phaelin Geplaatst: 10 mei 2014 Auteur Delen Geplaatst: 10 mei 2014 Zou je dat ook met verfblikken kunnen doen? Of zijn die niet dik genoeg. Ik heb er nog eentje staan, lijkt me een leuke uitdaging. Verfblikken zullen misschien zelfs wel dikker zijn dan m'n whisky blikken. Maar ik weet ook niet of dit werkt, gewoon een leuk projectje. Ik zou zeggen ga ervoor Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
creske Geplaatst: 14 mei 2014 Delen Geplaatst: 14 mei 2014 @phaelin Ik heb het even nagevraagd aan iemand die er wel wat van kent. Je kan een draagbare kooi van Faraday maken. Het oppervlak waar je kooi opstaat of aanhangt dient dan als geleider en aarding. Je mag extra aarden, maar het hoeft niet. Een auto is een kooi van Faraday. Maar, omdat er zo'n grote gaten in de constructie zit, kan er een heel grote variëteit aan golven doorkomen (hoge en lage frequenties). Hoe kleiner de gaten in je kooi, hoe meer het tegenhoudt. Dus, als je een blik neemt, en je zet het deksel er op, dan houdt het zo goed als alles tegen, ook als het deksel net niet 100% sluit. Hoe beter iets geleidt, hoe beter je kooi beschermt, en een dikker materiaal geleidt meer stroom. Als er aan de rand van het deksel een plastic coating zit, moet je die eraf schuren zodat je een goede geleiding kan garanderen tussen je blik en het deksel. Ook moet de plek waar je je blik op bijv de tafel zet, ook goed afgeschuurd zijn zodat het de lading zeer snel kan doorgeven. Wat er in je kooi zit, mag de kooi zelf niet raken, dus je moet je kooi ook isoleren, maar dat had je al gedaan. Dus, je project zou moeten werken. Ook als je deksel er net niet 100% op vastklemt. (Ik vind m'n verfblik even niet, dus ik kan het nog niet testen) Heb ook even proberen opzoeken over welke frequenties het gaat bij een CME en een EMP. Moet je weten dat: Een hoge frequentie kan met een korte antenne ontvangen worden, een lage frequentie met een lange antenne. Bij een CME (zonnedeeltjes, die oa het noorderlicht veroorzaken) zijn het zulke lage frequenties dat huishoudelijke apparaten het niet kunnen opvangen (en niet stuk gaan), maar het elektriciteitsnet wel (dat is een gigantisch lange antenne). Dus, als het elektriciteitsnet getroffen wordt, en je toestellen zitten in het stopcontact, zijn ze toch ook stuk. Auto's zouden nog moeten rijden (behalve elektrische die net dan in het stopcontact zitten ) Een EMP heeft voornamelijk hoge frequenties, en maakt alles stuk dat elektrisch is, in een zeer grote omgeving, incl auto's ed. Ik weet niet in hoeverre de kooi voldoende weerstand kan bieden tegen een sterke EMP. Even over het idee van de waterleiding van je eerste post. bron " De fenomenen die zich in 1962 in Hawaï en omgeving voordeden waren slechts een voorsmaakje van wat de EMP kan vernietigen. Latere tests met EMP-simulatoren bevestigden immers dat onze computermaatschappij die draait op chips en microcircuits uitermate kwetsbaar is voor de EMP. Zonder echt volledig te willen zijn, volgt hier een opsomming van onze alledaagse dingen die de EMP niet ongehavend zullen ondergaan: de elektronische toestellen (computers, radio's, telefoons, radars, verkeerslichten, in feite alles wat transistors, circuits en bekabeling gebruikt); de geleiders (vliegtuigen, schepen, auto's, spoorwegen, hoogspannings-, elektriciteits- en telefoonkabels, antennes, waterleidingen die allen als ontvangend medium de puls binnen brengen); de magnetische gegevens; de opslagtanks van propaan, olie en brandstof (vonkoverslag kan voldoende ontstekingsenergie bevatten). " Nu ja. Ik hoop dat je hier wat mee bent? Ik ban alvast wat wijzer geworden en ga m'n verfblik zoeken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 14 mei 2014 Delen Geplaatst: 14 mei 2014 @creske ik ben het met één puntje niet eens en dat is dat je zegt dat de dikte van het materiaal van je kooi niet uitmaakt , want de soortelijke weerstand is wel degelijk afhankelijk van de doorsnee oppervlakte( van je geleider ) dus ook de dikte van je materiaal (een plaat koper met een dikte van 1 cm laat meer stroom door als een plaat van 1 mm ) oftewel hoe dikker het materiaal van je kooi is hoe beter het werkt . gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
