Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Messen met holle grepen zijn wel vaak, maar niet altijd rotzooi.

Denk bijvoorbeeld aan de One-Piece serie van Chris Reeve, waarbij holle greep & lemmet een onverbrekelijk geheel uit 1 stuk A2 gereedschapstaal vormen.

Prima messen voor een prepper, mits je het geld er voor over hebt.

Momenteel heb ik er zelfs eentje in de veiling staan op Marktplaats:

 

http://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/overige-verzamelen/m624856233-chris-reeve-mk-vi-dolkmes-mes.html?c=d721e818194200feca4409741512b6e6&previousPage=mympSeller

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Messen met holle grepen zijn wel vaak, maar niet altijd rotzooi.

Denk bijvoorbeeld aan de One-Piece serie van Chris Reeve, waarbij holle greep & lemmet een onverbrekelijk geheel uit 1 stuk A2 gereedschapstaal vormen.

Prima messen voor een prepper, mits je het geld er voor over hebt.

Momenteel heb ik er zelfs eentje in de veiling staan op Marktplaats:

 

http://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/overige-verzamelen/m624856233-chris-reeve-mk-vi-dolkmes-mes.html?c=d721e818194200feca4409741512b6e6&previousPage=mympSeller

 

Volgens mij gaat het mij ook lukken die met 5 minuten te breken, maar dat is misschien de enige waar ik over twijfel.. verder heb je wel een paar leuke messen in de aanbieding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel heb ik deze messen als beveiliging voor thuis en voor survival doeleinden

 

Extrema Ratio Surpressor

 

Surpressor.jpeg.b721c78c64776d745bc0b8047158f760.jpeg

Deze voldoet inmiddels niet meer aan WMM, daar moeten ze je niet mee zien lopen.

De overige messen zijn super dingen, waarbij de F1 nog steeds mijn voorkeur heeft..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij gaat het mij ook lukken die met 5 minuten te breken, maar dat is misschien de enige waar ik over twijfel.. verder heb je wel een paar leuke messen in de aanbieding.

 

Niet bij normaal gebruik waar een mes voor bedoeld is, en ook niet met een beetje misbruik.

Tegen wat batonnen of een kratje openbreken is dit mes prima bestand, tegen een voorhamer & een bankschroef niet.

En ik heb inderdaad wel wat leuke mesjes in de aanbieding :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze voldoet inmiddels niet meer aan WMM, daar moeten ze je niet mee zien lopen.

De overige messen zijn super dingen, waarbij de F1 nog steeds mijn voorkeur heeft..

 

 

Volgens knivesandtools valt de Surpressor onder artikel 4. Eigenlijk niet mee rondlopen mits goed verpakt natuurlijk. Dat ding is ook niet bedoeld om mee in het bos te gaan survivalen, maar meer om het tuig buiten de deur te houden ;-)

En die Fällknivens zijn inderdaad geweldig en vlijmscherp af fabriek

Link naar reactie
Delen op andere sites

hahahaha....vandaag een voordeeltje behaald....het is NIET de allerbeste Multi-Tool, maar wel eentje die ik niet kon laten liggen voor 30 euro....op de ene kant van de doos zat de prijs sticker van 137,98 euro....op de andere kant zat een code nummer 30.00 dus de lokale sukkel erbij gehaald, die heeft de messen kast opengemaakt....liep met me mee naar de kassa en aldaar de Bucktool 360 voor dertig euro mee mogen nemen. Fijn hoor...voor in mijn auto.

 

old_BuckTool_ad.jpg.d710f0e1193117276c8af5232f4a492d.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de mensen die geloven dat een mes met hol handvat echt iets voor hun is.. wil ik best laten zien, dat ik zonder veel kracht, met simpel hout, dat mes binnen 5 minuten gebroken heb.. Wie stelt zijn "rambo" mes met zijn holhandvat beschikbaar voor die test..

;);)

 

Kan op de meeting van as. zondag, of op welke andere gelegenheid dan ook..

 

Als je nu een mes zoekt, neem dan ieder geval een full-tang mes, of een long-sticktang mes.(metaal steekt er bijwijze van spreke aan de andere kant weer uit..

Juist in Urban/Wilderness Survival is je mes een van je belangrijkste zaken, en die mogen niet breken, zelfs niet bij battongen of andere technieken.

