Amero Geplaatst: 12 februari 2014 Delen Geplaatst: 12 februari 2014 Die inkeping in je boog...daar blijven de veren van je pijl toch in hangen. Het remt op zijn minst af. Ik zou de boog zonder de inkeping maken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
roelf Geplaatst: 15 februari 2014 Delen Geplaatst: 15 februari 2014 Wat is de verhouding boog/lengte van de pees? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
cavedude Geplaatst: 15 februari 2014 Delen Geplaatst: 15 februari 2014 Door de paradox van de pijl heb je geen last van de inkeping. Zonder inkeping moet de pijl als het ware om de boog heen. Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
cavedude Geplaatst: 15 februari 2014 Delen Geplaatst: 15 februari 2014 Veren knippen in vorm met een schaar valt nog niet mee maar het kan wel. Meestal gebruik je hiervoor een stans of een verensnijder o.b.v gloeiend draadje. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hhpp Geplaatst: 15 februari 2014 Delen Geplaatst: 15 februari 2014 @roelf: verhouding lengte boog:pees is niet een vast gegeven, want je boog kan een rechte lat zijn, maar kan ook enorme reflex hebben. Vergelijk bijvoorbeeld mongoolse ruiterboog en een engelse longbow. Met compound wordt het nog weer anders, omdat de pees meerdere malen rondloopt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hhpp Geplaatst: 15 februari 2014 Delen Geplaatst: 15 februari 2014 @cavedude: goeie aanvullingen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
GuywithAplan Geplaatst: 15 februari 2014 Delen Geplaatst: 15 februari 2014 Wat is de verhouding boog/lengte van de pees? een trucje dat ik vroeger op de handboogvereniging heb geleerd als je boog niet gespannnen. maak je een vuist van je hand en steekt je duim op. houw je duim aan de boven kan van de lat waar de pees invalt. en dan moet de pees onder je hand komen. Het is niet heel precies maar regelmatig hbe je dan wel de juiste spanning. Werkt wel goed op een recurve maar bijv niet op je ruiterboog 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
GuywithAplan Geplaatst: 15 februari 2014 Delen Geplaatst: 15 februari 2014 Door de paradox van de pijl heb je geen last van de inkeping. Zonder inkeping moet de pijl als het ware om de boog heen. Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk . Is wel een uitdagende manier van schieten. ik vindt het erg leuk om zo te schieten met me ruiterboog en duimring. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
cavedude Geplaatst: 15 februari 2014 Delen Geplaatst: 15 februari 2014 Ik schiet zelf engelse longbow maar ook ruiterboog en jachtrecurve. Als je een vlaamse pees maakt kan je zelf de lengte aanpassen Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
demon44 Geplaatst: 15 februari 2014 Delen Geplaatst: 15 februari 2014 Ziet er super uit! als je nog wat tips wil hebben kan ik je het boekje 'houtkoorts' aanraden. Hierin word stap voor stap verschillende bogen uitgelegd en waar je op moet letten. Aan de hand hiervan heb ik ook een paar bogen gemaakt, helaas heb ik niet de concentratie gehad om ze zo goed af te werken zoals die pijlen. ga zo door! http://home.kpn.nl/veen0804/houtkoorts.html (Als het je gaat om een sterke boog die echt heel hard schiet kun je dit filmpje eens bekijken, hij was bij mij krachtiger dan de houten boog) demon44 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Peerke Geplaatst: 18 december 2014 Delen Geplaatst: 18 december 2014 Het volgende project als ik voldoende veren heb. Een setje fluorroze en oranje pijlen. (Niet dat ik mis schiet, maar deze zijn toch makkelijker terug te vinden ... .. .) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Trooper Geplaatst: 18 december 2014 Delen Geplaatst: 18 december 2014 ondanks dat ik kleurenblind ben vind ik ze er toch mooi uit zien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Peerke Geplaatst: 19 december 2014 Delen Geplaatst: 19 december 2014 Pijlen maken, ik zal in gedeeltes wat toelichten. Knip met een snoeischaar voldoende lange uitlopers af, ontdoe deze van de bast en laat ze drogen. Aanbrengen van het nokje: Het nokje moet precies op het hout zitten om de juiste druk over te brengen. Indien niet, dan kan het nokje scheuren. Met een mesje snij ik wat korte randjes eraf. En met een puntenslijper breng ik het topje in vorm zodat het nokje erop past. Zie de volgende foto's voor een voorbeeld Past het nokje goed zonder speling ? Breng lijm aan en laat een dag drogen. (In dit voorbeeld is het stokje nog zelfs iets te dun om het nokje volledig te kunnen ondersteunen, maarja voorbeeld hé !) