Ga naar inhoud
GENEGEERD

Onkruidwerende en nuttige planten


12gauge

Aanbevolen berichten

jaja de voorbereiding voor het volgende tuinseizoen is weer aan de gang

ik heb een stukkie schuine braakliggende grond waar ik dus niet de paarden op kan laten lopen

dit stuk barst dus van het onkruid, nu ben ik van nature een luie tuinier (daarom ga ik ook voor fruitbomen)

er staan nu een paar fruitbomen en heeel veeel onkruid

ik weet dat er planten zijn die nuttig zijn voor de bijtjes/hommels/vlinders (die wil ik graag aantrekken ivm bestuiving van mn fruitbomen)

maar die ook andere nuttige functies hebben (bv medisch etc)

EN die onkruidwerend werken

tot zover heb ik al op het verlanglijstje staan de lavendel plant (is de vrouw ook gek van dat scheelt)

 

wie o wie weet nog meer van dat soort nuttige planten?

 

het is mijn bedoeling om zo biologisch mogelijk daar te tuinieren omdat ik er ook fruit teel

dus ik wil geen gif spuiten om onkruid te bestrijden

 

eventueel wil ik er ook een stuk of 4/5 kippen opzetten OF wat ander klein vee (onder de 20kg ps)

ganzen maken teveel herrie, ik wil geen last met de buren

in feite wil ik dus een micro klimaat starten op dat stukkie grond van ong 70m2

 

ik weet dat ik nu lastige vragen stel maar ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

Het eerste wat me te binnen schiet is terrassen/terrasjes maken @12gauge. Niet in de zin van zitplek-terrassen, maar trapvormige vlakke delen.

Zoals bij sawa's:

 

https://www.google.nl/search?q=sawa&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&es_sm=119&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=o6lOUoPfBouU7QbjgYHQCw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1213&bih=668&dpr=1

 

Hier worden ze gebruikt om vochtige delen te maken, voor de rijst. Maar je kan in plaats daarvan ook compost storten.

Het voordeel is, dat je voedingsstoffen niet wegspoelen door de regen.

 

Maar ik neem dat gelijk weer aan, dat dat teveel werk is.

 

Alhoewel je hier ook met de permacultuur-methode van verhoogde bedden zou kunnen werken.

Je weet wel: opstaand randje - karton op de bodem - compost erin - planten - houtsnippers en uitgewerkte paardenmest (heb je toch?)

Voordeel: je hoeft niet te spitten, want het onderliggende onkruid sterft af en wordt gelijk als voedingsstof gebruikt.

Bovendien verstoor je niet de biologische opbouw van de bodem, met alle nuttige insecten en bacteriën die daar zitten.

 

En je hoeft niet je hele tuin zo te doen. Voor de paden kan je dan ook houtsnippers/boomschors gebruiken: onkruid-werend en vocht-vasthoudend.

 

Voor je kippenhok zal je toch ook vlakke grond nodig hebben?

 

Munt woekert ook lekker.

Zevenblad. Beruchte woekeraar maar eetbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kippen. Die houden je de hele boel perfect bij, en hebben verder heeeeel weinig nodig. Ook het rotte fruit eten ze op. Je fruitbomen trekken zelf de insecten aan die ze nodig hebben voor bestuiving.

 

Dus éénmalig een kippenhok kopen of maken en dan de kipjes het werk laten doen. Elke ochtend even uit het hok laten en 's avonds even het hok dicht maken, en dan meteen een schepje kippenvoer in hun bak gooien en evt water verversen. Kost niks, en je houdt er gratis eieren (en uiteindelijk vlees) aan over.

 

Kippen kunnen trouwens goed samen wonen met een paar konijnen, die eten wat de kippen niet eten en omgekeerd, maar dat hoeft niet per sé. Kippen alleen doen ht ook perfect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@niki, een kippenhok maken is geen probleem, dat is in principe vrij makkelijk (paardenstal heb ik ook zelf gebouwd dus daar heb ik nog materiaal van over)

met kippen is al rekening gehouden toen ik het hek er om heen zette

@Heksenboot, terrassen zijn zeker een mogelijkheid, ik ben niet te lui om het af en toe bij te houden, maar iedere dag alles doen is niet aan mij besteed

als de terrassen en paden goed aangelegd worden zou het ook makkelijk werken zijn in principe

en een kippenhok kan ook voor een deel op palen staan, dat is niet zon groot probleem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
...

en een kippenhok kan ook voor een deel op palen staan, dat is niet zon groot probleem

 

Jazeker kan dat, maar ik dacht dat ze gek zijn op scharrelen in de grond. Hok op pootjes = houten vloer. Kippenmest. Waterdicht?

