Ga naar inhoud
GENEGEERD

Optimus druklampen verzamelaar biedt preppers hulp aan.


Gast Dick Berts

Aanbevolen berichten

Ok bedankt, werkt die lampenolie van de jumbo ook goed als brandstof om op te koken met een Primus OmniLite Ti?

 

Ik ken die Primus niet, maar als hij het moet doen op petroleum of kerosine (dus lampenolie, allemaal 't zelfde spul met andere naam), doet hij het helemaal op dat schone spul van Farmlight. (gemaakt uit zuivere paraffine, net als Zibro Crystal, dus geen zwavel resten en andere raffinage resten.)

 

Dat spul wordt standaard bijna overal verkocht, supermarkt, campingzaak, Xenos, Big Bazaar, Welkoop, Boni (dus ook :)), maar de Jumbo heeft de laagste prijs, 1,49.

 

'k Zoek nog steeds iemand die een vat kerosine op vliegveld Eelde oid kan inkopen, want dan betaal je minder dan 50 cent per liter, 'k geloof zelfs maar 35 cent of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 84
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

IMG_0414.jpg.35d55379951fd72e741abb115ac935c8.jpg

 

De petromax HK 500 kan ook op spiritus branden dmv en kleine ingreep andere sproeierkop en je kunt genoemde brandstof er in verstoken Let op! nooit benzine verstoken

in petroleum kerosine lampen das levensgevaarlijk.anders om kan wel .Ik heb uit eigen ervaring ondervonden dat de pertomax en optimus de beste kwaliteit hebben betreffende druklampen.

Mijn voorkeur gaat uit naar de petromax 500CP gebruiks vriendelijke lamp met een hoog vermogen en alle onderdelen tot in de kleinste zijn gemakkelijk te verkrijgen, deze lamp kun je op koken

en je hebt gelijktijdig licht en warmte zo heb je 3 vliegen in een klap het zijn de beste prepper lampen bij uitstek,en ze worden momenteel met hoopjes aangeboden op MP .

 

zie bijgaand genoemde Petromax HK van de Bundeswehr uit 1961 deze was nog nooit gebruikt dit is echt een werkpaard en tevens een licht + warmte kanon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Hallo, nieuw hier maar lees met veel interesse dit forum. Ik heb een week of wat geleden een druklampen van het merk Red Heart op de kop getikt voor Euro 7,50 gewoon om te kijken of het wat is voor mij. Leuke techniek en lekker klooien tot hij het doet. De tank is niet magnetisch dus geen of of weinig gevaar voor roest.

Ik heb de lamp brandend gekregen maar de halfronde buis in de kop van de lamp wordt roodgloeiend. Is dat de bedoeling? Ik heb begrepen dat Red Heart een zuivere Petromax clone is uit China maar dat Petromax ook gewoon daar gefabriceerd wordt.image.jpg.a8385a864d942902128a6dd5dec396b6.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

:confused:Vraag van een nieuweling op dit gebied: heb een hipolitho H502 automatic gekocht, maat het zuigerrubber is vergaan; vergis ik me of is de petrmax 500 inderdaad identiek aan de hipolitho?

zou het zoeken naar onderdelen waarschijnlijk een stuk simpeler maken!

Wat ook ontbreekt is een handleiding, ik wil de lamp ook gaan gebruiken, maar begrijp uit jullie beschrijvingen dat enige kennis van zaken geen kwaad kan...:confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is de Hipolitho de Portugese uitvoering van de Petromax, en zouden de componenten vrijwel identiek moeten zijn. Als je in de buurt van de Randstad woont, loont het de moeite even bij http://www.olielampen.nl langs te lopen. De man achter de balie is dé expert van de hele Benelux. En nog buitengewoon aardig en behulpzaam ook.

 

Oja, het zou leuk zijn als je je kort voor zou stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

Hallo Kale. Hipolito's zijn goede lampen. Er zitten hooguit minimale verschillen tussen een Petromax en een Hipolito. Ik neem aan dat je het leertje van de pompstang bedoelt? Vermoedelijk zal dat weinig problemen opleveren, ook al zit er wel eens verschil in de opbouw van de pompstang, zelfs bij lampen van hetzelfde merk van een ander bouwjaar. Zit je vlak bij Schiedam, ga dan even bij Nico van der List van olielampen.nl langs, inderdaad een goed adres.

