Ga naar inhoud
GENEGEERD

Magnesium firestick en keramisch messenslijpertje


hamster

Aanbevolen berichten

Gast Heksenboot
Akkoord maar als je 5 dagen met het water in je schoenen staat word ook je bijgehouden droge tondel wel eens nat .

 

Geert

 

Dat is nou het mooie van vaseline watten. Die mogen een hele week onder water liggen en zijn dan nog bruikbaar.

Rangerbands van ouwe binnenbanden, fikken ook als het regent.

 

Mooi spul. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mij is het 3 maal per dag gelukt om vuur te maken . Maar ik had ook nog eens 14 leerlingen die een vuurtje moesten stoken . De laatste avond waren mijn aardappelen al gaar en er waren nog personen die niet eens een vonk hadden .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Mij is het 3 maal per dag gelukt om vuur te maken . Maar ik had ook nog eens 14 leerlingen die een vuurtje moesten stoken . De laatste avond waren mijn aardappelen al gaar en er waren nog personen die niet eens een vonk hadden .

 

Geert

 

Van jou verwacht ik niet anders. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert

Mij is het 3 maal per dag gelukt om vuur te maken . Maar ik had ook nog eens 14 leerlingen die een vuurtje moesten stoken . De laatste avond waren mijn aardappelen al gaar en er waren nog personen die niet eens een vonk hadden .

 

Geert

U had de voorwaarde kunnen stellen degene die het laatste zijn vuur aankrijgt gaat op de bbq (of wast af ;-) lol)

misschien wat grof maar in ieder geval wel een hele goede motivatie ;-) lol

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert

U had de voorwaarde kunnen stellen degene die het laatste zijn vuur aankrijgt gaat op de bbq (of wast af ;-) lol)

misschien wat grof maar in ieder geval wel een hele goede motivatie ;-) lol

gr wafels

 

De laatste avond en laatste morgen moest iedereen zijn eigen pottje koken en ook afwassen . Het was al hard genoeg voor meisjes van 17 jaar die opgegroeid zijn in alle luxe . Om midden in een bos alleen , in de regen en alles wat ze hadden zeiknat . Dat je ze nog geen straf moest opleggen .

Hadden ze geen vuur hadden ze ook geen warm eten en konden ze ook hun sokken niet drogen .

 

Geert

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert

De laatste avond en laatste morgen moest iedereen zijn eigen pottje koken en ook afwassen . Het was al hard genoeg voor meisjes van 17 jaar die opgegroeid zijn in alle luxe . Om midden in een bos alleen , in de regen en alles wat ze hadden zeiknat . Dat je ze nog geen straf moest opleggen .

Hadden ze geen vuur hadden ze ook geen warm eten en konden ze ook hun sokken niet drogen .

 

Geert

Dan weet ik wat die meisjes volgend jaar tegen je zullen zeggen ''Geert prachtig , maar we gaan alleen mee als het op de Malediven is ´´ +/'lol

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Hoi hamster, ik heb zondag ruim 2 uur geprobeerd een vuurtje te maken met een firesteel en Maya tinder-sticks, maar zonder succces. Ik heb het hout in kleine stukjes gesneden/geschaafd en er kwamen zeker genoeg vonken van de firesteel, dus ik weet niet wat ik fout doe.

Heb jij misschien een aanwijzing voor me ?

 

Gr. en suc6, CrossbowClan.

@CrossbowClan misschien was het te nat of je zat er tever vanaf of er was domweg teveel wind,

 

mijn methode die voor mij werkt is het volgende

 

1) genoeg droge tondel bij elkaar zoeken en maak hier een soort vogelnestje van tondel mag van alles zijn droog gras of takjes kapot geslagen tussen stenen (vezels komen open te liggen) tondel liefst ter grote van 2 handen vol.

 

2) maak met kleine takken een soort van tipi ongeveer 25 cm hoog en hou 1 kant open hier kun je later je tondel dan onder schuiven, zorg dat je een stapel takken hebt varieerend in grote (heb je later nodig)

 

3) ga op een plek zitten uit de wind (is deze er niet ga dan in de wind zitten met de opening van het nestje uit de wind) steek je steel in het nestje vlak boven het materiaal zet je aanzet er tegenaan en haal de steel terug.(zo weet je zeker dat je tondel niet vernield als je uitschiet) dit zul je een paar keer moeten herhalen tenzij je eerst wat magnesium in je tondel schraapt.