 

Ik moet dat nog bestuderen, want ik heb zelf nog geen kippen, maar wil ze later wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker kan dat, maar ik dacht dat ze gek zijn op scharrelen in de grond. Hok op pootjes = houten vloer. Kippenmest. Waterdicht?

 

Ik moet dat nog bestuderen, want ik heb zelf nog geen kippen, maar wil ze later wel.

 

scharrelen kunnen ze buiten toch, het hok is om in te slapen en eieren te leggen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker kan dat, maar ik dacht dat ze gek zijn op scharrelen in de grond. Hok op pootjes = houten vloer. Kippenmest. Waterdicht?

 

Ik moet dat nog bestuderen, want ik heb zelf nog geen kippen, maar wil ze later wel.

 

Het nachthok mag best een houten vloer hebben. Je laat de kippen natuurlijk wel elke ochtend naar buiten waar ze de hele dag jouw onruid kunnen wieden... euh ik bedoel natuurlijk lekker kunnen scharrelen... Je kunt op een houten vloer wat zaagsel of stro gooien, maar om de zoveel tijd moet je dat gewoon even schoon vegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nachthok mag best een houten vloer hebben. Je laat de kippen natuurlijk wel elke ochtend naar buiten waar ze de hele dag jouw onruid kunnen wieden... euh ik bedoel natuurlijk lekker kunnen scharrelen... Je kunt op een houten vloer wat zaagsel of stro gooien, maar om de zoveel tijd moet je dat gewoon even schoon vegen.

 

hooi/stro/zaagsel is geen probleem, daar heb ik een schuur vol van ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hooi/stro/zaagsel is geen probleem, daar heb ik een schuur vol van ;)

 

Nou dan, waar wacht je op? Pak een hamer en begin te timmeren! Bij de Aveve kun je goede leghennen kopen. ;)

 

Het enige "probleem" wat je hebt is dat je eigenlijk moet kiezen: óf kippen en fruitbomen/struiken óf plantjes, want kippen maken echt een heel grote oppervlakte heel snel vrijwel kaal. Dus ook je lavendel zal er heel waarschijnlijk aan gaan. Als ze iets al niet eten, graven ze het wel uit. Super voor een braakliggend stuk en tusen fruitbomen dus, maar een ramp als je iets wil met sierplantjes of moestuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dan, waar wacht je op? Pak een hamer en begin te timmeren! Bij de Aveve kun je goede leghennen kopen. ;)

 

Het enige "probleem" wat je hebt is dat je eigenlijk moet kiezen: óf kippen en fruitbomen/struiken óf plantjes, want kippen maken echt een heel grote oppervlakte heel snel vrijwel kaal. Dus ook je lavendel zal er heel waarschijnlijk aan gaan. Als ze iets al niet eten, graven ze het wel uit. Super voor een braakliggend stuk en tusen fruitbomen dus, maar een ramp als je iets wil met sierplantjes of moestuin.

 

ok meer bomen en kippen dus haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

jaja de voorbereiding voor het volgende tuinseizoen is weer aan de gang

ik heb een stukkie schuine braakliggende grond waar ik dus niet de paarden op kan laten lopen

dit stuk barst dus van het onkruid, nu ben ik van nature een luie tuinier (daarom ga ik ook voor fruitbomen)

er staan nu een paar fruitbomen en heeel veeel onkruid

ik weet dat er planten zijn die nuttig zijn voor de bijtjes/hommels/vlinders (die wil ik graag aantrekken ivm bestuiving van mn fruitbomen)

maar die ook andere nuttige functies hebben (bv medisch etc)

EN die onkruidwerend werken

tot zover heb ik al op het verlanglijstje staan de lavendel plant (is de vrouw ook gek van dat scheelt)

 

wie o wie weet nog meer van dat soort nuttige planten?

 

het is mijn bedoeling om zo biologisch mogelijk daar te tuinieren omdat ik er ook fruit teel

dus ik wil geen gif spuiten om onkruid te bestrijden

 

eventueel wil ik er ook een stuk of 4/5 kippen opzetten OF wat ander klein vee (onder de 20kg ps)

ganzen maken teveel herrie, ik wil geen last met de buren

in feite wil ik dus een micro klimaat starten op dat stukkie grond van ong 70m2

 

ik weet dat ik nu lastige vragen stel maar ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen

 

@12gauge

 

Tja, wat is onkruid?