 

En een goed full-tang mes, hoeft echt niet duurder te zijn dan 50 euro.. Die gaat je tenminste niet stuk, als het er op aankomt.

 

Ik zag op een meeting dat dit soort messen onderling verhandeld worden onder preppers..

 

Nergens op de wereld, is er een defensie organisatie die dit soort messen aan hun personeel uitrijkt..

Elke serieus urban survival/outdoor/bushcraft/messenfreaks - boek, training, forum, weet dat die dingen snel kapot zijn. En ja ook de hele dure.. Wie houd je voor de gek, als je dat soort dom spul aanschaft..

Dan heb je je ook maar 0,00 verdiept in wat een goed mes is in survival situaties..

 

als ik er ben mag je mijn mes nog wel een keer door midden slaan. Ik las m wel weer dicht ;) (als je m nog gebroken krijgt zonder hem in een boom te timmeren en er op te gaan staan. Wat stammetjes splijten gaat prima maar t blijft een miskoop. Alhoewel, ik heb er al best wat lol en las-lessen van gehad)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij gaat het mij ook lukken die met 5 minuten te breken, maar dat is misschien de enige waar ik over twijfel.. verder heb je wel een paar leuke messen in de aanbieding.

 

Hallo, wees even reëel, elk mes wat jij meebrengt krijg ik met een stuk hout kapot.

Wat voor staal dan ook. Ga je het als een bijl gebruiken dan? Of ga je het in een boom rammen en ombuigen.

Dan gaat elk mes een keer...bla bla bla.

 

Gaat erom dat er weinig goede messen zijn met een hol handvat.

Ken ook maar twee makers, Cold steel & Chris Reeve.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, wees even reëel, elk mes wat jij meebrengt krijg ik met een stuk hout kapot.

 

Hier ben ik het niet mee eens. Natuurlijk is het zo dat wanneer je een mes gebruikt waar het voor bedoeld is dat het niet snel kapot zou gaan, maar er zijn wel degelijke grote verschillen qua degelijkheid in messen, dus er is ook niets vreemds aan om daar bij aankoop rekening mee te houden.

 

Ik vraag me daarbij toch af hoe jij een relatief kleine full tang fixed blade met een lemmet van meer dan 6mm dik kapot gaat maken met een stuk hout. :) Al zou je dat eerst is een boom slaan en er daarna op gaan springen, een hefboom kan je ook niet echt creëren met een stuk hout alleen, dus ik ben wel benieuwd naar je techniek. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ben ik het niet mee eens. Natuurlijk is het zo dat wanneer je een mes gebruikt waar het voor bedoeld is dat het niet snel kapot zou gaan, maar er zijn wel degelijke grote verschillen qua degelijkheid in messen, dus er is ook niets vreemds aan om daar bij aankoop rekening mee te houden.

 

Ik vraag me daarbij toch af hoe jij een relatief kleine full tang fixed blade met een lemmet van meer dan 6mm dik kapot gaat maken met een stuk hout. :) Al zou je dat eerst is een boom slaan en er daarna op gaan springen, een hefboom kan je ook niet echt creëren met een stuk hout alleen, dus ik ben wel benieuwd naar je techniek. :cool:

 

Iemand nog twijfel aan zijn of haar Mora, ga eens een boom omhakken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Je had gezegd met een stuk hout alleen. :cool: Ik ben er redelijk van overtuigd dat een busse met een meer dan 6mm dik lemmet echt niet binnen 5 minuten kapot te krijgen is met alleen een stuk hout.

 

Mora's zijn inderdaad stevig genoeg. Dat de tang niet helemaal doorloopt maakt niet uit. Het ijzer zal eerder breken dan handvat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je had gezegd met een stuk hout alleen. :cool: Ik ben er redelijk van overtuigd dat een busse met een meer dan 6mm dik lemmet echt niet binnen 5 minuten kapot te krijgen is met alleen een stuk hout.

 

Mora's zijn inderdaad stevig genoeg. Dat de tang niet helemaal doorloopt maakt niet uit. Het ijzer zal eerder breken dan handvat.

 

Nou vooruit dan, ik reageer hier nog op. Hoeveel mensen op dit forum hebben een Busse met 1/4" spine....handvol.

Hoeveel hebben een Mora, bijna allemaal.

