Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gele plastic gasleidingen brandgevaarlijk! Tijdelijk Beschermen met alufolie?


Davena

Aanbevolen berichten

Zag dit net op tv en het stond dus ook al id krant: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3330917/2012/10/12/Meterkasten-zijn-vaak-brandgevaarlijk.dhtml

Deze buizen hebben wij dus ook in de meterkast.

 

Mijn tijdelijke oplossing: ik heb direct aluminiumfolie om de buizen gedaan, dit moet toch een kleine vonk in elk geval tegen kunnen houden? Morgen dus maar naar de bouwmarkt.

 

Misschien een tip voor andere preppers?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Zag dit net op tv en het stond dus ook al id krant: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3330917/2012/10/12/Meterkasten-zijn-vaak-brandgevaarlijk.dhtml

Deze buizen hebben wij dus ook in de meterkast.

 

Mijn tijdelijke oplossing: ik heb direct aluminiumfolie om de buizen gedaan, dit moet toch een kleine vonk in elk geval tegen kunnen houden? Morgen dus maar naar de bouwmarkt.

 

Misschien een tip voor andere preppers?

 

Ik weet het niet hoor, aluminium folie is ook brandbaar, als de vonk blijft liggen, het zou voldoende kunnen zijn en het is vast beter dan de plastic buis. Maar houdt er rekening mee dat er iets anders moet. Ben wel benieuwd wat je permanente oplossing is.

Zou je dat niet meteen verhalen op de installateur. In mijn ogen is dit weer een gevalletje kosten voor veiligheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even heel iets anders, ook op AD te lezen...... http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3330911/2012/10/12/OM-eist-20-maanden-cel-voor-vastgoedfraude.dhtml

 

Twee huftertjes laten via hun bedrijf 18 miljoen verdwijnen en hoeven nog geen twee jaar te brommen. Ik denk dat ik ook crimineel wordt. Of gas slang monteur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alluminiumfolie doet helemaal niets voor je leiding. De dikte van de gasbuis zorgt er voordat deze veel bestendiger is dan een laagje alluminium folie.Sterker nog, het kan er voor zorgen dat hulpverleners de gasleiding niet als zodanig herkennen. Hij is geel voor een reden.

 

Je kan tegen brand in je meterkast beter een automatische brandblusser monteren. Zien er uit als een normale brandlusser, alleen dan met een sprinkler uiteinde. of een alternatief zoals een fireknockout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet hoor, aluminium folie is ook brandbaar, als de vonk blijft liggen, het zou voldoende kunnen zijn en het is vast beter dan de plastic buis. Maar houdt er rekening mee dat er iets anders moet. Ben wel benieuwd wat je permanente oplossing is.

Zou je dat niet meteen verhalen op de installateur. In mijn ogen is dit weer een gevalletje kosten voor veiligheid.

 

Dank voor je reactie. Ben nog aan het uitzoeken wat een goede oplossing is. Stalen U profiel oid..., maar er zit ook een bocht in.

Verhalen kan niet omdat de installateur failliet is... :-), bovendien was het toen nog algemeen aanvaard, veel toegepast in nieuwbouwwoningen de laatste jaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alluminiumfolie doet helemaal niets voor je leiding. De dikte van de gasbuis zorgt er voordat deze veel bestendiger is dan een laagje alluminium folie.Sterker nog, het kan er voor zorgen dat hulpverleners de gasleiding niet als zodanig herkennen. Hij is geel voor een reden.

 

Je kan tegen brand in je meterkast beter een automatische brandblusser monteren. Zien er uit als een normale brandlusser, alleen dan met een sprinkler uiteinde. of een alternatief zoals een fireknockout.

Of het dik is doet er dus blijkbaar niet toe, het gaat vooral om het gebruikte materiaal volgens het artikel, het plastic smelt door een vonk... Alufolie houdt denk ik wel de kleine vonkjes tegen. Bovendien is het maar een tijdelijke oplossing, ben nu nog aan het kijken wat kan ivm een bocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het dik is doet er dus blijkbaar niet toe, het gaat vooral om het gebruikte materiaal volgens het artikel, het plastic smelt door een vonk... Alufolie houdt denk ik wel de kleine vonkjes tegen. Bovendien is het maar een tijdelijke oplossing, ben nu nog aan het kijken wat kan ivm een bocht.