 

4)zodra je een klein smeulend plekje hebt tondel voorzichtig oppakken en er leven inblazen, is voorzichtig blazen tot het groter en groter wordt en er vlammen komen schuif het nu voorzichtig onder je tipi.

Nu kun je je vuur opbouwen door er steeds is grotere takken op te doen.

 

 

En anders heb ik dit document nog voor je klik hier

 

Hamster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CrossbowClan Ik weet niet of het je inmiddels wel al is gelukt maar mocht dit niet het geval zijn , probeer dan eens om hele fijne krulletjes ervan af te schaven , daar een hoopje

van te maken van plm 2 a 3 cm diameter 1 a 2 cm hoog en steek daar eens die vonken regen op af zo dichtbij mogelijk .

Eén van die post terug stond dat hetgeen in mayasticks zit (turpentijn en hars zou verdampen dit klopt niet want mijn maya sticks zijn al zeker 7 jaar oud en werken nog altijd perfect.

ik hoor graag van je of het je al gelukt is

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of anders maak je van ducktape een kokertje (met de plakkant naar binnen) en gooi hier wat mayadust in incl andere makkelijk ontvlambaar materiaal. De vonken van je firesteel komen zo ook goed gebundeld neer op je tondel plus je hebt minder last van de wind. En.....ducktape heeft iedereen toch wel bij zich :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ hamster, dankje voor de info en link... bestand gedownload :D

 

@ lewieke, ja natuurlijk heb ik altijd 2 aanstekers bij, maar ik wil het met de firesteel ook kunnen, en met een loep, vuurboog, batterij (ook geprobeerd en niet gelukt :().

 

@ Wafels, dankje voor de info, en die hars vervliegt idd niet.

 

@ prepass, ook jou dank ik voor je tip.

 

Op SC Flevo wil ik het nog eens proberen onder het toeziend oog van een deskundige :rolleyes:

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ hamster, dankje voor de info en link... bestand gedownload :D

 

@ lewieke, ja natuurlijk heb ik altijd 2 aanstekers bij, maar ik wil het met de firesteel ook kunnen, en met een loep, vuurboog, batterij (ook geprobeerd en niet gelukt :().

 

@ Wafels, dankje voor de info, en die hars vervliegt idd niet.

 

@ prepass, ook jou dank ik voor je tip.

 

Op SC Flevo wil ik het nog eens proberen onder het toeziend oog van een deskundige :rolleyes:

 

Gr. en suc6, Martin.

 

@crosbowclan als je @ teken gebruikt met naam zet er dan geen spatie tussen anders heeft het geen nut namelijk :D;):confused:

 

duszz zoiets @lewieke @prepass @Wafels :rolleyes: :cool:

 

greetzz hamster

Link naar reactie
Delen op andere sites

't zal wel een stomme opmerking geweest zijn maar ik heb hier 100 reclame aanstekers, een paar navulbare en wat bussen gas. De volgende 20 jaar kan ik ermee verder denk ik. Ik weet hoe je vuur kan maken met een boog, maar eerlijk, ik zie er de zin niet van in. Krijg je ook niet gemakkelijk je sigaar mee aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CrossbowClan idd altijd proberen de alternatieven onder de knie te krijgen zoals vermeld in het document wat je laatst van mij gedownload hebt .

En geloof me het ziet er makkelijker uit dan het is, mocht het je in 1x lukken BEWAAR die twee stukken hout je hebt waarschijnlijk goede te pakken, en misschien een schok voor het forum als het kan gebruik ik ook gewoon lucifers of een aansteker ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Magnesium firestick en keramisch messenslijpertje van beiden iets van 2 euro deze week bij de action.

Gisteren gekocht,messenslijpertje werkt wel maar is niet je van het, Magnesium firestick werkt prima behalve het aanstrijk staaltje deze is namelijk te flexibel en behoorlijk in de verf gezet,maar met m'n mes ging het prima.

 

dus voor € 4,- "leuk speelgoed"

hamster.

 

 

Iets over de nomenclatuur over de "Magnesium Firestick". Een 'firesteel' (vuurstaal) heet officiëel een ferrocerium rod of staaf. Een andere naam is "Mischmetal" rod of staaf. Magnesium geeft namelijk geen vonken met krabben maar is soms toegevoegd aan de ferrocerium rod als een soort tondel dat je zelf moet afschrapen als een fijn poeder.

Google: Ferrocerium of Mischmetal

Overigens heb ik geen goede ervaringen met magnesium als tondel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...