Ga naar inhoud
GENEGEERD

Betaalbare BOL in Zweden pt. 2


Loreen

Aanbevolen berichten

Thanx allemaal voor de leuke reacties :D

 

@-geanonimiseerd- in principe werkt alles, alleen de pomp buiten doet het momenteel niet. Iets met een rubbertje ofzo.

 

@Toef en @Järv dat zal ongetwijfeld een mooie vakantie worden. Ondertussen ben ik al best vaak in Zweden geweest, en iedere keer weer sta ik versteld van hoe mooi het daar is.

 

@vdwalle mooi verhaal! Kan me helemaal voorstellen dat je straks niet meer terug wil, dat had ik nu na een midweekje al. Het is zo heerlijk om buiten te lopen en niets anders te horen dan vogeltjes, de wind door de bomen en een kabbelend beekje. Oké en die twee jong van me haha ;)

Hoe lukt het met de permacultuur? Dat idee had ik namelijk ook, had als hint richting mijn ouders al mooi het boek van Holzer's permacultuur meegenomen ;) Er groeit al volop zevenblad, waar mijn vader natuurlijk helemaal niet blij mee is, maar goed het is wel eetbaar.

 

@Tom de toegankelijkheid vind ik ook een lastig stukje. Als de SHTF zal het lastig zijn daar te komen ben ik bang. Voordeel zal denk ik wel zijn dat dat voor bijna heel Europa geldt, waardoor op het moment dat de stedelingen hongerig de grote stad uittrekken weinigen van hen die kant op zullen gaan. Hoop ik ;)

 

Nu is vliegen nog super goed te doen. Ik was vrijdagmiddag bij het huis vertrokken, en vrijdagavond zat ik alweer thuis op de bank.

 

@Enki wat weer betreft heb ik tot nu toe altijd superweer gehad in Zweden. Ook nu weer, stralend mooi weer, wel een frisse wind trouwens maar niet storend, en alleen donderdagmiddag wat miezer en vrijdag pas regen. Afgelopen zomervakantie was ik ook in Zweden, en was het 30+ graden, en beter weer dan thuis.

 

@Frohhman SC Loreen klinkt echt onvoorstelbaar fout haha :p

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 83
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Peerke
I know, ik beschouw mezelf ook als enorme geluksvogel met enorm veel zegeningen (kan je dat woord gebruiken in niet-religieuze context? Nou ja, ik doe het iig lekker wel).

 

Jahoor, dat mag van mij. Omdat het weekend is. Proost ! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net de tip gekregen de moestuin goed af te zetten....

Anders vreten de herten en elanden je spullen weg voor je ze uit de grond hebt zien komen.

 

Heerlijk die luxe problemen hier

 

Mja, en als je appelbomen hebt staan, vergeet niet om in de herfst de gevallen appels op te ruimen, anders vreten de elanden ze op en die worden er stevig dronken van (geen geintje!). Elanden zijn kwaaie dronkaards, en zo'n dronken dwaas wil je niet tegen je auto aan hebben, ookal staat 'ie geparkeerd! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja, en als je appelbomen hebt staan, vergeet niet om in de herfst de gevallen appels op te ruimen, anders vreten de elanden ze op en die worden er stevig dronken van (geen geintje!). Elanden zijn kwaaie dronkaards, en zo'n dronken dwaas wil je niet tegen je auto aan hebben, ookal staat 'ie geparkeerd! :)

 

WoW! Wilde, dronken, levensgevaarlijke dieren, dat is een nieuwe voor mij...

Weet wel dat varkens graag truffels eten en die weten ook waarom.

Ik heb zo'n idee dat de elanden ook wel weten wat ze doen :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

WoW! Wilde, dronken, levensgevaarlijke dieren, dat is een nieuwe voor mij...

Weet wel dat varkens graag truffels eten en die weten ook waarom.

Ik heb zo'n idee dat de elanden ook wel weten wat ze doen :rolleyes:

 

Mja, die appels fermenteren en dus zitten die elanden zegmaar lekker aan de apfelkorn ;)

 

En aangezien ze zo groot zijn als een stevig paard en tot zo'n 550 kg kunnen wegen, zijn ze wel degelijk gevaarlijk, puur door hun formaat en gewicht! Als zo'n ding omvalt tegen je auto dan is 'ie goed beschadigd. Een eland zal normaal weinig doen (tenzij ze jongen heeft), maar als ze bezopen zijn dan willen ze nogal eens gestoord zijn (net als bezopen mensen...)