 

Allumniumfolie dikte is in micron's, Gasleiding in mm's. Hoe dikker = is meer massa. Meer massa = meer hitte absorbtie voordat deze het begeeft.

 

Bekend voorbeekd is hout (brandbaar), maar een solide hout stam kan je amper aansteken. Zaagsel daar in tegen heb je zo in brand. Dit heeft te maken met de massa en oppervlakte.

 

Gezien het enorme verschil in dikte tussen de gasleiding en alluminiumfolie, geeft alluminium folie geen merkbaar verschil. Je dekt wel de kleurcodering van de leiding af, waardoor hulpverleners deze minder snel herkenen. Je gevaarvorming van alluminium weegt in mijn ogen niet tegen de gevaar zetting, door de kleurcodering af te dekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast woodcraftsurvival

De kunstofgasleidingen in woonhuizen zijn veelal gemaakt van polyethyleen,polyethyleen smelt bij een temperatuur van circa 220 graden celcius. Het kunstof zal bij brand dus vrij snel wegsmelten waardoor gas de woning in kan stromen.

In sommige kunstofleidingen zit een alluminiumkern verwerkt (oa unicor) deze zal het smeltproces iets vertragen maar alluminium geeft de warmte snel door en de temperatuur zal dus snel zo heet worden dat de leiding wegsmelt.

 

Het beste voor een gasleiding is nogwel de ouderwetse stalen gaspijp, die gefit of gelast is. Koperen buis is een goed alternatief, de knelfittingen zullen ook een beginnende brand overleven. Is de gasleiding gesoldeerd dan is het zwakke punt de soldering. Maar door de goede warmteoverdracht van koper zal het een stuk langer duren voordat deze soldering los gaat zitten. Je hebt in ieder geval genoeg tijd om tijdig je huis te verlaten.

 

Zo zie je maar dat moderne technieken niet beter zijn dan de conventionele.

 

Als installateur ben ik dan ook blij met deze berichten, gaan ze weer terug naar het vak, waar niet iedereen aan kan prutsen.

 

Ik werk voor de industrie en uttiliteit daar lassen we alle gasleidingen nog steeds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast woodcraftsurvival

Ik wil nog even iets toevoegen voor de mensen die een kunstofgasleiding in hun woning hebben.

 

Ik monteer leidingen in de industrie, en daar worden leidingen brandwerend geisoleerd om doorslag van brand naar andere ruimtes of verdiepingen te voorkomen.

 

Je kunt je gasleiding isoleren met steenwol, vervolgens smeer je dit af met een laagje gips.

 

Let er wel op dat waar de gasleiding uit de vloer komt deze in een hulsbuis moet zitten, deze dient ervoor zodat je (kruipruimte) onder de vloer niet vol met gas komt te staan. Bij een leidingbreuk kun je het gas wat door de hulsbuis naar boven toe stroomt in je woning ruiken. (reukdetectie)

 

Laat dus bij het isoleren van je gasleiding een kleine opening tussen de isolatie en de hulsbuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil nog even iets toevoegen voor de mensen die een kunstofgasleiding in hun woning hebben.

 

Ik monteer leidingen in de industrie, en daar worden leidingen brandwerend geisoleerd om doorslag van brand naar andere ruimtes of verdiepingen te voorkomen.

 

Je kunt je gasleiding isoleren met steenwol, vervolgens smeer je dit af met een laagje gips. Quote

 

Let er wel op dat waar de gasleiding uit de vloer komt deze in een hulsbuis moet zitten, deze dient ervoor zodat je (kruipruimte) onder de vloer niet vol met gas komt te staan. Bij een leidingbreuk kun je het gas wat door de hulsbuis naar boven toe stroomt in je woning ruiken. (reukdetectie)

 

Laat dus bij het isoleren van je gasleiding een kleine opening tussen de isolatie en de hulsbuis.

Dit isoleren kan dus bij ons alleen id meterkast en een klein stukje bij de ketel, voor de rest is de leiding verdwenen achter muren ed. Hij zit bij ons dus niet in een hulsbuis vanuit de kruipruimte..., geplaatst door een erkend installateur die failliet is.

