Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid : olie verversen


lewieke
 Share

Recommended Posts

Autokosten willen nog al eens de pan uit swingen. Veel auto's kunnen nu langere tijd zonder groot onderhoud. De onze hoeft maar om de 60.000 km een groot onderhoud te krijgen, dus dat valt nogal mee. Om de 20.000 km plant de garagehouder een klein onderhoud.

 

De prijzen voor een klein onderhoud liggen op : 75-125€

De prijzen voor een groot onderhoud liggen op : 200-300€

 

Dat zijn best wel stevige prijzen.

 

Probleemstelling :

 

De prijs voor een groot onderhoud ligt hoog, alleen heb je vaak speciale tools nodig om bij de juiste motoronderdelen te komen. Bij Renault is dat nogal problematisch. Ik heb één keer zelf alle filters vervangen en het vroeg zo veel moeite dat ik dat nu maar laat. Met het aantal km's dat wij momenteel nog rijden komt dat overigens maar op een onderhoud om de vier jaar. Dat vind ik aanvaardbaar.

 

Voor een klein onderhoud betaal je relatief veel maar ook die intervallen liggen vrij ver uit elkaar. Je riskeert motorschade als er iets verkeerd gaat tussentijds. Met ons huidige (gereduceerde) autogebruik moeten we nog zorgen voor een onderhoud om de 18 maand. (20.000 km)

 

Zelf los ik dat een beetje anders op. Ik ben ervan overtuigd dat de levensduur van een motor nogal wordt beïnvloed door het gebruik van goede olie en regelmatige olieverversing.

 

Om de maand ongeveer controleer ik het oliepeil. Het gebeurt af en toe dat er tot een half litertje bij kan. Dat doe ik dan ook gewoon. Ik voeg een half-synthetische 10w40 motorolie toe als dat nodig is.

 

Daarnaast vervang ik zelf de olie om de 10.000 km (ongeveer). Daarvoor gebruik ik een vaccuumpomp voor olie en vloeistoffen. Dat ding kost +/- 100€. Het grote voordeel is dat je de olie langs de peilstaafingang kan afzuigen. Dat bespaart je een hoop gehannes onder de motorkap, het verwijderen van de motorbeschermplaat, het losschroeven van de cartermoer, het vervangen van de dichting, ... . Best wel gemakkelijk dus.

 

Voor de olie betaal ik 40€/5l. Er gaat ongeveer 4l in de motor. Dan blijft er nog een litertje over om bij te vullen. De lege oliekannen gebruik ik om de afgewerkte olie in te gieten. Die breng ik dan netjes naar het containerpark.

 

[ATTACH=CONFIG]12078[/ATTACH]

 

Conclusie :

 

Netto kost één oliebeurt mij 32€ (zonder de slijtage aan de pomp mee te rekenen). Om de twee beurten (30.000 km) laat ik de olie vervangen door de garagehouder (75€) Die tapt de olie onderaan af wat er voor zorgt dat vuildeeltjes die in het carter achterblijven ook worden verwijderd. Op die manier hoop ik : de motor te beschermen tegen schade, de kost van onderhoud te drukken.

 

Misschien kan iemand die beter thuis is in auto-onderhoud nog wat tips toevoegen ? Het lijkt me wel een uitdaging om de onderhoudskost verder naar beneden te drukken door meer zelf te doen. Het oliefilter is moeilijk bereikbaar, het luchtfilter lukt wel, het interieurfilter is ook gemakkelijk te vervangen. Ik beschik niet over een brug of oprijsteunen. Tips ?

 

De volgende dingen vind ik nuttige info :

 

Is 8€ per liter een normale prijs voor half syntetische motorolie 5w40 of 10w40 ?

Is het onderhoud normaliter voldoende ? Of overdrijf ik ?

Zijn er dingen die ik over het hoofd zag en die beter kunnen ?

Link naar reactie
Share on other sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Je zou een doe-het-zelf-garage kunnen gebruiken. Een garage waar je alle materialen kan en mag gebruiken.

Overzicht van doe het zelf garages: http://www.carblogger.nl/auto-onderhoud/doe-het-zelf-garages/

Het is natuurlijk met jouw connecties vast mogelijk om zoiets bij je eigen garagehouder af te spreken.