 

Of ze doorhebben dat ze er dronken van worden weet ik niet, grappig is het in ieder geval wel als je muziek in de auto weer eens onderbroken wordt voor een verkeerswaarschuwing over dronken elanden op de weg. De eerste keer heb je echt zoiets van.. "wat de fuck!? hoor ik dat nou goed!?" :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, bijzonder, dat hebben ze hier nog niet door dan in ieder geval. Afgelopen herfst nog meerdere waarschuwingen gehoord op de radio :)

 

Nou lopen elanden op zich altijd al heel bijzonder (lijkt meer op een soort van huppelen) dus misschien zijn 't de zweden zelf die dronken zijn en het verschil gewoon niet zien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wij hebben meegemaakt is dat als zo'n beest een route in z'n hoofd hij die ook loopt .... ongeacht of jij daar nu met je auto aankomt.

en dat als hij met een gangetje aan komt zetten over het veld, een flinke sloot tussen dat veld en de weg absoluut geen verschil in snelheid uitmaakt en hij gewoon door dendert .... ongeacht of jij daar nu met je auto aankomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
@Loreen wat kost ongeveer een retourreis Zweden per vliegtuig?

 

Greetz,

 

Zweden is echt enorm groot! Dus dat is natuurlijk niet alleen enorm afhankelijk van waar je vertrekt, wanneer je wil gaan, wat je mee wil nemen etc. maar ook van waar je naar toe vliegt.

 

In dit topic kun je lezen wat de vlucht die ik had kostte, 36 euro voor een retourtje Weeze/Vaxjo . Dit zijn echter aangewezen stoelen, met enkel handbagage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zweden is echt enorm groot! Dus dat is natuurlijk niet alleen enorm afhankelijk van waar je vertrekt, wanneer je wil gaan, wat je mee wil nemen etc. maar ook van waar je naar toe vliegt.

 

In dit topic kun je lezen wat de vlucht die ik had kostte, 36 euro voor een retourtje Weeze/Vaxjo . Dit zijn echter aangewezen stoelen, met enkel handbagage.

 

Bedankt!

Inderdaad scheelt het nogal waar precies naartoe. Ik doelde op midden/zuid Zweden.

Een BOL in zweden lijkt ons geweldig. Afgelegen, groots, bos en water overal.

Het water over geraken vanuit NL is de bottleneck wanneer SHTF.

 

Greetz,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er gaan vanaf Stockholm Arlanda aardig wat binnenlandse vluchten. Redelijk betaalbaar over 't algemeen. Reken op 300-400 euro per persoon, retour, Schiphol -> Arlanda -> Värmland (bijvoorbeeld naar Karlstad of wat betaalbaarder: Hagfors).

 

Retourtje met de auto NL->Regio Karlstad kost je zo'n 600 euro; ben je met z'n 2en is dat dus al snel minder duur. Reken op zo'n 16 uur rijden (met regelmatig even een 5 minuten stop om even om de auto heen te lopen, wat te drinken e.d.), enkele reis. Ben je eenmaal in Zweden dan is het direct al stukken rustiger op de weg, na Göteborg kan je helemaal lekker doorrijden. Vergeet niet om nooit harder dan 30 te hard te rijden, dat is de invorderingsgrens (die in NL dus op 50 te hard ligt). Flitspalen hier pakken je van voren, zijn digitaal, flitsen meestal niet en werken over 't algemeen altijd, pas op voor die dingen dus. :p

 

Värmland kan ik zelf van harte aanbevelen; noordelijker zou ik zelf niet gaan.

 

Veel bos, veel water, goedkope huizen met vaak een leuk stuk grond. Wel is het een vrij arme regio (vandaar ook de goedkope huizen) en er werk vinden is lastig (maar zeker niet onmogelijk). Begin geen camping / bed & breakfast / hotel / fietsenmaker (zie de aflevering van "Ik Vertrek" van die mafketel die in Sysslebäck een fietsenwinkel begon), want dan kan ik je garanderen dat de kans op succes heel erg klein is.

