Ga naar inhoud
GENEGEERD

Grond kopen in binnen of buitenland.


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

@FincaInSpanje,

 

Ik ben het met je eens dat je (veel) goedkoper 'via een briefje bij de bar' een huis kunt kopen. Ik heb de briefjes zien hangen en zie op de cabañas ook 'se vende' (te koop) staan en altijd weet we iemand wat de vraagprijs is. Bij ons heb je ook veel ouderen die hun finca willen verkopen.

Maar er was me gevraagd of ik de site zou kunnen posten vandaar.

 

Of er bij ons ook finca's zijn die geen eigenaar hebben weet ik echt niet, ik vraag het me af. Ik zal dat eens uitzoeken als ik er weer ben. Lijkt me wel erg interessant!

 

Groeten, Ron.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Ron Doe

 

Bedankt voor de info, nu maar eens nadenken. De afstand vind ik wel een probleem bij een SHTF moet je toch 1500 km ongeveer overbruggen.

En dan zit je meen ik op 1000 meter hoogte.

 

Het Thüringer wald kan ik ook terecht kan, ook op ongeveer 1000 meter hoogte en is maar 550 km wat ik ook nog zeer snel kan bereiken. (via de autobahn) maar als mij aankomst in de winter valt kan er zo maar 1 meter sneeuw liggen op weg naar de regio Schneekopf (vandaar de naam denk ik) dan strand ik de laatste kilometers in de sneeuw en dat is een behoorlijk risico. Vandaar mijn belangstelling voor Spanje.

 

Oja, het is @Tom met een spatie aan het eind, dan wordt ik pas blauw;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
@ghostwhiper

 

Al zou je Spaans kunnen, is er waarschijnlijk geen werk te vinden. Als dat er wel was, zat ik er al... :)

 

Als ik mn moeder en broertje zo gek zou kunnen krijgen om te emigreren zit er zat geld in het koophuis om daar redelijk goed Een zelfvoorzienende homestead te kunnen opbouwen.

Heb het balletje wel opgegooid maar de taal leren staat ze niet aan plus de familie zit dan te ver weg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik mn moeder en broertje zo gek zou kunnen krijgen om te emigreren zit er zat geld in het koophuis om daar redelijk goed Een zelfvoorzienende homestead te kunnen opbouwen.

Heb het balletje wel opgegooid maar de taal leren staat ze niet aan plus de familie zit dan te ver weg

 

Ik ben er nog te weinig om veel Spaans te spreken. Ik versta of begrijp nagenoeg alles, maar ik moet nog teveel nadenken dus probeer met handen en voeten en een paar steekwoorden mezelf verstaanbaar te maken. Dat gaat prima.

 

Als je er woont, spreek je binnen een half jaar tot een jaar voldoende Spaans. Het is ook geen moeilijke taal op zich, maar je moet vooral de werkwoordvormen goed leren. Kinderen spreken binnen een paar maanden Spaans omdat ze dat op school wordt bijgespijkerd. Voor volwassenen zijn er gratis cursussen in bijna ieder dorp. Dat wordt in een soort gemeentelijk buurtgebouw door veelal vrijwilligers gegeven.

 

Zodra ik mijn BOL op orde heb en er langere tijd verblijf, doe ik ook aan een cursus mee.

 

Daarnaast spreken alle jongeren Engels, de ouwtjes meestal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er nog te weinig om veel Spaans te spreken. Ik versta of begrijp nagenoeg alles, maar ik moet nog teveel nadenken dus probeer met handen en voeten en een paar steekwoorden mezelf verstaanbaar te maken. Dat gaat prima.

 

Als je er woont, spreek je binnen een half jaar tot een jaar voldoende Spaans. Het is ook geen moeilijke taal op zich, maar je moet vooral de werkwoordvormen goed leren. Kinderen spreken binnen een paar maanden Spaans omdat ze dat op school wordt bijgespijkerd. Voor volwassenen zijn er gratis cursussen in bijna ieder dorp. Dat wordt in een soort gemeentelijk buurtgebouw door veelal vrijwilligers gegeven.

