Ga naar inhoud
GENEGEERD

Rata(bouw)plan : camper/BOV deel 1


Rataplan

Aanbevolen berichten

@Rataplan hoe heb je dat gelast , autogeen of MIG ?? ik weet dat dun plaatstaal als van een auto best moeilijk is en met gewoon elektrisch lassen (met een elektrode )

moet je toch wel heel erg goed kunnen lassen anders ga je er dwars doorheen :D ook om plaatstaal te zetten moet je toch een zet- of rollen - bankje hebben :rolleyes: maar zelf met dat gereedschap wat jullie dan hebben toch knap werk , petje af :cool:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast ghostwhiper

@Rataplan ik zou de verstuivers langs een revisiebedrijf brengen en ze af laten persen.

Kost de wereld niet en je weet precies de staat ervan en of ze vervangen moeten worden.

Daarnaast alle olie en de filtertjes vervangen en vergeet daarbij de versnellingsbak en remolie niet.

Vooral de remolie word vaak vergeten en moet eigenlijk bij iedere grote beurt of 2 jaar vervangen worden omdat dit hygroscopisch is.

 

Tectyl had ik er zelf niet onder gespoten want daar kan vocht onder kruipen en vereist toch ieder jaar een check en nieuwe laag.

Ik gebruik motip anti steenslag in combinatie met een epoxy primer.

 

Verder ziet het er goed uit ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rataplan hoe heb je dat gelast , autogeen of MIG ?? ik weet dat dun plaatstaal als van een auto best moeilijk is en met gewoon elektrisch lassen (met een elektrode )

moet je toch wel heel erg goed kunnen lassen anders ga je er dwars doorheen :D ook om plaatstaal te zetten moet je toch een zet- of rollen - bankje hebben :rolleyes: maar zelf met dat gereedschap wat jullie dan hebben toch knap werk , petje af :cool:

gr will

@Wafels, alles is mig gelast inderdaad, gebruikt plaatwerk is zincor van 1,5 mm. Om de paar mm een laspunt gezet en dit later weer vlak geslepen met een lamellenschijf.

de onderrand van het voorraam is een zet stuk met een hoek van 90gr , wat vervolgens door een wals is gegaan om een radius erin te krijgen.

Bij het monteren heb ik hem met 20 lijmklemmen vastgezet tegen het overgebleven plaatwerk van de bus en daarna afgelast, samen met de dakrand de meest moeilijke stukken. Alle grote stukken zijn onder een heel grote zetbank gemaakt. Kleine stukken ook gewoon in de bankschroef met een hamer kloppen tot de gewenste hoek of vorm. Later kwam ik erachter dat veel stukken nieuw in duitsland te bestellen zijn voor voornamelijk de onderste delen van het plaatwerk, dit omdat deze natuurlijk het meest te verduren krijgen,maarja mijn plaatwerk zat er al in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rataplan ik zou de verstuivers langs een revisiebedrijf brengen en ze af laten persen.

Kost de wereld niet en je weet precies de staat ervan en of ze vervangen moeten worden.

Daarnaast alle olie en de filtertjes vervangen en vergeet daarbij de versnellingsbak en remolie niet.

Vooral de remolie word vaak vergeten en moet eigenlijk bij iedere grote beurt of 2 jaar vervangen worden omdat dit hygroscopisch is.

 

Tectyl had ik er zelf niet onder gespoten want daar kan vocht onder kruipen en vereist toch ieder jaar een check en nieuwe laag.

Ik gebruik motip anti steenslag in combinatie met een epoxy primer.

 

Verder ziet het er goed uit ;)

@ghostwhiper, bedankt voor je advies, had het al bgrepen van de monteur waarvan ik de loods huurde. Dit wordt echter pas deel 3 en geen idee wanneer dit gebeurd.

de rest is voor deel 2

volgens mij was het ook anti steenslag, het is al wat jaren terug dus weet niet alles meer uit mn hoofd, maar anders zal ik het nog eens nagaan en plaats ik een update voor deel 1 met alle materialen die ik heb gebruikt en hoe ik dit heb gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de jaren voordat ik hier op het forum zat ,heb ik al allerlei projecten gedaan van groot to klein.

het leek me leuk om hiervan het een en ander met jullie te delen.

dit project ben ik 6 jaar geleden begonnen, ik had nog nooit gelast of iets van metaal bewerking gedaan dus het was een behoorlijke uitdaging, deze is dus ook bijna een paar keer gestrand.

oftewel ik zag ff door de bomen het bos niet meer en dacht naar de sloop met dat ding, je verlies pakken en weer verder.

toch kon ik dit niet en heb me weer herpakt en doorgegaan, met dit als resultaat: een camper/bov