 

Ook zijn er in Nederland een aantal projecten waar men niet meer regulier werkende automonteurs aan auto's laat knutselen. Zo weet ik een bedrijf wat in Porsches gespecialiseerd is in Den Dolder, en een project wat autoreparaties doet in Enschede, en er zullen er meer zijn.

Hoe dat voor België is weet ik natuurlijk niet.

Link naar reactie
Share on other sites

In het klein onderhoud dat de garagehouder ( garagist ) zit meer dan alleen maar olie verversen . Hij kijkt de bandenspanning na en ook de remmen . Hij vult het ruitensproeier water bij met een product eventueel . Verder ook nog wat kliene dingen zoals antivries en de scharnieren van de deuren smeren . Maar zet ook een stempel in het onderhoudboekje . Wat heel belangrijk is als de wagen verkocht wordt .

Link naar reactie
Share on other sites

In het klein onderhoud dat de garagehouder ( garagist ) zit meer dan alleen maar olie verversen . Hij kijkt de bandenspanning na en ook de remmen . Hij vult het ruitensproeier water bij met een product eventueel . Verder ook nog wat kliene dingen zoals antivries en de scharnieren van de deuren smeren . Maar zet ook een stempel in het onderhoudboekje . Wat heel belangrijk is als de wagen verkocht wordt .

 

Dat wordt zo verteld. Ik blijf er bij. Bewust tegen de regels in. Er gebeurt weinig meer dan het strikt nodige. De bandenspanning controleer ik zelf, de remmen kijk ik ook na op slijtage, ruitensproeier water is WATER uit het kraantje, ik doe er zelf antivries bij. Scharnieren van de deuren hebben ze nog nooit gesmeerd en indien nodig doe ik dat zelf. Het onderhoudsboekje vul ik zelf in en ik stop er de aankoopbewijsjes van olie en filters bij. De garage vult het boekje ook in als we naar de garage gaan. We zijn niet van plan de auto te verkopen, we wensen hem op te rijden. Zo vermijden we de belasting op in verkeersstelling.

Link naar reactie
Share on other sites

olie verversen? alleen als je auto er om vraagt

 

ik heb bij beide auto's nog nooit de olie vervest (golf met dik 3 ton) en een nissan met bijna 2 ton

wel vul ik ze netjes bij met goede olie (dus geen action meuk)

en je raad het al, geen overmatige slijtage, geen hoger olieverbruik dan logisch voor de leeftijd

geen hoger brandstof verbruik, gewoon onzin dus

 

mijn broertje daarin tegen heeft een vw passat uit 2006 en die "meet" zelf de olie, als die te "oud" word gaat de auto in de noodloop en moet je er nieuwe olie in doen anders doet de auto het heel slecht

 

gewoon goed onderhouden, auto netjes warmrijden etc etc niks aan de hand

Link naar reactie
Share on other sites

Motor olie ververs je ieder jaar, veel of weinig km. Je gooit er de soort olie in welke de fabrikant voorschrijft (en dat is meer dan enkel kijken vaar de 15W40 of zo).

Zeker bij nieuwere wagens met catalisatoren en dpf kan je best je aan de voorschriften houden, of je moet HEEL goed weten waar je mee bezig bent en

dan sla je mijn getyp maar gewoon over.

 

Carter olie opzuigen is inderdaad handig, maar de grofste vervuiling, iets wat bij oude wagens als eens voorkomt, haal je er niet mee uit, noch kan je de olie heet aflaten,

wat ook voordelen biedt.

Vervang je de motor olie, vervang dan ook de filter. Motorolie is het goedkoopst in grotere volumes, maar als je een kleine motor hebt met weinig volume rendeert in het

groot aankopen niet natuurlijk (plus je moet de plaats hebben). Ik koop in volumes van 60L (metalen tonnetjes) en dan valt de literprijs een pak lager uit dan in volumes van 20, 15 of 5L.

 

Brandstof filter, luchtfilter, alle niveaus van vloeistoffen, remblokken, banden, bandendruk, smeren stuurinrichting (nippeltjes), alles visueel controleren (lekken?) is het beste

een goede lamp wil daarbij al helpen. Voor wagens die laag bij de grond zijn, wil een oprij ramp helpen, maar doe dit veilig!

ramp.jpg.f57acd499126e02fee2619b77f4434b6.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

Motor olie ververs je ieder jaar, veel of weinig km. Je gooit er de soort olie in welke de fabrikant voorschrijft (en dat is meer dan enkel kijken vaar de 15W40 of zo).

