Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ervaringen met steripen gevraagd.


BTF

Aanbevolen berichten

steripen.gif

 

In de zoektocht naar waterfilters stuitte ik op de steripen. Je houdt die pen even in een fles met water en het water wordt gezuiverd. Heeft iemand ervaringen met de steripen. Ik heb de search gebruikt en vond wel wat losse berichten, maar nog geen topic over de waterzuiveraar.

 

Ik vind het haast te mooi om waar te zijn klinken. Je houdt dat ding even in je nalgene bottle en je hebt een liter gezuiverd water. In tegenstelling tot de meeste waterfilters, doodt dit ding ook virussen! Je hebt ook een model wat werkt d.m.v. een zwengel, dus dan heb je niet eens batterijen nodig.

 

Ik vind dit erg goed klinken, toch zijn hier weinig mensen die dit systeem de voorkeur geven boven bijvoorbeeld een katadyn-filter. Waarom is dat? Wat zijn de nadelen van dit systeem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Naast mijn katadyn pocket ga ik er ook eentje aanschaffen. Let op het batterij type. Ga je voor AA die je makkelijk kan kopen, de kleine baterijen of de oplaadbare versie? (Gewicht voor in je bob kan ookl weer meespelen) Misschien handig om je batterij keuze af te stemmen op jouw wensen en 1 type aan te houden. Ik zelf neig sterk naar de steripen freedom. Makkelijk aan te sluiten op een draagbaarvazonnepaneel of bijv op een oplader die via oplaadbare AA baterijen via een usb uitgang de freedom kunnen opladen. Het blijft natuurlijk een electrisch ding met glas. Het kan breken en stukgaan. Echter gok ik qua waterzuivering niet op 1 paard. Naast de pocket en andere filters + water koken, vindt ik dit voor mij persoonlijk een prettig idee om ook te kunnen gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Floshtf ; wat betreft de batterijen. Mijn meeste zaklampen werken op cr123a, dus dat zou voor mij een logische keuze zijn. Je hebt echter ook een model wat werkt via een zwengel. Daar heb je dus helemaal geen batterij voor nodig. Dat lijkt mij het beste.

 

@Simurgh ; bedankt voor de review alvast

 

@Mrsjones ; dat voor filteren is niet zoveel werk als ik het goed begrijp. Wat mij vooral aanspreekt is dat het ook virussen doodt. De meeste waterfilters doen dat niet, dus daar heb je eigenlijk sowieso altijd een extra handeling nodig. Of je moet de gok nemen dat er geen virus in zit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Mijn ervaring is ronduit bagger, afrader en vertrouw er niet op. Mijn SteriPen Classic heb ik nu ca. 2 jaar (gekocht bij Bever). Leek me een reuze handig ding toe. Na 1 dag gebruik deed hij het al niet meer. 4x batterij gewisseld, door Bever keurig ingenomen en volgens zeggen (na ruim 2 maand weggeweest te zijn) het binnenwerk vervangen. Na dat herstel bij thuiskomst getest en het werkte weer. Voor ca. 4 maand geleden weer meegenomen op reis getest vóór dat ik weg ging, deed het. Onderweg na slechts 2x gebruikt te zijn......dood! Weer opgezonden, vandaag (31-9-2013) retour ontvangen (3 maand weggeweest). Bij thuiskomst......nog niets veranderd.....dood als een pier! ROTZOOI hier kan je niet van afhankelijk zijn.

 

Blij dat ik de LifeStraw mee had en sinds een week via de Prepshop nu ook de Sawyer in huis, die gaat nu maar mee. Had de Sawyer wel niet gekocht voor onderweg, maar nu toch maar wel.

 

Die SteriPen mogen ze van mij wel ergens anders in drukken! Behalve dat je ook nog speciale batterijen moet kopen (haast niet te verkrijgen) is het verbruik ook absurd hoog. Neem maar een fiks aantal batterijen mee, anders heb je zo wie al een probleem. Ding van niks en achteraf ook niet handig met batterijen. Die waren overigens slecht te krijgen in de binnenlanden van Bulgarije (laatste trip waar de Steripen mee ging).

 

Alleen al om het feit dat ie stroom nodig heeft is niet handig, zo iets was achteraf gezien een goed leermoment. Dus wat mij betreft ==> nooit weer, veel te duur, veel omslachtig en een slecht rendement, onhandig met de batterijen en je kunt er maar beperkt water mee zuiveren. Gezien de problemen vraag ik mij ook af hoe betrouwbaar was de zuivering met de UV überhaupt met dit ding?

 

O Ja ze adviseren Lithium batterijen, bijna overal kan je Alkaline krijgen, maar Lithium niet! In het allereerste begin bleken de Alkaline batterijen goed voor 4x gebruik achter elkaar te zijn, daarna was de fut er al uit.

 

Een foto heb ik bij gevoegd, daaraan kan je zien dat ie als nieuw is zo weinig is ie gebruikt.

[ATTACH=CONFIG]5046[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...