Rataplan Geplaatst: 12 juli 2014 Delen Geplaatst: 12 juli 2014 Beste mensen, ik lees veel over verlichtingsvormen op bijv gas, benzine, lampenolie of petroleum, maar zijn er ook die gebruik maken van karbiet lampen? Aangezien de klasse A karbiet een houdbaarheid van 4 jaar krijgt, mits goed droog verpakt. Graag jullie ervaring of mening hierover. (karbiet is ook goed om mollen en woelmuizen uit je moestuin te verdrijven maar dat terzijde) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
survivallaar Geplaatst: 12 juli 2014 Delen Geplaatst: 12 juli 2014 Beste mensen, ik lees veel over verlichtingsvormen op bijv gas, benzine, lampenolie of petroleum, maar zijn er ook die gebruik maken van karbiet lampen? Aangezien de klasse A karbiet een houdbaarheid van 4 jaar krijgt, mits goed droog verpakt. Graag jullie ervaring of mening hierover. (karbiet is ook goed om mollen en woelmuizen uit je moestuin te verdrijven maar dat terzijde) Ik heb daar eigenlijk nog nooit van gebruikt gemaakt of gezien Ik gebruik zelf noodzaklampen en fakkels Mvg survivallaar Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AWOL Geplaatst: 13 juli 2014 Delen Geplaatst: 13 juli 2014 Beste mensen, ik lees veel over verlichtingsvormen op bijv gas, benzine, lampenolie of petroleum, maar zijn er ook die gebruik maken van karbiet lampen? Aangezien de klasse A karbiet een houdbaarheid van 4 jaar krijgt, mits goed droog verpakt. Graag jullie ervaring of mening hierover. (karbiet is ook goed om mollen en woelmuizen uit je moestuin te verdrijven maar dat terzijde) Ik weet het niet met carbid, hartstikke leuke en ouderwetse technologie maar is nu toch wel achterhaalt lijkt mij. Batterijen blijven ook minimaal 4 jaar goed dus waarom zou je dan niet kiezen voor veel meer licht en gebruiksgemak (en gewicht) van een zak- of hoofdlantaarn? Verder zou ik dan kiezen voor petroleum lampen daar de lampenolie ook goed lang houdbaar is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lewieke Geplaatst: 13 juli 2014 Delen Geplaatst: 13 juli 2014 Die lampen werden vroeger door de mijnwerkers gebruikt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 13 juli 2014 Delen Geplaatst: 13 juli 2014 Gaaf spul, karbiet/carbid. Grappig idee. Makkelijk te maken een lamp. http://www.ehow.com/how_12100179_make-own-carbide-lamp.html Die lampen werden vroeger voor van alles en nog wat gebruikt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Carbidlamp Sja houdbaarheid. Vacuüm verpakken en vochtvreters. Geen idee. Je kan er ook mee lassen. En nog een paar dingen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rataplan Geplaatst: 13 juli 2014 Auteur Delen Geplaatst: 13 juli 2014 @AWOL, ja ik begrijp je en ik heb de andere verlichtingsoorten ook maar leek me gewoon een leuke aanvulling op geheel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MyronPrps Geplaatst: 13 juli 2014 Delen Geplaatst: 13 juli 2014 Ik heb daar eigenlijk nog nooit van gebruikt gemaakt of gezien Ik gebruik zelf noodzaklampen en fakkels Mvg survivallaar En waarvoor gebruik je dan noodzaklampen en fakkels? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
survivallaar Geplaatst: 13 juli 2014 Delen Geplaatst: 13 juli 2014 En waarvoor gebruik je dan noodzaklampen en fakkels? Als de stroom uitvalt heb ik licht en kan ik teminste zien Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 13 juli 2014 Delen Geplaatst: 13 juli 2014 Als de stroom uitvalt heb ik licht en kan ik teminste zienEn hoe vaak heb je bij stroomuitval een fakkel gebruikt? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
survivallaar Geplaatst: 13 juli 2014 Delen Geplaatst: 13 juli 2014 En hoe vaak heb je bij stroomuitval een fakkel gebruikt? 2x het is vrij handig hoor Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 13 juli 2014 Delen Geplaatst: 13 juli 2014 2x het is vrij handig hoor Ow, ik zou bang zijn de hele flat in de fik te zetten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MyronPrps Geplaatst: 13 juli 2014 Delen Geplaatst: 13 juli 2014 2x het is vrij handig hoor Ik snap alleen de fakkel niet? Zijn kaarsen en lampolie lampjes niet veel handiger en efficiënter of zonne-energie lampen? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