 

Zodra ik mijn BOL op orde heb en er langere tijd verblijf, doe ik ook aan een cursus mee.

 

Daarnaast spreken alle jongeren Engels, de ouwtjes meestal niet.

 

Dat vind ik een interressant detail dat zowat alle jongeren Engels spreken, had ik niet verwacht eerlijk gezegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het niet laten (ben binnen een paar dagen al veslaafd aan dit forum)... Finca, jij het geluk dat je aan of vlakbij de Costa's zit. Ik zit in een gebied waar onder nmijn generatiegenoten (ik ben 55, over een week 56 trouwens) nog veel analfabeten zitten. Sommige jongeren spreken Engels, da's waar, maar helaas maar een paar woorden en / of met zo'n accent dat daarbij vergeleken de politieman uit 'Allo! Allo' een aan Cambridge afgestudeerde taalvirtuoos lijkt. Waar ik zit is Spaans kunnen spreken wel een voorwaarde. Het leuke is dan wel weer dat er een Nederlandse in de buurt woont die tolk/vertaler Spaans is en ook cursussen geeft (voor weinig).

@ghostwhiper

Wij hebben trouwens gekozen voor Noord-Spanje omdat we dan 'zo weer thuis zijn' als er wat met de familie gebeurt. Binnen een uur zet ik mijn echtgenote op het vliegtuig in Bilbao en goed 2 uur later landt zij in Amsterdam. Ik rij dan door met de auto en ben 16 uur later thuis. Als het ècht heel erg is vlieg ik natuurlijk ook mee...

 

Groeten, Ron.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan dat alleen maar beamen wat Ron aangeeft. Met Ryanair vliegen we binnen 2 uur vanaf Reus naar Eindhoven of Brussel. Meestal voor 40-50€ of minder. Januari had ik 18 euro heen en 12 euro terug. Wat je ook zoekt, zorg ervoor dat je een vliegveld in de buurt hebt met goedkope vluchten.

 

PS ik woon niet aan de Costa maar op een half uurtje rijden van het dichtsbijzijnde strand (Miami Platja/ Hospitalet) op een hoogte van 5-600 meter boven zeeniveau. Dat heeft voordelen maar ook nadelen, zoals de hitte in de zomer. 35 graden in juli en augustus is geen uitzondering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@footy

 

Hallo Footy,

 

Ik de zomer kun je of in de schaduw zitten (dat doe ik het liefst) of volop in de zon. Ik ben best wat hiite gewend, maar wanneer ik midden op mijn finca zit hou ik het echt niet langer dan een uurtje uit, dan loopt het zweet tappelings over mijn gezicht.

 

De zomers zijn daar frisser dan bijvoorbeeld aan de Costa Blanca. Een vriend van me heeft daar een huis en hij zit zomers òf in de schaduw op zijn terras, òf in zijn zwembad met een natte handoek over zijn hoofd. De zomers zijn daarentegen veel lekkerder dan in Nederland. Het is maar net waar je naar verlangt natuurlijk. Ik vind wekenlang 40 graden in de schaduw niet echt mijn ding.

 

Groeten, Ron.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat mij wel intrigeert is waarom mensen gaan wonen op plaatsen waar drinkwater NU al een probleem is en wel verwachten een SHTF uit te zingen

natuurlijk heb je in spanje langer mooi weer om te kweken maar ook daar heb je behoorlijk wat water nodig

natuurlijk heb je in nl een iets korter seizoen maar de temperatuur is veel aangenamer en het moeten hout zoeken voor de winter lijkt mij persoonlijk makkelijker dan onvindbaar water te zoeken