Meer is het, het zijn ongewenste kruiden/planten bij de mensen in de tuin.

Juist wilde planten en kruiden trekken bijen/hommels/vlinders aan, en volgens mij kun je zakjes met wilde zaden kopen om bijen aan te trekken.

Daar zit bv korenbloemen zaad in.

Wil je dat niet zou je kunnen overwegen om hondsdraf te planten die zorgen ervoor dat je minder grassen hebt en houden de grond vochtig, maar dat is wel een onkruidsoort.

Maar je kunt ze wel gebruiken op allerlei gebied ook medisch zoals bij oorpijn of voor in de sla of als thee.

 

Van kippen heb ik geen verstand!

Maar ik weet wel dat ze de hele grond kaal vreten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem anders vaste planten en wat kruiden zoals tijm, oregano, bieslook, lavendel.

 

Ik heb altijd geleerd dat waar een vaste plant staat, geen plaats meer is voor onkruid.:o

 

@FincalnSpanje

Misschien in theorie geleerd? maar in de praktijk groeit er tussen en door de tijm struiken gewoon gras of paardenbloemen.

Dus het is niet waar dat als je kruiden in je tuin hebt dat er geen niet-gewenste kruidjes groeien, ook als ze dicht tegen elkaar staan dan nog groeien er gewoon plantjes tussen, die zoeken hun eigen plaats!

Voor elk plantje een plaatsje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eerste wat me te binnen schiet is terrassen/terrasjes maken @12gauge. Niet in de zin van zitplek-terrassen, maar trapvormige vlakke delen.

Zoals bij sawa's:

 

https://www.google.nl/search?q=sawa&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&es_sm=119&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=o6lOUoPfBouU7QbjgYHQCw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1213&bih=668&dpr=1

 

Hier worden ze gebruikt om vochtige delen te maken, voor de rijst. Maar je kan in plaats daarvan ook compost storten.

Het voordeel is, dat je voedingsstoffen niet wegspoelen door de regen.

 

Maar ik neem dat gelijk weer aan, dat dat teveel werk is.

 

Alhoewel je hier ook met de permacultuur-methode van verhoogde bedden zou kunnen werken.

Je weet wel: opstaand randje - karton op de bodem - compost erin - planten - houtsnippers en uitgewerkte paardenmest (heb je toch?)

Voordeel: je hoeft niet te spitten, want het onderliggende onkruid sterft af en wordt gelijk als voedingsstof gebruikt.

Bovendien verstoor je niet de biologische opbouw van de bodem, met alle nuttige insecten en bacteriën die daar zitten.

 

En je hoeft niet je hele tuin zo te doen. Voor de paden kan je dan ook houtsnippers/boomschors gebruiken: onkruid-werend en vocht-vasthoudend.

 

Voor je kippenhok zal je toch ook vlakke grond nodig hebben?

 

Munt woekert ook lekker.

Zevenblad. Beruchte woekeraar maar eetbaar.

 

Ik werk ook met een vorm van mulch laag.

M'n grastuintje met struiken omgezet in moestuintje. Alle bomen en struiken zijn door de versnipperaar gegaan en hebben daarna goed een half jaartje liggen composteren.

Deze laag heb ik (met fijne compost en Maerlkalk) over de omgespitte tuin verdeeld. (Omgespit volgens de Pieter Boxman methode, want ik wil het kweekgras graag weghouden, hoeft maar eenmalig).

 

Dit eerste teeltjaar heb ik nauwelijks last van onkruid gehad. Hier en daar schiet een zaadje wortel, maar die laat zich net zo makkelijk weer verwijderen in een pril stadium.

Andere voordelen zijn dat de grond hierdoor water beter vasthoudt, minder snel uitdroogt en er een mooie humuslaag onstaat die langzaam z'n voeding afgeeft.

 

Later dit jaar, als de tuin leeg is, gaat er nog een dun laagje oude paardenmest overheen, is alles weer klaar voor volgend jaar. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
:mad: zevenblad is echt rommel,dat wil je niet in je tuin. Staat bij ons ook bekend als tuindersverdriet. Dat krijg je dus nooit meer uit je tuin.

 

Sja, als er alleen fruitbomen staan en kippen rondlopen en je kan het ook nog zelf eten....

Je moet inderdaad uitkijken dat het niet in je moestuin komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...