Ga naar inhoud
GENEGEERD

Houtsoorten voor en nadelen


frank1964

Aanbevolen berichten

Omdat we momenteel in de afsluitende fase zitten van de aanschaf van een houtkachel, heb ik me enige tijd verdiept in de mogelijkheden kwa hout en alternatieven.

De uitkomsten wil ik graag met jullie delen. Hoewel alles natuurlijk ter discussie staat en mensen absoluut hun eigen mening hierover zullen en mogen hebben, is deze info natuurlijk niet in eerste instantie van mijzelf, maar verzameld. Ik sta dan ook open voor andere inzichten.

 

De verschillende energiewaardes van hout:

 

Eikenhout: 11,4 GJ/m³

Beukenhout: 11,4 GJ/m³

Berkenhout: 9,1 GJ/m³

Essenhout: 11,4 GJ/m³

Populier: 6,8 GJ/m³

Wilg: 8,4 GJ/m³

Kerselaar: 9,9 GJ/m³

Douglas spar: 8,4 GJ/m³

Fijnspar: 6,9 GJ/m³

 

Nu lijken de verschillen groot, maar feitelijk hebben alle houtsoorten, dezelfde energetische waarde, wanneer je het gaat afzetten tegen gewicht ipv volume. Oftewel, een kilo eiken levert bijna net zoveel als een kilo fijnspar.

De grote verschillen zitten in de structuur van het hout. Kort door de bocht mag je stellen dat bomen die langzaam groeien, een dichtere houtstructuur hebben, oftewel compacter zijn. Dit maakt dat ze trager en langer branden, maar ook minder makkelijk in brand te steken zijn.

een voorbeeld als populierenhout is het andere uiterste. Het bevat zoveel water van nature, dat wanneer het gedroogd is, er bijna niets meer overblijft en het bijna net zo snel brand als een kartonnen doos, snel, heftig en kort.

 

Een ander feit is, dat sommige bomen hars kunnen bevatten. Met name naaldbomen staan hier om bekend, maar ook de loofboom Berk. Het voordeel van hars is dat het een uiterst brandbaar gas oplevert. Het nadeel is dat wanneer het bij een te lage temperatuur gestookt wordt, dit kan leiden tot afzettingen van teer in de schoorsteen, met op termijn mogelijke schoorsteenbrand. Dennenhout kun je wel stoken, maar pas wanneer de kachel een tijdje op vermogen brand, en nooit meer dan ongeveer 1/4 van de totale hoeveelheid hout. Om op zeker te spelen kun je het mogelijk beter vermijden.

De teer uit de Berk, is van een vluchtiger soort, welke sneller, dus bij lagere temperatuur verbrand. Hierbij treed dit probleem niet op. Berk is een goed aanmaakhout, dat snel en schoon brand en zijn energie snel afgeeft.

 

Een ander belangrijk iets is, de droogte van het hout. Om hout volledig te verbranden, heeft het een voldoende hoge temperatuur nodig. De verbranding van hout, gebeurt namelijk in 2 fasen. eerst ontsnappen de houtgassen, welke het mooie vlammenspel geven. daarna, gaat het over in de zogenaamde gloed. Dit is een hetere verbranding, waarbij met name het koolstof in het hout opgebrand wordt. Hierbij wordt nog altijd veel zuurstof gebruikt, terwijl veel mensen denken dat de kachel dan eigenlijk aan het afkoelen is doordat ze geen vlammen meer zien, is er feitelijk een enorm hitte producerend proces aan de gang.

 

Vochtig hout, dwz + 25% vochtwaarde, brand slecht. er gaat veel energie verloren in het verdampen van het aanwezig water. Hierdoor kunnen niet alle aanwezige gassen onstoken worden en de kachel brand daardoor vervuilend en met onvoldoende rendement. Daardoor wordt vaak de schoorsteen ook onvoldoende warm. Het gevolg is dat gasdampen en roet, in combinatie met condens, neer kunnen slaan in de schoorsteenpijp, in de vorm van creosoot, het zgn houtteer. Ook dit kan leiden tot schoorsteenbrand.

 

Zowel de soort hout, alswel de mate van droogte bepalen dus in grote mate het succesvol stoken.