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat mij wel intrigeert is waarom mensen gaan wonen op plaatsen waar drinkwater NU al een probleem is en wel verwachten een SHTF uit te zingen

natuurlijk heb je in spanje langer mooi weer om te kweken maar ook daar heb je behoorlijk wat water nodig

natuurlijk heb je in nl een iets korter seizoen maar de temperatuur is veel aangenamer en het moeten hout zoeken voor de winter lijkt mij persoonlijk makkelijker dan onvindbaar water te zoeken

 

Ja mijn idee. Ik zou altijd in een gematigd klimaat mijn heil zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Water is toch 1 van de eerste levensbehoefte. Mede door opwarming van de aarde zou dat wel eens opdrogen van bronnen kunnen betekenen.

Zeker geen slechte keus dat Thüringer Wald, al hadden ze daar recent nog een klein bevinkje. Maar goed, overal is wel iets te vinden wat de pret bederft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Water is toch 1 van de eerste levensbehoefte. Mede door opwarming van de aarde zou dat wel eens opdrogen van bronnen kunnen betekenen.

Zeker geen slechte keus dat Thüringer Wald, al hadden ze daar recent nog een klein bevinkje. Maar goed, overal is wel iets te vinden wat de pret bederft.

 

het thuringer wald heeft toch een hele hoop natuurlijke bronnen en andere waardevolle grondstoffen (hout, vruchtbare grond, grotten, overblijfselen uit de koude oorlog, wild, veel viswater etc etc)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ongelofelijk, wederom een reuze interessant draadje dat kennelijk volledig aan mijn aandacht is ontsnapt, althans tot nu dan toch. Ik vraag me wel eens af hoe dat komt, zou het soms liggen aan mijn instellingen ofzo, dat ik dit soort onderwerpen steeds misloop? Ik denk er echter nooit te lang over na, want nu heb ik weer een leuk draadje om uit te pluizen.

 

Thanks trouwens @Ron Doe voor alle tips tot nu toe. Hoe denk jij over het geopperde ''bezwaar" tegen Spanje vanwege een eventueel gebrek aan drinkwater?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Molonneke

 

Ik ben van mening dat verreweg het beste deel van Spanje om een BOL te stichten of te hebben het Noorden van Spanje is (en daar bedoel ik een strook mee die loopt van de uiterste NW-punt van Spanje tot aan de Middellandse Zeekust, in het NW tot pakweg 100 kilometer landinwaarts en voor wat betreft de Middellandse Zeekust de Costa Brava en de kust in de hele provincie Cataluña (dus tot halverwege tussen Tarragona en Valencia).

Qua klimaat kan het ook langs de Costa's verder zuidwaarts, maar daar zijn veel minder mogelijkheden voor een BOL.

 

In die kust en bergregio's durf ik je te garanderen dat je met enige voorzorgsmaatregelen nóóit zonder water hoeft te zitten. Ik weet dat er in die hele regio prachtige BOL-plekken zijn (beetje dubbelop, maar goed) waar je midden in de natuur kunt zitten, waar je meestal de beschikking hebt tot water. Ik heb het water uit eigen bron laten testen en ik heb gelukkig water van goede kwaliteit. Al mijn buren in onze streek trouwens ook. Het stikt er werkelijk van de riviertjes en beekjes en bronnen.

 

Wanneer ik in het binnenland in het zuiden zou zitten zou ik me denk ik voortdurend zorgen maken over water en hopen dat de normale waterleidingtoevoer nooit verstoord zou worden. Ik heb zelf voor als het heel erg tegen zit (soms staat mijn bron een paar weken per jaar droog) op dit moment twee BIC-tanks van 1000 liter en ik kan daar net zoveel van bijplaatsen als noodzakelijk blijkt te zijn.

Ik zal eens zien of ik binnenkort een word-document kan plaatsen met alles waarvan ik denk dat het handig is, maar wat in eerste instantie vooral geldt voor de regio waar ik zit (in het NW, in de buurt van Espinosa de los Monteros).

