Ga naar inhoud
GENEGEERD

Noodstroom op z'n Zweeds


Enki

Aanbevolen berichten

Gebouwd tijdens de koude oorlog als 1 van de vele strategische bouwwerken in Zweden, bedoeld om in elke omstandigheid te blijven functioneren, hier wat beelden over de reserve-energiecentrale in Karlshamn:

 

http://www.skymningslage.se/karlshamnsverket/

 

Een paar kenmerken:

- Diep ondergrondse olie opslagtanks uitgehakt in de rotsbodem, met ruimte voor 800.000 m3 olie. De olie wordt gelost direct vanaf olietankers, aan een eigen pier.

- 1000 MWatt (3x 335MW) aan capactiteit, binnen 2 uur van 0 tot piekvermogen op te schakelen.

- Geschikt als zogenaamde "Black Start Facility", in het geval het volledige stroomnet plat ligt kan deze centrale gebruikt worden om het net weer op te starten. (Nederland heeft sinds een paar jaar ook eindelijk zo'n centrale).

- Beveiligd tegen zware schokgolven en voorzien van gassluizen.

 

De foto's zijn overigens van het "oude" deel van de centrale, het nieuwe deel is nog steeds een beschermd strategisch object en daar foto's maken is streng verboden.

 

Op die website staan overigens nog veel meer (veelal oude) verdedigingswerken uit de koude oorlog. Er is nog veel meer te vinden wat veelal niet openbaar is; zo zijn er marinebases en zelfs vliegvelden volledig uitgehakt in de rotsen. Veel civiele vliegvelden zijn geschikt voor militair gebruik en worden ook nog steeds regelmatig gebruikt voor oefeningen, zo ook het vliegveld hier in de buurt, waar regelmatig een grote hercules oefent. In en rond Karlstad zijn ook vele bunkers deels of volledig uitgehakt in de rotsen. Een deel is niet meer in gebruik, een deel is zelfs te koop.

 

Laat de russen (of americans) maar komen! ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Enki

 

Welke Nederlandse centrale is dat dan die kan functioneren als "Black Start Facility" en is dat dan ook op stookolie?

Volgens dit overzicht heeft Nederland geen olie gestookte centrales. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_elektriciteitscentrales_in_Nederland

Dus meestal gas en een paar op kolen en biomassa en 1 op kernenergie.

 

De gascentrales zijn denk ik het eerste het haasje als de gascompressorstations door de vijand worden uitgeschakeld.

Is al eerder gebeurd op zondag 6 februari 1972 zijn er aanslagen geweest op de compressorstations in Ravenstein en Ommen.

 

Denk toch ik dat de olielampen en kachels op propaan of peterolie nog maar eens naloop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Enki

 

Welke Nederlandse centrale is dat dan die kan functioneren als "Black Start Facility" en is dat dan ook op stookolie?

Volgens dit overzicht heeft Nederland geen olie gestookte centrales. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_elektriciteitscentrales_in_Nederland

Dus meestal gas en een paar op kolen en biomassa en 1 op kernenergie.

 

De gascentrales zijn denk ik het eerste het haasje als de gascompressorstations door de vijand worden uitgeschakeld.

Is al eerder gebeurd op zondag 6 februari 1972 zijn er aanslagen geweest op de compressorstations in Ravenstein en Ommen.

 

Denk toch ik dat de olielampen en kachels op propaan of peterolie nog maar eens naloop.

 

Ik weet niet precies welke 't is, zover ik weet zijn er inmiddels 3 in Nederland (noord, midden en zuid).

 

1 ervan staat in ieder geval bij Utrecht: http://www.tennet.eu/nl/nl/nieuws/article/tennet-en-nuon-sluiten-overeenkomst-over-bouw-black-start-faciliteit.html

 

Het zijn inderdaad wel gasturbines, dus als 't gasnet te grazen wordt genomen dan zijn ze alsnog nutteloos...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom een hele nieuwe centrale bouwen i.p.v. een paar aggregaten plaatsen?

 

Omdat die blackstart centrales gedoseerd stroom moeten gaan leveren aan het net, zodat de overige centrales geleidelijk kunnen gaan starten. Te veel en te grote fluctuaties op het net is niet gewenst. Volgens mij staat er nog een blackstart centrale in de Eemshaven. Die in het zuiden weet ik zo gauw even niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar jaar terug is er 1 in centraal Karlstad verkocht waarij 't bieden begon op 3 miljoen kroon (ongeveer 320.000 euro). 2400 m2 met woonruimte, kantoorruimte, productieruimte, eigen water en rioolvoorzieningen e.d..

 

Er zijn ook kleinere te koop voor beduidend minder. Voor een project hier in de omgeving hebben we eens een bod uitgebracht van 15.000 euro op een bunker (ruimte voor 40 man), dat bod werdt niet geweigerd.. uiteindelijk hebben wij ons teruggetrokken door wat andere oorzaken, maar anders had dat een leuk project geworden :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar jaar terug is er 1 in centraal Karlstad verkocht waarij 't bieden begon op 3 miljoen kroon (ongeveer 320.000 euro). 2400 m2 met woonruimte, kantoorruimte, productieruimte, eigen water en rioolvoorzieningen e.d..

 

Er zijn ook kleinere te koop voor beduidend minder. Voor een project hier in de omgeving hebben we eens een bod uitgebracht van 15.000 euro op een bunker (ruimte voor 40 man), dat bod werdt niet geweigerd.. uiteindelijk hebben wij ons teruggetrokken door wat andere oorzaken, maar anders had dat een leuk project geworden :-)

WW2 of Koude Oorlog bunker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

WW2 of Koude Oorlog bunker?

 

En in welke staat?

Als je de sites langsklikt, mooie fotos en locaties dan zie je ze van nieuw tot en met uitgewoond.

 

Op dit moment woed er weer een chroom6 verf discussie. Terecht maar vergeet niet dat veel van dit soort objecten vol zitten met asbest en giftige verf of beschermings middelen.

 

Het is geen kunst om voor de klassieke "1 euro" een bunker te kopen maar als je daarna dat ding moet opknappen en je enige ingang is een opening van 200x100cm dan wordt het toch een dure investering.

Nog afgezien van millieueissen en verwijderen van giftige stoffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het langdurig uitvallen van het europese hoogspanningsnet zie ik niet echt als realistisch losstaand evenement. Hooguit in combinatie met iets als WW3 waarin het net doelbewust wordt aangevallen en vernietigd.

 

De bunkers hier zijn uit de koude oorlog; de meeste die ik gezien heb zijn gebouwd rond 1970-1980. Een deel is in zeer goede staat, zo ook de bunker waar wij hier naar aan 't kijken waren. De luchtfilters e.d. hebben continue gedraaid, de generator is regelmatig getest en onderhouden, de verwarming heeft continue gedraaid; in zeer goede staat dus. Een ding wat de aankoop lastiger maakt is dat de gemeente een businessplan wil zien waarin het object gebruikt wordt, maar er mogen hooguit een paar mensen een korte tijd per dag in aanwezig zijn; als kantoor of woonruimte gebruiken is absoluut verboden (wat natuurlijk bij een SHTF niet meer relevant is). Er zijn een aantal onoverkomelijke redenen (waar ik verder niet op in kan gaan) waardoor 't uiteindelijk niet aantrekkelijk was om met die gemeente in zee te gaan, maar als we een dergelijk object in de regio weten te vinden waarbij die problemen niet spelen dan is er absoluut interesse :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...