Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe een permanent shelter maken


Gerbenvink

Aanbevolen berichten

Wellicht een tent? Is dat een optie voor je? Op die manier ben je ook nog mobiel en er zijn plekken in NL waar je mag "wildkamperen". Zoek eens op "paalcamping" hier op het forum of op Google.

 

Overigens heb ik wel mijn twijfels over 14-jarigen die alleen in de bossen overnachten, maar goed, als je ouders dat prima vinden, wie ben ik dan...

 

JB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hmm, dat er geen bos meer te vinden is lijkt me toch wel stug.

Toen ik die leeftijd had maakte ik jarenlang hutten in het bos, de enige die vernielt zijn waren die ik samen met 'vriendjes' gebouwd had, maar die dan het slopen toch leuker vonden dan het bouwen...

Ben een keer zo kwaad geweest dat ik bij het betreffende vriendje heb aangebelt, papa deed open en ik vroeg "is xxxxxx thuis?" Papa riep zoonlief en ik heb hem gewoon op zijn gezicht gemept en ben weer een nieuwe hut gaan bouwen (vroeger kon dat blijkbaar nog, waarschijnlijk zou ik nu voor de jeugdrechter moeten verschijnen?).

 

Maar goed, als Nederland heden ten dagen zo bebouwd en bevolkt is dat dit in het bos niet kan moet je jezelf aanpassen.

Zoek een leegstaand pand of bedrijfsgebouw, op veel daken van publieke gebouwen komt nooit iemand en zijn er best makkelijk simpele 'hutten' te bouwen tussen muurtjes enz enz.

 

Zoek plekken waar niemand wil komen, bv een stukje dicht dennebos.

Er zijn heel vaak afgedankte gemeente gebouwen te vinden, oude waterzuivering en weet ik veel wat.

Dat is vaak van een hek voorzien en heeft niemand iets te zoeken vinden, maar wel iemand die daar een hut wil bouwen?

Bij scholen, sportvelden en zwembaden heb je vaak vrij diepe groenstroken denk aan 5 tot 10 meter, dat is diep genoeg om iets moois te kunnen verstoppen, zeker als er groenblijvende struiken in staan.

 

Nou ja ik zou zeggen denk out of the box en laat ons weten wat je gevonden hebt !

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben hier zelf ook mee bezig voor WSHTF dus ik ben regelmatig aan het tekenen om te kijken wat het beste is, ik zou mijn shelter wel voor een gedeelte ingraven(kost heel veel tijd maar ik vind dat het waard) en ik zou het eerste bedekken met een groot afdekzeil en hier bladeren overheen ik zou het zeil wel doen over een houten frame maar ik zou je misschien wel eens foto's kunnen sturen.

 

mvg, MP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb daar ook al best veel denk, google maps en scout werk in zitten. Zo'n locatie is inderdaad zeldzaam.

 

Het beste zijn nog die kleine stukjes houtbos midden in 't bouwland. Komt maar eens per jaar iemand kijken en mits ver genoeg van de bebouwde kom niet snel last van kinderen en wandelaars.

Ongeacht boomsoort stikt het er meestal van de teken.

Naamloos.jpg.4966907abc4acb2181093b82d88e6649.jpg

 

Op een dag kom je er dan wel achter dat er zware machines aan 't werk zijn om de bomen te kappen.

 

 

Beste Raycoupe, Door het weghalen van die straatnaam in je screenshot krijg ik de drang om dit op te speuren ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Raycoupe, Door het weghalen van die straatnaam in je screenshot krijg ik de drang om dit op te speuren ;)

 

Ga gerust je gang. :)

Het zou knap zijn als je het lukt, maar als je een beetje visueel bent ingesteld is het te doen als je weet waar ik woon.

Jammer genoeg tref je daar geen mooie shelter met knapperend houtvuurtje en percolator met koffie. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gerbenvink

 

Ik heb veel dingen gedaan in mijn leven (en hopelijk gaat dat nog gewoon door) en dus ook veel gezien, met betrekking op het "wildkamperen" en dat wat er omheen kan gebeuren. Wat verstaat men onder professionaliteit? Ik heb het over levenservaringen met onofficieële "technieken en materialen", je leert wel wat bij voor de hand, de basisprincipelen - waar begin je mee en hoe moet het uiteindelijk zijn wil het toepasselijk kunnen zijn en blijven en veilig voor jezelf...

Anyway, ik heb manieren gevonden om toch een plekje te vinden in bossen zodat het "ontdekken" ervan door de omgeving vrijwel nihil blijft... Doch, rekening houdend, dat de middelen ook in je omgeving te vinden is. En houd het stealthy. Dus pak geen boomstronken waar mos opgroeit, want daaronder zal onderhand een soort van biosfeer hebben ontwikkeld, de ligsporen zijn als het ware "ingebrand" in het boslandschap.