Zeker bij nieuwere wagens met catalisatoren en dpf kan je best je aan de voorschriften houden, of je moet HEEL goed weten waar je mee bezig bent en

dan sla je mijn getyp maar gewoon over.

 

Carter olie opzuigen is inderdaad handig, maar de grofste vervuiling, iets wat bij oude wagens als eens voorkomt, haal je er niet mee uit, noch kan je de olie heet aflaten,

wat ook voordelen biedt.

Vervang je de motor olie, vervang dan ook de filter. Motorolie is het goedkoopst in grotere volumes, maar als je een kleine motor hebt met weinig volume rendeert in het

groot aankopen niet natuurlijk (plus je moet de plaats hebben). Ik koop in volumes van 60L (metalen tonnetjes) en dan valt de literprijs een pak lager uit dan in volumes van 20, 15 of 5L.

 

Brandstof filter, luchtfilter, alle niveaus van vloeistoffen, remblokken, banden, bandendruk, smeren stuurinrichting (nippeltjes), alles visueel controleren (lekken?) is het beste

een goede lamp wil daarbij al helpen. Voor wagens die laag bij de grond zijn, wil een oprij ramp helpen, maar doe dit veilig!

ramp.jpg.f57acd499126e02fee2619b77f4434b6.jpg

 

Vandaar dat ik ook om de paar beurten de garage inschakel. Waar haal je die vaatjes olie ? Heb je een goeie leverancier ? Vanzelfsprekend gebruik ik de voorgeschreven olie. We wilden bij aankoop geen auto met katalysator. Dat bleek achteraf de juiste keuze, alleen zijn die vandaag niet meer te krijgen. Nuttige tips waarvoor dank.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Share on other sites

ik ben geen fan van olie via de pijlstok afzuigen.

aan de andere kant is het beter jaarlijks wel zo te doen dan met oude olie door te blijven rijden.

als je niet regelmatig een lekkere warme motor hebt komt er condens water in de olie namelijk

 

ga je pompen doe dat dan met lekkere warme olie, dan gaat makkelijkeker en neemt nog een deel van het vuil mee.

dat is te minste mijn ervaring met diesel motoren in boten

Link naar reactie
Share on other sites

Vandaar dat ik ook om de paar beurten de garage inschakel. Waar haal je die vaatjes olie ? Heb je een goeie leverancier ? Vanzelfsprekend gebruik ik de voorgeschreven olie. We wilden bij aankoop geen auto met katalysator. Dat bleek achteraf de juiste keuze, alleen zijn die vandaag niet meer te krijgen. Nuttige tips waarvoor dank.

 

Ik bestel die bij de groothandel van smeermiddelen. Daarvan is er altijd wel eentje in de buurt en ik haal zelf af (bespaar je stevig op transport) en kies voor een factuur directe betaling.

Vroeger kon je nog wat onderhandelen over de prijs, tegenwoordig kennen ze mij als langdurige maar weinig bestellende klant die direct betaalt en krijg ik sowieso een goede prijs

(en ik wil ook niet op de laatste cent onderhandelen, iedereen moet leven) ook omdat ik ruim op tijd bestel en laat weten dat het niet dringend is en ze dus hun bestellingen kunnen

groeperen, wat men waardeert.

 

Hoe specifieker en duurder de olie, hoe meer het scheelt van volume te kopen.

 

Ook doe ik FIN25 bij de motorolie, een additief op basis van ultra fijne teflon deeltjes. Enkel deze is wat ik aanbeveel van teflon additieven.

(Maar dan moet je zorgen dat je geen speciale by-bass filter steekt of super fijn filterende gewone filter, dan dan raakt die snel verstopt, maar het zou me verwonderen dat iemand dat hier doet.)

Link naar reactie
Share on other sites

Ik bestel die bij de groothandel van smeermiddelen. Daarvan is er altijd wel eentje in de buurt en ik haal zelf af (bespaar je stevig op transport) en kies voor een factuur directe betaling.

Vroeger kon je nog wat onderhandelen over de prijs, tegenwoordig kennen ze mij als langdurige maar weinig bestellende klant die direct betaalt en krijg ik sowieso een goede prijs

(en ik wil ook niet op de laatste cent onderhandelen, iedereen moet leven) ook omdat ik ruim op tijd bestel en laat weten dat het niet dringend is en ze dus hun bestellingen kunnen

groeperen, wat men waardeert.

