Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fallkniven F1 geroest


bjo1998

Aanbevolen berichten

Hoe hou je je mes roestvrij in shtf zonder middelen ?

 

Persoonlijk heb ik een nogal vette gezichtshuid (vroeger acne enzo) en ik kan mij voorstellen dat huid oliën al voldoende zijn om het staal te beschermen, even vinger langs de neus en voorhoofd en over het staal wrijven. Nog lichaamseigen ook dus zal wel veilig zijn :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Lichaamseigen vetten zijn vaak nogal zout.

 

Ik heb ooit eens m'n mes met ontbijtspek ingesmeerd bij gebrek aan goede olie........auwwww.....volgende ochtend snede compleet oranje van de roest....:( nou is ontbijtspek geen lichaamseigen vet....:D

 

Hmm, misschien weet @vheeswijk hier iets over te zeggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nu gelijk welk mes het is , na gebruik droog wegbergen . Als je het lang net ga gebruiken inolien . Ik heb altijd een mes op zak en het is zeker geen roest vast staal . Maar het geeft geen tijd om te roesten . Half uurtje geleden nog een haan mee geslacht .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk heb ik een nogal vette gezichtshuid (vroeger acne enzo) en ik kan mij voorstellen dat huid oliën al voldoende zijn om het staal te beschermen, even vinger langs de neus en voorhoofd en over het staal wrijven. Nog lichaamseigen ook dus zal wel veilig zijn :p

 

Er zitten ook zuren in 't vocht/vet dat van je huid komt. Daarom krijg je ook van die mooie geroeste vingerafdrukken in een katana als je niet oppast. Dus da's niet geheel een goed idee denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nu gelijk welk mes het is , na gebruik droog wegbergen . Als je het lang net ga gebruiken inolien . Ik heb altijd een mes op zak en het is zeker geen roest vast staal . Maar het geeft geen tijd om te roesten . Half uurtje geleden nog een haan mee geslacht .

 

Geert

 

Precies Geert droog opbergen! En voor langere opbergen: tijd licht inoliën.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lichaamseigen vetten zijn vaak nogal zout.

 

Ik heb ooit eens m'n mes met ontbijtspek ingesmeerd bij gebrek aan goede olie........auwwww.....volgende ochtend snede compleet oranje van de roest....:( nou is ontbijtspek geen lichaamseigen vet....:D

 

Vaak is ontbijt spek ook (licht) gezouten denk ik ( ben zelf vegetarier)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL : Ontbijtspek, Bacon en Spek bevat ca. 3 gram keukenzout en 33 gram water per 100 gram product en is dus zéér corrossief. :eek: :(.

Bron: http://home.kpn.nl/~vheeswijk/prepvoer/index.html (Voedingsdatabase voor Preppers).

 

Bedankt, weet je toevallig hoe je mes roestvrij te houden in shtf zonder middelen

( alle interessante dingen lijken we nog niet te zien bij chemie :( )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, weet je toevallig hoe je mes roestvrij te houden in shtf zonder middelen

( alle interessante dingen lijken we nog niet te zien bij chemie :( )

@bjo1998 : Zonder hulpmiddelen? Eskimo's vetten hun mes in met de "blubber" (puur vet) van zeehonden en zeeleeuwen.

Als je wel over hulpmiddelen beschikt kun je poetsen met een watje met vaseline (vuur maken) of goed inwrijven met kaarsvet.

Anders zou ik het niet weten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bjo1998 : Zonder hulpmiddelen? Eskimo's vetten hun mes in met de "blubber" (puur vet) van zeehonden en zeeleeuwen.

Als je wel over hulpmiddelen beschikt kun je poetsen met een watje met vaseline (vuur maken) of goed inwrijven met kaarsvet.

Anders zou ik het niet weten!

 

bedankt , ik heb met staalwol het eraf gekregen

Kun je me ook vertellen hoe schadelijk roest eigenlijk is?

Mvg bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
bedankt , ik heb met staalwol het eraf gekregen

Kun je me ook vertellen hoe schadelijk roest eigenlijk is?

Mvg bjorn

 

Dat weet je zelf toch ook wel? :)

 

Hee, ik denk dat er troep in je schede zit, waar je mes is van gaan roesten.

Metaaldeeltjes, zout, weet ik veel. Goed wassen. Goed droog houden steeds.

Altijd vaseline-watten bij je hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet je zelf toch ook wel? :)

 

Hee, ik denk dat er troep in je schede zit, waar je mes is van gaan roesten.

Metaaldeeltjes, zout, weet ik veel. Goed wassen. Goed droog houden steeds.

Altijd vaseline-watten bij je hebben.

 

Ik hou mijn messen altijd perfect ( deze was een uitzondering)

Ik denk dat de schadelijkheid van roest zal afhangen van metaal tot metaal

Maar hoelang duurt het voordat een beetje roest je hele mes infecteert ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik hou mijn messen altijd perfect ( deze was een uitzondering)

Ik denk dat de schadelijkheid van roest zal afhangen van metaal tot metaal

Maar hoelang duurt het voordat een beetje roest je hele mes infecteert ?