Mocht je geen boomstronken vinden (minimaal 4, ongeveer zelfde lengte en dikte) kun je altijd nog muurtjes maken van takken, ik ga ervanuit dat je weet wat ik daarmee bedoel. En bedekkingsmateriaal kun je het beste verzamelen (zoals de bladeren) langs de kant van een pad, want wat je daar weghaalt kun je met de resterende bladeren die je daar ook weer vind, het weggenomen gedeelte mee verdoezelen.

Je maakt dus een vierkant met die boomstronken of een vierkant/diamantvorm met de takkenmuurtjes. In het midden moet voldoende ruimte zijn voor je tent en om te koken. Je zit praktisch uit de wind, je hoeft geen gat te graven want die boomstronken doet het werk in feite. Verbergen achter een laag struikjes, takjes, bladeren, zand... (remember: stealthy)

 

Maar waar plaats je dit dan? Zodat mensen het niet snel zullen ontdekken... Dat je er elke jaar naar terug kunt keren en opnieuw kunt gebruiken? Na elk jaar word die plek steeds meer versmolten met de omgeving, dus steeds beter en effectiever.

 

Nou ik zoek dus het donkerste gedeelte van een bos op of het meest dichtsbegroeide. Tenminste, wat dat laatste betreft, doe ik niet meer. Naar schijnt, bosbeheer de dichtsbegroeide gedeeltes meer open willen maken, want het is mij dus overkomen dat mijn shelter op die plek uit elkaar was getrokken en bomen waren omgekapt. Op zich niet erg, ik heb niets vernield daar. Heb gewoon de takken verplaatst en anders gelegd, meer niet.

 

En als tent; je kunt een kant-en-klare tent gebruiken of een tarp of iets anders creatiefs. (In het begin gebruikte ik zelfs een afgezaagde parasol die fungeerde als een dak waar ik met een impregneerspray overheen was gegaan. Die parasol was relatief stevig, maar na 3 of 4 keer te hebben gebruikt was het doek toch beschimmeld geraakt. Dus zo denderend was het nou ook weer niet. Kreeg er wel een grote shelter voor terug, alleen maar omdat ik parasol meenam en verder niets. Mischien ipv doek een ander materiaal?)

 

Dus stel je zou zoiets maken, moet je nog wel een tent enzo gebruiken, maar dat heb je wel een vaste stek, lekker uit de wind en voornamelijk: Stealthy!

 

En ga geen muziek opzetten daar in het bos. Die boswachters hebben soms rare werktijden, ik ben twee keer gesnapt door ze, zéééér vroeg in de ochtend. De eerste keer kwam ik ermee weg met een waarschuwing maar de tweede keer moest ik toch een boete betalen. Verbaasde me wel dat ik ALLEEN een boete hoefde te betalen, het kwam niet verder in de papieren te staan, maar mocht ik niet willen betalen, dan weer wel... Corruptie!!!! xD

En mocht je geen snuffelende honden bij je in de buurt hebben komen, gebruik zwavelbloem om je territorium af te bakenen. Geen hond durft in de buurt van jou te komen. Wees wel zeer stil als er een wandelaar komt met een hond, die hond kijkt dus die richting in waar hij niet in wil van "waarom stinkt dat daar zo dat ik die kant niet op kan" en als je dan het minst of geringste beweging of geluid maakt, dan gaat ie blaffen en het baasje kijkt dan ook... Ik bedoel maar...

 

Persoonlijk vind ik het één groots avontuur, keer op keer, om te wildkamperen. De kans op gepakt te worden is een zekere vorm van "kick", het gaan slapen en ontwaken in zo'n gebied is een ervaring op zich, ieder ervaart dat op zijn eigen manier, ik vind het bevrijdend, rustgevend... Mischien wel therapeutisch!! :)

Het is wel geen survival, het is gewoon dat je een plekje voor jezelf kunt hebben in het midden van de natuur. Gewoon lekker in het weekend, een overnachtinkje. Twee nachten vond ik bijzonder saai!!! Want ik wil het bos niet kapot maken dus al die andere bezigheden die je normaliter zou kunnen gaan doen mocht je echt voor langere tijd in het bos moeten verblijven, daar moet het echt SHTF voor zijn.

 

Houd het ook niet op één plekje, maak er meerdere, hoe vaker je het doet, hoe beter je erin word, mischien wel sneller of groter of juist kleiner... Een oude droge sloot bijvoorbeeld... IDEAAL!!!! Vooral tegen de grens aan van het donkerste gedeelte van het bos. Niet ideaal als het die nacht enorm gaat regenen, maar over het algemeen, een oude uitgedroogde sloot? Wauw! Daar kun je een shelter maken die totaal onzichtbaar is.

 

Nahja, ik hoop dat je hier wat aan hebt. En zo niet, dan niet he... :) No harm done!

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wat vantazzy heeft gedaan hebben wij vroeger ook gedaan op militair oefen terrein. Met 6 tot 8 man proberen een weekend lang over het terrein td manouvreren zonder gesnapt te worden. Haalt de saaiheid wel uit het kamperen. Leert je ook 2 uur stilligen in een hazenleger. Pfff. Geluk was wel dat er snachts geen patrouilles waren dus was je wat vrijer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...