Keturah Geplaatst: 6 februari 2015 Delen Geplaatst: 6 februari 2015 Van zuiveringszout word je haar juist zacht, ook je huid kan je er gerust mee wassen! Google maar eens, er kan heel veel mee, tandpasta maken, deodorant enz enz. Als je belangstelling hebt wil ik de recepten wel typen . Dank je wel, wat het effect is werd mij niet heel duidelijk tot nu van internet. Fijn om uit eigen ervaring te horen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Alpacaatje Geplaatst: 13 februari 2015 Delen Geplaatst: 13 februari 2015 Ik kwam vandaag een recept van haarzeep tegen alleen zit er een ingredient in wat ik niet ken. Misschien weet iemand hier wat Kokum Butter is ?? @Amazing Dree @Tanfana @rupsjenooitgenoeg Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Amazing Dree Geplaatst: 13 februari 2015 Auteur Delen Geplaatst: 13 februari 2015 Ik kwam vandaag een recept van haarzeep tegen alleen zit er een ingredient in wat ik niet ken. Misschien weet iemand hier wat Kokum Butter is ?? @Amazing Dree @Tanfana @rupsjenooitgenoeg Zal wel een typefout zijn. Ik denk kokos boter ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Vempain Geplaatst: 13 februari 2015 Delen Geplaatst: 13 februari 2015 Ik kwam vandaag een recept van haarzeep tegen alleen zit er een ingredient in wat ik niet ken. Misschien weet iemand hier wat Kokum Butter is ?? @Amazing Dree @Tanfana @rupsjenooitgenoeg Ik denk dat ze de Garcina Indica (familie van de Mangosteen) bedoelen http://en.wikipedia.org/wiki/Garcinia_indica http://nl.wikipedia.org/wiki/Mangistan De olie wordt gemaakt van de zaden die uit de vruchten komen en zijn bij kamertemperatuur vast van vorm. Het lijkt me lastig om te vinden dus misschien dat je het kunt weglaten of vervangen voor iets anders dat er op lijkt (bijvoorbeeld een plantaardige ghee heeft er het meeste van weg) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
rupsjenooitgenoeg Geplaatst: 13 februari 2015 Delen Geplaatst: 13 februari 2015 In de mij bekende shops waar ik mijn olie enz koop heb ik nog nooit kokum butter gezien, ik denk dat er lastig aan te komen is. Als vervanging kan cocoa butter heel goed lijkt mij, in de calculator kan je zien dat die 2 butters bijna dezelfde eigenschappen hebben. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Alpacaatje Geplaatst: 13 februari 2015 Delen Geplaatst: 13 februari 2015 In de mij bekende shops waar ik mijn olie enz koop heb ik nog nooit kokum butter gezien, ik denk dat er lastig aan te komen is. Als vervanging kan cocoa butter heel goed lijkt mij, in de calculator kan je zien dat die 2 butters bijna dezelfde eigenschappen hebben. Thanks, dat ga ik dan maar proberen als vervanging Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Alpacaatje Geplaatst: 13 februari 2015 Delen Geplaatst: 13 februari 2015 Ik denk dat ze de Garcina Indica (familie van de Mangosteen) bedoelen http://en.wikipedia.org/wiki/Garcinia_indica http://nl.wikipedia.org/wiki/Mangistan De olie wordt gemaakt van de zaden die uit de vruchten komen en zijn bij kamertemperatuur vast van vorm. Het lijkt me lastig om te vinden dus misschien dat je het kunt weglaten of vervangen voor iets anders dat er op lijkt (bijvoorbeeld een plantaardige ghee heeft er het meeste van weg) @Vempain :Dat wordt even zoeken naar plantaardige ghee ;-) heb je een tip waar ik dat kan kopen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
elloco999 Geplaatst: 23 februari 2015 Delen Geplaatst: 23 februari 2015 Ik heb vorige week een poging gedaan om crème te maken. Is aardig gelukt al zeg ik het zelf . Alleen is het wat dunner geworden dan ik graag zou hebben, het loopt zowat van je vinger af als je die er in doopt. Weet iemand of het nog mogelijk is om achteraf de crème wat dikker te maken en zo ja, hoe? Ik heb het volgende recept gebruikt: 5gr bijenwas 4gr cacaoboter 30gr amandelolie 10gr jojobaolie 10gr kokosolie 40gr gedestilleerd water 0,5gr Tea tree olie 0,5gr Aloë Vera gel 2,5gr Kamille olie Ik moet duidelijk nog wat met de verhoudingen spelen om de juiste dikte te krijgen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Alpacaatje Geplaatst: 10 april 2015 Delen Geplaatst: 10 april 2015 Sinds de workshop zeep maken bij @Amazing Dree ben ik al flink aan de slag gegaan Koffiedrinken bij iemand die ik al een tijd niet had gezien, leverde vervolgens een hele bak met spullen voor zeep en creme maken op Dat scheelde aanzienlijk