 

Met dit soort messen? Heel lang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt , ik heb met staalwol het eraf gekregen

Kun je me ook vertellen hoe schadelijk roest eigenlijk is?

Mvg bjorn

@bjo1998 : Men onderscheidt 2 vormen van roest:

 

 

  1. De oxidatie van ijzer (Fe) naar FeO. Deze vormt een grijs-zwarte coating die men een "Patina" noemt. Gewoon carbon-steel (koolstof-staal) is zeer geschikt voor het maken van een "patina" coating. Er bestaat zelfs een cultuur rond het maken van decoratieve patina's op bv. Mora- en Opinel messen. Een patina-coating beschermt tegen verdere oxidatie en dus roest-vorming. Hoe vreemd het ook klinkt: het beschermt het mes tegen verder roesten. Meer info over (decoratieve) patina's: Google: "patina knives"
  2. De oxidatie van ijzer (Fe) naar Fe2O3. Deze vormt bruin-rode korsten die af kunnen bladderen. Dit is wat men algemeen onder roesten verstaat. In tegenstelling tot de patina-vorming vreet dit roestproces in de diepte van het ijzer, vormt daarbij putjes en kartels op het mes. Deze vorm van roesten wordt bevorderd door water en kan dramatisch worden versneld door chloride ionen (keukenzout, zeewater etc.). Deze vorm is zeer schadelijk voor een mes en i.h.b. voor het scherp van de snede. Het kan je mes mollen. Volledig herslijpen van grof naar fijn is dan het devies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

lol, ik bedoelde eigenlijk meer de menselijke huid oliën ;)

 

Mensen met een 'vette' huid hebben het meeste vet aan de (plooi van de) neusvleugels. Dit is inderdaad redelijk geschikt vet in noodgevallen. Als je niet toevallig zweet bevat dit bovendien weinig zout.

 

Wrijf met uw wijsvinger in de plooi van de neusvleugel en wrijf dit over een spiegel. U zult versteld staan!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@bjo1998 : Men onderscheidt 2 vormen van roest:

 

 

  1. De oxidatie van ijzer (Fe) naar FeO. Deze vormt een grijs-zwarte coating die men een "Patina" noemt. Gewoon carbon-steel (koolstof-staal) is zeer geschikt voor het maken van een "patina" coating. Er bestaat zelfs een cultuur rond het maken van decoratieve patina's op bv. Mora- en Opinel messen. Een patina-coating beschermt tegen verdere oxidatie en dus roest-vorming. Hoe vreemd het ook klinkt: het beschermt het mes tegen verder roesten. Meer info over (decoratieve) patina's: Google: "patina knives"
  2. De oxidatie van ijzer (Fe) naar Fe2O3. Deze vormt bruin-rode korsten die af kunnen bladderen. Dit is wat men algemeen onder roesten verstaat. In tegenstelling tot de patina-vorming vreet dit roestproces in de diepte van het ijzer, vormt daarbij putjes en kartels op het mes. Deze vorm van roesten wordt bevorderd door water en kan dramatisch worden versneld door chloride ionen (keukenzout, zeewater etc.). Deze vorm is zeer schadelijk voor een mes en i.h.b. voor het scherp van de snede. Het kan je mes mollen. Volledig herslijpen van grof naar fijn is dan het devies.

 

Thx ,

Moraal van het verhaal mes drooghouden en roest asap verwijderen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bjo1998 : Men onderscheidt 2 vormen van roest:

 

 

  1. De oxidatie van ijzer (Fe) naar FeO. Deze vormt een grijs-zwarte coating die men een "Patina" noemt. Gewoon carbon-steel (koolstof-staal) is zeer geschikt voor het maken van een "patina" coating. Er bestaat zelfs een cultuur rond het maken van decoratieve patina's op bv. Mora- en Opinel messen. Een patina-coating beschermt tegen verdere oxidatie en dus roest-vorming. Hoe vreemd het ook klinkt: het beschermt het mes tegen verder roesten. Meer info over (decoratieve) patina's: Google: "patina knives"
     

 

Waarvan akte:

http://preppers.nl/forum/threads/5089-Opinel-mes-kopen?p=118917&viewfull=1#post118917

 

20090415002.jpg.638dc5bd7affdc1cb32eab117f1c378e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon ff oppoetsen met staalwol (heb je gedaan las ik) en dan via een velletje wc papier insmeren met koolzaadolie, lijnzaadolie, notenolie of een andere plantaardige niet zout bevattende olie en dit oppoetsen met wat krantenpapier. Om de binnenkant van je schede te reinigen kan je het beste doen met een wattenstaafje en een beetje wd40 en blijven herhalen tot de wattenstaafjes niet meer vuil zijn (bij de apotheek kan je normaal gezien grotere exemplaren verkrijgen) en dan met een proper wattenstaafje met dezelfde olie als je mes even in langsgaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...