Ga naar inhoud
GENEGEERD

Slim omgaan met energie ? Tips and tricks.


Aanbevolen berichten

In de media worden we om de oren geslagen met spaarlampen. Vooral door fabrikanten zoals Philips die er wel belang bij hebben. Mijn ervaringen zijn anders. Een toelichting :

 

- Spaarlampen zijn zuiniger dan gloeilampen. Correct.

- Spaarlampen gaan langer mee dan gloeilampen in branduren. Fout.

 

Spaarlampen kunnen misschien wel meer branduren aan dan gloeilampen, dat klopt wellicht in laboratoriumomstandigheden. In een huishouden gaat het licht vaak aan en uit. Het zwakke punt in spaarlampen zit in de starter. Ik maakte al vaak mee dat de meerprijs van een spaarlamp de investering niet verantwoordt in ruimtes waar de lamp vaak geschakeld wordt. De starter begeeft het voor zijn tijd. Je weet dat pas achteraf natuurlijk. Er is zogenaamd garantie op spaarlampen alleen vind je het kasticket niet meer terug als je het nodig hebt en wie gaat er ooit terug naar de winkel met een spaarlamp ? Dat is gewoon voor de meeste mensen te veel moeite. Bovendien heb je lampen al een tijd liggen in je voorraadkast voor je ze gebruikt. Dus verloopt de garantie.

 

Om na te gaan hoe lang een lamp werkt noteer ik de datum van ingebruikname op de fitting (met een permanent marker). Gaat ze stuk, dan kan ik gelijk nagaan hoelang ze in bedrijf was. De goedkope lampen gaan beduidend minder lang mee dan de duurdere. Ook met Philips zijn mijn ervaringen niet goed.

 

Een veel betere optie dan spaarlampen zijn Led-lampen. Die zijn tegenwoordig met steeds meer fittingen te krijgen en kunnen zelfs halogeen lampjes vervangen. In Action is er een voordelig assortiment Led-lampen. Het licht is vaak wat koeler daarom kies je led-lampen van minimaal 3000K. Dat licht is aangenamer en benadert de kleur van een gloeilamp.

 

Is een gewone Led-lamp onvoldoende dan kan je kiezen voor power leds. Die geven wat meer licht en zijn toch nog voordelig in aankoop. De oudste leds die ik in huis heb zijn intussen 8 jaar oud. Nog nooit ging er eentje stuk. Veel voordeliger in aanschaf én in levensduur én in verbruik dus. Telkens als er een lamp stuk gaat, wordt ze vervangen door een zuiniger alternatief. Eerst door de lampen die we op voorraad hebben. Minder efficiënte verlichting wordt verbannen naar ruimtes waar minder vaak licht nodig is. In onze woning is nog 1 gloeilamp aanwezig. Ze brandt ongeveer een half uur per jaar in een ingemaakte kast.

 

Aangezien we toch zuinige lampen hebben blijven er 's nachts 2 lampen branden, dit om ongewenste bezoekers de indruk te geven dat er nog iemand wakker is, wat de gemiddelde inbreker afschrikt. We zorgen ervoor dat niet altijd dezelfde lampen branden. Op sfeerverlichting wordt een tijdsschakelaar geplaatst om geregeld het licht aan en uit te knippen. Dit is mijn inziens ongeveer de goedkoopste investering in veiligheid die je kan doen.

 

[ATTACH=CONFIG]11225[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]11225[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]11225[/ATTACH]

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Iedereen kent de tip intussen van koken met een deksel op de pot. En eerlijk waar, het werkt. Soms vind ik het een beetje moeilijk want als je water te hard kookt, kookt het wel eens over. Je bespaart met een deksel ongeveer 60% van je energie. Op jaarbasis ongeveer 60€ voor een gemiddeld gezin.

 

Het kan nog beter. Gebruik een snelkookpan. De voordelen :

 

- Je gebruikt minder water (dus ook minder water verwarmen)

- Je kooktijd verminder fors (3 min koken voor aardappelen) waardoor minder energie nodig is.

 

Akkoord een kwaliteits snelkookpan van Lagostina kost wel wat. Maar als je er voor zorgt gaan ze ook héél lang mee. De onze zijn 15 jaar oud en zien er nagenoeg splinternieuw uit. En dat bij dagelijks gebruik. Het is even wennen om de snelkookpan correct te gebruiken. Het voordeel van een goed merk is dat ze ook passen op verschillende kookfornuizen : elektrisch, inductie, gas, ... .

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je fornuis vervangen is een hele investering en dat doe je niet zo vaak. Je kan wel kiezen voor kwalitatieve kookpannen. Een pan die goed past op je fornuis verbruikt de helft van een slechtpassende pan. Vandaar dat je kiest voor het betere materiaal. Het is een investering maar dan wel een waar je de rest van je leven van geniet.