 

Droogtijden van de verschillende houtsoorten:

 

1 jaar:

 

Den, Populier

 

1,5 jaar

 

Linde, Wilg, Spar, Berk, Es, Els

 

2 jaar:

 

Fruitboom, Beuk

 

2,5 tot 3 jaar

 

Eik

 

 

Natuurlijk drogen werkt niet in bijvoorbeeld een schuur, maar moet gebeuren op een overdekte plaats, waar het in ieder geval vanaf 2 zijden bereikbaar moet zijn voor de wind. regen heeft niet heel veel invloed op het drogen van het binnenste van het hout, maar kan wel een vochtigheid opleveren die goed branden belemmerd. afdekken is dus het devies.

 

Alternatieven:

 

Als prepper heb ik natuurlijk ook mijn blik laten gaan over alternatieve energievormen voor in de houtkachel.

Hier kleven zowel voordelen als nadelen aan. Wat ik met name gevonden heb zijn steenkool en bruinkool. Dit laatste lijkt met een soort opmars bezig, maar ik vermoed dat er in de toekomst een verbod gaat komen op bruinkool.

Het is verkrijgbaar in handige briketten en deze kunnen tot 12 uur lang branden. Veel warmte voor weinig geld.

Het nadeel is dat ze vervuilend zijn en ook nogal stinken. echt OPSEC ben je niet wanneer je dit stookt, ook al geld dat voor hout natuurlijk ook.

Het grootste voordeel vind ik dat ze compact zijn, weinig ruimte innemen en makkelijk bewaard kunnen worden.

 

Een ander alternatief zijn de houtbriketten.

Deze bestaan of uit restmateriaal uit de hout industrie, of uit geperste resten uit de bosbouw. Door de fabricage zonder lijm of andere bindende stoffen zijn ze milieuvriendelijk en doordat er sprake is van restmateriaal ook nog eens de top van CO2 neutraal. Afhankelijk van de hardheid en hout soort, branden deze briketten tot wel 2x langer dan een gewoon houtblok en geven ze ook meer warmte af. Ook deze zijn momenteel volop verkrijgbaar, compact, en makkelijk op te slaan.

 

Ikzelf heb besloten vanuit preppers oogpunt een voorraadje briketten van beide te willen hebben, naast het gewone hout dat ik zoveel mogelijk gratis wil gaan verkrijgen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Een ander feit is, dat sommige bomen hars kunnen bevatten. Met name naaldbomen staan hier om bekend, maar ook de loofboom Berk. Het voordeel van hars is dat het een uiterst brandbaar gas oplevert. Het nadeel is dat wanneer het bij een te lage temperatuur gestookt wordt, dit kan leiden tot afzettingen van teer in de schoorsteen, met op termijn mogelijke schoorsteenbrand. Dennenhout kun je wel stoken, maar pas wanneer de kachel een tijdje op vermogen brand, en nooit meer dan ongeveer 1/4 van de totale hoeveelheid hout. Om op zeker te spelen kun je het mogelijk beter vermijden.

 

Als je naaldhout in de open lucht droogt, is het hars verdwenen tegen de tijd dat de schors vanzelf van de stam valt. Daarna is het brandhout zonder gevaar voor afzetting te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Als je naaldhout in de open lucht droogt, is het hars verdwenen tegen de tijd dat de schors vanzelf van de stam valt. Daarna is het brandhout zonder gevaar voor afzetting te gebruiken.

 

Dat betwijfel ik.

Hoe verdwijnt hars uit de kern van het hout?

Zaag je kast in stukken en je komt vanzelf hars tegen.

Fatwood is ook gedroogd en bestaat voor een groot deel uit (gedroogde) hars.

Daarom fikt het zo lekker en wordt het als tondel gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even snel op het www gekeken, beste @Heksenboot , en o.a. Appie van

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2696 geeft mij gelijk:

 

'Wat wel wordt gedaan bij naaldhout is het buiten onafgedekt laten liggen. En dat 2 jaar lang.

Dan een klein jaartje drogen, en je kunt het zelfs in de open haard stoken.

Spettert praktisch niet meer.

 

Heb het zelf wel nooit zo gedaan, maar zag het stoken in een campingrestaurant annex horecagelegenheid. En bij navraag leerde de uitbater mij hoe hij dat deed met naaldhout. Zaagde hij ook zelf in de winterdag uit de windhaag en bos rondom de camping.