 

Hier vind je een goede gebruiksaanwijzing;

 

http://hytta.de/info/petromax-betriebsanleitung.htm

 

Hier kun je voor een paar euro een pompleertje bestellen, let op er zijn twee soorten met twee verschillende maten gaten er in.

 

http://www.pelam.de/index.php?cPath=30_51_89

 

Weet je wel of het een benzine- of een petroleumlamp is? Dat verwisselen kan rampzalige gevolgen hebben. Een benzinelamp heeft een rechte vergasserbuis en een petroleumlamp een vergasserbuis met een krul er in. Heel veel informatie vind je bij onze druklampenvezamelaarsgroep, waar je zo lid van kunt worden.

 

Pas op met voorverwarmen! Als je dat niet goed doet, dan komt er een vlam van een meter uit je lamp. In dat geval snel de kraan dicht draaien. EERST BUITEN OEFENEN!!

 

http://preppers.nl/forum/group.php?groupid=51

 

Hier nog een filmpje;

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat voorstellen ging een beetje mis, denk dat ik nog geen groepen geselecteerd had! Bij dezen alsnog: ben fotograaf, en gek op spullen als druklampen enzovoort, wil die ook gaan gebruiken bij buitenopnames in de schemering.

Ben nog bezig mijn lamp in orde te krijgen, maar mede dankzij div. links op dit forum ben ik qua onderdelen al aardig op weg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Dick Berts, het is in elk geval een petroleum-lamp! Bedankt voor de links, manual heb ik al gedownload en geprint, vraag me nog af of iemand ervaring heeft met de pompadapter voor compressor of fietspomp; heb die oopk besteld, maar weet nog niet zeker of de drukmeter nog werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hoi,

 

Kun je ook iets vertellen over Butterfly druklampen? Ik heb voor een hele leuke prijs een Butterfly h.k. 500 op de kop getikt. Inclusief wat accessoires. Werkt nog uitstekend en is in uitstekende staat.

 

Ik zou er wat reserveonderdelen en kousjes voor willen kopen. Kousjes worden voor hele redelijke prijzen op Ebay aangeboden. Die olielampenman in Schiedam heb ik ook al gevonden en daar ga ik binnenkort eens langs.

 

Is die Butterfly een goedkope kloon/Chinese namaak van de Petromax? Afgaande op de foto's lijken Petromax en Buttefly heel erg op elkaar. Weet jij of accessoires uitwisselbaar zijn? Ik doel dan bijvoorbeeld ook op reflectors en lampenkap. De lamp geeft erg veel licht, is er nog ergens matglas te koop?

 

Overigens vereist het aansteken een beetje aandacht, maar als je weet hoe het gaat en je bent een beetje handig, dan is dat redelijk veilig uit te voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Hoi,

 

Kun je ook iets vertellen over Butterfly druklampen? Ik heb voor een hele leuke prijs een Butterfly h.k. 500 op de kop getikt. Inclusief wat accessoires. Werkt nog uitstekend en is in uitstekende staat.

 

Ik zou er wat reserveonderdelen en kousjes voor willen kopen. Kousjes worden voor hele redelijke prijzen op Ebay aangeboden. Die olielampenman in Schiedam heb ik ook al gevonden en daar ga ik binnenkort eens langs.

 

Is die Butterfly een goedkope kloon/Chinese namaak van de Petromax? Afgaande op de foto's lijken Petromax en Buttefly heel erg op elkaar. Weet jij of accessoires uitwisselbaar zijn? Ik doel dan bijvoorbeeld ook op reflectors en lampenkap. De lamp geeft erg veel licht, is er nog ergens matglas te koop?

 

Overigens vereist het aansteken een beetje aandacht, maar als je weet hoe het gaat en je bent een beetje handig, dan is dat redelijk veilig uit te voeren.