creske Geplaatst: 14 mei 2014 Delen Geplaatst: 14 mei 2014 @Wafels Ja, inderdaad! Dat klinkt logisch. Ik pas het even aan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 14 mei 2014 Delen Geplaatst: 14 mei 2014 Bij top gear hebben ze een test gedaan of een auto ook een kooi van Faraday is en echt werkt als de bliksem inslaat op een auto. 800.000 volt. Allerlei stoorvelden, zoals van bliksem, hebben in een kooi van Faraday geen invloed. Een dichte auto werkt als kooi van Faraday, maar vanwege de grote ramen is ontvangst van hoge frequenties zoals voor GSM (golflengte 33 cm) in de auto nog wel mogelijk. Dit is met elkaar in tegenspraak. Je zit veilig in een wagen omdat de banden je vrij goed elektrisch isoleren. Heeft niets met de kooi van Faraday te maken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
luna1988 Geplaatst: 5 augustus 2014 Delen Geplaatst: 5 augustus 2014 Wat is er mis met een oude magnetron als faraday kooi? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mandy Lifeboats Geplaatst: 6 augustus 2014 Delen Geplaatst: 6 augustus 2014 Wat is er mis met een oude magnetron als faraday kooi? Er staat iets over in deze discussie die ik tegenkwam. http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/50270-elektromagnetisme-hoe-maak-ik-een-kooi-van-faraday Het schijnt te maken te hebben met de golflengte waartegen je beschermen wilt en het apparaat dat je erin wilt bewaren. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
luna1988 Geplaatst: 6 augustus 2014 Delen Geplaatst: 6 augustus 2014 De gsm en radio hebben geen ontvangst in de magnetron. Ik ga ervanuit dat het voldoende is? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 6 augustus 2014 Delen Geplaatst: 6 augustus 2014 Dit is met elkaar in tegenspraak. Je zit veilig in een wagen omdat de banden je vrij goed elektrisch isoleren. Heeft niets met de kooi van Faraday te maken. Dit wordt toch algemeen tegen gesproken. Bij een auto gaat wel degelijk om een kooi van Faraday. Dan zouden goede rubber laarzen ook voldoende zijn om een persoon te beschermen. Er gaan namelijk nogal vreemde geruchten de ronde over wat je moet doen als de bliksem in je auto inslaat. De wagen tegen de vangrail zetten om de lading kwijt te raken is zon fabeltje. Bliksem loopt namelijk als een vonk over de banden naar de aarde. Er blijft dan wel een klein beetje lading achter, maar die is vergelijkbaar met een schok die je ook wel eens krijgt als je statisch geladen bent. Bij regen is die lading van bliksem overigens zo verdwenen en verdwijnt het in de grond. Bron: http://wetenschap.infonu.nl/weer/81572-bliksem-wat-moet-je-doen-als-de-bliksem-inslaat-in-je-auto.html Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Propy Geplaatst: 6 augustus 2014 Delen Geplaatst: 6 augustus 2014 Kwam nav dit, volgende stukje tegen: Metalen zijn zeer goede stroomgeleiders, die alles binnen de kooi beschermen. Dat is helaas niet het gehele verhaal. Een sterke stroom, zoals door de Kooi van Faraday, wekt op zijn beurt een magnetisch veld op. Ook binnen de kooi. Dat op zijn beurt wekt weer een elektrisch veld op, waardoor je kostbare chips alsnog doorbranden. Er is dus dubbele ‘shielding’ nodig. Voor echt zware EMP-aanvallen (de nieuwste EMP-wapens) moet zelfs een driedubbele laag aangebracht worden. De geleider mag uiteraard de elektronica niet raken. De elektronica moet geheel ingekapseld liggen in de geleider, elke opening biedt een plek waar de EMP-puls kan (en zal) toeslaan. De isolerende laag moet minimaal tweetiende millimeter dik zijn (zwaar plastic is in principe voldoende). Een eenvoudiger oplossing: leg je telefoon en andere kleine elektronica in een magnetron: dit is een kooi van Faraday. Een magnetron is zo ontworpen dat deze radiostraling binnenhoudt. Om precies die reden houdt de metalen kooi van een magnetron radiostraling ook buiten. Met dank aan: hoe-bescherm-je-jezelf-tegen-emp/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 6 augustus 2014 Delen Geplaatst: 6 augustus 2014 Dit wordt toch algemeen tegen gesproken. Bij een auto gaat wel degelijk om een kooi van Faraday. Dan zouden goede rubber laarzen ook voldoende zijn om een persoon te beschermen. Bron: http://wetenschap.infonu.nl/weer/81572-bliksem-wat-moet-je-doen-als-de-bliksem-inslaat-in-je-auto.html Het is niet omdat een grote groep verkeerd is, dat het ineens correct wordt. Kan je bellen met de gsm in een kooi van faraday? Neen. Kan je bellen in de wagen? Ja. Conclusie: Een wagen is geen kooi van Faraday. (Maar je zit er wel veilig in bij bliksem) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