 

Hoe specifieker en duurder de olie, hoe meer het scheelt van volume te kopen.

 

Ook doe ik FIN25 bij de motorolie, een additief op basis van ultra fijne teflon deeltjes. Enkel deze is wat ik aanbeveel van teflon additieven.

(Maar dan moet je zorgen dat je geen speciale by-bass filter steekt of super fijn filterende gewone filter, dan dan raakt die snel verstopt, maar het zou me verwonderen dat iemand dat hier doet.)

 

Ik ga het even na waar ik iets fatsoenlijks kan krijgen. Even een paar oude zakenrelaties opbellen.

Link naar reactie
Share on other sites

Gast ghostwhiper

In de plug in je Carter zit een magneet die de ijzerdeeltjes opvangt en zorgt dat deze niet Door je blok heen gaan met alle gevolgen van dien.

Deze dien je bij iedere oliebeurt schoon te maken want er kan maar zo veel slijpstof opkomen en daarna neemt de werking af waardoor er langzaam aan steeds meer stof in je olie achter blijft.

Meeste rotzooi blijft ook op de bodem achter en juist dat moet er uit.

Die pompen zijn handig als de aftap plug afgebroken is en het Carter leeg moet voor je hem demonteert verder is het zonde geld

 

Mijn manier van olie en filter vervangen

 

Auto vlak neerzetten en opkrikken.

 

Opvangbak onder het Carter en de aftap plug er uit draaien.

Meestal bij Europese auto's zit er gewoon een boutkop 17 of 19 op.

Japanse auto's hebben nog wel eens een vierkant gat er in zitten van 10 of 11 millimeter en daar past een 1/4 ratel verlengstuk in (geldt ook voor de pluggen van de versnellingsbak welke bij een garage nooit vervangen word als je het niet vraagt. )

 

Terwijl de olie er uitloopt sla ik een schroevendraaier door het oliefilter heen en dan kun je het filter daarmee de eerste gang losdraaien.

Let er op dat er olie in zit dus dat de Opvangbak er onder staat.

 

Als de olie er goed uitgelopen is draai ik eerst de aftap plug er in met een nieuwe koper ring er tussen.

Daarna vul ik het nieuwe filter half of helemaal af afhankelijk hoe deze op de motor zit.

Smeer ook de de rubber afdichting in met een beetje olie.

Draai dan het filter er handvast op en je hoeft niet extreem vast te draaien.

 

Daarna vul ik de olie bij Tot net op het bovenste streepje van de pijlstok.

Laat de motor even een halve minuut lopen en zet de auto weer van de krik af.

 

Pijl daarna de olie weer en vul eventueel bij.

 

 

Vergeet niet de remolie iedere 10-20.000 km of 2 jaar te verversen.

De versnellingsbak olie en differentieel olie moet ook bij een grote beurt vervangen worden.

Dit word bij garages nooit gedaan behalve als er problemen zijn of je er specifiek om vraagt.

Markeer ook altijd met een kras oid je oliefilter voor je deze naar de garage brengt want sommige garages reken wel een nieuw filter maar poetsen gewoon de oude even op.

Link naar reactie
Share on other sites

.................................................................

Terwijl de olie er uitloopt sla ik een schroevendraaier door het oliefilter heen en dan kun je het filter daarmee de eerste gang losdraaien.

..................

 

Raad ik heel sterk af, als ie te vast zit, eindig je met iets dat heel lastig los te krijgen is. Gebruik gewoon de juist tool daarvoor, minder olie overal en werkt altijd.

Link naar reactie
Share on other sites

Er was iemand van de Shell op tv en die gaf aan dat wanner je goede olie gebruikt, deze langer meegaat dan de auto zelf. Hij vond olieverversen hooguit om de 10 jaar nodig, mits goede olie gebruikt. Uiteraard andere onderhoud blijft natuurlijk nodig.

 

Maar een monteur vertelde me weer dat iedere auto wat olie verbruikt, ook al blijft deze op peil doordat er vuil/brandstof bij de olie komt.

 

Wie er gelijk heeft weet ik niet maar de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Link naar reactie
Share on other sites

Gast ghostwhiper

In principe zal het kleine filmlaagje olie die achterblijft op de cilinderwand door de schraapveren inderdaad deels verbanden.

Dit is zo minimaal dat het maar een paar milliliter per 10.000 km is en dat zul je niet zien in het olie verbruik.