 

Hallo,

 

Als ik mag inbreken op het onderwerp: Butterfly is inderdaad een kloon van het petromax ontwerp. Net als vele andere merken dit toch wel geniale ontwerp hebben gecopierd. Daardoor lijken lampen van het petromax type ook erg op elkaar. Alleen de kwaliteit is erg verschillend. Theoretisch passen onderdelen van de delfde klasse op elkaar. dwz 500cp, 350cp, 250cp etc zijn onderling meestal uitwisselbaar. Dit geld zeker voor zaken waar de maatvoering niet op een mm nauwkeurig komt.

 

Reparatie/reserve setjes voor deze lampen kun je bij veel buitensportzaken kopen. zelfs conrad verkoopt tegenwoordig "petromax" lampen en onderdelen. Helaas moet ik hier meteen een kanttekening maken. Met het ter ziele gaan van de Graetz fabriek te Altena is er ook een einde gekomen aan de kwaliteit waarvoor petromax ook stond. De laatse series kwalitatief goede lampen zijn de hipolito's, petromaxen, aida's die tot begin 1970 al dan niet in licentie gemaakt zijn.

Eigelijk kun je stellen dat alle lampen van het petromax type tegenwoordig uit china komt en de kwaliteit er ook naar is. Het werkt maar het is niet gemaakt om lang mee te gaan.

 

Terug naar preppen, want daar begon het allemaal: zoek je een goede betrouwbare petroleum overdruklamp ? Kijk dan naar de ex BW (bundeswehr) 500cp petromax, geniol, hipolito lampen. Een heel mooi en goed alternatief zijn de wat minder bekende 250cp Hipolito lampen van de BB (Burgerbescherming). Ok, minder licht en warmte maar misschien wil je dat wel.

 

Maar voor alles geld: dit type lampen werkt met onder druk staande brandbare vloeistoffen dus maak jezelf helemaal bekend met de werking en non-werking van welk model of fabricaat je ook hebt. Doe dit ook voor je familieleden. het eerste wat ik mijn kinderen geleerd heb is hoe ze een lamp uitkrijgen als ze ook maar denken dat ie het niet goed doet: kleine stelschroefje losdraaien op de vuldop/drukmeter.

En zoals al gemeld: ga niet experimenteren met een andere brandstof dan waar de lamp voor gemaakt is. In de meeste gevallen is dit petroleum of wasbenzine (coleman).

 

Have fun,

Wim

http://www.petromax.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@-geanonimiseerd-

 

Kan een gewone petroleumlamp (dus met een lont) ook op diesel branden?

Dit is namelijk goedkoper en overal te vinden.

 

Ik heb een petroleum kachel (zonder elektronica) die ook op diesel werkt.

 

Tsja, in principe zal alle vloeibare brandstof wel branden maar of het verstandig is? Pijnpunten zullen zijn: werkt de pit van de lantaarn (vuurwerk heeft een lont) goed genoeg lees snel genoeg om een vlam stabiel aan te houden en je moet je afvragen wat er met de additieven gebeurt die in de diesel zitten. Dit probleem heb je ook bij onzuivere petroleum.

 

De eerste olielampen waren niet meer dan een uitgeholde steen of schelp met één of andere brandbare olie er in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

@-geanonimiseerd-. Ahhhhhhhhhhhhhhhh.... Met Wim doen we een hele grote vangst op lampen gebied. Veel grotere expert dan ik. Natuurlijk weet ik ook het nodige van lampen. En als je mijn verzameling ziet, dan kijk je je ogen uit. Alles nieuw en ongebruikt. Maar die tic is tegelijkertijd een handicap. Als je de lampen nooit aan wil steken, dan blijf je een theoreticus. Wim is dat niet. Enorme aanwinst voor onze site. Van harte welkom Wim!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts
En zoals al gemeld: ga niet experimenteren met een andere brandstof dan waar de lamp voor gemaakt is. In de meeste gevallen is dit petroleum of wasbenzine (coleman).