in toch een soort drempel overstappen en gewoon beginnen en aangezien ik ook graag een goeie haarzeep wilde heb ik het recept van @rupsjenooitgenoeg uitgeprobeerd. Echt superenthousiast over deze zeep Haar wordt lekker schoon en zacht (ik spoel wel na met appelazijn verdunt met water) Ook het cremerecept van @Amazing Dree en @Tanfana heb ik al uitgeprobeerd. Helemaal heppie Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tanfana Geplaatst: 2 september 2015 Delen Geplaatst: 2 september 2015 Door de imkercursus ben ik me gaan verdiepen in de medicinale werking van honing. Honing is volgens verschillende bronnen ontsmettende werking. Daarom ben ik gaan experimenteren om honingzalf te maken. Met wat tips van @vheeswijk ben ik tot het volgende gekomen. Het recept voor van Top Tot Teen zalf heb ik aangepast. Het water in het recept is vervangen door honing. Het recept voor de door mij gemaakte honingzalf is als volgt. Honingcreme 5 gr bijenwas 5 gr kariteeboter 30 ml amandelolie 20 gr kokosvet 35 ml honing 7 druppels teatree-olie Smelt de olie, vetten & bijenwas au bain-marie . Tot alles gesmolten is. Verwarm de honing tot 40 graden. Honing mag nooit boven de 45 graden verwarmt worden! Zet de bak met daarin de olie in de gootsteen. Voeg druppelsgewijs de honing aan de olie toe. Klop de massa ondertussen met een mixer of blender. Als het een mooie emulsie is kan de teatree olie worden toegevoegd. Giet de emulsie daarna in potjes en doe de deksel er op. Als de creme afkoelt word die dikker De creme is niet zo geschikt als allescreme.Het is een wondcreme. De creme blijft wat langer plakkerig. De resultaten die we tot nu toe hebben met de creme zijn positief. - Ik had al ruime tijd een plekje op mijn voet die met de Top tot Teen creme niet weg ging. Met de honingzalf (1 x per dag smeren) was de plek na een week weg. - Wondjes met korstjes lijken sneller te genezen met 2x daags een likje honingzalg. Dit is natuurlijk geen wetenschappelijke test. Ik ben bevooroordeeld omdat ik graag wil dat de honingcreme een goed resultaat geeft. Maar voor bv @Mrsjones mischien wel een hulpmiddel als je bv in Dominica zit en waterstofperoxide en antibacteriele zalf nodig hebt. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Amazing Dree Geplaatst: 2 september 2015 Auteur Delen Geplaatst: 2 september 2015 Wat leuk, dat je zelf ook zo recepten bedenkt. @Tanfana Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vheeswijk Geplaatst: 2 september 2015 Delen Geplaatst: 2 september 2015 @Tanfana : Je honingrecept ziet er goed uit. . Dat plakkerige komt natuurlijk door die honing. Welke honing heb je gebruikt? De oude Egyptenaren gebruikten 4000 jaar geleden in veldslagen al voor het behandelen van wonden een mengsel van honing en varkensvet en daarna bedekken met een losjes geweven katoen (muslin, neteldoek), tegenwoordig volkomen vergelijkbaar met verbandgaas. Een wond dient dan elke dag te worden schoongemaakt en de pasta opnieuw aangebracht. De pasta zelf is onbeperkt houdbaar. Ik twijfel dus absoluut niet over de doeltreffendheid bij de behandeling van wonden. Subtiel is de tea-tree olie in de receptuur. Met die tea-tree olie is ook @Vempain inzake brandwonden beziggeweest. Zéér goed preppersitem dat honingrecept, vooral door de goede houdbaarheid. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
elloco999 Geplaatst: 3 september 2015 Delen Geplaatst: 3 september 2015 Goed bedacht recept @Tafana! Dat gaat zeker nuttig zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tanfana Geplaatst: 3 september 2015 Delen Geplaatst: 3 september 2015 @vheeswijk, voor dit recept heb ik zomerhoning van de bijenkast op mijn werk gebruikt. Ik hoop volgend jaar honing uit mijn eigen kast thuis te kunnen gebruiken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tanfana Geplaatst: 23 september 2015 Delen Geplaatst: 23 september 2015 Nog een tip voor het maken van honingcreme. Weeg eerst de oliën en vetten af en daarna de honing. De honing blijft dan niet in de bak van de weegschaal plakken maar gaat er zo uit. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 23 september 2015 Delen Geplaatst: 23 september 2015 Nog een tip voor het maken van honingcreme. Weeg eerst de oliën en vetten af en daarna de honing. De honing blijft dan niet in de bak van de weegschaal plakken maar gaat er zo uit. Vet ! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.