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat mij wel intrigeert is waarom mensen gaan wonen op plaatsen waar drinkwater NU al een probleem is en wel verwachten een SHTF uit te zingen

natuurlijk heb je in spanje langer mooi weer om te kweken maar ook daar heb je behoorlijk wat water nodig

natuurlijk heb je in nl een iets korter seizoen maar de temperatuur is veel aangenamer en het moeten hout zoeken voor de winter lijkt mij persoonlijk makkelijker dan onvindbaar water te zoeken

 

Dit geldt niet voor mij regio, sterker nog alleen in de meest zuidelijke provincies tegen Marokko aan. Niet voor drinkwater maar voor agricultural water voor de boeren.

 

Mijn dorp ligt aan de Ebro, de grootste rivier van Spanje uitvloeiend naar de Ebro Delta tot in zee. Dat water drink jij dus niet op. Daarnaast hebben ze ongeveer 25km verder stroomopwaards een dam gebouwd voor energie op te wekken, maar gelijktijdig kunnen ze hiermee beter het water reguleren. Overstromingen zijn sinds de dam hier niet meer geweest, lijkt wel of ze naar NL hebben gekeken.

 

Ik vang zelf water op wat ik grof filter momenteel, ik drink het dus niet ook al gaat er per ongeluk wel eens wat naar binnen. Ik gebruik het voor de bouw, om te wassen, douchen en koken. Mijn cisterna is ongeveer 16.000 liter en ik heb in de 2 jaar dat ik het huis heb nog nooit het water opgekregen, ondanks dat het als je bouwt hard gaat. Met een nachtje regen vang je zo weer een paar duizend liter water op en dan vang ik nog niet eens mijn hele dakcapaciteit op. Zodra het nieuwe dak erop zit maak ik lagergelegen nog een grotere cisterna van minimaal 60.000 liter om ook mijn gewassen te bevloeien tijdens drogere perioden. Ook gaat er dan een extra filter tussen een tapkraan waaruit je direct kunt drinken.

 

Beneden aan mijn land bij een buurman komt ook natuurlijk water op en bovenop de berg heeft een groot fruitbedrijf een Balsa met miljoenen liters, dus als er nood aan de man is kom ik ook wel aan water.

 

Je moet niet altijd geloven wat er in de kranten en op tv komt, maar dat weet jij beter dan ik. Boeren en droogte kennen we in NL ook wel, maar voor de mensen is er altijd water. Ze hebben in Spanje de laatste 50 jaar grote stappen gemaakt m.b.t. watermanagement.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het kader van het aanschaffen van een verblijf in het buitenland dat in tijden van nood kan dienen als een BOL, in dit geval specifiek het Noord-Westen van Spanje (want daar staat mijn BOL) hierbij wat informatie om je beter te kunnen oriënteren…

 

Waarom Spanje in het algemeen en Castilla y Leon (in het NW van Spanje) in het bijzonder?

Spanje heeft een stabiel politiek klimaat, wanneer je daar onroerend goed bezit en je bent daar op legale wijze aan gekomen (en dat is met de juiste documentatie aan te tonen) hoef je niet bang te zijn dat je dit op een bepaald manier weer kwijt raakt.

 Zie ook: http://preppers.nl/forum/threads/10544-Portugal-heeft-besloten-dat-(buitenlandse)-landeigen-onteigend-worden-bij-zeezicht

 

 

 

Wat kost zoiets nu?

Wanneer je niet op een toeristische top-locatie wilt zitten is het mogelijk om onroerend goed te kopen (en nu spreek ik uit eigen ervaring, maar wel voor wat betreft mijn eigen regio) voor bedragen die beduidend lager liggen dan

€ 40.000,00.

Zo heb ik zelf onroerend goed aangeschaft voor net onder de € 30.000,00

(een vrijstaand huis, 2 verdiepingen van elk bijna 70 m2, op 20.000 m2, met elektra en water uit eigen bron, vlak naast een oerbos van 20 x 30 km.)