 

Veiligheid boven alles. Helemaal mee eens. Druklampen zijn niet zonder risico. Zonder je ook maar een millimeter tegen te willen spreken, zit er toch ietsje een andere kant aan voor preppers. Veel mensen hier (waaronder ondergetekende) denken dat er een mega economische crisis aankomt, die ons mogelijk enige tijd in het stenen tijdperk terugwerpt. Je weet niet wat er dan nog te krijgen is aan brandstoffen. Bovendien hebben bepaalde brandstoffen enorme prep voordelen. Zo blijft zuivere paraffine lampolie - in tegenstelling tot petroleum- vrijwel eeuwig goed. Ik heb twee prep vragen aan je;

 

- Ik heb altijd begrepen dat petroleum druklampen het ook prima doen op paraffine lampolie. Heb je daar nog commentaar op?

 

- De zijden mantels voor druklampen zouden ongebruikt in hun zakje een vrijwel eeuwig plankleven hebben. Het grootste deel van mijn voorraad bestaat uit Aida kousjes uit de jaren vijftig die bij de Aida 1250 van de BB horen. Die ga ik natuurlijk niet verstoken vanwege de verzamelaarswaarde. Maar bij een shtf misschien wel. Heb jij enig idee hoe lang die kousjes mee kunnen. Zijn ze nog goed als ze honderd jaar oud zijn?

 

Bedankt alvast Wim!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veiligheid boven alles. Helemaal mee eens. Druklampen zijn niet zonder risico. Zonder je ook maar een millimeter tegen te willen spreken, zit er toch ietsje een andere kant aan voor preppers. Veel mensen hier (waaronder ondergetekende) denken dat er een mega economische crisis aankomt, die ons mogelijk enige tijd in het stenen tijdperk terugwerpt. Je weet niet wat er dan nog te krijgen is aan brandstoffen. Bovendien hebben bepaalde brandstoffen enorme prep voordelen. Zo blijft zuivere paraffine lampolie - in tegenstelling tot petroleum- vrijwel eeuwig goed. Ik heb twee prep vragen aan je;

 

- Ik heb altijd begrepen dat petroleum druklampen het ook prima doen op paraffine lampolie. Heb je daar nog commentaar op?

Hoi Dick,

 

Bedankt voor de intro en welkom!

Al dan niet alternatieve brandstoffen is iets wat op de diverse fora uitgemolken is/wordt.

Grootste probleem is dat titles als kerosiene, paraffine, lampenolie, BBQ aanmaakvloeistof en noem ze maar op: niets zeggen over de werkelijke inhoud en belangrijker chemische samenstelling. Ik kwam hier al ergens een topic tegen over lampenolie van diverse supermarkten die verschillend is en werd door veranderingen in de samenstelling. Nog afgezien van (slechte) vertalingen van enegelse termen. Paraffine als olie is volgens mij een vertaling /verbastering vanuit het engels: parafin oil. (correct me if I am wrong)

Dus in principe ja, klopt petroleum druklampen werken op paraffine olie. Voorop gesteld dat het dezelfde samenstelling heeft als petroleum.

 

- De zijden mantels voor druklampen zouden ongebruikt in hun zakje een vrijwel eeuwig plankleven hebben. Het grootste deel van mijn voorraad bestaat uit Aida kousjes uit de jaren vijftig die bij de Aida 1250 van de BB horen. Die ga ik natuurlijk niet verstoken vanwege de verzamelaarswaarde. Maar bij een shtf misschien wel. Heb jij enig idee hoe lang die kousjes mee kunnen. Zijn ze nog goed als ze honderd jaar oud zijn?

Bedankt alvast Wim!

 

Als je wilt weten of ze nog werken dan moet je ze gebruiken. In jouw geval ;-) weet je niet eens of je lamp het wel doet. Probleem bij gloeikousen is dat je niet altijd weet wie ze gemaakt heeft, met welke kwaliteit ze gemaakt zijn en belangrijker hoe ze opgeslagen zijn geweest.

De meeste mensen gebruiken, uit verzamelaars oogpunt, geen antieke gloeikousjes omdat ze niet meer verkrijgbaar zijn. Anderzijds als het de enige manier is om je lamp weer te laten schijnen .....

