Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wiki - Hoe te beginnen, maar dan anders?


Byrd

Aanbevolen berichten

Ik ben al een tijdje aan het preppen. Wat extra blikken toegevoegd en voorraad naar 2 weken gebracht. Water geregeld. Mooi, dat is klaar.

 

Hmmmz, 2 weken is wat kort, zou eigenlijk een maand moeten zijn, misschien wel langer. Even kijken wat ze bij preppers.nl doen, 3 maanden las ik een aantal keer. Nu is water en voedsel geregeld. Wat heb ik nog meer nodig? Waterfilter, jodium tabletten, met de hand gedreven graanmolen, de juiste zaden voor als ik langer moet overbruggen.... Aaaargh.

 

Even rustig gaan zitten en nadenken. Wat ik eigenlijk nodig heb, is wat meer structuur. Ik kan me niet voorstellen, dat ik daar de enige in ben. Laat ik hier maar kijken. Volgens mij heb ik hier op de wiki ooit zoiets gezien. Hoe te beginnen. Tsja, zo heb ik dat ook gedaan. Dan maar de zoekfunctie testen. Ook dat levert niet op, waar ik naar op zoek ben.

 

Heb ik nu niet goed gekeken of is het er echt niet? Heeft een van jullie hier al iets voor opgezet of geschreven? Ik mis wat aan structuur of logica, voorbeeldlijsten, doelen om naar toe te werken. En dan liefst beginnend bij het begin. Welke risico's zijn er? Zijn het risico's voor mij? Als dit ze zijn, wat moet ik er aan doen, of wat is de grootste gemene deler voor eventuele quick wins. Bijvoorbeeld 3 maanden voedsel, lijkt bij een aantal risico's terug te komen. Water komt eigenlijk altijd op de lijsten voor....

 

Ik heb al bij wat overheidssites in binnen- en buitenland wat documenten verzameld hierover. Maar voordat ik me daarmee in het strijdgewoel stort, eerst nog een check of ik niet het wiel opnieuw ga uitvinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Ik ben al een tijdje aan het preppen. Wat extra blikken toegevoegd en voorraad naar 2 weken gebracht. Water geregeld. Mooi, dat is klaar.

 

Hmmmz, 2 weken is wat kort, zou eigenlijk een maand moeten zijn, misschien wel langer. Even kijken wat ze bij preppers.nl doen, 3 maanden las ik een aantal keer. Nu is water en voedsel geregeld. Wat heb ik nog meer nodig? Waterfilter, jodium tabletten, met de hand gedreven graanmolen, de juiste zaden voor als ik langer moet overbruggen.... Aaaargh.

 

Even rustig gaan zitten en nadenken. Wat ik eigenlijk nodig heb, is wat meer structuur. Ik kan me niet voorstellen, dat ik daar de enige in ben. Laat ik hier maar kijken. Volgens mij heb ik hier op de wiki ooit zoiets gezien. Hoe te beginnen. Tsja, zo heb ik dat ook gedaan. Dan maar de zoekfunctie testen. Ook dat levert niet op, waar ik naar op zoek ben.

 

Heb ik nu niet goed gekeken of is het er echt niet? Heeft een van jullie hier al iets voor opgezet of geschreven? Ik mis wat aan structuur of logica, voorbeeldlijsten, doelen om naar toe te werken. En dan liefst beginnend bij het begin. Welke risico's zijn er? Zijn het risico's voor mij? Als dit ze zijn, wat moet ik er aan doen, of wat is de grootste gemene deler voor eventuele quick wins. Bijvoorbeeld 3 maanden voedsel, lijkt bij een aantal risico's terug te komen. Water komt eigenlijk altijd op de lijsten voor....

 

Ik heb al bij wat overheidssites in binnen- en buitenland wat documenten verzameld hierover. Maar voordat ik me daarmee in het strijdgewoel stort, eerst nog een check of ik niet het wiel opnieuw ga uitvinden.

 

Het begin is er al.

 

Knopje bovenaan de pagina. :)

 

http://preppers.nl/wiki/Hoofdpagina

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft een van jullie hier al iets voor opgezet of geschreven? Ik mis wat aan structuur of logica, voorbeeldlijsten, doelen om naar toe te werken. En dan liefst beginnend bij het begin. Welke risico's zijn er? Zijn het risico's voor mij? Als dit ze zijn, wat moet ik er aan doen, of wat is de grootste gemene deler voor eventuele quick wins. Bijvoorbeeld 3 maanden voedsel, lijkt bij een aantal risico's terug te komen. Water komt eigenlijk altijd op de lijsten voor....

Ik vind veel structuur bij TheUrbanPrepper. Hij gebruikt zijn systeem op een manier die bij mij aansluit. Ik kan daardoor vijr snel zien waar ik nog aan kan werken en waar ik ongeveer klaar mee ben.

Hier een voorbeeld van zijn overzicht, met de diverse lagen, modules en levels. Naast uitleg met plaatjes, ook met downloadbare links.