 

zo was de bus toen ik hem kochtDSC00471.jpg.047e24f2bfe073a0867d63a2ca4c3ff9.jpg

wel wat opknapwerkDSC00943.jpg.d36f2fafcd7cb1681fb8bc0fe7550114.jpg

ook aan vervanging toeDSC00506.jpg.c298b222117569ff9a0f05d2cf47b842.jpg

de oude inrichtingDSC00545.jpg.28af751125f60e09b92a5a98a1c1f3c6.jpg

de opbouw kan beginnenDSC00908.jpg.f06f20ab3cf9e36cab1df6e554a86299.jpg

verhoogd 2dehands polyestherdak gemonteerd en nieuw plaatwerk voor de cabineIMG_0167.jpg.617af87925f3001636326666831f8198.jpg

balken zijn behandelt tegen roest, het plaatwerk in de anti corrosielak van de aldi en de isolatie (restanten uit een bouwafvalcontainer )aangebracht in de vloer, wand en het dakAfb0069.jpg.f68be4f82d671aa6423be7e4b2eff458.jpg

vervolgens schuren, plamuren etc.Afb0068.jpg.0577deca2d8acf5c9b34d9f8635cbfe3.jpg

in de grondverf en weer plamuren en schuren etc.Afb0331.jpg.54fb7b70488fe9ba7d8b32ee76413c75.jpg

nu is hij klaar voor de kleurlaag en kan die verder worden afgewerkt aan binnen en buitenkant. vervolgens het technische gedeelte, wat ook compleet nieuw is voor mij.Afb0312.jpg.a37f84131fe64548bf5fae8060c159ef.jpg

 

maar voorlopig tot zover.

 

de rest volgt in Rata(bouw)plan deel 2: camper/bov

 

groet Rataplan

 

wauw hee, dat is een heel mooi ding geworden @Rataplan, ik vind het heel mooi geworden al, als je zag hoe die eerst was helemaal!

hier heeft u een mooi ding aan, ik zie uit naar deel twee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rataplan

 

Mooi werk heb je geleverd!

Heb je voor jezelf bijgehouden hoeveel uur je eraan gewerkt hebt en wat je aan kosten hebt gemaakt?

Daar ben ik weleens benieuwd naar :)

@luna1988, het aantal uur zou ik niet weten, maar ik heb er ongeveer 4 jaar aan gewerkt ( gemiddeld 2 avonden en een dag in het weekend).

De kosten heb ik niet bijgehouden maar een grove schatting ligt op de 5000 tot 6000 euro incl aankoopkosten bus , huur loods, kosten materialen.

alle kosten voor de motor in de toekomst komen hier dan nog bij. Als je geld hebt liggen koop dan gewoon gelijk een goede bus en richt hem in zoals jezelf wilt is mijn advies. Ik had dit niet en deed dus elke maand weer wat aan de bus als er weer geld was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo Rataplan , das een hoop werk. Dat is/wordt wel een Mooie MB :-)

 

heb zelf een ex-ME bus 407 uit 1980met een omgezette OM314 diesel er in, Het korte hoge model. heb m nu bijna een jaar, en flink bezig geweest met de onderkant, binnenkant etc. Moet het komende jaar ook het nodige aan plaatwerk gaan doen.:-( ook om lekkage bij de voorruit te stoppen.

 

Ik heb zelf totaal geen technische achtergrond, ben dus ook alles aan het leren, maar heb al heel veel gehad aan http://www.dubbellucht.nl Ik denk dat je m al wel kent, maar toch. Ook veel technische schema's, onderdelen etc.

 

inderdaad onverwoestbaar, en met een beetje liefde en aandacht heb je een bus voor je leven. Om heerlijk mee te tuffen, op vakantie te gaan, en mocht het nodig zijn, ook een prima BOV.

 

Succes met je ombouw.

 

GreetZ,

Pjotr78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo Rataplan , das een hoop werk. Dat is/wordt wel een Mooie MB :-)

 

heb zelf een ex-ME bus 407 uit 1980met een omgezette OM314 diesel er in, Het korte hoge model. heb m nu bijna een jaar, en flink bezig geweest met de onderkant, binnenkant etc. Moet het komende jaar ook het nodige aan plaatwerk gaan doen.:-( ook om lekkage bij de voorruit te stoppen.

 

Ik heb zelf totaal geen technische achtergrond, ben dus ook alles aan het leren, maar heb al heel veel gehad aan http://www.dubbellucht.nl Ik denk dat je m al wel kent, maar toch. Ook veel technische schema's, onderdelen etc.

 

inderdaad onverwoestbaar, en met een beetje liefde en aandacht heb je een bus voor je leven. Om heerlijk mee te tuffen, op vakantie te gaan, en mocht het nodig zijn, ook een prima BOV.

 

Succes met je ombouw.

 

GreetZ,

Pjotr78

 

he @pjotr78, leuk om te horen dat je er ook 1 hebt. Goed dat je ook een om 314 motor hebt, want die vanndie 407 waren geen beste.

dubbellucht ken ik , ben er ook lid van geweest. De sleuteldagen e.d. waren mij iets te ver weg, dus maar opgezegd.

veel succes met opknappen, als je vragen hebt gewoon stellen. Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.

ik had het al geschreven maar nog ff voordat je begint, plaatwerk is nieuw te bestellen met name voor de onderste helft van de bus, kan je veel tijd besparen. Succes ermee en we kunnen elkaars bus vast eens bekijken op een sc meeting.

groet Rataplan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

SLA NA DE TEKST DE EERSTE PLAATJES FF OVER IETS VERDER STAAN ZE WEL GOED DANKZIJ SCRATCH.