Maar dan is de leiding dus niet meer als zodanig herkenbaar waarvoor die gele kleur dus was, of gips weer geel verven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik Let er wel op dat waar de gasleiding uit de vloer komt deze in een hulsbuis moet zitten, deze dient ervoor zodat je (kruipruimte) onder de vloer niet vol met gas komt te staan. Bij een leidingbreuk kun je het gas wat door de hulsbuis naar boven toe stroomt in je woning ruiken. (reukdetectie)

 

Beste WCS, heel erg bedankt voor deze toevoeging! Toevallig vertelde mijn moeder me deze week dat een kennis bij haar deze ruimte dichtgestopt had vanwege vreemde luchtjes in huis. Ik ga er morgen meteen naar toe om het weg te halen en evt. haar verhuurder te bellen. Je zou me zo maar eens even een moeder bespaard kunnen hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast woodcraftsurvival
Dit isoleren kan dus bij ons alleen id meterkast en een klein stukje bij de ketel, voor de rest is de leiding verdwenen achter muren ed. Hij zit bij ons dus niet in een hulsbuis vanuit de kruipruimte..., geplaatst door een erkend installateur die failliet is.

Maar dan is de leiding dus niet meer als zodanig herkenbaar waarvoor die gele kleur dus was, of gips weer geel verven?

 

Officieel moet de gasleiding goed herkenbaar zijn. De officiele kleur voor gasleiding is okergeel, er zijn ook stickers in de handel waarop staat "gasleiding" dit mag ook. Maar een installateur mag al blij zijn als de gasleiding geel geschilderd is. Dan is hij tenminste herkenbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Officieel moet de gasleiding goed herkenbaar zijn. De officiele kleur voor gasleiding is okergeel, er zijn ook stickers in de handel waarop staat "gasleiding" dit mag ook. Maar een installateur mag al blij zijn als de gasleiding geel geschilderd is. Dan is hij tenminste herkenbaar.
Als de installateur geel geschilderd is, is hij ook vrij herkenbaar :D :D
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zag dit net op tv en het stond dus ook al id krant: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3330917/2012/10/12/Meterkasten-zijn-vaak-brandgevaarlijk.dhtml

Deze buizen hebben wij dus ook in de meterkast.

 

Dit gaat niet om die gele gasleidingen waar een koperen pijp in zit. Die plastic leidingen zou ik wel (laten) vervangen, die tip van @PC2K is sowieso een goed idee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach als die zich even netjes voorstelt in de voorstelronde sectie een linkje plaatst van Preppers.nl op zijn mooie site dan zien we het door de vingers :) Waarschijnlijk is CableConnection ook een Prepper.

 

Ik ben er in dit geval wel blij mee omdat dit voor mij wellicht de oplossing kan zijn... ga hierover in overleg met mijn wederhelft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er in dit geval wel blij mee omdat dit voor mij wellicht de oplossing kan zijn... ga hierover in overleg met mijn wederhelft

 

Die brandwerende slangen (die je als een jasje om de buis kan hangen) zijn misschien wel een goede uitvinding ja, dan hoef je de buis niet los te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mwa de meeste huizen hebben koperen leidingen, nieuwbouw staat vaak in woonkernen, BLEGH

 

als je toch een installateur wil laten komen, laat m alles in gewone pijp leggen, kost wat heb je wat.

en de HOOFDoorzaak is slechte meterkasten, laat die ook eens testen en keuren door een electricien

bij veel huizen is de electra overbelast, bedrading uit de jaren 80 is niet berekend op het verbruik van nu

Link naar reactie
Delen op andere sites

mwa de meeste huizen hebben koperen leidingen, nieuwbouw staat vaak in woonkernen, BLEGH

 

als je toch een installateur wil laten komen, laat m alles in gewone pijp leggen, kost wat heb je wat.

en de HOOFDoorzaak is slechte meterkasten, laat die ook eens testen en keuren door een electricien

bij veel huizen is de electra overbelast, bedrading uit de jaren 80 is niet berekend op het verbruik van nu

 

Plastic gasleidingen is vanaf 2001 uit mijn hoofd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...