Piroska Geplaatst: 10 november 2013 Auteur Delen Geplaatst: 10 november 2013 Wij hebben hier zelf oude eiken vaten in de wijnkelder staan, en ook geen intratuin hier . OK dus maar een klein beetje schaafsel en dan regelmatig proeven, moet kunnen! (vooral dat proeven) Dan zeven en bottelen neem ik aan? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
driehart Geplaatst: 10 november 2013 Delen Geplaatst: 10 november 2013 @Piroska Driehart Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Piroska Geplaatst: 10 november 2013 Auteur Delen Geplaatst: 10 november 2013 Ik denk dat eiken schaafsel het beste is. Veel contactoppervlak en sneller resultaat. Ook goed zelf te doen... Daarna wel de drank zeven en bottelen. Wellicht gewoon bottelen op eiken schaafsel... Moet ik zlef ook eens proberen. Driehart Als je bottelt op schaafsel denk ik dat de smaak te penetrant wordt, wel leuk dit moet ik zeggen, lekker uitproberen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greener Geplaatst: 10 november 2013 Delen Geplaatst: 10 november 2013 Wij hebben hier zelf oude eiken vaten in de wijnkelder staan, en ook geen intratuin hier . OK dus maar een klein beetje schaafsel en dan regelmatig proeven, moet kunnen! (vooral dat proeven) Dan zeven en bottelen neem ik aan? Ik zou zeer zeker zeven voor het bottelen haha Greener Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast tom666 Geplaatst: 11 november 2013 Delen Geplaatst: 11 november 2013 Schaafsel mag je niet gebruiken...moet echt een ''blok (je) '' eik zijn. De tijd dat dat dit er in zit hangt af van hoe donker je dit zelf wilt. Blokje wordt eerst heel goed gewassen daarna deels gebrand en weer gewassen. Dan drogen en danpas in de moonshine... Dit is een traag proces dus verwacht niet dat je na een maand dokere shine hebt he... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
zilver Geplaatst: 11 november 2013 Delen Geplaatst: 11 november 2013 @Tom maakt toch niet uit of je snippers gebruikt? lijkt me gewoon sneller , gaat dit te snel? de echte distileerders trekken hun wenkbrouwen op bij dit soort praktijken, maar tis maar voor de hobby. Hoeft geen wereld drank te worden. @oblrien oude whisky vaten hebben dus al bijna alle hout smaken afgegeven aan de whisky, maar ik kan me wel voorstellen dat iets van de whisky en wijn/sherry smaak dan weer in je moonshine trekt ik zou een vers stukje eiken proberen dan, een grote plank van snoeihout, een kant lekker verkolen en dan in je alkohol, de drank die in je plank trekt ben je wel kwijt op het laatst, dus misschien ook niet te groot stuk inderdaad Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greener Geplaatst: 11 november 2013 Delen Geplaatst: 11 november 2013 Gewoon proberen, Alle amateurbrouwers en stokers gebruiken die rooksnippers van Jack Daniel. Als het niet te drinken was gebruikten ze wel wat anders. Greener Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hamster Geplaatst: 11 november 2013 Delen Geplaatst: 11 november 2013 en voor diegene die het wil uit printen hier link1 pdf format en hier link2 ook pdf format alleen andere uploader @Piroska de foto's staan hier wel rechtop Hamster Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Molonneke Geplaatst: 11 november 2013 Delen Geplaatst: 11 november 2013 Fantastisch initiatief! Lekker, te gebruiken voor allerhande doeleinden en WSHTF een bartering good. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Piroska Geplaatst: 11 november 2013 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2013 en voor diegene die het wil uit printen hier link1 pdf format en hier link2 ook pdf format alleen andere uploader @Piroska de foto's staan hier wel rechtop Hamster He?? Meen je dat van die fotoos? Ik snap er nix meer van.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hamster Geplaatst: 12 november 2013 Delen Geplaatst: 12 november 2013 He?? Meen je dat van die fotoos? Ik snap er nix meer van.. een word bestand van gemaakt hahaha Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lion Geplaatst: 14 november 2013 Delen Geplaatst: 14 november 2013 een word bestand van gemaakt hahaha @Piroska Ik had ook al een gedeelte gekopieerd naar Word en daar kan je de foto's draaien of groter of kleiner maken. Dus heb ik ook jouw foto's effe rechtop gezet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gasmasker Geplaatst: 14 november 2013 Delen Geplaatst: 14 november 2013 Leuk Tom, daar dachten wij toevallig ook aan, een eikenblokje toevoegen en dan weg zetten, weet jij hoe lang dat dan moet om het lekker te maken? Ik zelf gebruik chips van brouwmarkt. In mijn geval 5-30 gr/ 10 L. Minimaal 1 week max 2 maanden. Gewoon wekelijks proeven.... http://www.brouwmarkt.nl/eiken-chips-krullen-c-255_40_312.html Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mr Grasovka Geplaatst: 21 april 2014 Delen Geplaatst: 21 april 2014 Even een wat oudere topic bumpen !! Waar zou ik mijn inspiratie toch vandaan hebben gehaald lol.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Piroska Geplaatst: 21 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 21 april 2014 hahahaha, nou geen idee! Ziet er goed uit @Mr Grasovka Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
