Ga naar inhoud
GENEGEERD

Reparaties aan Electronica WIE DURFT,PROBEERT en DOET TERWIJL NAUWELIJKS VERSTAND VAN


Gast

Aanbevolen berichten

Niet afhankelijk zijn van elektriciteit is goed. Maar het is veel goedkoper om je water voor thee in de magnetron op te warmen dan het is op het fornuis. Overigens wou ik dat je internet via de kabel zonder televisie kon afnemen, hopelijk komt dat in de toekomst nog als er concurrentie bij komt.

 

Dat betwijfel ik toch een beetje. Een gaslvam van je fornuis doet er heeel lang over om 1 m3 gas te verstoken, de magnetron gebruikt elke 20 glazen (halve liters) 1 kWh.

Toen ik in een caravan woonde, kon ik driekwart jaar koken (elke dag, + theewater + gebakken eieren voor twee man) op 1 gaspot van 10,5 kg.

 

't Is wel lastig om het exact uit te rekenen, want hoeveel gas het precies verbruikt is lastig een beetje nauwkeurig te meten. 'k Ga het toch proberen, want voor hetzelfde geld is het inderdaad om het even en bespaart het inderdaad geen drol. ;)

 

Internet via de kabel (50mb/s) kun je al krijgen bij bv. Online.nl. 30 euro per maand, eerste maanden 9,95 en 30 euro aansluitkosten.

Dat is precies wat ik heb aangevraagd, zonder TV en zonder telefoon. Ze gebruiken het KPN netwerk.

 

Wel apart trouwens, omdat je via het internet besteld heb je het recht om tot 14 dagen later de boel nog weer te cancellen. Dat houdt dus ook in dat ze pas na 14 dagen überhaupt wat gaan doen. Daardoor duurt het opleveren een maand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
E zijn leuke testjes op internet te vinden waar het verbruik van waterkoker en fluitketel gemeten en vergeleken wordt.

 

400x167xgrafiek-kosten-400x167.png.pagespeed.ic.RpHPC-yLS7.jpg

 

http://www.olino.org/articles/2008/12/30/fluitketel-of-waterkoker

 

Zijn verhaal klopt niet op alle punten, bv het rendement van een Kwh uit een energiecentrale op 50% zetten en de kosten van een Kwh t.o.v. een kuub gas, maar interessant verhaal.

'k Ben bang dat het allemaal weinig scheelt uiteindelijk en het is ook mierenneuken voor een paar dubbeltjes per maand. ;)

 

't Enige voordeel wat overblijft is dat je een fluitketel op een houtvuurtje kunt zetten en de waterkoker en magnetron zonder elektriciteit niets meer doen.

Ik denk dat ik m'n bakkie water maar in de magnetron blijf zetten voor nog geen kwartje per vier dagen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe dat was ook de reden dat ik hem toen gekocht heb :rolleyes: een magnetron ben ik niet zo gecharmeerd van

dan liever een waterkoker :)

gr will

 

Er doen een hoop spookverhalen de ronde over de magnetron, waarschijnlijk omdat mensen niet weten hoe die werkt. 'k Blijf het raar vinden dat mensen dan wel zonder problemen een GSM tegen de hersenpan drukken, nagenoeg dezelfde frequentie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe ik geloof ook niet zo in spookverhalen dus je kommetje water zal best meevallen , maar gezond is anders Als je een gsm bij een PC legt of er zelfs er boven op dan gebeurd er weinig

hooguit wat storing op het geluidsdeel van de PC , maar als je de veiligheid van een magnetron oven overbrugd en je het ding dus aan kunt zetten

met de deur open dan moet je die toch niet met de open kant (deuropening ) tegen je PC aanzetten want dan is de kans dat er dingen in je PC gefrituurd worden

een GSM is mWatt een magnetron is KWatt dus ja er is toch wat verschil tussen die dingen lijkt me :)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien was ik in de war met de waterkoker. Die dingen zijn snel en handig maar weer iets wat plek inneemt op mijn kleine aanrecht, dus doe het zonder. Bovendien koop ik binnenkort een percolator (pruttelpot).

 

 

Internet via de kabel (50mb/s) kun je al krijgen bij bv. Online.nl. 30 euro per maand, eerste maanden 9,95 en 30 euro aansluitkosten.