 

Als je jouw BB kousjes als voorbeeld neemt: de BB heeft ooit een fabrikant opdracht gegeven om xx stuks te maken met als achterliggende idee dat ze tijdelijk gebruikt gingen worden. misschien was de kwaliteits- eis wel laag omdat ze er toch duizenden van hadden liggen en dan pak je gewoon een andere. ook is het de vraag of er zijde (?) gebruikt is of kunstzijde, ramien, katoen of noem maar op.

in principe maakt dat nog niet eens zoveel uit omdat dat deel toch verbrand de eerste keer.

Voor opslag is het belangrijkste punt vocht. Droog en donker is het beste, maar of je dan 100 jaar haalt. Je moet niet vergeten dat die dingen niet gemaakt worden voor langdurige opslag. Dit is ook de reden dat defensie eens in de zoveel tijd alles verving, gewoon uit oogpunt van zekerheid.

 

Vanuit Prepper oogpunt : iedere x maanden je voorraad vervangen door nieuw spul. Eigenlijk zou ik zeggen gebruiken en weer verversen.

Dus Bert die oude zooi langs brengen en dan krijg je nieuwe van mij ;-) Plus een bak koffie.

 

Ter info:

Gloeikousen maken is erg moeilijk voor fabrikanten hier in Europa. De laatste fabrikant zat volgens mij in Malta en kreeg het niet voor elkaar om Aladdin gloeikousen goed te fabriceren.

Aan de andere kant zijn er Duitsers die ze zelf maken. Maar die konden ook aan de chemicaliën komen.

Over het algemeen stelt men dat de oude kousjes het beste zijn en het beste werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dick,

 

Allereerst, geloof het of niet ik koop zelden gloeikousjes. en nee ik jat ze ook niet !

 

Ik heb persoonlijk goede ervaringen met Stuga Cabana in Duitsland. Die verkoopt ook de nieuwe regenartie AIDA gloeikousen.

Ik ken de eigenaar persoonlijk en wat meer waarde heeft is het feit dat het "petromax" forum er bij hoort. Dat geeft nl. een enorm ervaringsveld en als je shit verkoopt zal dat ook breed uitgemeten worden. Misschien dat je zelf een bulk inkoop dan doen met meerdere mensen.

 

Belangrijk is om te achterhalen waar die dingen vandaan komen. Elke buitensportzaak verkoopt die dingen maar weet zelden waar ze vandaan komen. En tegenwoordig is "petromax" ook geen Petromax meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

@-geanonimiseerd-. Ik ben mijn lamp onderdelen voorraden eens aan het inspecteren. Sommige zaken heb ik in geen jaren bekeken. Kousjes zien er nog heel goed uit, maar mijn loodpakkingen zijn aan poeier. Niet te geloven gewoon. Nooit geweten dat die zo gevoelig zijn voor oxidatie. Ik ga maar wat nieuwe bestellen. Heb jij nog adviezen? In de vaseline zetten bij opslag? Misschien ook wat Viton pakkingen bestellen, maar dat is niet zo origineel. Heb je daar ervaring mee? Bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dick,

 

Kijk uit met loodwit dat is giftig.

Ik heb wel eens loodpakkingen gezien erg erg aangetast waren maar over het algemeen valt het wel mee. Ik weet niet hoe en waarin jij je onderdelen vooraad opslaat. Gloeikousjes zou ik droog en donker houden, loodpakkingen heb ik zo niet over nagedacht. Ze liggen er naast zullen we maar zeggen.

Maar alles wat wij mensen maken verteert ook weer. Maar goed ook. Ik heb een paar plaatjes rubber, viton, liggen van diverse diktes (Stuga Cabana) en een ponsset van het duitse leger. daarmee maak ik mijn pakkingen zowel van rubber als lood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

@-geanonimiseerd-. Bedankt weer Wim. Ik woon helemaal tegen de duinen aan. We moeten hier ook zo ongeveer iedere tien jaar al ons hang- en sluitwerk vervangen, vanwege het zout in de lucht. Bovendien lag een klein deel van mijn onderdelen voorraad in een te vochtige ruimte. Wordt aan gewerkt.