 

Albert'

 

Om het over mijn eigen praktijkervaring nog maar niet te hebben...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed topic @frank1964

 

Over welke houtsoorten fijn of niet fijn, hangt ook af van open vuur of niet. Droogtijden voor open vuur zijn anders (langer ivm spatten) dan droogtijden voor een gesloten vuur.

 

Ik heb er mijn 2cents een keertje over geschreven hier:

 

http://preppers.nl/forum/threads/2839-De-perfecte-preppers-hout-kookkachel?highlight=eiken+brandt post #32 en #33

 

En in het kort wat ik van houtsoorten vind geknipt en plakt uit dat topic:

 

Beuken brandt fijn, maar splijt voor geen meter. Of ja dat doet het wel, maar het splijt zo grillig dat je het niet lekker kunt stapelen.

Berken heeft weinig brandwaarde door het hoge suikergehalte, waardoor door gisting na 2 jaar je flutje overhoudt, dat zo opfikt. Leuk voor de vlammen, maar verder niet. Dus dat moet je niet langer dan een jaar hebben liggen.

Eiken splijt ook grillig en stapelt lastig. Heeft wel de langste brandwaarde maar vinden wij niet prettig koken. Te heet. Wel goed om de kachel voor de nacht over te houden. (dat je vuurtje 's morgens nog gloeit)

Kastanje is de mooie middelmoot van alles en kookt ook heel fijn.

Dennen spat veel te veel door de hars en als je erg veel dennen stookt moet je veel je schoorsteenpijp ragen.

 

Succes met je kachel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben ook bezig met info over kachels te verzamelen omdat wij ook een houtkachel willen aanschaffen. alleen weet ik niet of je in een zogenaamde allesbrander (hout en kool) ook pellets kan branden. Wij kopen een kachel met het idee dat de stroom uit kan vallen en of het gas. Dus willen we er ook een pannetje op kunnen zetten om wat te koken of braden. En het is zowieso gezellige warmte en bespaart op de gasrekening aangezien ik vrij makkelijk gratis hout kan krijgen (als je de uren niet telt). De zaag heb ik van mn pa evenals een aanhanger om te vervoeren.

Waar doe je handig aan bij de aankoop van een kachel? Gietijzer, convectie, speksteen? Ik heb al zoveel sites gezien dat ik het gewoon niet meer weet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tor nu toe iedereen bedankt voor de reacties. Wat betreft het naaldbomen hout, ik ben er niet vanovertuigd. Toen Nonkel Ries begon over die meubelen, kwam mij plots een heel oud beeld naar voren, van ons oude grenen buffet kastje, welke na jaren nog altijd hars sijpelde uit een barstje.

Goede aanvullende info van Bo.o, had de thread niet gelezen, thanx.

 

Wat betreft de vraag van @proppert, er zijn voor pellets, speciale kachels. Je kunt in sommigen daarvan wel hout stoken, andere zijn specifiek voor pellets en hebben daarvoor een speciale vul inrichting. Andersom pellets in een houtkachel is lastig. Het brand zeker wel, maar kan al snel tussen het rooster doorzakken en daardoor niet effecient wezen.

Overigens heb ik me laten vertellen door een winkel, dat de pellets het vooral moeten hebben van veel gloed en weinig mooi vuur geven, maar of dat waar is.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft het naaldbomen hout, ik ben er niet vanovertuigd. Toen Nonkel Ries begon over die meubelen, kwam mij plots een heel oud beeld naar voren, van ons oude grenen buffet kastje, welke na jaren nog altijd hars sijpelde uit een barstje.

 

Dat meubeltje is dan een voorbeeld van niet goed verwerkt (spint)hout.

 

En wat betreft dennenstammetjes: waarom neem je niet wat mee uit het bos om het op een verloren plekje in je tuin te leggen? Of maak er een walletje van, de insecten zullen je dankbaar zijn. Als je het na twee, drie jaar in de haard stopt zul je proefondervindelijk merken dat het niet meer knettert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat meubeltje is dan een voorbeeld van niet goed verwerkt (spint)hout.

