Jacob Geplaatst: 6 juni 2013 Delen Geplaatst: 6 juni 2013 Beste mede-preppers, Vroeger had ik een Opinel en mij is altijd bij gebleven hoe scherp deze waren. Ik wil er weer eentje terug maar geen RVS omdat de " gewone" beter met een firesteel gaan en scherper te maken zijn. Ik vraag mij echter af of er nog gewone ijzeren zijn? Je hebt nu immers koolstofstaal of RVS. is koolstofstaal, de ouderwetse ijzeren van vroeger en herken ik deze in de winkel? Alvast bedankt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 6 juni 2013 Delen Geplaatst: 6 juni 2013 Op uitzonderingen na, zijn de meeste Opinels gewoon van carbonstaal. Klein beetje onderhoud vereist, maar perfect voor de firesteel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AWOL Geplaatst: 6 juni 2013 Delen Geplaatst: 6 juni 2013 Hoi @Jacob, bij een Opinel staat altijd op het lemmet of het carbon (koolstof) of Inox (roestvrij) is. De Carbon versies zijn inderdaad de oude van vroeger en zoals @Raycoupe zegt perfect voor een firesteel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sofie Geplaatst: 6 juni 2013 Delen Geplaatst: 6 juni 2013 Beste mede-preppers, Vroeger had ik een Opinel en mij is altijd bij gebleven hoe scherp deze waren. Ik wil er weer eentje terug maar geen RVS omdat de " gewone" beter met een firesteel gaan en scherper te maken zijn. Ik vraag mij echter af of er nog gewone ijzeren zijn? Je hebt nu immers koolstofstaal of RVS. is koolstofstaal, de ouderwetse ijzeren van vroeger en herken ik deze in de winkel? Alvast bedankt. Ik heb geen verstand van messen (ik neem aan dat het over messen gaat), echter heb ik wel iets tegen onjuiste benamingen. Je hebt ijzer (Ferriet) en staal (ferriet met een beetje koolstof) Maar er bestaat niet zoiets als koolstofstaal, dit is een pleonasme. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 6 juni 2013 Delen Geplaatst: 6 juni 2013 Ik heb geen verstand van messen (ik neem aan dat het over messen gaat), echter heb ik wel iets tegen onjuiste benamingen. Je hebt ijzer (Ferriet) en staal (ferriet met een beetje koolstof) Maar er bestaat niet zoiets als koolstofstaal, dit is een pleonasme. Ja, maar in de messenwereld is het een Engelse term: Carbonsteel vs inox. Koolstofstaal is dus een ook een anglicanisme. http://zknives.com/knives/articles/knifesteelfaq.shtml Afijn, je hebt staal en staal. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 6 juni 2013 Delen Geplaatst: 6 juni 2013 Ik heb geen verstand van messen (ik neem aan dat het over messen gaat), echter heb ik wel iets tegen onjuiste benamingen. Je hebt ijzer (Ferriet) en staal (ferriet met een beetje koolstof) Maar er bestaat niet zoiets als koolstofstaal, dit is een pleonasme. Lerares Nederlands? M'n ex is dat ook. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 6 juni 2013 Delen Geplaatst: 6 juni 2013 Ja, maar in de messenwereld is het een Engelse term: Carbonsteel vs inox. Koolstofstaal is dus een ook een anglicanisme. http://zknives.com/knives/articles/knifesteelfaq.shtml Afijn, je hebt staal en staal. Ze heeft wel gelijk. Staal is ijzer + koolstof.. Maar om nu nog pleonasme's te behandelen.. pfffttt.. Morgen weer hoor. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 6 juni 2013 Delen Geplaatst: 6 juni 2013 Ze heeft wel gelijk. Staal is ijzer + koolstof.. Maar om nu nog pleonasme's te behandelen.. pfffttt.. Morgen weer hoor. ; Lekker toch pleonasmen, echt iets om blij en verheugd van te worden. 40 jaar geleden die shit. Mag ik nu lekker aan mijn laars lappen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 6 juni 2013 Delen Geplaatst: 6 juni 2013 Lekker toch pleonasmen, echt iets om blij en verheugd van te worden. 40 jaar geleden die shit. Mag ik nu lekker aan mijn laars lappen. Tja, zoiets heb ik ook, maar toch, mensen die het over 'enigste' hebben, snappen iets niet... Voornamelijk is het belangrijk elkaar te begrijpen, in schrift of gesproken taal, dat is al lastig genoeg soms. Maar een beetje nederlands correct, heb ik geen bezwaar tegen, noch tegen hier en daar een leermomentje. Damn, @Nonkel Jones was hier goed in........ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 6 juni 2013 Delen Geplaatst: 6 juni 2013 Tja, zoiets heb ik ook, maar toch, mensen die het over 'enigste' hebben, snappen iets niet... Voornamelijk is het belangrijk elkaar te begrijpen, in schrift of gesproken taal, dat is al lastig genoeg soms. Maar een beetje nederlands correct, heb ik geen bezwaar tegen, noch tegen hier en daar een leermomentje. Damn, @Nonkel_Jones was hier goed in........ Middelbare school. 1e klas. Daar moet je wezen met dat soort wijsheden. In de klas of ervoor. Koolstofstaal is de juiste term. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AWOL Geplaatst: 6 juni 2013 Delen Geplaatst: 6 juni 2013 Als je je druk gaat maken over taalgebruik op het internet dan stopt de frustratie nooit Maar voor een duit in het zakje: het is sowieso, niet zowiezo of zoiezo of welke varianten er ook nog meer zijn. Taal is om te communiceren, zolang dat lukt dan is het goed genoeg. Niet iedereen heeft dezelfde achtergrond, ervaring of opleiding. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 6 juni 2013 Delen Geplaatst: 6 juni 2013 Ja, maar in de messenwereld is het een Engelse term: Carbonsteel vs inox. Koolstofstaal is dus een ook een anglicanisme. http://zknives.com/knives/articles/knifesteelfaq.shtml Afijn, je hebt staal en staal. Je beantwoord je eigen vraag. Koolstofstaal, foei! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 7 juni 2013 Delen Geplaatst: 7 juni 2013 Als je je druk gaat maken over taalgebruik op het internet dan stopt de frustratie nooit Maar voor een duit in het zakje: het is sowieso, niet zowiezo of zoiezo of welke varianten er ook nog meer zijn. Taal is om te communiceren, zolang dat lukt dan is het goed genoeg. Niet iedereen heeft dezelfde achtergrond, ervaring of opleiding. Hehe, even voor de duidelijkheid, @Raycoupe en ik lopen maar grapjes met elkaar te maken, dat doen we wel vaker, omdat we elkaar goed kennen. Als mensen met opgeheven vingertjes foei tegen me gaan roepen, vind ik het best. Als iemand tot in de puntjes correct wil zijn, vind ik het best. Als iemand taal- en stijlfouten maak, vind ik het best. Koolstofstaal is prima spul. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 7 juni 2013 Delen Geplaatst: 7 juni 2013 @AWOL: Pingpongen noemen @Heksenboot en ik dat. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AWOL Geplaatst: 7 juni 2013 Delen Geplaatst: 7 juni 2013 @AWOL: Pingpongen noemen @Heksenboot en ik dat. Haha, mijn reactie was meer gericht op @Sofie. Dat gepingpong ben ik wel gewend ondertussen zowel op andere fora als hier Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 7 juni 2013 Delen Geplaatst: 7 juni 2013 Haha, mijn reactie was meer gericht op @Sofie. Dat gepingpong ben ik wel gewend ondertussen zowel op andere fora als hier Heb je al een stijve nek? Andere fora, bestaan die dan? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Badger Geplaatst: 7 juni 2013 Delen Geplaatst: 7 juni 2013 De term koolstofstaal slaat meer op het soort staal, waarbij extra stoffen aan het staal zijn toegevoegd die een significant verschil maken aan de eigenschappen van het staal, bijvoorbeeld Chroom-Nikkel staal. Waar ik me meer aan erger is de benaming van roestvrij staal, want dat heet roestvast staal. Gelukkig zijn er miljoenen manier van staal maken, anders had ik nu geen werk meer Dus gewoon gaan met de banaan (of mes). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jacob Geplaatst: 7 juni 2013 Auteur Delen Geplaatst: 7 juni 2013 Bedankt allen, ik moet er dus eentje van carbonstaal hebben. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vheeswijk Geplaatst: 21 juni 2013 Delen Geplaatst: 21 juni 2013 Zie mijn review op dit forum over OPINEL messen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.