Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Experiment] Weer satellieten ontvangen (low-budget)


Communicator

Aanbevolen berichten

Zoals sommigen misschien al weten, ben ik aan het experimenteren met SDR en weersatellieten.

 

Doelstelling is het goed ontvangen van data waarmee ik rechtstreekse weerbeelden kan maken die deze satellieten continue uitzenden.

 

Om dit te bereiken was het nodig om zelf een antenne in elkaar te knutselen die speciaal bedoelt is voor de 137MHz frequenties

Ik denk dat ik het goed heb gedaan (volgens een duidelijke omschrijving die ik doorkreeg op internet).

 

Dit is de antenne die momenteel aan mijn dak hangt op zolder:

2014-04-04-15.07.58.jpg.9b80d1790fbfc46b58e3b2323f7841aa.jpg

 

Het is nu nog 5 minuten afwachten voordat NOAA19 over vliegt binnen bereik...spannend!...

 

Het eerste resultaat:

04041319.jpg.7c5c4e221b11795005df8cb3a51b1b2e.jpg

 

Ik ontvang wel signaal, maar niet beter als met de discone antenne.

 

De antenne heb ik zojuist verplaatst naar buiten, op een schoffel, tegen de schuur aan (±3m boven de grond) nu moet ik nog 30 minuten wachten voordat de satelliet NOAA15 passeert.. .... en weer spannend.. het lijkt er wel op dat dit signaal schoner is.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Met de nieuwe zelfgebouwde qth valt het ook vies tegen. Ik denk dat ik de oorzaak van het slechte ontvangst ergens anders moet zoeken.

 

Ik heb nu de qth antenne rechtstreeks op de scanner of Wouxun aansluiten om te kijken of er dan wel verbetering is.

 

Alles staat op automaat, dus hij moet straks, als het goed is NOAA19 gaan ontvangen en opnemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de nieuwe zelfgebouwde qth valt het ook vies tegen. Ik denk dat ik de oorzaak van het slechte ontvangst ergens anders moet zoeken.

 

Ik heb nu de qth antenne rechtstreeks op de scanner of Wouxun aansluiten om te kijken of er dan wel verbetering is.

 

Alles staat op automaat, dus hij moet straks, als het goed is NOAA19 gaan ontvangen en opnemen.

Gaaf dit, wist helemaal niet dat je dit zo uit de lucht kon halen. Hoe lang moeten we nog wachten tot NOAA19 voorbij komt? Ik zit volgens mij met dezelfde spanning als jou nu te wachten op de volgende foto :)

 

Als ik je een kudo had mogen geven dan had je er 1 gehad van me, nog even afwachten dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg leuk om te doen inderdaad. Ik de trouwens dat ik de oorzaak van het slechte ontvangst heb gevonden...

De gain control van de usb stick werd standaard op 1 gezet... dus nagenoeg geen versterking van het ontvangen signaal...

 

Deze heb ik nu, na wat getest, op 179 staan. Het vliegverkeer komt nu ook veel beter binnen, dus er valt nog veel meer te luisteren... ik hoop hiermee ook het NOAA datasignaal nu beter te ontvangen...

 

Erg spannend.... ik hoop nog 45 minuten te kunnen rekken alvorens wij naar een verjaardag gaan hihihi... kan ik nog net even 1 testje doen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kort nachtje. Maar wel een mooi plaatje ! Missie geslaagd voor voorlopig ?

Het begin is er... nu natuurlijk proberen om steeds betere en mooiere plaatjes te ontvangen :)

 

Ik denk dat er nog een hoop te winnen is qua software aanpassingen...

 

Waar ik nu ook benieuwd naar ben... is deze antenne inderdaad beter dan die discone? Want de reden dat ik vrijwel geen signaal ontving was een software-instelling, en niet de antenne...

Maar goed... daar hebben we voldoende tijd voor om dat te ontdekken :D

 

Ik vond het sowieso erg leuk om zelf eens een antenne te bouwen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het begin is er... nu natuurlijk proberen om steeds betere en mooiere plaatjes te ontvangen :)

 

Ik denk dat er nog een hoop te winnen is qua software aanpassingen...

 

Waar ik nu ook benieuwd naar ben... is deze antenne inderdaad beter dan die discone? Want de reden dat ik vrijwel geen signaal ontving was een software-instelling, en niet de antenne...

Maar goed... daar hebben we voldoende tijd voor om dat te ontdekken :D

 

Ik vond het sowieso erg leuk om zelf eens een antenne te bouwen!

 

Pas maar op voor je nieuwe buren.:p

 

Je kunt de antenne misschien op zolder nog eens proberen met de versterkte gain control.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net, om te testen, mijn discone antenne weer terug aangesloten. noaa18 kwam recht over Nederland heen, en het signaal moet dus keihard zijn... nou... met die discone dus niet...

Mijn zelfgebouwde antenne weer gauw terug aangesloten en de ontvangst ging van 10% naar 100% :)

 

Trots op mezelf ghehehe :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net, om te testen, mijn discone antenne weer terug aangesloten. noaa18 kwam recht over Nederland heen, en het signaal moet dus keihard zijn... nou... met die discone dus niet...

Mijn zelfgebouwde antenne weer gauw terug aangesloten en de ontvangst ging van 10% naar 100% :)

 

Trots op mezelf ghehehe :p

Oke dan. de discone gaat het dus niet worden. Heb je misschien een handleiding hoe je die mooie antenne gemaakt hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...