Dat is precies wat ik heb aangevraagd, zonder TV en zonder telefoon. Ze gebruiken het KPN netwerk. .

 

Nee dat is NIET via de kabel:

"Online.nl maakt gebruik van het snelle en betrouwbare ADSL-netwerk"

 

@Raycoupe ik geloof ook niet zo in spookverhalen dus je kommetje water zal best meevallen , maar gezond is anders Als je een gsm bij een PC legt of er zelfs er boven op dan gebeurd er weinig

hooguit wat storing op het geluidsdeel van de PC , maar als je de veiligheid van een magnetron oven overbrugd en je het ding dus aan kunt zetten

met de deur open dan moet je die toch niet met de open kant (deuropening ) tegen je PC aanzetten want dan is de kans dat er dingen in je PC gefrituurd worden

een GSM is mWatt een magnetron is KWatt dus ja er is toch wat verschil tussen die dingen lijkt me :)

gr will

 

Je gebruikt een extreem voorbeeld waarbij je de beveiliging van het apparaat totaal omzeilt. En dat echt niet zomaar per ongeluk fout gaan, wat het belangrijkste argument kan zijn. Als je je deur uit de auto sloopt is het ook levensgevaarlijk, en dan heb je zelfs nog een gordel. Maar dat niet een reden moeten zijn om auto's af te schaffen. Als je gewoon met een magnetron omgaat is hij gewoon veilig. Zelfde met draadloos; je moet je pas druk gaan maken als ze van radio frequentie af stappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat is NIET via de kabel:

 

Je gebruikt een extreem voorbeeld waarbij je de beveiliging van het apparaat totaal omzeilt. En dat echt niet zomaar per ongeluk fout gaan, wat het belangrijkste argument kan zijn. Als je je deur uit de auto sloopt is het ook levensgevaarlijk, en dan heb je zelfs nog een gordel. Maar dat niet een reden moeten zijn om auto's af te schaffen. Als je gewoon met een magnetron omgaat is hij gewoon veilig. Zelfde met draadloos; je moet je pas druk gaan maken als ze van radio frequentie af stappen.

 

Klopt, ik lees het nu pas, heb ik voor niets die doos weer aan de wand geschroefd, want ik heb het niet besteld. ;)

 

Eens met je magnetron standpunt. Als ik m'n PC op het gasfornuis leg loopt het ook niet goed af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste preppers, misschien is dit handig: ik heb pas een boek op de kop getikt: Het Beste Reparatie Handboek van Reader's Digest. Complete gids voor onderhoud en reparatie in en om de woning. Boek is uit 1974, staat geen ISBN nummer in. 600 pagina's dik, met 6 onderdelen waarvan deel 3A: Elektriciteit in huis en 3B: elektrische apparaten. Hoe het in elkaar zit en hou je het repareert. Nog niet mee gewerkt, alleen gebladerd. Wanneer je het boek niet kunt vinden, en je wilt wat weten, stuur me ff een berichtje.

groet, Sjonnie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Besparen is ok op voorwaarde dat je ook een beetje 'levenskwaliteit' kan behouden. De beste besparingen zijn mijn inziens dié dingen die je automatisch kan doen, zonder dat je speciale handelingen verricht. Ik licht het even toe. Ik heb een paar dingen even nagerekend aan de hand van mijn fakturen. En voor het rekengemak een beetje afgerond.

 

1 KWh elektriciteit kost alle kosten inbegrepen ongeveer 20ct.

1 KWh aardgas kost alle kosten inbegrepen ongeveer 7ct.

 

Drie keer goedkoper dus. Als je moet kiezen hoe je warmte opwekt, dan is aardgas duidelijk goedkoper dan elektriciteit. Dit heeft een aantal gevolgen.

 

Vaatwasser. De vaatwasser verwarmt water dmv elektriciteit. Door je wateraansluiting op het warmwaterkraantje te doen, bespaar je ongeveer 70%. Investering : in het slechtste geval een rolletje teflon, een verloopstukje en een aangepast kraantje. Door af te wassen met een (volle) vaatwasser ben je zuiniger af dan met een handvaat. Tip : Verlaag je keteltemperatuur, je apparaten worden niet blij als ze water van 80° binnen krijgen. 60 graden is al lang genoeg. Je hoeft op die temperaturen ook geen speciale vaatwasser aan te kopen. De mijne doet het prima én je verlengt de levensduur van je vaatwasser want wat gaat er stuk in een vaatwasser ? De pomp, de weerstand of de temperatuurregeling.