 

Ik hoop dat je nog niet gek wordt van mijn vragen, hier zijn er -als het mag- nog twee; Vanwege het permanente gevecht dat ik hier moet voeren tegen roest, staan vrijwel al mijn druklampen in de vaseline. Maar dat koekt met stof aan tot een vieze laag. Waarmee kan ik messing vernikkelde lampen het beste poetsen? En weet jij iets beters dan vaseline om ze te conserveren? Ik heb zelf enorm goeie ervaringen met Kroon siliconen spray. Goede roestwering en het koekt niet aan. Waarschijnlijk geen goed idee voor mijn lampen, want hoe krijg je het er weer af en wat gebeurt er als zo'n lamp dan heet wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet zo dat het vlampunt van belang is bij de diverse lampolie soorten? Ik begreep dat een vlampunt rond de 65/70C optimaal is voor lampen/kachels etc? Welke haast gelijk is aan zuivere petroleum.

 

 

Hoi Dick,

 

Bedankt voor de intro en welkom!

Al dan niet alternatieve brandstoffen is iets wat op de diverse fora uitgemolken is/wordt.

Grootste probleem is dat titles als kerosiene, paraffine, lampenolie, BBQ aanmaakvloeistof en noem ze maar op: niets zeggen over de werkelijke inhoud en belangrijker chemische samenstelling. Ik kwam hier al ergens een topic tegen over lampenolie van diverse supermarkten die verschillend is en werd door veranderingen in de samenstelling. Nog afgezien van (slechte) vertalingen van enegelse termen. Paraffine als olie is volgens mij een vertaling /verbastering vanuit het engels: parafin oil. (correct me if I am wrong)

Dus in principe ja, klopt petroleum druklampen werken op paraffine olie. Voorop gesteld dat het dezelfde samenstelling heeft als petroleum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet zo dat het vlampunt van belang is bij de diverse lampolie soorten? Ik begreep dat een vlampunt rond de 65/70C optimaal is voor lampen/kachels etc? Welke haast gelijk is aan zuivere petroleum.

 

Inderdaad zal vlampunt één van de criteria zijn. Ik ben geen chemicus maar naast vlampunt zal ook de samenstelling wel invoed hebben op de verbranding.

Ik schat dat het probleem ligt in je woorden "rond" en "haast gelijk". Dta is twee keer bijna of te wel net niet, of zo iets.

 

En dat is precies wat er gebeurd: het werkt wel maar niet helemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@-geanonimiseerd-. Bedankt weer Wim. Ik woon helemaal tegen de duinen aan. We moeten hier ook zo ongeveer iedere tien jaar al ons hang- en sluitwerk vervangen, vanwege het zout in de lucht. Bovendien lag een klein deel van mijn onderdelen voorraad in een te vochtige ruimte. Wordt aan gewerkt.

 

Ik hoop dat je nog niet gek wordt van mijn vragen, hier zijn er -als het mag- nog twee; Vanwege het permanente gevecht dat ik hier moet voeren tegen roest, staan vrijwel al mijn druklampen in de vaseline. Maar dat koekt met stof aan tot een vieze laag.

 

hhmm, luchtfilter van je opslagruimte vervangen zodat er geen stof binnenkomt ? In de doos laten zitten ?

 

Waarmee kan ik messing vernikkelde lampen het beste poetsen?

 

Eigenlijk heb ik geen goed antwoord. Ik poets mijn lampen niet zo. Lampen die niet als display staan opgesteld hebben een plastic zak over de kop gekregen. Sommige zitten zo zelfs in een kartonen doos waarover weer een plastic zak zit.

 

En weet jij iets beters dan vaseline om ze te conserveren? Ik heb zelf enorm goeie ervaringen met Kroon siliconen spray. Goede roestwering en het koekt niet aan. Waarschijnlijk geen goed idee voor mijn lampen, want hoe krijg je het er weer af en wat gebeurt er als zo'n lamp dan heet wordt.

 

Waarom worden ze bij jouw dan heet ? Je gebruikt ze toch niet ? ;-) Ik heb het zelf nog niet zo vaak gebruikt maar blank messing kan je het beste met blanke lak bewerken. De nikkel cq. verchroomde versies doe ik niets op.

 

Maar ik woon niet aan de kust. Dat scheelt waarschijnlijk wel een heel stuk.

Dus gewoon droog en goed verpakt zou ik zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...