driehart Geplaatst: 21 april 2014 Delen Geplaatst: 21 april 2014 Ik zou ook niet weten @Mr Grasovka. Leuk om te zien! Driehart Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mr Grasovka Geplaatst: 22 april 2014 Delen Geplaatst: 22 april 2014 @Piroska @driehart Tis ook erg leuk om zoiets te bouwen!!.. Ik ga hem van het weekend schoonstoken met azijn en water zodat alle viezigheid loskomt.... Wel heb ik nog een aantal vragen wat betreft het schoon houden van de ketel,telkens met azijn spoelen/koken of is spoelen met water en goed drogen na afloop voldoende ?. Mvg grassie Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Piroska Geplaatst: 23 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 23 april 2014 Wij doen er helemaal niets mee, we gieten het restje eruit en omdat hij nog warm is droogt hij vanzelf mooi op. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
driehart Geplaatst: 23 april 2014 Delen Geplaatst: 23 april 2014 @Piroska @driehart Tis ook erg leuk om zoiets te bouwen!!.. Ik ga hem van het weekend schoonstoken met azijn en water zodat alle viezigheid loskomt.... Mvg grassie Wel heb ik nog een aantal vragen wat betreft het schoon houden van de ketel,telkens met azijn spoelen/koken of is spoelen met water en goed drogen na afloop voldoende ?. Ik doe er verder ook niets mee. Als je geregeld wat maakt dan is er niets aan de hand. Alleen even met water spoelen en gaan met die banaan. Anders na lange tijd niet gebruik weer even een schoonmaakronde. Driehart Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mr Grasovka Geplaatst: 24 april 2014 Delen Geplaatst: 24 april 2014 @Piroska @driehart Bedankt voor de reacties!. Dan ga ik hetzelfde doen,leeg gieten en op laten drogen,mocht er wat aan de wanden blijven zitten dan even spoelen met water. Ik begin simpel met een suiker vergisting,even wat ervaring opdoen. Van een goede vriend vanmij (ex yugoslaaf) kreeg ik de tip om een potje voor de helft gevuld met water in een emmer te zetten en daar het distilaat in op te vangen. Zijn uitleg is alsvolgt,methanol bind zich aan het water ethanol niet,alles wat over de rand van het potje in emmer valt is ethanol en dus drinkbaar. Klinkt dit voor jullie bekend ?. Mvg gras Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
driehart Geplaatst: 24 april 2014 Delen Geplaatst: 24 april 2014 @Piroska @driehart Bedankt voor de reacties!. Dan ga ik hetzelfde doen,leeg gieten en op laten drogen,mocht er wat aan de wanden blijven zitten dan even spoelen met water. Ik begin simpel met een suiker vergisting,even wat ervaring opdoen. Van een goede vriend vanmij (ex yugoslaaf) kreeg ik de tip om een potje voor de helft gevuld met water in een emmer te zetten en daar het distilaat in op te vangen. Zijn uitleg is alsvolgt,methanol bind zich aan het water ethanol niet,alles wat over de rand van het potje in emmer valt is ethanol en dus drinkbaar. Klinkt dit voor jullie bekend ?. Mvg gras Deze methode ken ik niet Driehart Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 24 april 2014 Delen Geplaatst: 24 april 2014 @Piroska @driehart Bedankt voor de reacties!. Dan ga ik hetzelfde doen,leeg gieten en op laten drogen,mocht er wat aan de wanden blijven zitten dan even spoelen met water. Ik begin simpel met een suiker vergisting,even wat ervaring opdoen. Van een goede vriend vanmij (ex yugoslaaf) kreeg ik de tip om een potje voor de helft gevuld met water in een emmer te zetten en daar het distilaat in op te vangen. Zijn uitleg is alsvolgt,methanol bind zich aan het water ethanol niet,alles wat over de rand van het potje in emmer valt is ethanol en dus drinkbaar. Klinkt dit voor jullie bekend ?. Mvg gras Zijn uitleg lijkt mij niet correct, beide zijn volledig oplosbaar in water: http://www.solubilityofthings.com/water/alcohols Lijkt mij een niet werkende dus extreem gevaarlijke methode om methanol te vermijden Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Vladimir Geplaatst: 24 april 2014 Delen Geplaatst: 24 april 2014 Zijn uitleg lijkt mij niet correct, beide zijn volledig oplosbaar in water: http://www.solubilityofthings.com/water/alcohols Lijkt mij een niet werkende dus extreem gevaarlijke methode om methanol te vermijden Methanol is toch lichter? Dan kan ik het me andersom nog wel voorstellen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 24 april 2014 Delen Geplaatst: 24 april 2014 Methanol is toch lichter? Dan kan ik het me andersom nog wel voorstellen. Lastig te scheiden die twee, helemaal in wateroplossing. Maar gelukkig valt het mee met de methanol bij thuisstokers aangezien het niet onstaat bij vergisting van suikers tot alcohol, maar door de enzymatische afbraak van pectines: http://kokenmetkanker.blogspot.nl/2009/01/zelf-distilleren-het-gevaar-van.html Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Piroska Geplaatst: 25 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 25 april 2014 Wij gooien gewoon de voorloop weg (of nouja, ik maak er tincturen van) Dat systeem met dat potje water kennen ze hier niet en er wordt heel wat afgestookt in Hongarije, ik zou het niet gebruiken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.