apparaten hebben een rendement van 94%, mindere aparaten hebben een rendement van 87 of nog lager. Concreet betekend dit dat van iedere 10 ampere die je uit je accu haalt er zomaar tussen de 0,6 en 1,3 ampere kan verdwijnen. Vandaar dat ik eerder al 10% extra accucapaciteit had genomen om verliezen ook op te kunnen vangen.

 

Daarnaast heb je te maken met het nominale en piekvermogen. Het piekvermogen is van belang om ook motoren goed te kunnen starten. Op basis van de berekeningen die je hebt gemaakt kun je inschatten wat het nominale vermogen van je omvormer moet zijn. Dit is het vermogen dat je constant wilt kunnen gebruiken. De piek kun je meten met een meter die het verbruik kan meten van een apparaat. Voor apparaten met een motor zoals een koel- of vriekast maar ook een plafondventilator hou ik voor de zekerheid maar 8 keer het nominale vermogen aan. Natuurlijk starten de apparaten niet allemaal tegelijk dus tel niet alle piekvermogens bij elkaar op.

 

Voor ons genoemde systeem met de koelkast een de vriezer zou je nominaal genoeg moeten hebben aan 250 watt al ze beiden tegelijk draaien. Zouden ze beiden gelijk starten dan heb je tegen de 2000 watt aan piekvermogen nodig.

 

Zelf heb ik een omvormer hangen die nominaal 1300 watt kan leveren en een piekbelasting heeft van 3000 watt. Hier kan ook een wasmachine goed op draaien met een 250 watt motor.

 

In het volgende deel, de accumonitor

 

 

Tis wel weer bijna 1 jaar geleden, maar waar kan ik het volgende deel de accumonitor vinden?:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...