survivallaar Geplaatst: 13 juli 2014 Delen Geplaatst: 13 juli 2014 Ik snap alleen de fakkel niet? Zijn kaarsen en lampolie lampjes niet veel handiger en efficiënter of zonne-energie lampen? Ja kan ook als je dat handiger vind Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 13 juli 2014 Delen Geplaatst: 13 juli 2014 Ja kan ook als je dat handiger vindKan je uitleggen waarom jij een fakkel handiger vindt? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Castaway Geplaatst: 13 juli 2014 Delen Geplaatst: 13 juli 2014 Bij de dump nog nieuw in de verpakking verkrijgbaar voor als je er graag eentje wilt hebben. http://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=4367 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 13 juli 2014 Delen Geplaatst: 13 juli 2014 Bij de dump nog nieuw in de verpakking verkrijgbaar voor als je er graag eentje wilt hebben. http://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=4367 Hmm, mooie ouwe Russische lamp. Leuk! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 13 juli 2014 Delen Geplaatst: 13 juli 2014 Dat artikel dat er naast staat is ook interessant . Maar daar gaat het hier nu niet om . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Castaway Geplaatst: 13 juli 2014 Delen Geplaatst: 13 juli 2014 Dat artikel dat er naast staat is ook interessant . Maar daar gaat het hier nu niet om . Geert Als je nog eens iets nodig hebt van die site hoor ik het wel Geert. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rataplan Geplaatst: 13 juli 2014 Auteur Delen Geplaatst: 13 juli 2014 @Castaway, fraaie lamp inderdaad, mischien toch maar eens doen , je weet nooit.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
simonverkerk Geplaatst: 18 juli 2015 Delen Geplaatst: 18 juli 2015 Carbid wordt sinds kort ook gebruikt om mollen de verdrijven: http://www.melkbusshop.nl/mollen-verjagen/ Iemand hier ervaring mee? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 18 juli 2015 Delen Geplaatst: 18 juli 2015 On topic: karbiet lampen, of hoe je het ook schrijft. Ja, heb ik, heb er ook ervaring mee. Wat is precies de vraag ? Afgezien het feit dat je aan karbiet kan komen dat 4 jaar houdbaar is. Is een aparte vorm gaslamp in feite. Link naar mil4you werkt niet (meer) Op mp staan af en toe de einheitslaterne kisten van de BW. Daar zit oa een karbiet lamp in van zeer goede kwaliteit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Enigma13 Geplaatst: 20 juli 2015 Delen Geplaatst: 20 juli 2015 Artikelen van campingaz zijn betaalbaar en leveren licht, warmte en diverse mogelijkheden om een warme maaltijd klaar te maken. Koop er een voorraadje onbeperkt houdbare gasflessen en -vullingen bij die verbazingwekkend lang meegaan en je kunt er een lange tijd mee vooruit. Ik ben een beetje afgeknapt op petroleumkachels e.d. want ze stinken en petroleum is helemaal niet zo goedkoop. Plus dat petroleum ook minder houdbaar is dan gas. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
konijn Geplaatst: 20 juli 2015 Delen Geplaatst: 20 juli 2015 Ik weet het niet met carbid, hartstikke leuke en ouderwetse technologie maar is nu toch wel achterhaalt lijkt mij. Batterijen blijven ook minimaal 4 jaar goed dus waarom zou je dan niet kiezen voor veel meer licht en gebruiksgemak (en gewicht) van een zak- of hoofdlantaarn? Verder zou ik dan kiezen voor petroleum lampen daar de lampenolie ook goed lang houdbaar is. "een bepaalt batterij merk met een roze konijntje als mascotte" minstens tien jaar ( om de merknaam maar niet te noemen ) persoonlijk zou ik liever verlichting hebben op een brandstof die overal wel voorradig is, oftewel zon en wind ( elektrisch ) of op hout ( nadeel van hout is wel dat je er vaak erg veel warmteontwikkeling bij hebt enzo ) of kaarsen van bijenwas of dierlijk vet. dat zou mij ideaal lijken Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.