Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waterzuivering dmv. Planten


Gast der_obergefreiter

Aanbevolen berichten

Gast der_obergefreiter

Ik heb ooit eens een reportage gezien over mensen die een bio.verantwoordelijk huis wilden . Die gebruikten een basin met daarin riet aanbouwing en het scheen te werken . Nou weet ik dat bijvoorbeeld hennep enorm sterk bodemzuiverend werkt . Maar zijn er geen serieuze toepassingen te bedenken voor bijvoorbeeld grootschalige waterzuiveringen op die manier bij een (groeps)BOL ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast der_obergefreiter

Ja, het lijkt er idd wel op , thanx . Maar is dit toepastbaar voor bv.drinkwaterzuivering bij BOL ? Hoe groot moet zo.n veld bv zijn om serieuze hoeveelheden gezuiverd water op te leveren en wat zou de volgende trap moeten zijn ? Een zandfiter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit mijn hoofd: de meeste planten halen het nitriet uit het water, zijn voedingsstoffen voor de plant.

Zuiveren in de zin van chemische verontreiniging of bacterieen en virussen kun je vergeten.

Het water gaat natuurlijk ook door de grond/grind enz van het filter daar kan wel iets van de chemische verontreiniging achter blijven maar vertrouw er niet op..

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

@der_obergefreiter

 

Nou als je een bak plaatst met in lagen; graszoden, grond, grint, houtskool, grint, houtskool, wit zand. Onder zit een superfijn gaas waar zelfs het witte zand niet doorheen komt. En onder die bak een opvangbak voor het gefilterde water. Het is niet direct drinkbaar, daarna moet je het nog koken.

 

Ik denk dat je met afvalwater bedoelt; na het koken van rijst, dat water? Of over wat voor soort van afvalwater spreken we?

 

Uit urine kun je zelfs nog drinkbaar water uithalen. Klinkt vies, maar het is een manier.

 

Ja leuk die Katadyn filters enzo, maar op een gegeven moment houd het op en dan? Gewoon zoveel mogelijk manieren weten hoe je water kunt zuiveren.

 

Ik vraag me zojuist af... Radio-activiteit... Kan water ook radio-actief worden of gaat dat er dwars doorheen?

 

Maar ze zijn genaaid, als ze een chemisch bestandsdeel maken die op dezelfde temperatuur begint te verdampen als water. Anders zou je chemisch verontreinigd water altijd nog kunnen distilleren (condens opvangen in een bakje).

 

Op zich wel leuk bedacht met dat riet... Dit zet mij aan het denken... Een plant dat ongelooflijk veel water bevat en dat gebruiken om water te filteren, de vruchten zijn net ballonnen met water en het verontreinigde eindigt in de wortels die langzaam afbreken. Nu nog de vraag: Bestaat er zo'n plant? Zou gelijk een boost kunnen geven in het algehele ecosysteem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De 12 ambachten heeft al jaren ervaring met het helofytenfilter.

http://www.de12ambachten.nl/beter1x/beter1x128-03-07-waterzuiveren.php

In de genoemde werkmap gaan ze er dieper op in.

Een osmose-filter zou het gefilterde water omzetten tot drinkwater.

http://www.de12ambachten.nl/beter1x/beter1x130-09-07-vijveropslag.php

 

Verder is er info te vinden op:

http://www.kilianwater.nl/helofytenfilters.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohja natuurlijk! Wat stom van mij dat ik daar niet aan gedacht heb! :)

 

Als je weet hoe een kerncentrale werkt had je het ook kunnen vermoeden...

 

Als men daar spreekt van radioactieve stoom,

dan is dat weer iets anders (dus niet radioactief water dat aan de kook komt en zo stoom vormt)

zie bvb onderaan de pagia hier: http://boards.straightdope.com/sdmb/showthread.php?t=600406

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je weet hoe een kerncentrale werkt had je het ook kunnen vermoeden...

 

Als men daar spreekt van radioactieve stoom,

dan is dat weer iets anders (dus niet radioactief water dat aan de kook komt en zo stoom vormt)

zie bvb onderaan de pagia hier: http://boards.straightdope.com/sdmb/showthread.php?t=600406

 

Nee, ik weet dat objecten radio-actieve straling kunnen vasthouden en vergat even dat ook in water kleine objecten kunnen zitten waardoor het net lijkt alsof het water radio-actief is, terwijl het niet zo is. Als je dat water zou filteren zou het geen straling meer afgeven. Ik weet veel, maar soms te veel dat ik het even niet meer weet of niet met alles rekening neem. Vond het alleen stom van mij, omdat ik het wel wist, maar dat het niet direct in me opkwam.

 

Bacterien cq virussen zouden net zo goed radio-actief kunnen zijn, alles wat leeft word ermee geïnfecteerd zowiezo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit eens een reportage gezien over mensen die een bio.verantwoordelijk huis wilden . Die gebruikten een basin met daarin riet aanbouwing en het scheen te werken . Nou weet ik dat bijvoorbeeld hennep enorm sterk bodemzuiverend werkt . Maar zijn er geen serieuze toepassingen te bedenken voor bijvoorbeeld grootschalige waterzuiveringen op die manier bij een (groeps)BOL ?

 

Het kweken van hennep is in Nederland verboden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

@Kans Je schrijft dit nu zo Kans maar volgens mij doet de 'cattail '' de lisdodde die zorgt er wel voor dat chemische producten als ammonia ed worden afgebroken

tegenwoordig worden deze plant als grote velden achter ''gezuiverd'' rioolwater afvoer geplaatst om zo schoon water te krijgen ( in ieder geval veel schoner water te krijgen )

Hoegroot zo'n veld zou moeten zijn om een huishouden van schoon water te voorzien weet ik niet maar voor mensen in een stad of dorp kun je het wel vergeten

(mooi artikeltje over de lisdodde :cool: http://www.waterwereld.nu/lisdodde.php

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt maar dan hebben we het over de stoffen die door uitwerpselen gemaakt worden en dus natuurlijk zijn en niet chemisch?

 

K a n s

 

 

@Kans Je schrijft dit nu zo Kans maar volgens mij doet de 'cattail '' de lisdodde die zorgt er wel voor dat chemische producten als ammonia ed worden afgebroken

tegenwoordig worden deze plant als grote velden achter ''gezuiverd'' rioolwater afvoer geplaatst om zo schoon water te krijgen ( in ieder geval veel schoner water te krijgen )

Hoegroot zo'n veld zou moeten zijn om een huishouden van schoon water te voorzien weet ik niet maar voor mensen in een stad of dorp kun je het wel vergeten

(mooi artikeltje over de lisdodde :cool: http://www.waterwereld.nu/lisdodde.php

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...