 

Wasmachine. Zie boven. Wil je heel warm wassen, dan warmt de machine bij. Nadeel, het spoelen gebeurt ook met warm water op deze manier. Ik heb dit nog niet uitgetest maar wil binnenkort de vaatwasser aansluiten op een warmwaterkraan (liefst nog een mengkraan waarbij ik de inkomende temperatuur kan regelen) die aangesloten wordt op een zonneboiler (zelfbouwprojectje).

 

Voor het warmen van een kopje thee kan je de magnetron gebruiken of een ouderwetse waterkoker. Drink je af en toe een kopje koffie, dan kan je -zoals ik- kiezen voor een senseo (je warmt één kopje tegelijk) of een klein expressoapparaat (kocht ik tweedehands). Het allergoedkoopste is een waterketel op de houtkachel, maar dan heb je wel een houtkachel nodig. En die heb ik niet. We verwarmen met een inbouwhaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 KWh elektriciteit kost alle kosten inbegrepen ongeveer 20ct.

1 KWh aardgas kost alle kosten inbegrepen ongeveer 7ct.

Ik heb mijn afrekening van energiebedrijf er even naast gelegd en bereken andere kosten.

1 KWh elektriciteit alle kosten inbegrepen kost 17 cent

1 M2 aardgas alle kosten inbegrepen kost 97 cent

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn afrekening van energiebedrijf er even naast gelegd en bereken andere kosten.

1 KWh elektriciteit alle kosten inbegrepen kost 17 cent

1 KWh aardgas alle kosten inbegrepen kost 97 cent

 

Je elektriciteit kan kloppen, afhankelijk van je contract en leverancier. Wat aardgas betreft heb je een rekenfout gemaakt. Je nam waarschijnlijk 1m3. 1m3 aardgas bevat tussen de 10 en 12 kwh aan energie. Dit maakt dat je cijfer 10 à 12x te hoog uitkomt. En zo kan je je dus arm rekenen als je op basis van jou berekening meer gaat verwarmen met elektriciteit.

 

Om goed te kunnen vergelijken tussen brandstoffen heb je de energiewaarde nodig. Die kan je hieronder bij benadering vinden. Je zal opmerken dat de verschillende courante brandstoffen ongeveer evenveel kosten per kwh. Of je een 'zaak' doet, kan je afwegen adh de energie die een brandstof je oplevert. Het is duidelijk dat er geen rekening werd gehouden met milieuaspecten, zo leveren autobanden een hoge energiewaarde op maar geen zinnig mens die er aan denkt om die op te gaan stoken. Bij een SHTF is dat misschien wel te overwegen omdat niemand anders er aan denkt.

 

http://www.eclecticsite.be/calc/energie.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn afrekening van energiebedrijf er even naast gelegd en bereken andere kosten.

1 KWh elektriciteit alle kosten inbegrepen kost 17 cent

1 M2 aardgas alle kosten inbegrepen kost 97 cent

 

Mijn electra van vorig jaar kostte dus 0,20134 euro per kWh, inclusief BTW, energiebelasting en opslag duurzame energie.

Mijn gas van vorig jaar kostte 0,542322 euro per M3, inclusief BTW, energiebelasting en opslag duurzame energie.

 

Komt bij beiden nog 34,99 vaste kosten bij.

 

Over het bedrag wat je verbruikt komen dan nog Netwerkkosten 329,95 en service en administratie kosten 26,66.

Gaat er weer 26,00 euro af omdat ik per automatische incasso betaal.

 

Je gas is dus behoorlijk prijzig, maar in Belgie is het kennelijk spotgoedkoop vergeleken bij NL, @lewieke, vergeet niet met jij in een ander land woont!

We rekenen in NL wel degelijk per kuub af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn electra van vorig jaar kostte dus 0,20134 euro per kWh, inclusief BTW, energiebelasting en opslag duurzame energie.

Mijn gas van vorig jaar kostte 0,542322 euro per M3, inclusief BTW, energiebelasting en opslag duurzame energie.

 

Komt bij beiden nog 34,99 vaste kosten bij.

 

Over het bedrag wat je verbruikt komen dan nog Netwerkkosten 329,95 en service en administratie kosten 26,66.