 

Als BOL zijn er zeer zeker veel geschikte huizen te vinden. Let er wel op dat huisjes achteraan een bospad leuk lijken, maar dat je in de winter vaak zelf de weg begaanbaar moet houden (en een meter sneeuw wegscheppen met de hand is geen succes).

 

Al met al heb ik al 7 jaar nog geen seconde spijt gehad van m'n beslissing hier te gaan wonen en kan 't anderen van harte aanbevelen (zolang je realistische verwachtingen hebt, burocratie is ook hier zeer zeker aanwezig).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien niet relevant.

Ik was gister in Duitsland en daar zijn vele bossen (maar ook ongeveer 70 miljoen mensen),is dit geen geschikte plek voor een BOL?

Wil eigenlijk geen bugout naar Zweden vanwege de brug tussen Denemarken en Zweden die er waarschijnlijk uitligt.

 

Je kan er ook om heen. Dit is alleen een grote omweg :p.

Of als je een boot op een of ander manier kan regelen zou dat ook wel erg mooi zijn.

 

Ik zie het al voor me.

 

Loop je die ontzettend lange brug af te sjokken in je camo pakje. En een veel te zware tas met de bloedhete zon die in je gezicht schijnt.

Kom iemand met een jacht toeterend langs die brug. En roept "he lekker weertje he" en scheert weer veder naar Zweden met in de verte nog een vaag geluid van "ik zie je wel aan de andere kant".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja, kwestie van op tijd er bij zijn. Er gaan verschillende boten, er zijn bruggen, je kunt vliegen... Je kunt ook nog via Noorwegen (zowel met de boot als vliegen).

 

Als je er op tijd bij bent dan kom je er echt wel; ben je te laat dan was de kans om er te komen toch al erg klein want dan staan de snelwegen helemaal dicht met verlaten auto's.

 

Er omheen is een optie, al zie ik die niet als realistisch, je moet dan onder andere door Rusland en bent letterlijk een week of meer onderweg :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien niet relevant.

Ik was gister in Duitsland en daar zijn vele bossen (maar ook ongeveer 70 miljoen mensen),is dit geen geschikte plek voor een BOL?

Wil eigenlijk geen bugout naar Zweden vanwege de brug tussen Denemarken en Zweden die er waarschijnlijk uitligt.

 

VOLKOMEN mee eens... Dat is het eigenlijke het enigste minpunt van een BOL daar, maar voor de rest...........

Link naar reactie
Delen op andere sites

VOLKOMEN mee eens... Dat is het eigenlijke het enigste minpunt van een BOL daar, maar voor de rest...........

...en dáár ben ik het dan weer helemaal mee eens ...... hoe minder mensen naar zweden hoe beter ;)

Vooral hollanders ... die bemoeizuchten kunnen je namelijk nooit met rust laten :p

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien niet relevant.

Ik was gister in Duitsland en daar zijn vele bossen (maar ook ongeveer 70 miljoen mensen),is dit geen geschikte plek voor een BOL?

Wil eigenlijk geen bugout naar Zweden vanwege de brug tussen Denemarken en Zweden die er waarschijnlijk uitligt.

 

Er zijn dan wel veel bossen maar ook daar zitten ze blijkbaar al behoorlijk vol. Met rivaliserende fietsers en voetgangers wel te verstaan...die bossen gaan tijdens een SHTF dus ook wel vollopen met mensen die even denken wel van het bos te gaan leven..

 

En als ze dan nu al ruzie maken dan word dat met een SHTF nog wel erger:

http://www.nu.nl/reizen/4072560/strijd-voet--en-fietspaden-in-zwarte-woud.html

Wandelaars en mountainbikers strijden om de voet- en fietspaden in het Zwarte Woud. Na een serie van vernielingen aan de paden voor mountainbikers, heeft de wandelbond in Zuidwest-Duitsland wandelaars opgeroepen tot bezinning te komen.

 

Als je dan al leest:

Het Zwarte Woud is met 23.000 kilometer aan paden een van de grootste wandelgebieden van Europa. Het netwerk van mountainbikepaden telt zo'n 8.500 kilometer.

En dan hebben ze NU al last van elkaar?? Ik zoek wel weer verder naar een ander bos :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...