 

Als je kiest voor een nieuw fornuis, dan kan je opteren voor gas of elektriciteit.

 

Zelf geef ik de voorkeur aan elektriciteit. Daarbinnen bestaat het klassiek fornuis, de keramische platen, de halogeenplaten en de inductieplaten. In volgorde van zuinigheid. Hoe zuiniger hoe duurder. Maar normaal gezien verdien je dat op termijn terug. Wij kozen voor inductie en verbruiken zo 40% minder dan met een klassiek fornuis.

 

[ATTACH=CONFIG]11224[/ATTACH]

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vond je de tips nuttig, geef dan eens een plusje of een kudo. Dan werk ik nog wat verder en ga ik nog even na welke besparingen we in de loop der jaren realiseerden. Het is voor ons een levensstijl geworden dus denken we er niet meer zo hard bij na. Vaak gaat het om eenmalige veranderingen waarvan de resultaten in de toekomst doorwerken.

 

[ATTACH=CONFIG]11229[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen kent de tip intussen van koken met een deksel op de pot. En eerlijk waar, het werkt. Soms vind ik het een beetje moeilijk want als je water te hard kookt, kookt het wel eens over. Je bespaart met een deksel ongeveer 60% van je energie. Op jaarbasis ongeveer 60€ voor een gemiddeld gezin.

 

Het kan nog beter. Gebruik een snelkookpan. De voordelen :

 

- Je gebruikt minder water (dus ook minder water verwarmen)

- Je water kookt sneller (door de druk die wordt opgebouwd)

- Je kooktijd verminder fors (3 min koken voor aardappelen) waardoor minder energie nodig is.

 

Akkoord een kwaliteits snelkookpan van Lagostina kost wel wat. Maar als je er voor zorgt gaan ze ook héél lang mee. De onze zijn 15 jaar oud en zien er nagenoeg splinternieuw uit. En dat bij dagelijks gebruik. Het is even wennen om de snelkookpan correct te gebruiken. Het voordeel van een goed merk is dat ze ook passen op verschillende kookfornuizen : elektrisch, inductie, gas, ... .

 

Dit is verkeerd, je water kookt pas bij hogere temperatuur, maar dat is geen nadeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

TIP: Goed formaat radiator, passend bij de ruimte, en passend formaat ketel is essentieel. Ik heb meegemaakt dat de capaciteit van de ketel/radiator te laag was, voor het huis, en dan stook je je blauw. Want een mooi kleurtje krijgen van de warmte zit er niet in.

 

Oude, niet energiezuinige apparaten vervangen door nieuwe, is vanaf dag 1 rendabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

TIP: Goed formaat radiator, passend bij de ruimte, en passend formaat ketel is essentieel. Ik heb meegemaakt dat de capaciteit van de ketel/radiator te laag was, voor het huis, en dan stook je je blauw. Want een mooi kleurtje krijgen van de warmte zit er niet in.

 

Oude, niet energiezuinige apparaten vervangen door nieuwe, is vanaf dag 1 rendabel.

 

Als de kost van de investering kleiner is dan de besparing over de levensduur van het apparaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de kost van de investering kleiner is dan de besparing over de levensduur van het apparaat.

 

Dit gaat natuurlijk niet op voor dure gadgets etc. Ik heb het over huishoudelijke apparaten. Die over het algemeen lang genoeg meegaan.

Over de levensduur van apparaten, kan ik een heel boek schrijven.

 

#madetobebroken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zuinige gloeilamp?

 

IWOP

Volgens de Spaanse ondernemer en onderzoeker Benito Muros kan de door hem ontwikkelde gloeilamp ‘oneindig’ licht blijven geven. De lamp zou een levensduur van 80 tot 100 jaar hebben en kost minder dan 35 euro.

http://inspanje.nl/algemeen/7251/eeuwigdurende-gloeilamp-verkrijgbaar-in-spanje/

http://www.youtube.com/watch?v=d9BECMj2v_8&feature=player_embedded

http://www.iwop.es/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip voor de gloeilamp fans: Koop je gloeilampen in de UK (van een merk wat ook daadwerkelijk voor de UK produceert dan). Die lampen zijn gemaakt voor de 240 Volt die ze daar gebruiken ipv dat ze gemaakt zijn voor 220 Volt (terwijl we al op 230 en vaak zelfs 235 zitten). Ze branden daardoor veel minder snel door, gaan veel langer mee.

 

Maar waar mogelijk vervang je je gloeilampen natuurlijk door LED verlichting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...