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Peerke Geplaatst: 19 december 2014 Delen Geplaatst: 19 december 2014 Neem per pijl 4 veren die van dezelfde vleugel komen, of die dezelfde kant opstaan Waarom 4 ? Zeker als je er nog niet bekend mee bent, sneuvelt er wel een vleugelpen bij het splijten of afnemen. Detailopname van een correct passend nokje. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Peerke Geplaatst: 19 december 2014 Delen Geplaatst: 19 december 2014 Een ganzenveer en een scherp mes: [ATTACH=CONFIG]15340[/ATTACH] Een gespleten ganzenveer, zo dun mogelijk gemaakt. En een malletje van karton. [ATTACH=CONFIG]15342[/ATTACH] Het geknipte veertje, geplakt en ingeklemd met knijpers. [ATTACH=CONFIG]15343[/ATTACH] En nu 1 dag laten drogen ... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
homerun Geplaatst: 19 december 2014 Delen Geplaatst: 19 december 2014 Een ganzenveer en een scherp mes: [ATTACH=CONFIG]15340[/ATTACH] Een gespleten ganzenveer, zo dun mogelijk gemaakt. En een malletje van karton. [ATTACH=CONFIG]15342[/ATTACH] Het geknipte veertje, geplakt en ingeklemd met knijpers. [ATTACH=CONFIG]15343[/ATTACH] En nu 1 dag laten drogen ... de bijlage doen het niet Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Peerke Geplaatst: 19 december 2014 Delen Geplaatst: 19 december 2014 Hoop zo duidelijker @homerun Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
homerun Geplaatst: 19 december 2014 Delen Geplaatst: 19 december 2014 ja het is zeker duidelijk @Peerke bedankt daar voor Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dauntless Geplaatst: 19 december 2014 Delen Geplaatst: 19 december 2014 Ik ga binnenkort een jeugdboog maken volgens deze handleiding: http://home.planet.nl/~veen0804/paginas/handleiding%20jeugd.html Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Peerke Geplaatst: 19 december 2014 Delen Geplaatst: 19 december 2014 Ik ga binnenkort een jeugdboog maken volgens deze handleiding: http://home.planet.nl/~veen0804/paginas/handleiding%20jeugd.html Leuk @Dauntless ! Hou ons op de hoogte van je vorderingen ! Het liefst met foto's. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Peerke Geplaatst: 20 december 2014 Delen Geplaatst: 20 december 2014 Veertje nummer 2 bevestigd. Weer een dag laten drogen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DeltaFox Geplaatst: 20 december 2014 Delen Geplaatst: 20 december 2014 Misschien interessant, misschien niet. een linkje naar een YT kanaal van een gast die zelf een boog en pijlpunten maakt. ik (als leek) vond het wel indrukwekkend Primitivepathways https://www.youtube.com/channel/UC91cRUSzWT0nL66FhKHciIQ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JohnVonSchutz Geplaatst: 21 december 2014 Delen Geplaatst: 21 december 2014 Bedankt voor alle tips @Peerke Ik schiet met Es en vroeg me al af hoever andere nou schieten. Mijn pijlen gaan ook 100 tot max. 120 meter. Maar op die afstanden is het wel eens moeilijk om te zien waar ze landen dus vroeg ik me af waar je die stokken vandaan hebt gehaald. Ik heb een keer gezien dat iemand de stelen van rozen gebruikte. Die zouden goede pijl eigenschappen hebben. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
SemperFi Geplaatst: 25 januari 2015 Delen Geplaatst: 25 januari 2015 http://www.dumpert.nl/mediabase/6636275/2b4c145c/boogschieten_3.0.html zonet tegengekomen. Was onder de indruk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Perry Geplaatst: 10 januari 2021 Delen Geplaatst: 10 januari 2021 Net het boek houtkoorts gekocht ga ook binnenkort eens kijken of het me lukt een mooie boog te maken eerst het boek maar eens lezen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.