Naar aanleiding van het eerste deel, volgt hier het 2 de deel van mijn camper project.

De buitenkant is afgelakt in de kleur donkergroen met een roller.

De ramen,roosters, versieringen, zonnescherm etc zijn weer gemonteerd.

Het achterrek is in hamerslag antraciet afgelakt, zit nog te twijvelen of ik er een voorraadkist op ga bouwen voor diesel en gereedschappen bijv. Of dat ik het gebruik voor een brommertje (honda dax bijv) te vervoeren, is wel handig , kan je de bus gewoon ff laten staan op een camperplaats of camping.

De binnenkant ben ik nu voor de 2de maal aan het veranderen, nu hoogslaper gemaakt voor mn zoontje (hij heeft zelf de kleur uit gezocht in de bouwmarkt)en vind het hastikke leuk dat hij een eigen bed heeft in de camper.

En voor mij een 2 persoonsbed beneden, was eerst 3 persoons.

Hierdoor kwam er ruimte vrij, kon vervolgens de keuken verder naar achter verplaatsen.

Vervolgens nieuwe tafel gemaakt, is in tekorten voor het looppad en los te koppelen van de wand, om evt buiten te plaatsen.

2 extra draaistoelen van renault erbij geplaatst( 140€ voor 4 draaistoelen), zodat nu een apart eet en slaapgedeelte gemaakt kan worden.

De cabinevloer is verhoogd ivm geluids en trillingsdemping, alles rond de motor voorzien van geluidsdempend materiaal, alle beetjes helpen, maar herrie hou je altijd wel in zo'n oude bus.

Daarom ook de laptop met versterker en boxen, lekker hard dan hoor je de motor niet meer zo goed.:p

Dit zit aangesloten via omvormer van €60 bij corad met usb uitgang en 1400wt piekvermogen en 750 max constant, dit gaat dus prima.

Wil wel voor de toekomst daar een huishoudaccu voor gaan plaatsen, die ook door de motor wordt opgeladen.

Het keukekblok, de kussens en de gordijnen(weliswaar vermaakt) komen uit mn oude caravan die ik gestript heb.

Rest nu nog het aanleggen van een kacheltje (lpg tank Zit al onder de bus), de binnen verlichting, schoon en vuileater tanks en evt toilet / washokje.

Ik heb nu een noodtoilet dus dat laatste heeft geen prioriteit.

Ff nog wat plaatjes

image.jpg.59c46488c0981045b0af9cef2c087cae.jpg

image.jpg.808a75c4ff6a3381d9a57c3b8b65ec19.jpg

image.jpg.30b37764977fc3b437e6906af26b0ff0.jpg

image.jpg.c4a3be596cd77b644ee3236f79e39cbe.jpg

image.jpg.c465a3eff586a960c02de605ae611028.jpg

image.jpg.a03680f4809ac1f764fb5aa3a6046188.jpg

image.jpg.f3023a5548ba6fa590f51ad59c612003.jpg

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

mooi stukje werk, maar als je de camper als BOV zou moeten gebruiken is een (afneembare) Bullbar misschien een optie. Dan ook een die de voorwielen beschermt.

Eventueel met een lier maar die zijn nogal prijzig.

 

En eventueel een mogelijkheid om rijplaten mee te nemen en nu we toch bezig zijn sneeuwkettingen, bij mijn BOL is er vroeg sneeuw en zonder sneeuwkettingen is het hopeloos. Je weet ook niet of je vlucht in de winter is.

En een banden compressor om de bandenspanning weer op te pompen na deze te hebben verminderd in het zand

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,4877840

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom sneeuwkettingen moet er zowiezo komen, want wil er wel een keer mee naar de ardennen in de winter, om het eens te testen.

bullbar voor bescherming van de radiateur zou kunnen, dan wel afneembaar. Zelf maken , de bumper zit direct op de hoofdchassisbalken dus dat kan een stootje hebben. De bescherming van de wielen zie ik niet echt voor me hoe je dat bedoeld.

lier is me te duur op het moment.

ik moest vorige week naar sc brabant en heb toen onbedoeld een flink stuk door het bos gereden ermee in het donker over alleen maar zandpaden en dat ging hem gemakkelijk af moet ik zeggen.

alluminium rijplaten zouden inderdaad makkelijk onder de vloer geplaatst kunnen worden, nog genoeg ruimte en bodemvrijheid.

Maar eerst het water en electra in orde en dan verder aankleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eventjes op betaalbaarshoppen.nl daar zijn lieren nog niet eens zo duur.

 

Dat zijn nog behoorlijke bedragen, voor de zwaardere modellen , want ik vermoed dat je toch voor een bus van 3500kg ongeveer toch wel 1,5 tot 2 keer de trekkracht kilo's nodig hebt als je bus vast zit.

weet iemand hier misschien meer over? Krachtberekening? @wodan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...