Gaat er weer 26,00 euro af omdat ik per automatische incasso betaal.

 

Je gas is dus behoorlijk prijzig, maar in Belgie is het kennelijk spotgoedkoop vergeleken bij NL, @lewieke, vergeet niet met jij in een ander land woont!

We rekenen in NL wel degelijk per kuub af.

 

In België betaal je voor ALLES te veel door de politisering. Dat geldt voor brandstof, energie, woningen, gronden, bankdiensten, ... bedenk het maar. Het maakt ook niet uit hoe je afrekent. Je kan enkel vergelijken door een vergelijkbare basis te gebruiken en dat is MJ of KWH. Klink anders even op het linkje in bovenstaande post.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In België betaal je voor ALLES te veel door de politisering. Dat geldt voor brandstof, energie, woningen, gronden, bankdiensten, ... bedenk het maar. Het maakt ook niet uit hoe je afrekent. Je kan enkel vergelijken door een vergelijkbare basis te gebruiken en dat is MJ of KWH. Klink anders even op het linkje in bovenstaande post.

 

In NL wordt er inderdaad een verrekeningsfactor gehanteerd voor de kuubs gas. Ze gaan uit van een standaard en 'controleren' de energie waarde van 1 kuub geleverd gas. Vervolgens vermenigvuldigen ze de kuubs gas (die gemeten worden) met bv. 0,998 of 1,045.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In NL wordt er inderdaad een verrekeningsfactor gehanteerd voor de kuubs gas. Ze gaan uit van een standaard en 'controleren' de energie waarde van 1 kuub geleverd gas. Vervolgens vermenigvuldigen ze de kuubs gas (die gemeten worden) met bv. 0,998 of 1,045.

 

En jij vergelijkt dus 1KWh elektra met 1 kuub gas ? Geef mij maar die kuub gas in dat geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En jij vergelijkt dus 1KWh elektra met 1 kuub gas ? Geef mij maar die kuub gas in dat geval.

 

Huh, dat schrijf ik toch nergens? :confused:

 

In NL rekenen ze X kWh of Mega Joules voor een kuub gas (gasmeters werken hier in kubieke meters). Als blijkt dat het geleverde gas 0,9X of 1,1X aan energie bevat, verrekenen ze dat. (zie je overigens niet op de energie nota)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huh, dat schrijf ik toch nergens? :confused:

 

In NL rekenen ze X kWh of Mega Joules voor een kuub gas (gasmeters werken hier in kubieke meters). Als blijkt dat het geleverde gas 0,9X of 1,1X aan energie bevat, verrekenen ze dat. (zie je overigens niet op de energie nota)

 

De energetische waarde van het geleverde gas vind je normaliter terug op je afrekening. MegaJoule is de andere eenheid die gebruikt wordt om die uit te drukken. De omrekeningsfactor die je aangeeft is de afwijking tov de standaardwaarde. Anders vind je het zeker terug op de site van je leverancier. Is dat niet het geval (wat me bijna onmogelijk lijkt) dan zou ik die gegevens opvragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De energetische waarde van het geleverde gas vind je normaliter terug op je afrekening. MegaJoule is de andere eenheid die gebruikt wordt om die uit te drukken. De omrekeningsfactor die je aangeeft is de afwijking tov de standaardwaarde. Anders vind je het zeker terug op de site van je leverancier. Is dat niet het geval (wat me bijna onmogelijk lijkt) dan zou ik die gegevens opvragen.

 

Niet op de rekening, maar staat wel beschreven op de site van de leverancier inderdaad. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Even een vraagje dan, aangezien er al een draadje over is.

 

Ik heb een goedkoop lampje dat 't niet meer doet. Opengemaakt, en er zit een draadje los. Zo'n heel dun draadje op een klein printplaatje waar de aan/uit knop op zit. Hier komt ie, ik heb geen soldeerbout, maar wel zo'n turbo aansteker waar je volgens sommige ook mee kan solderen. Nu ga ik dat ding niet op dat printplaatje richten, want daar blijft dan weinig van over, maar als ik nu een spijker in een tang houd, die verhit met de aansteker, zou 't dan lukken? Wordt m'n eerste soldeerpoging dan. Er zit redelijk wat tin aan 't draadje (met een metale klemmetje eraan waarmee ie aan de printplaat zat) en aan 't aansluitpunt zelf dus, desnoods kan ik wat tin 'stelen' van een ander kapot gevalletje. Natuurlijk ga ik een keertje een simpel soldeerboutje en wat tin regelen maar ik vraag me af of dit zou lukken als ik 't niet heb en er ook nog eens niets van weet. Heb een stalen bureau waar ik 't op kan proberen zonder de boel in de fik te steken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sja, ik werk bij Repair Café Steenwijk, @frans81 .