Ik neem aan dat niemand een BOL wil in een toeristisch centrum.

 

Een hypotheek in Spanje kun je alleen krijgen als je daar vast werk zou hebben (en dan nog geen 100%) of als je hier vast werk hebt en je hebt (ook) de Spaanse nationaliteit.

Voor mij goldt dat niet, dus ik heb de financiën in Nederland geregeld en dit helemaal terugbetaald. Stel nu dat je hier een huis hebt wat al helemaal of voor een groot deel is afbetaald, dan kun je bij een bank vragen of ze je hypotheek op kunnen hogen met het voor aanschaf benodigde bedrag.

 

Waar je op moet letten als je een huis wilt kopen in Spanje is dat het bezit 'vrij moet zijn van schulden en lasten' en dat de eigenaar ook daadwerkelijk alléén de eigenaar is. LET OP: Ik heb nog nooit gehoord dat daar bij ons iemand mee werd opgelicht.

 

Wanneer je in onze omgeving bij de bars kijkt, zul je zien dat er briefjes hangen met aanbiedingen van 'finca's en cabaña's', rechtstreeks van de eigenaar. O ja, vergeet alle horror-verhalen over onbetrouwbare 'makelaars' zoals je die in ZO-Spanje nog wel eens hoort. Bij ons gebeurt dat gewoon niet. De makelaars die ik ken zijn (net als de privé-aanbieders) allemaal zeer betrouwbaar.

 

Bij ons in de buurt woont trouwens een Belg, Hugo, en die nomen ze 'de Koning van Valmayor'. Hij heeft indertijd een heel dorp gekocht (voor bijna niks) en heeft daar een prachtig huis staan. Het enige nadeel dat hij heeft is dat hij geen elektra heeft, maar wel een hele rits zonnepanelen. Hij heeft water uit eigen bron en ik weet dat hij het huis (of dorp, net wat je wil) te koop heeft staan. Hij is al wat ouder, zijn relatie is uit (wanneer je hem ziet snap je gelijk waarom ) en nu wil hij eigenlijk naar Costa Rica verhuizen. Ik heb geen idee wat hij ervoor vraagt trouwens, maar daar zou ik wel achter kunnen komen, wanneer er eventueel interesse voor bestaat.

 

 

 

Hoe zit het met de bereikbaarheid?

Mijn regio ligt op pakweg 1450 km. vanaf Utrecht. Wanneer je over de tolweg reist, is dit binnen 14 uur te doen. Via andere wegen daarheen reizend heb ik er 20 uur over gedaan.

 

 

 

 

 

 

En hoe is het klimaat?

De Engelsen zeggen: 'Come to Spain, always beautiful weather'. Wanneer je kijkt naar de Costa's is dat over het gemeen altijd zo in de zomer. Naarmate je meer naar het zuiden afzakt kan de warmte / hitte voor sommigen te erg zijn. Het landschap wordt, wanneer je verder naar het zuiden rijdt, ook steeds droger.

 

In Bilbao regent het op jaarbasis genomen meer dan in Amsterdam. Nu lopen de Pyreneeën door langs de noordkust van Spanje en heet daar 'Canterilla Cantabrica' oftewel het Cantabrisch kustgebergte. Nu ligt Bilbao te noorden van dat gebergte en mijn vallei aan de zuidkant. Het slechte weer van de Golf van Biskaje regent eerst leeg tegen de bergen aan en daarna komt het bij mij langs. Ja, het kan bij ons regenen (gelukkig wel), maar nooit dagen achter elkaar. Over het algemeen genomen is het weer er lekkerder dan hier, je hebt ook daar 4 seizoenen alleen loopt het steeds een maand achter op de situatie in Nederland.