 

En wat betreft dennenstammetjes: waarom neem je niet wat mee uit het bos om het op een verloren plekje in je tuin te leggen? Of maak er een walletje van, de insecten zullen je dankbaar zijn. Als je het na twee, drie jaar in de haard stopt zul je proefondervindelijk merken dat het niet meer knettert.

 

Volgens mij is het zo dat de terpentine verdampt uit het hout, de hars wordt dan hard, bijna kristalijn en spettert niet meer in 't vuur. Ik zelf ben allergisch voor terpentine, met supervers dennehout moet ik niet teveel werken, oud hout is geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Hars is de sapstroom van een boom. Ik ben geen bioloog, maar deze stroom vindt hoofdzakelijk aan de buitenkant van een boom plaats. Door de langdurige inwerking van vocht verdwijnt de hars.

 

Ik ben ook geen bioloog, maar ik woon in een tent waar een grote hoeveelheid lariks in verwerkt is. Er zit geen schors meer op dit hout maar man man man wat een hars komt er nog uit het hout. Je mag komen kijken, op sommige plekken hangen dikke druppels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ow en toevallig hadden Jamhard en ik het er vandaag nog over. Ik heb ook gemerkt dat je makkelijker in kilo's kan denken. Op een dag als vandaag stook ik 6 kilo hout op. Of dat nu 6 kilo briketten zijn die je in twee handen kan pakken of een 40 liter zak vuren, het blijft 6 kilo. Wat wel een voordeel kan zijn is het gebruiken van vuren om snel een fel vuur te hebben en daarna over te stappen op trager brandend hout voor de stabiele warmte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op onze BOL in Spanje hebben we olijfhout voor de rest van ons leven. Hoe staat dit hout bekend @frank1964 om mee te stoken?

 

Mooi topic.

 

Olijfhout wordt in de landen waar het groeit inderdaad gebruikt als brandstof. Het wordt echter ook heel bewust gebruikt bij het grillen van lams en kip gerechten, daar het hout ook een smaak toevoegd. Het verbranden van olijfbomen is trouwens een teken van armoede :p De mensen verbranden de bomen alleen maar als ze te oud zijn en geen vruchten meer dragen, of wanneer ze te arm zijn om andere brandstof te kopen. Tis maar dat je het weet @Mr. Gold

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik wil het zeker proberen, kwaad kan het niet. Wanneer het werkt, is het natuurlijk een goedkope bron voor hout.

Tegelijk bedenk ik dat ik ze dan in mn kippenhok stapel, de kippen zullen me weer dankbaar zijn voor de insecten. Zo zie je maar, de multifunctionaliteit van een dennestammetje :D

 

Rest nog de vraag: wat heb je voor kachel (op het oog)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
tja, dat was mijn vraag ook, er zijn er zoveel te koop maar waar doe je het beste aan. een zo hoog mogelijk rendement met een redelijk kacheltje, moet dat dan speksteen, gietijzer, convectie of weet ik wat zijn? Kwil er iig wel een pannetje water op kunnen koken, of een ei bakken.

 

Moeilijk he?

Wat vind je zelf de mooiste die je tot nu toe gezien hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben gekozen voor een hoogrendement gietijzeren kacheltje. Hij is voorzien van een kookplaat, zodat we er ook een ketel op kunnen zetten of een lekkere stoofpot kunnen maken.

Dit is m: http://www.hgb-trading.nl/index.php/component/virtuemart/houtkachels-gietijzer/6-kw-houtkachels/houtkachel-model-6-6-kw-detail?Itemid=0

Deze is in een 10KW versie te krijgen met 2 kookplaten.

 

Overigens prima lui daar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
We hebben gekozen voor een hoogrendement gietijzeren kacheltje. Hij is voorzien van een kookplaat, zodat we er ook een ketel op kunnen zetten of een lekkere stoofpot kunnen maken.

Dit is m: http://www.hgb-trading.nl/index.php/component/virtuemart/houtkachels-gietijzer/6-kw-houtkachels/houtkachel-model-6-6-kw-detail?Itemid=0

Deze is in een 10KW versie te krijgen met 2 kookplaten.

 

Overigens prima lui daar!

 

Wat een leuke!

 

Hier nog een leuk draadje:

 

http://preppers.nl/forum/threads/2839-De-perfecte-preppers-hout-kookkachel/page8?highlight=perfecte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...