 

In principe kan ik alles repareren, zolang het maar geen ingewikkelde elektronica is, maar meestal ligt het aan simpele dingen.

Schakelaartje, zekering, vuil contact, gebroken snoer, je weet wel.

Solderen, doormeten, aanpassen geen probleem.

 

Veel dingen zijn "designed to break", hebben een ingebouwde levensduur, zijn niet open te maken zonder te slopen, kennen geen reserve onderdelen.

Wegwerp-consumptie-maatschappij. :)

 

Maar als je dan "nee" moet verkopen, zijn mensen ook al blij. Dan hebben ze er vrede mee, dat je iets moet weggooien, omdat er geen redden meer aan is.

 

Goed gereedschap is het halve werk.

Standaard dingen verzamelen. Snoer, schakelaars, zekeringen, kroonsteentjes, tape, soldeer, lijm, enz.

 

 

 

dan kun jij vast iets zinnigs zeggen over mijn oude wasmachine.

er zit een slot in de deur. deze is doorgebrand waardoor de programma's niet meer starten.

dit slot heeft 3 aansluitingen 1 negatief, 1 positief, 1 sensor (hoogstwaarschijnlijk)

 

Bij niet op slot staat er 30V~ op de positief, bij slot staat hier 220V~ op. wat er naar de sensor gaat in de 2 stadia weet ik niet aangezien het slot stuk is. (zwart en echt helemaal uitgefikt).

Aangezien deze oude machine wel werkt op onze generator (nieuwere niet) wil ik deze nog nieuw leven inblazen met een noodgreep.

 

plan:

slot eraf en de positief rechtstreeks op de sensor poot zetten. Zo zou de print moeten denken dat de deur op slot zit en verder lopen. Nu zal ik dit doen met een draad met een 1a 240V zekering erin om er zeker van te zijn dat ik niet bij een kortsluiting alles in de hens zet of de generator sloop.

 

heb jij enig idee hoe die deurschakelaars werken (lijkt een spoel met een ijzeren plaatje waaraan het slotje zit) en vooral wat deze op de 3e poot afgeven. ( Ik vermoed de spanning over de spoel.. )

 

 

Disclaimer: Ik zou iemand willen aanraden hier ook mee te gaan klooien want spelen met 220V in machines waar ook water doorheengaat IS NIET LEUK EN ERG GEVAARLIJK

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraagje dan, aangezien er al een draadje over is.

 

Ik heb een goedkoop lampje dat 't niet meer doet. Opengemaakt, en er zit een draadje los. Zo'n heel dun draadje op een klein printplaatje waar de aan/uit knop op zit. Hier komt ie, ik heb geen soldeerbout, maar wel zo'n turbo aansteker waar je volgens sommige ook mee kan solderen. Nu ga ik dat ding niet op dat printplaatje richten, want daar blijft dan weinig van over, maar als ik nu een spijker in een tang houd, die verhit met de aansteker, zou 't dan lukken? Wordt m'n eerste soldeerpoging dan. Er zit redelijk wat tin aan 't draadje (met een metale klemmetje eraan waarmee ie aan de printplaat zat) en aan 't aansluitpunt zelf dus, desnoods kan ik wat tin 'stelen' van een ander kapot gevalletje. Natuurlijk ga ik een keertje een simpel soldeerboutje en wat tin regelen maar ik vraag me af of dit zou lukken als ik 't niet heb en er ook nog eens niets van weet. Heb een stalen bureau waar ik 't op kan proberen zonder de boel in de fik te steken :)

 

dat kan.. een ijzerdraadje vastmaken aan de top van de aansteker waarbij het ijzerdraadje door de top van de vlam loopt en het puntje buiten de vlam zit. Dit stook je heet en op het moment dat je soldeert moet je er voor zorgen dat de top van het draad als soldeertip gebruikt kan worden maar de vlam niets in de fik steekt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...