Ik was er dit jaar op 1 april al en alles was nog kaal. Pas drie weken later begonnen de blaadjes aan de bomen te komen. Zomers kun je lekker buiten zitten in de schaduw en dan is het heerlijk. Wil je in augustus en september nagenoeg geroosterd worden kan dat ook, ga maar eens midden op de dag midden in het weiland zitten zonder hoed of pet op en dan krijg je al snel het gevoel dat je er eigenlijk weg zit te smelten. het lijkt ook altijd of de herfst er langer duurt. Het is er vaak lang lekker weer en je kunt met een shirt met lange mouwen in november nog buiten zitten.

Toen ik het huis kocht zeiden mensen beneden in het dorp: Hoe heb je dat nu kunnen doen, het is daar 's winters verschrikkelijk. een oude man zei zelfs; ik heb daar een keer in de sneeuw gestaan en alleen de schoorstenen van de hutten staken nog boven de sneeuw uit. Op mijn vraag wanneer dat was zei hij: Vlak voor de oorlog, in 1934... (hun oorlog is de Spaanse burgeroorlog). Ik heb gezien dat Spaanse vrouwen in september / oktober al af en toe in een bontjas lopen en op Internet is een fot te vinden van de thermometer bij de drogist; die wijst dan -3 graden aan. De laatste jaren valt er wel altijd sneeuw, maar niet zoveel en ja, het kan bij hoge uitzondering best eens -10 worden, maar dan hebben ze het daar jaren later nog over. Met een gevulde vriezer en voorraadkast, voldoende brandhout en goede kleding is het daar prima uit te houden.

 

 

 

 

Wat is het kostenplaatje voor mijn regio?

 

Aangezien ons Spaanse huis hypotheek-vrij is scheelt dat straks (als we er voor 'vast' gaan wonen) natuurlijk heel veel geld. Maar je moet het toch op de een of de andere manier zien te betalen...

 

Ik heb water uit eigen bron en dat is dus helemaal gratis. Het kan zomaar zijn dat ik in augustus en september minder water heb, doordat de bron gevoed wordt door water wat door de rotsen heen komt. Om dat te ondervangen heb ik (op dit moment) 2 tanks van 1000 liter elk als buffervoorraad. Wanneer de bron 'goed' stroomt zijn deze binnen een paar uur vol en er lopen ook twee riviertjes over mijn grond heen.

 

Ik kook op dit moment op butagas uit van die grote oranje flessen. Die kosten (april 2014) € 16,00 en daar kook ik zo'n 5-6 weken op. Ik heb 3 flessen op voorraad en ik wil er op een gegeven moment nog 3 bij kopen. Vrienden van mij koken op een houtgestookt fornuis en zij hebben (net als ik) het hout helemaal gratis. Ik verwarm mijn cabaña met een houtkachel en ik heb meer hout dan dat ik in mijn hele leven op kan stoken (ook gratis dus).

 

Voor wat betreft elektra is het zo dat (lang geleden) Franco ooit heeft besloten dat elektra heel goedkoop moest zijn zodat iedere Spanjaard zou kunnen koken. Niet iedere Spanjaard had een houtfornuis en niet iedere Spanjaard had een ezeltje om gasflessen op te kunnen vervoeren. Ik betaal ongeveer € 20,00 - € 25,00 per maand. Wanneer ik met grote klussen bezig ben en de hele maand staan een betonmolen en een grote zaagtafel te draaien ben ik natuurlijk duurder uit: ik heb wel eens € 80,00 moeten betalen

 

Ik betaal voor de meest uitgebreide verzekering voor mijn huis € 300,00 / jaar, aan gemeentelijke lasten (onroerend goed en nog een of andere heffing) betaal ik € 120,00 / jaar. Een auto rijden in Spanje is een stuk goedkoper dan in Nederland. Vrienden van mij betalen voor hun Range Rover € 40,00 / jaar aan wegenbelasting, ik zou voor onze Skoda Fabia € 22,00 betalen. Ik wil op een gegeven moment ook een 4x4 kopen om bij ons rond te rijden. Die zijn daar een heel stuk goedkoper.