 

Olie verversen is wel degelijk nodig want olieproducten verdampen langzaam en daardoor word de viscositeit anders.

Je motor moet dus steeds zwaarder werken om alleen de olie rond te pompen door het blok heen en op Den duur blijft er ook minder filmlaag op de cilinderwand omdat het niet meer tussen de schraapveren door kan door de dikte.

Als de olie echt aan vervanging toe is en je vervangt het merk je dat direct door een verbetering in het vermogen en brandstof verbruik.

 

Met korte ritjes vervang ik de olie om de 3000 km en met lange ritten 5000 km.

Ook word na iedere terreinrit alle olie ververst.

Link naar reactie
Share on other sites

Er was iemand van de Shell op tv en die gaf aan dat wanner je goede olie gebruikt, deze langer meegaat dan de auto zelf. Hij vond olieverversen hooguit om de 10 jaar nodig, mits goede olie gebruikt. Uiteraard andere onderhoud blijft natuurlijk nodig.

 

Maar een monteur vertelde me weer dat iedere auto wat olie verbruikt, ook al blijft deze op peil doordat er vuil/brandstof bij de olie komt.

 

Wie er gelijk heeft weet ik niet maar de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

 

 

De motor olie gaat inderdaad in principe zeeeeeeeeeeeeeeer lang mee. Maar om daar gebruik van te kunnen maken, moet je alle vervuiling er continue uit filteren en de oxidatie of verzuring meten.

Nadeel van de vervuiling er uit te filteren, is dat je ook een groot deel van de additieven (dopes genoemd in het milieu) er ook begint uit te filteren en dan verliest de olie een groot deel

van haar vermogen om niet te oxideren, 'vervuiling 'zwevend' te houden en nog wat meer.

 

Er zijn grote motoren, denk daarbij aan diesels in vrachtwagens, treinen, generatoren, waar men de olie continue extra filtert en inderdaad pas na heel lange tijd de olie ververst.

Bedenk dat zulke motoren met heel andere toleranties zijn gemaakt dan een huidige nieuwe automotor (veel grover, het steekt allemaal niet zo nauw) en dan hoeft de olie ook

niet zo 'fijn' gemaakt te zijn ook!

 

Het feit is, vaak ververst men mtorolie, zeker voor zij die lange afstanden rijden, eigenlijk te vroeg... klopt. Maar beter te vroeg vervangen dan te laat dunkt me!

Het is voor een kleine automotor niet rendabel om te gaan nadenken over systemen om langer met de motorolie te gaan doen, tenzij je 50€ per liter gaat betalen voor je motorolie,

dan wel :)

 

Zoals jezelf al aangeeft, regelmatig motorolie nakijken is de sleutel. Oh ja, alles wat ik hier neerpen geldt vooral voor diesel motoren, iets minder voor benzine en rij je ENKEL op

LPG, en hemelsnaam, vervang je motorolie pas als ze donkerbruin ziet en begint te ruiken, want de vervuiling bij gasmotoren op partikel vlak is bijna onbestaand, je hebt enkel

rekening te houden met de oxidatie van de olie (in grote lijnen). Al rijden veel LPG wagens tijdens de start op benzine, dus vervuilt de motorolie wel een beetje.

 

Reken je dus niet rijk, vervang de motorolie wanneer aangegeven door de juiste aanbevolen olie en vervang tevens ook de filter.

Link naar reactie
Share on other sites

ik heb een grote magneet aan mijn oliepan gehangen, zo blijft het grovere metaal slijpsel er aan hangen en ook om het oliefilter. daar heb je speciale magneten voor die rond gevormd zijn

 

Magneten hebben weinig zin. Enkel bij oude auto's.

Motorblokken en onderdelen daarvan zijn tegenwoordig van aluminium, cilinderwand is chroom, zuigers veelal magnesium.

Alle niet magnetisch.

Link naar reactie
Share on other sites

Olie, ik hoor het mijn vader zaliger nog zeggen:

Je hebt een druppel nodig om te smeren, maar liters om te koelen.

Koeling is ook een functie van olie.

Vraag het maar aan Porsche 911 bezitters, de 6 cilinder luchtgekoelde motor, daar gaat 12 liter olie in!

 

Een van de vele toegevoegde dopes is een warmte geleidende vloeistof, deze zorgt op moleculair niveau voor betere overdracht van warmte.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...