 

Point taken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze gisteren erbij gekregen :D

 

stormo.JPG.a9756184d04e3482f28a69587145da15.jpg

 

Dubbelzijdig geslepen, dus ook verpakt in je rugzakje bij controle inleveren en met wat mazzel voorkomen voor illegaal wapenbezit.

- Blanke wapens (messen) waarvan het lemmet meer dan één snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder Categorie 1.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En voor wie nog vragen heeft er over onthoud ook even dit. Naast de landelijke wapenwet moet je ook rekening houden met plaatselijke verordeningen. Een mes dat je normaal gesproken bij je mag dragen, kan door een plaatselijke verordening verboden zijn, bijvoorbeeld in uitgaansgebieden of voetbalstadions. Zelfs een schroevendraaier in de trein in Rotterdam wordt al als zo'n verboden wapen gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou vooruit dan, ik reageer hier nog op. Hoeveel mensen op dit forum hebben een Busse met 1/4" spine....handvol.

Hoeveel hebben een Mora, bijna allemaal.

 

Point taken?

 

Ik reageerde enkel het op het feit dat jij stelde dat jij elk mes binnen 5 minuten kon breken. Ik dacht dat je daar mee bedoelde dat het niet zoveel uitmaakt of je nu een stevig mes neemt of niet. Als je dat niet bedoelde heb ik je verkeerd begrepen. :)

 

Ik heb ook graag een mora bij tijdens kamperen e.d. Simpelweg omdat ik voor 9 van de 10 keer dat je mes gebruikt een dun lemmet nu eenmaal fijner is omdat het lekkerder snijdt. Daarbij is lichtgewicht natuurlijk een groot voordeel.

 

Deze gisteren erbij gekregen :D

 

stormo.JPG.a9756184d04e3482f28a69587145da15.jpg

 

Ik herken het niet, aan het design te zien zal het wel een extrema ratio of iets dergelijks zijn. Misschien een mooi mes voor de verzamelaar, ik houd er niet van, maar totaal ongeschikt voor outdoor gebruik toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze gisteren erbij gekregen :D

 

stormo.JPG.a9756184d04e3482f28a69587145da15.jpg

 

Lijkt op de Adra van Extreme Ratio 6,3 spine, en N690 staal

Voor outdoor totaal ongeschikt en te duur voor de gewone man om even aan te schaffen.

Wordt aan legereenheden verstrekt voor man tot man gevechten.

Niet voor woodcraft en outdoor activiteiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is trouwens wederom een copie van de Wilkinson sword fairbairn sykes commando dolk.

Hier liep de oude garde van het Korps mee rond in Nederland net na WWII.

-KGrHqZ-jIFC-N-lBH6BQzNCI-4sQ-60_84.JPG.0287e44b99df7fe3289371e9d2937e84.jpg

Nederland was toen al aan het bezuinigen LOL

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt op de Adra van Extreme Ratio 6,3 spine, en N690 staal

Voor outdoor totaal ongeschikt en te duur voor de gewone man om even aan te schaffen.

Wordt aan legereenheden verstrekt voor man tot man gevechten.

Niet voor woodcraft en outdoor activiteiten.

 

 

Hij lijkt er niet alleen op, maar het is de Adra Stormo van Extrema Ratio. Die ga ik ook niet gebruiken voor outdoor activiteiten. De surpressor en de Adra blijven gewoon binnen. Dus geen last met de wapenwet lijkt me. Voor outdoor activiteiten gebruik ik de Fällknivens die ik heb, daar kun je inderdaad beter mee choppen. Vooral met de A2 ;-) Is hier sowieso makkelijk. Ik rol de deur uit en val zo in het bos. Groot genoeg om vakantie in te vieren :D

 

PS: de Extrema Ratio 39-09 Ordinanza komt er waarschijnlijk ook snel aan. Zo duur zijn die messen nou ook weer niet... Ik heb duurdere hobby's gehad in het verleden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb trouwens over die Extrema Ratio nog een vraagje: zo scherp zijn die twee snijkanten van de Surpressor ( en de Adra ) helemaal niet.. Moeten die niet ook vlijmscherp geslepen zijn?? De punt daarentegen... Daar prik je zo mee door een deur heen... De snijkanten vallen een beetje tegen.. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dat te maken heeft met de douane en het invoeren van de messen. Moet je die zelf nog scherpen of is dat "botte" gewoon de bedoeling??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...