 

Ik heb nauwelijks kosten aan onderhoud, omdat mijn huis nog niet helemaal af is en eigenlijk is de rest dus zo goed als nieuw. Waar ik dan vooral aan denk zijn kosten als lak voor de houten luiken die voor de ramen zitten (die moet je elke twee jaar lakken als je ze glanzend wil houden), brandstof en onderhoud voor de kettingzaag (€ 35,00 / jaar), brandstof en draad voor de bosmaaier (€ 10,00 / jaar). Mijn grond wordt onderhouden door een boer: hij laat zijn koeien er op grazen en maait de rest om in te kuilen. Hij stapelt mijn muurtjes van losse stapelstenen weer op als een koe deze omgooit en snoeit overwoekerende braamstruiken weg (allemaal gratis omdat hij zijn koeien mag laten grazen). Hij brengt me net zoveel verse melk en eieren als ik maar wil (hij is veeboer en heeft wel kippen).

 

Ik ben (vooralsnog) niet van plan om een moestuin te beginnen of kleinvee (kippen & konijnen) te gaan houden, omdat de boodschappen bij ons zó goedkoop zijn dat ik het de moeite niet waard vind. Om een en ander samen te vatten: wanneer we daar straks voor 'vast' wonen, dan zijn we alles bij elkaar (meest uitgebreide ziektekostenverzekering, elke week 1 x uit eten, 2 x per maand met de auto naar Bilbao om te winkelen èn we sparen ook nog) nog geen € 1.200,00 kwijt.

 

We hebben dat huis indertijd gekocht omdat we denken dat wanneer wij met pensioen kunnen gaan, de omstandigheden in Nederland zodanig zouden zijn verslechterd, dat de kwaliteit van leven die we hier zouden hebben (zowel qua kosten als qua levensgenot) absoluut niet opwegen tegen het leven daar. Volledige vrijheid en rust, een heel gezonde omgeving zonder lucht- en bodem-verontreiniging en een sociale omgeving die ik veel waardevoller vind dan zoals die op dit moment hier is.

 

 

 

Tuinieren en kleinvee:

De grond is erg vruchtbaar.

Bij ons in de regio wordt nagenoeg alles verbouwd wat je hier ook in de supermarkt ziet (nouja, geen sinaasappels, olijven en exotisch fruit natuurlijk). Als ik een moestuin begin wil ik daarin zetten wat ik nog niet op de markt of in winkels heb gevonden zoals rabarber, Giesser-Wildeman stoofperen, gewone sperciebonen, peultjes en sugar-snaps (een soort zoete peultjes). Ik sta nog steeds verbaasd over hoeveel bonensoorten ze wel niet verkopen hier, maar gewone spercieboontjes heb ik nog nooit gezien. Rode en witte aalbessen en kruisbessen ook niet trouwens. Groenten en fruit kun je verbouwen zoveel je maar wilt, maar vraag je wel af of dit echt noodzakelijk is, gezien de prijzen in de buurt.

 

Fruitboomgaarden zijn bijna nooit standaard aanwezig, maar zijn eenvoudig te realiseren. Eigen bos is niet altijd naast de deur, maar daar kun je wel voor kiezen.

 

Kleinvee: Kleinvee zoals kippen en konijnen kun je zonder meer houden, maar hou er wel rekening mee dat we ook vossen hebben. Ik krijg altijd verse melk en eieren van mijn buurman verderop en als ik hem vraag: 'Hoeveel kippen heb je nu'? zegt hij altijd: 'Vanmorgen nog acht' (of wat hij dan ook heeft lopen). Het gebeurt altijd dat er een of twee worden gepikt, maar ach, die vossen moeten ook leven, toch? Je kunt dit grotendeels ondervangen door de kippen 's nachts in een nachthok te houden.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...