techie Geplaatst: 6 augustus 2014 Delen Geplaatst: 6 augustus 2014 Bliksem is dan ook geen EMP. Bliksem is een elektrische puls. EMP is een elektromagnetische puls. Radiogolven. Groot verschil. Een magnetron is een redelijke faraday kooi, maar niet volledig dicht. In het boekje van de magnetron staat dan ook dat je het niet te dicht bij je draadloze router moet zetten omdat het storing kan veroorzaken. Beide werken op 2,4 GHz. Dat betekent dat er ook straling, zij het heel erg weinig, ook de magnetron in kan. Meestal niet genoeg voor je radio, of gsm. Maar bij een hele hoge frequentie (boven die 2,4Ghz), en hoog vermogen, kan elektronica in een magnetron nog steeds kapot gaan. Beste bescherming tegen EMP: Vollledig dicht, met genoeg dikte/massa om de puls te absorberen, dan wel eromheen te leiden, zonder dat er binnenin een golf ontstaat. Daarbij hoeft de kooi niet geaard te zijn. Een geaarde kooi kan de puls beter absorberen, maar dan moet de aarding van dergelijke dikte zijn, dat deze niet doorbrandt door de hoeveelheid energie die afgevoerd moet worden. Daarbij biedt goud de beste bescherming tegen straling, en corrodeert niet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 6 augustus 2014 Delen Geplaatst: 6 augustus 2014 Het is niet omdat een grote groep verkeerd is, dat het ineens correct wordt. Kan je bellen met de gsm in een kooi van faraday? Neen. Kan je bellen in de wagen? Ja. Conclusie: Een wagen is geen kooi van Faraday. (Maar je zit er wel veilig in bij bliksem) Dat is een beetje boerenlogica die je daar toepast. Het heeft met de golflengte te maken van GSM EM straling, die is heeeel kort. De beste kooi van Faraday bestaat uit een volledig lekdichte metalen platen die geaard is. Echter voor heel veel EM stralings golflengten is een metalen gaas voldoende. Wil je zekerheid, dan ga je voor de compleet dichte metalen plaat constructie. Deze info pluk ik niet alleen van het internet, maar ik heb HTS Technische Natuurkunde (richting toegepaste natuurkunde) gestudeerd. λ (golflengte) = v (snelheid, in dit geval de lichtsnelheid voor EM straling) / f (frequentie) λ = 300.000 m/s gedeeld door +/- 950 Mhz = 0,316 mm Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 6 augustus 2014 Delen Geplaatst: 6 augustus 2014 Dat is een beetje boerenlogica die je daar toepast. Het heeft met de golflengte te maken van GSM EM straling, die is heeeel kort. De beste kooi van Faraday bestaat uit een volledig lekdichte metalen platen die geaard is. Echter voor heel veel EM stralings golflengten is een metalen gaas voldoende. Wil je zekerheid, dan ga je voor de compleet dichte metalen plaat constructie. Deze info pluk ik niet alleen van het internet, maar ik heb HTS Technische Natuurkunde (richting toegepaste natuurkunde) gestudeerd. λ (golflengte) = v (snelheid, in dit geval de lichtsnelheid voor EM straling) / f (frequentie) λ = 300.000 m/s gedeeld door +/- 950 Mhz = 0,316 mm En wat is een auto? Hoge mazen (de ruiten) en niet geaard (geïsoleerd door de rubber in de banden). Ge moogt zeggen (en gestudeerd hebben) wat je wil, maar een auto is GEEN goede kooi van Faraday, wat je ook op het net leest. En boerenlogica is juist ja, logica. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
luna1988 Geplaatst: 6 augustus 2014 Delen Geplaatst: 6 augustus 2014 Op zich is elk metalen kooi een kooi van faraday. Echter bepalen de gaten/mazen in de kooi de efficiëntie ervan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
techie Geplaatst: 6 augustus 2014 Delen Geplaatst: 6 augustus 2014 Er is namelijk een reden waarom ze tegenwoordig weinig huizen met gewapend beton bouwen. Dan gaan de bewoners namelijk klagen dat ze slecht bereik hebben, met hun mobiel/laptop. Dat waren ook kooien van Faraday. Straling van de gsm die buiten, en binnen gehouden wordt. Slechte wifi verbinding in de tuin etc. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 6 augustus 2014 Delen Geplaatst: 6 augustus 2014 En wat is een auto? Hoge mazen (de ruiten) en niet geaard (geïsoleerd door de rubber in de banden). Ge moogt zeggen (en gestudeerd hebben) wat je wil, maar een auto is GEEN goede kooi van Faraday, wat je ook op het net leest. En boerenlogica is juist ja, logica. Kijk dat zeg je duidelijker, het is geen goede kooi van Faraday. Maar bliksem op een auto heeft niets te maken met de rubberen banden. Als zo'n bliksemschicht van vele honderden meters hoogte door de lucht kan, is dat 10 cm rubber kinderspel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 6 augustus 2014 Delen Geplaatst: 6 augustus 2014 Kijk dat zeg je duidelijker, het is geen goede kooi van Faraday. Maar bliksem op een auto heeft niets te maken met de rubberen banden. Als zo'n bliksemschicht van vele honderden meters hoogte door de lucht kan, is dat 10 cm rubber kinderspel. Mijn vermelding van de banden slaat op het feit dat als het een Faraday kooi zou zijn, er geen aarding is. Dat staat LOS van het feit dat je in een auto veilig bent voor bliksem elektrocutie. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.