Natuurlijk kan je die helemaal aan je eigen behoefte aanpassen, maar het framework zoals hij gebruikt vind ik prettig.

[video=youtube;6pz93oO-DkA]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Byrd,

Ik ben zelf niet niet 'echt begonnen' met preppen maar dit filmpje heeft mij wel sterk gemotiveerd.

Het filmpje is van eNosAmory, zijn kanaal ging met name over geweren maar hij wist (in mijn ogen) ook wel een hoop af van preppen.

 

 

Hij vertelt hier de eerste 10 stappen om te beginnen met preppen.

Misschien heb je hier wat aan. Ik vind het zelf een leuk filmpje om naar te kijken.

 

Sam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap heel goed dat het overdonderend kan zijn. Je ziet ineens de noodzaak in om je voor te bereiden, en dan ineens weet je van gekkigheid niet hoe je moet beginnen!

 

Heb je de Snelle Start Handleiding ook gezien op de wiki?

 

 

  1. Stap 1 - Belangrijkste Zaken
  2. Stap 2 - Aanvullende zaken
  3. Stap 3 - BIL en BOB
  4. Stap 4 - BOL
  5. Stap 5 - Vaardigheden
  6. Stap 6 - EDC en GHB

 

Laat je niet leiden door anderen, maar bedenk voor jezelf wat voor jou primaire zaken zijn die je als eerste op orde wilt hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

sorry voor de late reactie, andere zaken gingen voor.

@Stuudje, hier zit inderdaad een stuk in, waar ik naar op zoek ben. Grappig eigenlijk, want ik had dat filmpje wel al gezien, alleen stopgezet voordat het belangrijkste gedeelte kwam.

 

@Sam, bekend filmpje, toen ik begon heb ik hem ook gebruikt in 1 van mijn lijstjes. Zeker een goede link.

@Communicator, het is niet zozeer hoe te beginnen, maar meer een gestructureerde aanpak ervan. BOB staat al tijd klaar, EDC altijd bij me GHB als ik op de fiets zit. Extra tasje met wat spul op het werk ook. 3 maanden voorraad in huis, 2,5 maand water. Ik had de wiki gezien (lijkt nu trouwens niet te werken, zal wel door de server problemen komen), alleen kreeg ik het gevoel bij de wiki, om ergens in het midden terecht te komen. Het is meer even een pas op de plaats voor mezelf.

 

Thx voor de input trouwens!!

 

Misschien is het probleem meer, dat ik niet wil rondlopen met de vraag in me hoofd of ik iets vergeten ben ... Daarom zoek ik naar een gestructureerd geheel. Gewoon iets wat bij het begin begint en van daaruit verder. Dan kan ik dat wat ik al gedaan heb ernaast leggen en daar waar nodig verbeteringen aanbrengen. En langzaam het wensenlijstje afwerken ;-)

 

Misschien een voorbeeld.

Ik zag laatst een goedkope kayak, degelijk en weinig geld. Bij een overstroming zou ik daar goed mee weg kunnen komen. Dus kan hij op het verlanglijstje.

Als ik bij het begin zou beginnen, dan kom je bij het risico van een overstroming. Is dit een probleem? Ik woon 15m boven NAP op de 4e verdieping, dus zowel op mijn verdieping als op grondniveau geen probleem, aangezien de meesten van 10m uitgaan als grens. Bij een bug out situatie moet ik over grond die hoger ligt, dus eigenlijk heb ik helemaal geen kayak nodig.

 

Voor nu maar eerst TheUrbanPrepper videos doorspitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Byrd,

 

Hamster heeft heel veel documenten die je kunt downloaden.

 

http://preppers.nl/forum/members/896-hamster

 

klik op;

>>> Prepper documenten in Word en PDF

 

Daarnaast zijn er ook veel preppers die met een groep preppen, dus voedsel wordt in een database bijgehouden op datum etc.

 

Ik moet zeggen dat ik momenteel ook nog in dezelfde fase zit als jou als heb ik meer voorraad. Maar tegen de tijd dat ik mijn BOL in Spanje vol ga plempen, dan is een voorraadsysteem noodzakelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg de wiki niet te zien ..

 

Alleen dit

Deze pagina is het laatst bewerkt op 28 mei 2014 om 13:23.

De inhoud is beschikbaar onder de Creative Commons Naamsvermelding-Gelijk delen.:confused:

 

 

Ik snap heel goed dat het overdonderend kan zijn. Je ziet ineens de noodzaak in om je voor te bereiden, en dan ineens weet je van gekkigheid niet hoe je moet beginnen!

 

Heb je de Snelle Start Handleiding ook gezien op de wiki?

 

 

  1. Stap 1 - Belangrijkste Zaken
  2. Stap 2 - Aanvullende zaken
  3. Stap 3 - BIL en BOB
  4. Stap 4 - BOL
  5. Stap 5 - Vaardigheden
  6. Stap 6 - EDC en GHB

 

Laat je niet leiden door anderen, maar bedenk voor jezelf wat voor jou primaire zaken zijn die je als eerste op orde wilt hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...